m/s Orion

Aloittaja Miran Hamidulla, 06.01.2001, 15:36:41

« edellinen - seuraava »

Promate

#15

Brahen ja Orionin eroista siis.....Orionin bryga on alkuperäinen norjalainen,ruskea väri on puupanelointi.

Keulan "tötät" Orionissa ovat nostopuomien jäljiltä,keulassa nimittäin on pieni ruuma.

Kansairakenteissa on eroa myös ylimmän  kannen peräs osassa,Brahessa se on kokonaan katettu ynnä vanerista(?!) rakenettu keskilaivan rakenteet.

Koneisssa on eroa myös,Orionissa on alkuperäiset 2-tahti turbodieselit(Detroit) mutta Brahessa ne ovat pikkukuiset Caterpillarit,myös Brahen toinen konehuone on poistettu.

Noita Orionin karttoja kyselit....minulla lienee kansikartat ja myös runsaasti kuvia sisältä että ulkoa.
Täytyisi penkoa "arkistoa"....

Kervisen Lauri

#16
Edellisen kirjoittajalle: Ota pikaisesti yhteytt, kiitos!!! ;) ;)
(lauri_kervinen@hotmail.com)


Jos on kiinnostunut alusten alkuajoista, kannattaa katsoa
http://www.skyrocket.de/usnavy/data/pce-_842__marfa.htm    tai
www.navsource.org/archives/12/02idx.htm

Löytyy Kil-alkuisia paatteja numeroiltaan PCE-827-841.

Kervisen Lauri

#17
Lisää huomaamiani eroja:

- Orionilla lieni K.B:tä suurempi autokansi, sillä joissakin Orion papereissani luki että laiva otti jopa 80 ???
  autoa. (Ei millään pahalla, enkä minä yhtän epäile tieta, iso määrä  se vaan on... :D) Ja Kristina Brahe otti   oman,     karkean arvioni mukaan ><15+ ??? autoa?

- Orionilla isoja ikkunoita venekannella.

Milloinkohan Orionilta on otettu taaempi pelastusvene pois, ja onko tiedossa muita remppoja?

Omasta mielestäni Orion oli kauniimpi kuin alkureräinen Sunnhordland. Entäs muiden mielipiteet?

Minulla on kiva kuva Orionilta, jossa minä istun n.3-vuotiaana alemmalla peräkannella, kyltin jossa lukee
" Haugesund mek. verksted 194?". Muistoja herättävä laiva. :'( :'(

Miran Hamidulla

Kiitos noista mielenkiintoisista linkeistä Lauri! Hauska nähdä ihan oikeitakin kuvia noista aluksista sotalaiva asussaan. Kieltämättä Orion on ollut kaikkina aikoina kauniimman näköinen kuin Sunnhordland/Kristina Brahe vaikkei KB:ssäkään mitään vikaa ole, mutta vähän siinä haittaa se, että ahteriosa on uudelleen rakennettu modernin laivan ahterin näköiseksi, ja mm. autokansi taidettiin jo ensimmäisenä kesänä pistää suurimmaksi osaksi hyteiksi Pelloksen syväsatamassa, mikä tietenkin on ymmärrettävää, kun vuonojen linjalaivasta haluttiin tehdä risteilyalus. Harmi, etten itse kerinnyt matkustaa koskaan Orionilla, mutta Krisitina Brahe täytyy vielä keritä joskus kokemaan. ;) Harmi myöskin, että Fagerlinesin haave ostaa Kristina Brahen sisar Capri Corne ei koskaan onnistunut ja laiva ei päässyt upealle Turku-Helsinki-Viipuri-Lappeenranta risteilyreitille vaan päätyi romuttamoon. Tosin olihan Fagerlinesilla monta muutakin hienoa epäonnistunutta hanketta esim. jos kaikki olisi mennyt hyvin ei yhtiön laivana olisi ollut Kristina Brahe vaan vieläkin historiallisempi ja arvokkaampi s/s Kastelholm. Eri asia on tietenkin kuinka firma olisi kannattanut sellaisella laivalla. Ainakin Fagerlines olisi joutunut aika äkkiä etsimään dieselit sille jostain romukasasta. ;)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Promate

#19
Eiköhän tuossa autojen määrässä ole painovirhe päässyt iskemään,8 on lähempänä totuutta....
Toiset pelastusveneet per puoli otettiin pois muistaakseni -90,jolloin myös taavetit vaihdettiin ja uudemmat sekä isommat veneet tulivat.
Orionista liikkuu näitä juttuja jos jonkinlaisia mutta harvassa niistä oli edes siteeksi totta.....ja varsinkin kun kunnosta puhutaan,se oli kyllä omistajansa silmänterä joka sai kaiken mahdollisen huomion kuntonsa ja alkuperäisyytensä säilyttämiseksi.

Vaikka tuo konepuoli ei ole heiniäni niin kyllä niissä alkuperäisissä myllyissä oli jotain herkkää(heheehee)....normaali risteilynopeus jota käytettiin oli tuossa 10 solmun paikkeilla aikataulun löysyyden vuoksi.
Kerran kuitenkin sisar oli puskemassa hiljakseen rinnalla ohi pitkällä suoralla,kesä kauneimmillaan ja matkustajia laiva täysi,moni heistä kannella,samoin Brahessa....siinä sitten muutama huolestunut asiakas ilmaantui brygalle kyselemään että ette kait anna Brahen mennä ohi?
Tähän oli helppo vastata painamalla paakit pohjaan ja toteamalla että eipä suinkaan anneta...
Savu pöllähti Orionin korsteenista ja koneiden värinä laivan rungosta alkoi kadota vauhdin nousun myötä.
Soitto koneeseen ja vielä mestarilta varmistus että nyt kaikki tehot irti myös heidän salaisista "ruuveistaan".
Sisaren alkaessa nopeasti jäädä kuului kannelat melkoista älämölöä ja hurraamista ja hetken kuluttua se oli pitkällä vanavedessä,Orionin vauhti oli jo noussut lähemmäs 19 solmuun.
Brahe luonnollisesti oli myös lisännyt pökkyä pesään mutta jäi 13-14 solmun kieppeille.

Mielenkiintoinen ilmiö sinällään tuo että kierrosten ja vauhdin noustessa rungon värinät hiipuivat ja katosivat lähes täysin....täydessä vauhdissa se kulki kuin sukkasillaan,vain korsteenista kuului terhakka suhina.

Miran Hamidulla

#20
Wow! Mikä stoori! Tuo ihan mieleen t/s Vikingin ja m/s Skandian kisan 60-luvulla. Hauska kuulla, että tollasia skaboja on ollut myöhemminkin laivojen välillä. :)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kervisen Lauri

#21
Oli joo kyllä hieno skba... ;)    Kyllä ne itäisen Suomenlahden maisematkin hienoja ovat, ja harmi ettei Haminasta enää laivoja Viipuriin kulje. JaPi-matkojenhan piti aloittaa likenne Haminasta Viipuriin. Koematkoja suunniteltiin elokuulle 2001.

Romutettiinko tuo Capri Corne, ja onkohan Norjassa vielä jäljellä tyypin aluksia??

Orionista vielä, millon on pienten ikkunaparien (3.kannella) määrä muuttunit kuudesta pienemmäksi?

Milläs tavalla pikkuhytit sijoittuivavat Orionin kansille? Kr. Brahen ykköskansi tyyliin, vai muuten? ???

Kervisen Lauri

#22
Promatelle; ;)         Voisitko ottaa yhteyttä, jos vain löytäisit ne Orionin kuvat+kansikartat. Alkaa jo huolestuttaa (haa :D ;), että kai sinä löydät ne. Olen metsästänyt Orionin tietoja laivaharrastukseni alusta
lähtien. Se on ollut laiva jota ole ajatellut varmasti eniten... :)

E-mailini on siis: lauri_kervinen@hotmail.com

Kervisen Lauri

#23
On tämä nyt aika hölmöä, että minä hajautan kaiken useaan kohtaan, mutta muistini on niin huono, etten muista kaikkea kerralla... ;) ;)

Onko kenelläkään tietoa, että päätyivätkö useat PCE-alukset Norjaan. Pitäisiköhän lähteä sinne selvittämään... ;)

Miran Hamidulla

#24
LainaaRomutettiinko tuo Capri Corne, ja onkohan Norjassa vielä jäljellä tyypin aluksia??
Capri Corne romutettiin Haminan laivaromuttamolla, ja ennen romuttamista siitä otettiin pois pääkone, joka hurjien vaiheiden jälkeen siirrettiin Kristina Braheen, KB:n rikkoutuneen pääkoneen tilalle Ruoholahdessa. Kyseisessä tapauksessa KB:n pelastuminen uppoamiselta oli kirjaimellisesti yhden köyden varassa. Ennen romuttamistaanhan tuo Capri Corne joutui vielä huligaanien hajottamaksi Norjassa. >:(
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kervisen Lauri

#25
Äh unohdin, että Brahen moottori otettiin juuri tästä Capri Cornesta... :(

wirrankoski

#26
Äläpäs huoli Lauri!
Laitan Sinulle (kunhan ehdin) kopiot kirjasesta jonka nimi on "Norges Krigsveteraner" - siinä ovat mukana kaikki Norjaan ostetut KIL- luokan laivat, ja juttua niiden muuttamisesta matkustajaköyttöön. Tosin norjan kielellä, mutta haitannekoo tuo mitään...? ;-)
Rami

Kervisen Lauri

Terve!

Mikäli keneltäkään löytyy aineistoa, kuvia, esitteitä yms. Orionista ja Kristina Brahesta, apu olisi tervetulletta,
sillä olen 'rakentamassa' internetsivuja liittyen alusluokkaan.
Kuvat ja esitteet olisivat erittäin tarvittavia... mitä tuo nyt tarkoittaakin...;)

Hyvää Joulua!!! ;) :D

Heikki Helen

Kuva tältä kesältä Brahesta löytyy... muuta ei....
Nykyään yli 1100 alusta ja 1300 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Kervisen Lauri

Katsokaapas mitä löytyi... ;)

http://www.andagraf.com/logos/orient.htm
Orionhan se siinä... :)