Suuria uudistuksia suunnitteilla Turun satamassa.

Aloittaja Kalevi Lehto, 18.08.2018, 08:37:53

« edellinen - seuraava »

Kalevi Lehto

Ohessa linkki TS:n juttuun asiasta.
www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4055657/Aurajokisuu+saa+uuden+elaman+kun+matkustajasatama+mullistuu
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Risto Hartikainen

Vain tilaajille. Saiskos tänne jotta ei-tilaajatkin saavat tietoa?


Arto Papunen

Onkohan suunnitelmat lyöty lukkoon vain siihen, että jatkossa satamassa on vain kaksi laivaa maksimmissaan yhtäaikaa?

Juha Paulavuo

"Yhteisterminaalin ja uusien liikennejärjestelyiden on määrä valmistua vuoden 2024 loppuun mennessä."

Marko Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Juha Paulavuo - 19.08.2018, 09:40:20
"Yhteisterminaalin ja uusien liikennejärjestelyiden on määrä valmistua vuoden 2024 loppuun mennessä."

Minun mielestäni ajatus siitä että Silja Line ja Viking Line ajaisivat samasta terminaalista ei kuulosta hyvälle mutta voi olla että ajatukseen ehtii tottumaan. Siispä videoimaan ja valokuvaamaan otkanttia ja paljon vielä kun on mahdollista. Pitää sitä tuleville polville olla materiaalia siitä mitä joskus täällä Turussa ollut. Olis ihan hyvin riittäny että vain otkanttia laajennettaisiin kun välillä iltaisin kun paljon BP:lle menijöitä niin se tuntuu melkoiselta sumpulta vaikka nostalginen ja hieno onkin.

Jussi Laine

Kannattaisi ottaa mallia Helsingin uudesta Jätkäsaaren terminaalista missä laivat tulevat kummallekin puolelle terminaalia ilman, että joutuu kävelemään satoja metrejä putkessa. Oheisten kuvien perusteella Turkuun tulee putket 2 x laiva eli vähän samanlaista kuin epäonnistuneessa Siljaterminaalissa Tukholmassa.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Marko Mäkelä - 20.08.2018, 13:21:24
Olis ihan hyvin riittäny että vain otkanttia laajennettaisiin kun välillä iltaisin kun paljon BP:lle menijöitä niin se tuntuu melkoiselta sumpulta vaikka nostalginen ja hieno onkin.
Kyllä ja meikäläinen muistaa vielä senkin, millainen "sumppu" se oli alkuperäisessä muodossaan. Suurimmat alukset vetivät silloin hulppeat 1200 matkustajaa, mikä sekin oli jo terminaalille hiukan liikaa. Alkuperäisessä asussaan oli tuo kyllä mielestäni arkkitehtonisesti  aika tyylikäs ja omaperäinen rakennus, jota laajennus rumensi huomattavasti.
Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 20.08.2018, 17:30:01
Kannattaisi ottaa mallia Helsingin uudesta Jätkäsaaren terminaalista missä laivat tulevat kummallekin puolelle terminaalia ilman, että joutuu kävelemään satoja metrejä putkessa
Totta, eilen viimeksi tuli sielläkin käytyä ja kieltämättä terminaali toimii erinomaisesti. Sopisi kyllä malliksi Turkuunkin, ainakin, jos vertailukohdaksi ottaa Tallinnan kilometrisine matkustajaputkineen.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kalle Id

Totta kyllä, terminaali pitäisi melkein tehdä tuohon niemenkärkeen nykyisten Silja ja Vikingin terminaalien väliin, niin että Viikkari on joen puolella ja Silja toisella (tai toisin päin). Se vaan ei vapauttaisi niin paljon arvokasta tonttimaata joen varresta, joten ollaa päädytty tähän ratkaisuun ihan muista kuin liikenteellisistä syistä.

Mikko-Oskari Koski

Äkkiseltään katsottuna tämä vaikuttaa järkevimmältä uudistusidealta Turun satamaan koskaan. Siis noin vaatimattomasti sanottuna, tosiasiahan on, että satama on syntynyt huomattavasti nykyistä pienempien laivojen aikakaudella paikkaan, joka on nykytonnistolle aivan liian ahdas, ja lisäksi häiritsee historiallisen monumentin ympäristöä.
Varsinaista tonttimaata grynderit eivät tuosta ihmeemmin näyttäisi saavan, kun sekä Forum marinumin että Linnan kohdalle tehdään joko näyttelyaluetta tai puistoa. Tuossahan nykyisen parkkiksen huudeilla olisi hyvä paikka Sigynin kuivatelakalle, jos älyäisivät sellaisen tehdä. Jokivarteen jäisivät Suomen Joutsen, Karjala, Bore ja pikkualukset, venesatamaa voisi laajentaa Varvintorin vaiheille. Linnan kohdalle jopa vallihaudan voisi kaivaa uudelleen, ja vaikka puisto kasvaisikin täyteen mittaansa vasta joskus 2100-luvulla, sen idea on kyllä huimasti nykytilaa parempi. Vikingin nykyisestä terminaalista saadaan tyylikäs asuintalo tai hotelli ja tullipaviljongista ravintola tms.
Itse idea nykyisten terminaalien pohjoispuolelle toteutettavasta matkustajalauttojen logistiikkakeskuksesta ei ole ollenkaan uusi, vaikka idea kaupungin satamayhtiön ylläpitämästä yhteisterminaalista taitaa ollakin. Jo -80-luvulla, Vikingin nykyistä terminaalia suunniteltaessa ja Sea Windia Vuoksenniskan puolelle sijoiteltaessa, esiteltiin visioita yhteisestä autokentästä, jolloin sisään- ja ulosajot olisivat olleet Patterihaan suunnalla ja Linnankadulle olisi jäänyt vain joukkoliikenne. En tiedä, miksei se toteutunut, kyllähän Linnan jo silloin tiedettiin kärsivän ohikulkevasta raskaasta liikenteestä. Vikingin sisiäänajon siirtäminen Linnan pohjoispuolelle (josta kuljettaisiin Tallink Siljan terminaalin putkien ali laivan viereen asti) olisi varmaan teknisesti toteutettavissa nytkin.

Tästäkin huolimatta: satama olisi aina viisainta sijoittaa sellaiseen paikkaan, mihin laivat pääsevät mahdollisimman pienin estein ja ilman, että luontoa tarvitsee niiden vaatimusten takia vahingoittaa. Pukinsalmi on jo vuosikymmeniä kärsinyt eroosiosta jatkuvien kelluvien kerrostalojen siirtymien takia, joten jos Turussa oikeasti haluttaisiin tehdä matkustajasatama logistisesti käypään paikkaan, taitaisi olla viisainta aloittaa neuvottelut Raisionlahdesta -sekä lauttaliikenne että Meyerin kruiseritelakka mahtuisivat sinne kyllä, kun sovitettaisiin...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Joonas Vähämäki

#10
Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 20.08.2018, 17:30:01
Kannattaisi ottaa mallia Helsingin uudesta Jätkäsaaren terminaalista missä laivat tulevat kummallekin puolelle terminaalia ilman, että joutuu kävelemään satoja metrejä putkessa. Oheisten kuvien perusteella Turkuun tulee putket 2 x laiva eli vähän samanlaista kuin epäonnistuneessa Siljaterminaalissa Tukholmassa.

Siis mistä tälläistä näet? Kun katson tuota karttakuvaa "Luonnos Kanavaniemen alueen toiminnalliseksi kehittämiseksi", niin siinähän nimenomaan on merkitty kaksi laivapaikkaa tuohon sivustalle, mistä BP ja Galaxy nytkin lähtevät. En myöskään näe kahta satojen metrien mittaista putkea, vain terminaalirakennuksen, joka kurottaa kohti molempia laivapaikkoja. Nykyinen Vikingin laivapaikka lienee jäämässä pois aktiivisesta käytöstä, sillä siinä lukee Cruise Quay, joten se varattaneen vain risteilyaluksille. Käsittääkseni tämä on juuri niin lähellä Jätkäsaaren terminaalia, kuin tuohon paikkaan voidaan laittaa.

KUVA 1
KUVA 2

Ville Taavitsainen

Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 20.08.2018, 17:30:01
Kannattaisi ottaa mallia Helsingin uudesta Jätkäsaaren terminaalista missä laivat tulevat kummallekin puolelle terminaalia ilman, että joutuu kävelemään satoja metrejä putkessa. Oheisten kuvien perusteella Turkuun tulee putket 2 x laiva eli vähän samanlaista kuin epäonnistuneessa Siljaterminaalissa Tukholmassa.

vielä kun osaisit perustella miten se on epäonnistunut?
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Ville Taavitsainen - 21.08.2018, 09:08:24
vielä kun osaisit perustella miten se on epäonnistunut?

Laivoille on oikeasti pitkä matka terminaalilta. Toki koko satama-alue on vieläkin sen näköinen, että se on todella vaiheessa.

Risto Hartikainen

Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 21.08.2018, 14:11:51
Laivoille on oikeasti pitkä matka terminaalilta. Toki koko satama-alue on vieläkin sen näköinen, että se on todella vaiheessa.
Lisäksi epäonnistumisena voidaan pitää sitä, että SL ei ole muuttanut (ainakaan vielä) bussin 76 reittiä kulkemaan uuden terminaalin kautta. Tämähän ei ole tietenkään suoranaisesti terminaalin tai sataman vika, mutta jos (liikenne)asiat olisi alunalkaen suunniteltu järkevästi niin tämä asia olisi otettu SL:n kanssa suunnitteluvaiheessa esille.

Kalle Id

Liikenneasiathan suunniteltiin alkujaan järkevästi: uudelle keskustan ja Lidingön raitiotiet yhdistävälle linjalle piti tulla pysäkki suoraan terminaalin oven eteen. Uuden raitioyhteyden toteutus vaan laitettiin jäihin minulle tuntemattomasta syystä.