Mariya Yermolova romuksi

Aloittaja Eerik Laine, 12.08.2017, 14:46:18

« edellinen - seuraava »

Eerik Laine

Tuoreen (kuukauden vanhan) kuvan mukaan Mariya Yermolovan romutus on valitettavasti täydessä käynnissä Astrahanissa.

http://fleetphoto.ru/photo/215860/?vid=4575

Sarjan kahdeksasta laivasta, enää kaksi on siis jäljellä. Ocean Adventurer sai juuri runsaasti lisäelinaikaa viime kuussa kun Ulstein Verft kesällä asensi alukseen uudet koneet. Klavdiya Yelanskaja puolestaan jaksaa edelleen liikennöidä Murmanskin ja Ostrovnoin välillä ympärivuotisesti.

Mariya Yermolovan oli tarkoitus aloittaa risteilyliikenne Kaspianmerellä, mutta mitään konkreettista ei taidettu lopulta saada aikaan runsaassa kymmenessä vuodessa. Vielä vuonna 2003 alus liikennöi kesällä Istanbulin ja Novorossisjkin välillä, ja vuonna 2004 alus myytiin tahoille, jotka aikoivat aloittaa risteilyliikenteen Kaspianmerellä. Alus saatiin viimein toukokuun 2006 lopussa Astrahaniin, ja liikenteen suunniteltiin alkavan kesän 2006 lopulla. Joka vuosi aloitus tuntui siirtyvän vuodella eteenpäin, kunnes alus vuonna 2009 pääsi hetkeksi töihin Lukoilille. Vielä tämänkin jälkeen risteilyjä, ainakin näennäisesti, jossain määrin suunniteltiin vuosi vuoden jälkeen. Lopulta vuonna 2014 Mariya Yermolovaa yritettiin pakkohuutokaupata, ilmeisesti tuloksetta.

Mariya Yermolovan reitti Kaspianmerellä olisi kulkenut reittiä Astrahan (Venäjä) - Baku (Azerbaidžan) - Bandar-e Anzali (Iran) - Aqtaw (Kazakstan) - Türkmenbaşy (Turkmenistan). Liikenteen aloittamiseksi varmaankin lopulta muodostui monta estettä. Oliko laiva itsessään edes tarpeeksi hyvässä kunnossa? Oliko puuhamiehillä todellista halua liikenteen aloittamiseen, vai haluttiinko vain lypsää valtion tukea? Olivatka risteilykohteiden satamat yhteistyökykyisiä, ja haluttiinko kohteissa kenties liian suuri osuus "voitoista"?.  Kaspianmeren risteilyliikenne tuntuu olevan edelleenkin agendalla ja viimeksi keväällä 2017 on julisteltu risteilyliikenteen avaamista vuonna 2019 uudisrakenteella. https://ria.ru/tourism/20170428/1493351332.html

Juha Paulavuo

Ajoi talvella 1977 Helsinki-Tallinna

Kalle Id

Vähiin käy tämäkin kiinnostava laivasarja ennen kuin loppuu. Ocean Adventurerin elinajanpidennyt on mielenkiintoinen. Ilmeisesti laivatyyppi on perusratkaisuiltaan hyvä, kun noin vanhaan laivaan tehdään noin suuret uudistukset.

Juha Paulavuo

Ocean Adventure on löytänyt  markkinarakonsa.  Ei noita jäävahvistetttuja risteilyaluksia varmaan kauhean montaa ole.