Kotka-Viipuri-liikennettä herätellään - taas

Aloittaja Seppo Honkanen, 25.04.2019, 12:47:29

« edellinen - seuraava »

Seppo Honkanen

Ylen Kymenlaakson radio uutisoi torstaiaamuna 25.4.2019, että ensi keväänä (2020) alkaisi säännöllinen matkustajalaivaliikenne reitillä Viipuri-Kotka. Johtaja Olga Ansberg Viipurin satamasta sanoi radiouutisessa, että laivan olisi oltava niin nopea, että matka (n. 65 mpk) taittuisi alle kahdessa tunnissa.

Niinpä niin. Sellainen matka-aika tarkoittaisi ainakin noin 35 solmun matkanopeutta. Jotta sellaisen nopeuden polttoainekulunki saadaan katettua, matkustajiahan pitäisi olla jokaisella retkellä, sanoisinko pikkuista vaille pirusti.
Mutta mikäs siinä. Yritystähän tuolla reitillä on aina ollut. Lycka till.

Olga Ansberg oli viime vuonna Viipurin satamajohtajaksi tullessaan Venäjän ensimmäinen nainen satama(operaattori)johtajana.
Uutinen aiheesta 20.2.2018:
https://47channel.ru/video_clip/118215/
Hamina-Viipuri-liikennehän loppui lyhyeen vuonna 2011 norjalaisella Namdalingen-katilla.
https://yle.fi/uutiset/3-6451746
http://www.maritimeforum.fi/index.php?PHPSESSID=77c0m8m6l096a7te7mhpa13av4&topic=15704.30

Mutta mikähän on ollut toistaiseksi viimeinen laiva säännöllisessä Kotka-Viipuri-Kotka reitti- tai risteilyliikenteessä? Muistini pettää tässä kohtaa.
Itse tein viimeisen risteilyni tuolla reitillä syksyllä 1998, jolloin Kristina Regina teki suosittuja vuorokauden risteilyjä Viipuriin, jonka päivävisiittiin jäi mukavasti aikaa.

Kimmo Rantanen

#1
Ainakin syksyllä 2000 Kristina Regina risteili vielä kesän pitkien risteilyiden jälkeen Kotkasta Viipuriin. Kristina Cruises järjesti risteilyjä myös Uuraan satamaan ja Viipurin risteilyt oli 90-luvulla todella suosittuja. Kantasatamassa oli oikean matkustajasataman tunnelmaa kun Regina rantautui täynnä suomalaisia, jotka kantoivat kädet väärällään olutta ja muita edullisia tuliaisia. Käytiinpä tuolloin nuorena joskus ostamassa olutkoppa risteilyltä tulleilta heti aidan kupeessa. Itse kävin myös Reginan Viipurin risteilyllä kesällä 1997 tai 1998. Tämä matka jäi ensimmäiseksi ja ainakin toistaiseksi viimeiseksi Viipurin matkakseni. Siihen aikaan Viipuri kuhisi katujengejä jotka muka kauppasivat CD-levyjä ja muuta piraattikamaa, mutta putsasivat samalla erittäin hyvällä ammattitaidolla turistien lompakot. Minulta vietiin onneksi vain käteistä lompakosta ja sain tärkeät korttini takaisin. Asian vuoksi laivalla päivystänyt turistipoliisi vei meidät Ladalla erittäin rapistuneelle poliisiasemalle, mutta eipä siinä hässäkässä osannut pistää naamoja muistiin kun ympärillä tuuppi tusinan verran innokkaita levykauppiaita. Kauppahallissa lihanruhot roikkui kesähelteellä katosta ja haju oli kuvottava. Hyviä ja halpoja piraattilevyjä kyllä ostettiin sitten torilta kun saatiin laivalta nostettua lisää rahaa pankkikortilla. Viipurin satamassa heiteltiin kulkukoirille eväitä laivankannelta. Vannoin tuon reissun jälkeen, että astun itärajan yli vain rynnäkkökiväärin kanssa, jos käsky käy, eikä vielä toistaiseksi asia ole muistista hävinnyt vaikka pari vuotta tuon jälkeen Viipuriin vaihdettiin miliisit Pietarista, koska Viipurin silloinen täysin korruptoitunut poliisi oli mukana turistien ryöstössä rikollisjengien kanssa. Lieneekö haminalainen Japi-matkat saanut vieläkään laivaansa Viipurista takaisin Suomeen...? Sehän takavarikoitiin ilman mitään todellista syytä pari vuotta sitten kun Ahonen yritti tehdä sillä risteilyjä Viipurin saaristossa ja venäläiset alkoivatkin tekaistuilla syytteillä kiristämään rahaa suomalaiselta yrittäjältä.

Seppo Honkanen

#2
Traficomin 2000-luvun ulkomaanliikenteen laivamatkustajatilasto kertoo, että vuosi 2002 oli viimeinen lähes kymppitonnin vuosi Kotkan-Venäjän-liikenteessä. Tuona vuonna kirjattiin yhteensä 9487 laivamatkustajaa (= lähteneet+saapuneet) touko-elokuussa. (Lieneekö luvussa mukana myös Saimaan kanavaliikenne Kotkasta/Kotkaan, jos sitä oli 2002?)

Sitten hiljeni kokonaan 2003-04. Vielä vuonna 2005 kirjattiin kaikkiaan 37 laivamatkustajaa koko kesänä. Kyseessähän oli 31-metrinen "katti" Kapitan Korsak (IMO 8890437) , jota Alien Shipping mainosti, että "met emme ui - met lennämme."  ::) "Lennot" tosin loppuivat lyhyeen.
Sen jälkeen hiljeni taas niin, että seuraavat Venäjän-liikenteen laivamatkustajat ilmestyvätkin vasta Hamina-Kotkan yhteiseen Trafin laivamatkustajatilastoon:
1474 matkustajaa v. 2011, 1366 matkustajaa v. 2013 ja 2334 matkustajaa v. 2017.
http://www.hhlweb.org/00-kapitan_korsak.htm

Kalevi Lehto

#3
Pientä lisäpotkua tähän voisi tuoda myös Venäjän suunnittelemat ilmaiset nettiviisumit suomalaisille Viipurin ja Pietarin alueelle.
www.yle.fi/uutiset/3-10905132
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Seppo Honkanen

Tuosta vuoden 2002 Venäjän-Kotkan-laivamatkustajamäärästä 9487 on huomionarvoista muistaa lisäksi, että Lappeerannan-Venäjän-(Viipurin) reitillä oli samana vuonna 26 109 laivamatkustajaa (lähteneet+saapuneet).
Trafin mukaan Lappeenrannan ja Kotkan lisäksi mistään muusta suomalaissatamasta ei Venäjän-liikennettä vuonna 2002 ollut. Näin ollen koko Suomen ja Venäjän välillä seilasi yhteensä 35 596 laivamatkustajaa vuonna 2002.
Tämän vuosikymmenen suurin laivamatkustajien vuosimäärä Suomi-Venäjä-liikenteessä on ollut 380 010 vuonna 2012. Siitä pelkästään Helsingin osuus oli noin 357 000 eli noin 94 %.
Viime vuonna koko maamme Venäjän-liikenteen laivamatkustajamäärä oli vain noin 226 000.
Viron-liikenteessä vastaava määrä oli noin 8,8 ja Ruotsin-liikenteessä noin 8,7 miljoonaa matkustajaa.