Carnivalin risteilijätilaus Turun telakalta (oli: Turkuun risteilijätilaus)

Aloittaja Timo Kauppinen, 06.09.2016, 13:26:11

« edellinen - seuraava »

Timo Kauppinen

Carnival Corporation orders two new ships from Meyer Turku

Meyer Turku (Finland) has signed a memorandum of agreement with the world's largest cruise ship operator Carnival Corporation & plc for two new, 180 000 GT, cruise ships. The Ships will be built for Carnival Cruise Lines with delivery dates expected in 2020 and 2022. With the same agreement, Carnival Corporation & plc also orders one 180 000 GT cruise ship from Meyer Werft (Germany) for P&O Cruises, to be delivered in 2020.
All three ships will be Liquefied Natural Gas (LNG) powered and will be based on the next-generation "green cruising" ship design developed with Carnival Corporation.
"We are proud to be at the forefront of introducing LNG-powered ships to the cruise industry, working with our partners to achieve shipbuilding breakthroughs like this that will help us produce the most efficient and sustainable ships we have ever built," said Arnold Donald, CEO of Carnival Corporation & plc.
Jan Meyer, CEO of Meyer Turku said: "We are very happy to work again with both Carnival Cruise Lines and P&O Cruises. In Turku we are also very excited as these ships will be the first ones to the get full benefit from our investments in next-generation production facilities and IT-systems. Another important aspect is the long-term horizon for our business. It creates an environment where we and also our suppliers can grow and develop. In the end this will lead to a lot of good work for us and other Finnish companies.", Jan Meyer comments.

In conjunction with the order for Turku, the delivery of the 2nd ship for Costa Cruises will shift from 2020 to 2021.

Kalevi Lehto

Hieno homma :thumb:
Joku (ja aika monikin...) jo ehti ennustaa telakkateollisuuden loppumista Suomessa ja nyt on Turussa tilauksia vuoteen 2022!
Onneksi kaikki pahat ennustukset eivät sentään aina toteudu...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Mikko-Oskari Koski

Tämä osoittaa, että telakan myyminen Meyerille ei ollut virhe. Kenties suomalaisella kruiserien rakentamisosaamisella on sittenkin tulevaisuutta, ainakin radiojutun mukaan Turussa on nyt tiedossa töitä kuudeksi vuodeksi.

Tällä foorumilla on syytä noudattaa vallitsevaa hyvää tapaa, että lainatun tekstin kohdalla mainitaan lähde -jos sitä ei tee, teksti tulkitaan kirjoittajansa omaksi, mikä varmaan ei tämän keskustelulangan avauksessa päde. Lisäksi foorumin virallinen kieli on suomi, joten pelkän vieraskielisen tiedotteen julkaiseminen muka omana tekstinä ei ole tältäkään osin hyvien tapojen mukaista. Jos tiedoteteksti on vieraskielinen, se on syytä referoida ymmärrettäväksi.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Petteri Virtanen

Ylen tv-uutisissa toimittaja kertoi laivojen olevan kooltaan puolitoista kertaa pidempiä kuin nyt rakenteilla olevat Mein Schiff-laivat. Hyvä, että reportterilta löytyy asiantuntemusta.
Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata.
(Mae West)

Juhani Mehto

Missään ei ole lukenut, onko nämä nyt tilatut alukset sisaria/samasta sapluunasta kuin aiemmin tilatut Costan & Aidan risteilijät, vai ovatko nämä erilaista designia... Voisi kuitenkin kuvitella, että olisi halvinta mennä yksillä piirustuksilla, ja tehdä niihin vain pienehköjä muutoksia kunkin varustamon ominaispiirteitä varten.

Lainaus käyttäjältä: Petteri Virtanen - 06.09.2016, 21:11:29
Ylen tv-uutisissa toimittaja kertoi laivojen olevan kooltaan puolitoista kertaa pidempiä kuin nyt rakenteilla olevat Mein Schiff-laivat. Hyvä, että reportterilta löytyy asiantuntemusta.
Pernon allasta pitäisi pidentää reilusti, jos tuo olisi totta...  ::)
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kalle Id

Vähät uusista laivoista kerrotut tiedot viittaisivat siihen, että aiemmin tilattujen Costan laivojen sisarista on tosiaan kyse. Carnivalin perinteinen mittaa kerran, leikkaa kahdesti -taktiikka siis jatkunee.

Juhani Mehto

Turun Sanomien jutun mukaan Carnivalin alusten matkustajamäärä olisi huomattavasti Costan laivoja pienempi (5.200 vs. 6.600), joten olisiko sittenkin kyseessä jotain uutta?

Ihmetyttää myös, ettei muka Costan aluksisten mitoista olisi tietoa, kun Meyerin esitteessä oli jo kauan sitten maininta alusten mitoista (lainaus Costan tilauksia käsittelevästä aiheesta:
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 25.04.2016, 17:55:37
Meyer Turun yleisesitteen mukana tulee ilmi tarkempia tietoja aluksista: 182.700 bt, 6554 pax, 337 m ja 21 kn.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kalle Id

Muistaakseni Costien alavuodekapasiteetiksi ilmoitettiin 5 000, 6 600 oli kaikki vuoteet. Ja mielestäni Carnivalienkin kaikkien vuoteiden kapasiteesiksi on ilmoitettu yli 6 000, joten väittäisin kyseen olevan joko samasta tai korkeintaan vähän muokatusta designista.

Timo Kauppinen

Carnivalin uudet alukset tulevat Yhdysvaltojen markkinoille ja niiden alavuodekapasiteetti on noin 5200.

Juhani Mehto

Carnivalin ensimmäisen, vielä nimettömän aluksen tuotannonaloitusta juhlittiin tänään Pernossa. Samalla myös paljastettiin alusten (ja mahdollisesti jatkossa koko Carnivalin?) uusi väritys, missä keula on sininen. Tämän ensimmäisen aluksen luovutus tapahtuu vuoden 2020 alussa.

Meyerin tiedote, jossa myös kerrotaan, että aluksen nimi julkistetaan ensi kuussa.

Tästä kertoi myös Sjöfartstidningen (kuvan kera).
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kalle Id

Jossain toisessa yhteydessä kerrottiin, että uusi väritys "kunnioittaa varustamon historiaa". Mikä on kyllä aika paksu väite, kun Carnivalin väritys on aiemmin ollut aina sama valkoinen.

Joonas Vähämäki

Ei tuo uusi väritys nyt kuitenkaan ihan ruma ole, jotenkin vain ei tunnu olevan tasapainoinen. Mielestäni pitäisi olla keulasta hieman alempana tuo sinisen yläraja, tai sitten jatkua ja loiventua hieman pidemmälle taakse.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 15.11.2018, 23:17:23
Meyerin tiedote, jossa myös kerrotaan, että aluksen nimi julkistetaan ensi kuussa.
Aluksen nimeksi tulee Mardi Gras, varustamon ensimmäisen laivan mukaan.

Aluksen omat sivut (Carnival)
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kalle Id

Kiinnostavaa myös, että samalla 90-luvulla käyttöön otettu Carnival-etuliite näyttäisi olevan jäämässä taas pois käytöstä.

Ville Taavitsainen

no sen näkee sit jos seuravastakin se etuliite puuttuu. Yhdestä poikkeuksesta vielä vähän aikaista sanoa.
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019