Viking Sky merihädässä Norjan rannikolla

Aloittaja Pasi Saarinen, 23.03.2019, 18:52:38

« edellinen - seuraava »

Pasi Saarinen

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006045806.html

Moottoriongelmiin joutunut risteilijäalus on lähettänyt hätäkutsun. Sää tapahtumapaikalla on myrskyisä. 1300 matkustajaa evakuoidaan.

Tuomas Romu

#1
Viking Sky on melkoinen sarjalaiva - viisi sisaralusta toimitettu, yksi rakenteilla, viisi tilattu ja neljälle optiot.

Viimeisimpien tietojen mukaan koneita on saatu käyntiin ja alus ei ole enää akuutissa merihädässä. Melkoista keinutusta on kyllä ollut:

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006046330.html
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Jukka Mattsson

Onko nojatuolitutkijakollegiolla hyviä veikkauksia vikamekanismista?

Käsittääkseni tuo on niin uusi alus, että SRTP-vaatimusten tuloksena kuvittelisi propulsion kannalta kriittisten laitteiden olevan yhden osaston - ja siten minkä tahansa komponentin - menetyksen suhteen vikasietoisia*. Tältä kantilta propulsion menetys kokonaan vaatisi jotakin erikoista tapahtumaketjua. Onko keli kenties ollut niin kova, että yhden akselilinjan varassa ei ole pärjännyt?

Mieleen tulevia vaihtoehtoja:

-Polttoaineongelmat, joiden syntymekanismi olisi yhtäläinen molemmille koneistoblokeille, ja jotka siten samaan aikaan halvaannuttaisivat koko koneiston.
-Jokin suunnittelussa ja redundanssianalyysissä huomiotta jäänyt yhteinen kriittinen komponentti tai järjestelmien yhteenkytkentä.





*vikasietoisia siten, että jonkinlainen "turvalliseen satamaan paluuseen" riittävä teho on käytössä.

Tuomas Romu

Itsekin meinasin nostaa SRtP:n esiin, mutta sehän edellyttää käytännössä vain osastointia ja kahdentamista tulipalon tai vuodon varalta. Blackout lienee siis edelleen mahdollinen jos laivan koko sähköverkko kaatuu.

Itse pääkoneissa tuskin lienee mitään vikaa - niiden saaminen takaisin verkkoon vain otti aikansa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Risto Harjula

#4
On sanottu että kolme konetta on saatu käyntiin, mutta näyttää silti olevan hinauksessa. Oli yöllä siirtynyt kauemmaksi merelle, nyt kääntynyt ehkä Moldea kohti.  Ocean Response hinaa, ja Vivax avustaa, ja Normand Rangers lähistöllä.

https://youtu.be/2ocacxURna4

Tauno Hermola

Kummallinen koneisto "två MAN 12V32/44CR, två MAN 9L32/44CR dieslar", moottoreiden tilantarveko tällaiseen on ajanut vai jotain muita syitä?

Tuomas Romu

#6
Ihan normaalilta isä-poika -koneistolta tuo minusta vaikuttaa. 9- ja 12-sylinteristen pääkoneiden avulla voimalaitokseen saadaan useampia optimikuormituspisteitä: 1×9, 1×12, 2×9, 9+12, 2×12, 2×9+12, 2×12+9 ja 2×12+2×9. Neljällä identtisellä koneella näitä "portaita" olisi vain neljä. Lisäksi dieselmoottorit myydään edelleen "kilowattihinnalla" joten neljä 12-sylinteristä olisi todennäköisesti maksanut enemmän.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Lahdenranta

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 24.03.2019, 11:10:02
Itsekin meinasin nostaa SRtP:n esiin, mutta sehän edellyttää käytännössä vain osastointia ja kahdentamista tulipalon tai vuodon varalta. Blackout lienee siis edelleen mahdollinen jos laivan koko sähköverkko kaatuu.

Blackout taitaa tosiaan olla mahdollinen, mutta vaatii kyllä oman käsityksen mukaan melko epämääräistä tapahtumaketjua, koska SRtP laivoissa myös pääsähkötaulut on kahdennettu konehuonekohtaisesti. SRtP on nykyään kuitenkin hyvinkin isossa roolissa laivanrakennusalalla, niin siinä mielessä tämä on hyvin mielenkiintoinen tapaus, koska näin ei pitäisi tapahtua.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Janne Lahdenranta - 25.03.2019, 19:51:09
...koska SRtP laivoissa myös pääsähkötaulut on kahdennettu konehuonekohtaisesti...

Toisaalta SOLAS edellyttää, että päätaulut on normaalitilanteessa kytketty yhteen, mutta kyllähän sähköjärjestelmän pitäisi pysyä erottamaan häiriötilanteessa viallinen puoli ennen kuin koko verkko menee kanttuvei.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Maaseudun Tulevaisuudessa on vähän villimpää spekulointia:

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/talous/artikkeli-1.400098

Vuonna 2017 kaupallisen risteilyliikennöinnin aloittaneen Viking Skyn pääkoneet ovat saksalaisen MAN:in, apukoneet on valmistanut suomalainen Wärtsilä.

Vaikea kuvitella, että dieselsähköisessä laivassa olisi erilliset apukoneet - IHS Sea-web ja Significant Ships 2015 eivät tue tällaista väitettä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Lahdenranta

#10
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 26.03.2019, 10:08:07
Toisaalta SOLAS edellyttää, että päätaulut on normaalitilanteessa kytketty yhteen, mutta kyllähän sähköjärjestelmän pitäisi pysyä erottamaan häiriötilanteessa viallinen puoli ennen kuin koko verkko menee kanttuvei.

Näinhän tuota kuvittelisi, sähkö ei vaan ole vahvinta osaamisaluettani, mutta SRtP:n kanssa olen paininut paljon. Tehnyt mm. MS3 ja MS4 projektien srtp-analyysejä, siinäkin mielessä tämä tapaus on sangen kiinnostava.

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 26.03.2019, 14:35:52
Vaikea kuvitella, että dieselsähköisessä laivassa olisi erilliset apukoneet - IHS Sea-web ja Significant Ships 2015 eivät tue tällaista väitettä.

Olisi tosiaan mielenkiintoista tietää tuo apukoneväitteen lähde, kyllä tuo jokseenkin kyseenalaistaa koko dieselsähköisen voimalaitoksen periaatteen :)

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Janne Lahdenranta - 26.03.2019, 19:49:33
Näinhän tuota kuvittelisi, sähkö ei vaan ole vahvinta osaamisaluettani...

Sama. Sähkö on sinistä ja sattuu, ja plussähköllä potkuri pyörii myötäpäivään...

Lähinnä mietin näitä asioita yksiviivakaavion ja laitesijoittelun tasolla - jätän suosiolla järjestelmien hienovaraisemmat vivahteet muille.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Koneiden sammumisen syynä oli matala öljynpaine, joka saattoi johtua voimakkaasta keinunnasta ja matalasta (mutta alarajan yläpuolella olleesta) öljypinnasta:

https://www.sdir.no/en/news/news-from-the-nma/press-release-viking-sky/
All information and details given in good faith but not guaranteed!