Tuntematon laiva

Aloittaja Wirrankosken Rami, 10.08.2006, 22:03:42

« edellinen - seuraava »

Rami Kristian Wirrankoski

Jostain syystä tällaisen ravintolalaivan tuoti Saloon ja sen käyttöönotto on mennyt täysin ohi! (HYIHYIHYI forumilaiset!!).

Kyseessä on 1895 Karttulassa Sourun rautatehtaan rannassa oomistajlle koottu teräslotja Argus. Ilmeisesti rungon osat on tehty Leppävirralla tai Joroisissa. Isak Löfin Sourun Rautatehtaalle siirtymisen jälkeen alus myytiin iisalmelaiselle Matti Pietikäiselle ja häneltä edelleen SUomenjoelle H. Peuran sahalle. Joskus 2000-luvun alussa se tuotiin Keiteleeltä Lahteen. Mitat: 26,555 x 5,55 metriä. Täsmääkö?

Tauno Hermola

Sillä lailla on mennyt näköjään ohi itseltäkin, että kuvittelin tuon olevan sama laiva, joka siinä on ollut jo vuosikausia. Hakusanoilla 'Argus' ja 'teräslotja' Google löysi paikallisesta lehdestä pari lyhyttä juttua, joista selvisi, että tuo laiva onkin tullut vasta tänä keväänä. Vanha on joutunut jonkinlaiseen haaksirikkoon ;D

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Rami Kristian Wirrankoski - 27.09.2012, 12:05:19
Jostain syystä tällaisen ravintolalaivan tuoti Saloon ja sen käyttöönotto on mennyt täysin ohi! (HYIHYIHYI forumilaiset!!).

Ravintolalaiva ei ole oikea laiva. ;)

Toistaalta tuo on kuitenkin sata kertaa oikeampi laiva kuin se edellinen tekele.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tauno Hermola

Mistähän tällainen laiva (jota on pitkään ja hartaasti kunnostettu Salon venetelakalla) voisi olla peräisin:



Erikoista tuossa on potkureiden sijoitus aluksen kyljissä oleviin tunneleihin.

Tauno Hermola

Ei nyt ihan tähän ketjuun kuuluva, mutta en viitsi uuttakaan tehdä: tietääkö kukaan S/S Angelniemi II:n myöhemmistä vaiheista? Ilmeisesti Pekka Laine (sittemmin linja-autoliikennöitsijänä toiminut) ainakin viimeisenä liikennöi sillä Salon ympäristössä; sitä ennen on voinut olla muitakin (aluksen tilaaja lienee ollut Salon Höyryvene Oy, joka on perustettu 02.11.1904 ja poistettu toimimattomana rekisteristä niinkin myöhään kuin 1980).

Rami Kristian Wirrankoski

Nyt vasta tämän kysymyksen huomasin. Angelniemi II mytiin 30-luvun puolen välin paikkeilla Viktor Lenkkerille ja jatkosodassa alus upposi Viipurin Salakkalahteen. Enempää en tiedä.

Mitä tulee tuohon kvan alukseen, olen sen itsekin jo vuosia sitten nähnyt samassa paikassa ja ihmetellyt sitä. Ei mitään tietoja...

Pasi Saarinen

Kuvan aluksesta, väittäisin nähneeni sen kuluvana kesänä vesillä Salon/Perniön/Teijon Mathildedalin laiturissa. Hyvin erikoinen rakennelma ja näytti edelleen keskeneräiseltä.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 27.09.2012, 21:07:50
Ravintolalaiva ei ole oikea laiva. ;)

Toistaalta tuo on kuitenkin sata kertaa oikeampi laiva kuin se edellinen tekele.

Vanha juttu jo, mutta jäin miettimään, mikä vika edellisessä oli, eikö sekin ollut ihan oikea laivan runko? Näissä hiukan eri aikaan otetuissa kännyräpsyissä ymmärtääkseni on sen edellisen ravintolalaivan jäiden vaurioittama runko:







Vai tarkoittiko Tuomas kilpailevan ravintolalaivurin proomua, joka kesän tai pari oli myös Salonjoessa?


Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Rami Kristian Wirrankoski - 19.09.2013, 12:36:24
Nyt vasta tämän kysymyksen huomasin. Angelniemi II mytiin 30-luvun puolen välin paikkeilla Viktor Lenkkerille ja jatkosodassa alus upposi Viipurin Salakkalahteen. Enempää en tiedä.

Paikallisten ihmisten muisteluissa Angelniemi II:n kerrotaan liikennöineen 1950-luvulle saakka, mutta ilmeisesti heiltä on jäänyt huomaamatta, että laiva oli vaihtunut toiseen :D. Turun matkustajahöyrylaivoista kertova http://www.turkusteamers.com/ nimittäin tietää, että suunnilleen Angelniemi II:n kokoinen ja ikäinen, Turussa rakennettu "Ålö" myytiin 1939 tai -40 Angelniemelle K. Wileniukselle ja Pekka Laineelle ja sai nimekseen "Saaristo"; se taas on myyty 1950 luvun lopulla Ab Strömsholm-yhtiölle hinaajaksi ja sai nimen "Strömsholm". Sitä ei kerrota, minne "Strömsholm" lopulta päätyi. Liikenne Salosta lähisaaristoon tosin oli loppunut jo aikaisemmin, sillä viimeisenä liikenteen lopetti Karl Wileniuksen moottorialus "Tiira" 1953 (tämä tieto kirjasta "Salon ja Uskelan historia 1869-1990). 

Harry Dunkel

Hei,
Olen uusi jäsen ja minua kiinnostaa erityisesti Saimaan vesistön vanhat matkustajalaivat, kerään niiden kuvia ja niihin liittyvää filateliaa. Tunnistaako joku tämän laivan? Onko se edes Saimaan alueelta?


Harry Dunkel

Arvoitus selvisi. Kyseessä on "Louhi", joka tunnetaan yhdestä suurimmista sisävesien onnettomuuksista. Se kaatui keväällä 1934 Enonlahdessa Suvasvedellä ja vei mukanaan 33 tai 34 henkeä. Eli kyllä Saimaan aluksesta on kyse. Kuvauspaikka olisi vielä kiva tietää.