Kirjoittaja Aihe: Valtion ostama yhteysalusliikenne Turun saaristossa  (Luettu 181826 kertaa)

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3813
  • Liputuskysymys...
Re: Merenkulkulaitoksen yhteysalusliikenne Turun saaristossa
« Vastaus #15 : 19.03.2001, 17:38:41 »
SSL ja Lenator ovat myyneet MKL:lle tietyn määrän vuoroja. Aspö ja Franz Höijer ovat muuna aikana omistajiensa käytössä ja, kuten sanottu, ne voidaan periaatteessa ajaa mihin vain, kunhan ollaan takaisin seuraavan vuoron alkuun mennessä. ;D
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970, 02:00:00 kirjoittanut 1025470800 »
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 5093
Re: Merenkulkulaitoksen yhteysalusliikenne Turun saaristossa
« Vastaus #16 : 25.03.2001, 14:32:40 »
Voidaanko siis sanoa, että SSL ja Lenator ovat MKL:n alihankkijoita?
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970, 02:00:00 kirjoittanut 1025470800 »
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3813
  • Liputuskysymys...
Re: Merenkulkulaitoksen yhteysalusliikenne Turun saaristossa
« Vastaus #17 : 26.03.2001, 21:03:44 »
Nimenomaan
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970, 02:00:00 kirjoittanut 1025470800 »
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 5093
Re: Merenkulkulaitoksen yhteysalusliikenne Turun saaristossa
« Vastaus #18 : 03.03.2001, 03:50:09 »
Torstain hesarin mukaan Merenkulkulaitos on nostanut lauttojensa lippujen hintoja siten, että hinnat nousevat 20 prosentilla. Näin ollen jokaisesta alkavasta 10 meripeninkulman matkasta joutuu maksamaan 2 markkaa enemmän kuin aiemmin. Lyhyillä alle 10 meripeninkulman matkoilla, kuten Mossala-Dalen reitillä, tämä ei tietenkäään haittaa. Sillä on aivan sama joutuuko matkasta maksamaan 10 vai 12 markkaa, kun matka jokatapauksessa on lähes puoli-ilmainen. Turku-Utön kaltaisilla pitkillä matkoilla sensijaan tuo hinnan korotus voi jo ollakin sen suuruinen, että lisämaksun vievälle rahalle voisi jo löytyä jotain muuta käyttöä. No ei se tosin estä sitä tosiseikkaa, että aion jokatapauksessa joskus matkustaa tuolla Turku-Utö reitillä kulkevalla m/s Aspöllä.:) Onko muuten kukaan teistä matkustanut sillä? Jos on niin kyselisin siitä pari asiaa. Eli löytyykö sen reitin varrella olevista saarista Nötöstä, Aspöstä, Jurmosta tai Utöstä mitään majoituspaikkaa, ja onko noissa m/s Aspön ravintoloissa tarjolla mitään muuta kuin sen esitteessä mainittu kala(YÖK!!:))?
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970, 02:00:00 kirjoittanut 1025470800 »
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3813
  • Liputuskysymys...
Re: Merenkulkulaitoksen yhteysalusliikenne Turun saaristossa
« Vastaus #19 : 15.03.2001, 17:24:41 »
Nötössä oli ennen Turun kaupungin ylläpitämä leirintäalue ja telttailu-sekä vaellusmahdollisuudet siellä on varmasti vieläkin. Metsähallituksen maja, jossa olen pariin otteeseen ollut keikkatöissä, ei taida olla virallinen majoituspaikka, mutta ehkä sitä voi kysyä Saaristomeren kansallispuiston neuvonnasta.
Jurmossa on vuokrattavia mökkejä. "Jurmon keisari" Per Mattsson perheineen on tällaista toimintaa harjoittanut vaihtelevalla menestyksellä. Myös lintuhavaintoasema ottaa varmaan vastaan vierailijoita, sen majoitusvalmiudesta en tiedä.
Utössä ei ole muita majoitusmahdollisuuksia kuin ms.Aspö sen ollessa laiturissa. Mutta sen hinta-laatusuhdetta on kehuttu. Olen ajatellut itsekin sitä joskus kokeilla, mutten keskellä kesää, vaan ajankohtana, jolloin saaressa on mahdollisimman vähän turisteja...

***

MKL:n aluksilla voi taas ensi suvena tehdä joitakin "rengasmatkoja". Oma auto kannattaa kuitenkin yleensä jättää rannalle, fillaria ei välttämättä.
1) Nötöseen pääsee sekä Aspöllä (kylänrantaan) että Fisköllä (itäiseen laituriin vanhan leirintäalueen viereen). 2-3 päivässä kattava kierros Saaristomeren kansallispuistossa.
2) Iniön Norrbystä on yhteys Kivimolla Velkuan Palvaan ja Jurmo II:lla läntisille saarille, joskus myös Torsholma Bryggalle, Dalenista taas Inimolla Mossalaan ja Mossalasta Kaitalla Röölään. Ja tietysti kulkee myös Aurora Jumosta Kustaviin.
3) Helpoin tapa on mennä Franz Höijerillä. Tiistaisin Turusta Hankoon, keskiviikkoisin takaisin, torstaisin Turusta Ukiin ja perjantaisin takaisin. Jotenkin falskilta kuulostavaa. Franz saisi ajaa vähän laajemmin ja useammin, pieni hinnankorotuskaan ei olisi riistoa...

Mutta sitten toisaalta: Bussimatkustajia aletaan jatkossa rahastaa Auralla ja Auroralla erikseen bussin kuljetusmaksun lisäksi. Tämäkö on sitä joukkoliikenteen suosimista yksityisautoilun kustannuksella?  >:(
« Viimeksi muokattu: 09.11.2005, 14:54:05 kirjoittanut Mikko-Oskari_Koski »
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

laivat

  • Vieras
Re: Merenkulkulaitoksen yhteysalusliikenne Turun saaristossa
« Vastaus #20 : 05.07.2002, 13:10:39 »
Lintan uusi liikennöitsijä on Jaana-Inkeri Alangon omistama JS-Ferryway Oy, jonka omistajapiireihin kuuluu myös Lintan edellisen yhtiön omistajana ollut Valto Järvinen.

Kervisen Lauri

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 957
    • Orion ja Kristina Brahe sisarineen
Re: Merenkulkulaitoksen yhteysalusliikenne Turun saaristossa
« Vastaus #21 : 29.11.2002, 16:40:34 »
Mf Linta oli ainakin vielä viimekesänä Virolahden Klamilan satamassa ( noin 4 km kesämökiltä... ;) ), muut johonkin se sieltä siirtyi, ja muistaakseni näin sen Kotkan satamassa Kristina Brahelta elokuussa 2002.  :)

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 4791
Re: Merenkulkulaitoksen yhteysalusliikenne Turun saaristossa
« Vastaus #22 : 29.11.2002, 16:55:58 »
Ei se täällä ainakaan enää ole.
Se makasi useita kuukausia entisen telakka-alueen laiturissa ennen siirtymistään jonnekin, ehkä sinne Klamilaan. Miksi se oli elokuussa Kotkassa minulla ei ole tietoa.
Copyright © 2018 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3813
  • Liputuskysymys...
Re: Merenkulkulaitoksen yhteysalusliikenne Turun saaristossa
« Vastaus #23 : 20.01.2003, 11:50:59 »
Toukokuussa Linta tulee taas liikenteeseen. Kuten aiemminkin on jossain keskustelussa puhuttu, alus sijoitetaan liikennöimään Nauvon kirkonkylästä Seilin kautta Rymättylän Aaslaluodon eteläkärjessä olevaan Hankaan. Vuoroja tulee runsaanlaisesti, joten Satava ja Fiskö eivät enää poikkea Seilissä ollenkaan.
Fiskölle tämä merkitsee makuusataman siirtymistä Nauvosta Prostvikiin, josta vastaisuudessa lähtevät kaikki ao.aluksen vuorot. Tämä, kuin myös Lintan liikenne, on äärimmäisen tervetullut uudistus varsinkin niiden kannalta, jotka suosivat saaristomatkailua bussin kyydissä.
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

wirrankoski

  • Vieras
Re: Merenkulkulaitoksen yhteysalusliikenne Turun saaristossa
« Vastaus #24 : 20.01.2003, 21:05:05 »
Tällä hetkellä LINTA on telakalla Koplissa, jossa siihen tehdään korjauksia ja muutoksia, jotta se voisi aloittaa MKL:n sopimusliikenteen.

Miran Hamidulla

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 5093
Re: Merenkulkulaitoksen yhteysalusliikenne Turun saaristossa
« Vastaus #25 : 20.01.2003, 21:07:05 »
Mitäköhän nämä muutokset ovat? Sponsonit? ;D :D ;) :)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3813
  • Liputuskysymys...
Re: Merenkulkulaitoksen yhteysalusliikenne Turun saaristossa
« Vastaus #26 : 26.08.2003, 14:46:14 »
MKL:n yhteysalustoiminta on ilmeisesti uudessa "varustamoittamisohjelmassa" menossa yhdeksi paketiksi, joka sitten ostaa osan palveluistaan muilta. Tämä tuskin vaikuttaa SSL:n, HK-Rederin, RMR:n tai muiden nykyisten alihankkijoiden asemaan, mutta tuskin hirveästi niiltä ostettavien vuorojen määrää nostaakaan. Tosin Utön sotilasvuorojen loppuminen saattaa lisätä siviilivuorojen tarvetta sinne, mutta tämän asian pähkäileminen ei ole ihan vielä ajankohtaista.

Nyt, kenties yhdennellätoista hetkellä, kun valtio vielä varmuudella maksaa viulut, on Paraisten saariston yhteysalus Vikeniä päätetty pidentää 15 metrillä. Samalla alus saa uudet myllyt, jolloin sen toimintatehokkuus ja jäissäkulkuominaiuudet (insinöörien laskelmien mukaan) paranevat. Viken poistuu liikenteestä syyskuun aikana ja sen korvaa loppuvuoden ajan Falkö, eli kuviossa toimivat saariston kaksi typerimmin nimettyä yhteysalusta, Viken kun sekoittuu aina Ålanstrafikenin Viggeniin ja Falkö Tielaitoksen Falcoon...
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3813
  • Liputuskysymys...
Re: Merenkulkulaitoksen yhteysalusliikenne Turun saaristossa
« Vastaus #27 : 22.03.2004, 18:01:12 »
MKL hakee liikennöitsijää kahdelle, allekirjoittaneenkin monesti peräänkuuluttamalle (tosin ei ihan tässä muodossa, mutta samoja vesiä ylittäville kuitenkin) reitille.
1. Laivalinja Parainen-Kemiö Eknäs
2. Vesibussilinja Hanko-Bromarf-Västanfjärd

Ensimmäiselle valittavalla operaattorilla tulisi olla "laiva", ts.vesibussi ei riitä. Vilkaisu karttaan osoittaa, ettei reitti ole kovinkaan pitkä eikä tuulinen, joten laivan ilmeisesti odotetaan omaavan hyvän kuljetuskapasiteetin ja ehkä myös ravintolapalveluita. Kalkholmenilta ei viime vuosina ole juuri yleisiä saaristoristeilyjä ajettu, joten varmaan tarkoitus olisi myös tätä puutetta paikata. Olisikohan Helmi (ex-Harun) tälle reitille passeli laiva..?
Kakkoslinjan tarjouskisa on selvästi suunnattu Naantalin Lauttamatkoille ja Matti Kilpiselle, mutta varustamon kokemukset Karinin fillarilauttaliikenteestä Bromarfin ja Västanfjärdin vesiltä eivät ole kovinkaan hyviä. Mutta kuka muukaan tähän lähtisi??

Linjojen yhteinen piirre on selvästikin se, että Kemiönsaarta halutaan kehittää matkailullisessa mielessä. Molemmat linjat kulkevat jotakuinkin ihmisten ilmoilla, Kalkholmen on kuten sanottu Paraisten keskustan tuntumassa, Eknäsin laiturista on Rungonsalmen sillalle alle kilometri, Västanfjärdissä on määrä käyttää kirkonkylän laituria ja Hangossa Länsisatamaa (vaikka Hangonkylän satama tai Kappelisatamakin varmasti löytäisi käyttäjänsä). Vain Bromarfin Sandviken on sivussa valtaväylistä, mutta sehän sopii meille pyöräilijöille...  

***

MKL:n alihankintasopimukset vuonna 2004 ovat seuraavat:
-Suomen Saaristolaivat: Kaikki liikenne Pärnäs-Utö (ms.Aspö jatkaa entiseen tapaan, ms.Kökar vara-aluksenaan)
-RMR: Norrskata-Nauvon pohjoinen reittialue (ms.Satava jatkaa Åvensorin ja Nauvon välillä entiseen tapaan, viime vuonna lanseeratun aikataulun mukaan, poiketen kesäajan ulkopuolella myös Seilissä)
-JS-Ferryway: Nauvo-Seili-Hanka (ms.Linta jatkaa kesäaikana)
-HK-Service: Mossala-Dalen (ms.Inimo jatkaa entiseen tapaan)
-Lenator: Suuri Saaristoreitti (ms.Franz Höijer jatkaa entiseen tapaan)

Ja lisäksi Taxen täydentää Dragsfjärdin (sisäsaariston), Cheri Nauvon eteläisen ja Karolina Houtskärin liikennealueita. Kelirikkoaikana Taxenin korvaa ilmatyynyalus.
Cherin vuoropäivinä Fiskö poikkeaa Byskärillä ja Berghamnissa vain, jos niihin on rahtia. Fiskö ei poikkea aiemmin ohjelmaansa kuuluneilla Rockelholmilla eikä Knivskärillä lainkaan.
Finnö ajaa tiistaisin ympäri vuoden päivävuoron Roslaxista Houtskärin pohjoissaariston läpi Torsholmaan, mikäli välisaariin on rahtia (ja yleensähän sitä on, koska Karolinan kapasiteetti ei ole paras mahdollinen).

Kesäoperaattoreilla on myös joitakin liikennetuurausdiilejä sesonkikauden ulkopuolella. HK:n Inimo tuuraa Auroraa Kustavin ja Iniön välillä telakointijaksojen ajan ja juuri nyt on Karolinaa Houtskärissä tuuraava alus -yllätys yllätys- Linta.
Jäissä kulkemattomien pikkualusten, Karolinan, Cherin ja Taxenin vuoroja on talven mittaan ajettu myös ilmatyynyaluksilla. Olisi mielenkiintoista tietää, millä?

***

Ei saanut Linta täällä jossain sille ehdotettuja sponsoneita, mutta varmaan jotain muuta olennaista kylläkin...
Nykyisessä ilmiasussaan lautasta löytyy pari nettikuvaakin, esim.Saaristomeren tutkimuslaitoksen ja MKL:n sivulta:
http://www.utu.fi/erill/saarmeri/aikataul.html
http://www.fma.fi/palvelut/saaristoliikenne/?cat=&page=13

Ja liikenne Nauvon ja Hangan välillä alkaa tänä vuonna 17.5.
Näin siis viime vuonna, tänä vuonna Linta aloittaa EU-tukiaisten polttamisen jo 16.5.  8)
« Viimeksi muokattu: 27.01.2005, 13:52:12 kirjoittanut Mikko-Oskari_Koski »
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Marko Tuomi

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 58
  • I'm just a cook
Re: Merenkulkulaitoksen yhteysalusliikenne Turun saaristossa
« Vastaus #28 : 06.05.2004, 13:44:12 »
Kävin eilen Kasnäsissä ja ihmettelin kun Replot 2 ajoi laituriin tulossa Rosalasta. Taitaa olla Aura telakalla, kun oli tielaitos pyydetty apuun.

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3813
  • Liputuskysymys...
Re: Merenkulkulaitoksen yhteysalusliikenne Turun saaristossa
« Vastaus #29 : 21.06.2004, 13:33:50 »
MKL hakee liikennöitsijää kahdelle, allekirjoittaneenkin monesti peräänkuuluttamalle (tosin ei ihan tässä muodossa, mutta samoja vesiä ylittäville kuitenkin) reitille.
1. Laivalinja Parainen-Kemiö Eknäs
2. Vesibussilinja Hanko-Bromarf-Västanfjärd

Ensimmäiselle valittavalla operaattorilla tulisi olla "laiva", ts.vesibussi ei riitä. Vilkaisu karttaan osoittaa, ettei reitti ole kovinkaan pitkä eikä tuulinen, joten laivan ilmeisesti odotetaan omaavan hyvän kuljetuskapasiteetin ja ehkä myös ravintolapalveluita. Kalkholmenilta ei viime vuosina ole juuri yleisiä saaristoristeilyjä ajettu, joten varmaan tarkoitus olisi myös tätä puutetta paikata. Olisikohan Helmi (ex-Harun) tälle reitille passeli laiva..?
Kakkoslinjan tarjouskisa on selvästi suunnattu Naantalin Lauttamatkoille ja Matti Kilpiselle, mutta varustamon kokemukset Karinin fillarilauttaliikenteestä Bromarfin ja Västanfjärdin vesiltä eivät ole kovinkaan hyviä. Mutta kuka muukaan tähän lähtisi??

Linjojen yhteinen piirre on selvästikin se, että Kemiönsaarta halutaan kehittää matkailullisessa mielessä. Molemmat linjat kulkevat jotakuinkin ihmisten ilmoilla, Kalkholmen on kuten sanottu Paraisten keskustan tuntumassa, Eknäsin laiturista on Rungonsalmen sillalle alle kilometri, Västanfjärdissä on määrä käyttää kirkonkylän laituria ja Hangossa Länsisatamaa (vaikka Hangonkylän satama tai Kappelisatamakin varmasti löytäisi käyttäjänsä). Vain Bromarfin Sandviken on sivussa valtaväylistä, mutta sehän sopii meille pyöräilijöille... ;D

Minulla ei ollut tästä asiasta ns.sisäpiiritietoa, mutta näin vain kävi: Hangon ja Västanfjärdin välisen linjan sai Naantalin Lauttamatkat tmi Matti Kilpinen ja liikenteeseen asetettiin vanha tuttu Karin. Liikenne jatkuu elokuun puoleenväliin asti 1-2 edestakaisen päivittäisen matkan voimin.
http://www.fma.fi/palvelut/saaristoliikenne/kesa/k_karin.pdf

Paraisten ja Kemiön Eknäsin välinen linja ei toteutunut, mutta sen sijaan Suomen Saaristolaivat haki ja sai kesätöitä Pikku-Kökarille Parainen-Granvik-Kasnäs-reitiltä. Arkisin ajetaan kaksi ja lauantaisin yksi edestakainen matka ja liikenne jatkuu elokuun loppuun asti.
http://www.fma.fi/palvelut/saaristoliikenne/kesa/k_kokar.pdf
« Viimeksi muokattu: 22.06.2004, 13:39:44 kirjoittanut Mikko-Oskari_Koski »
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950