maritimeforum.fi

Merenkulku => Muu merenkulku => Aiheen aloitti: Kari Liimatainen - 27.07.2007, 16:04:43

Otsikko: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Kari Liimatainen - 27.07.2007, 16:04:43
Nyt alkaa näkyä laivojen/laivayhtiöiden ostot myös tuloksessa.


http://www.yle.fi/cgi-bin/tekstitv/ttv.cgi/html?PAGE=168
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 27.07.2007, 17:22:15
Totaa...eiköhän se yllätys olisi ollut, jos ne eivät näkyisi missään..?  ::)

Uudisalukset eivät ole ilmaisia ja muutkin investoinnit ovat kauppasummiensa osalta julkista tietoa, joten ihmehän se olisi ollut, jos voittoa olisi aina vaan tullut entiseen tahtiin. Lisäksi Tallink ei ainakaan minun tietääkseni ole juurikaan realisoinut vanhaa tonnistoaan, aiempia TLL-HEL-välin pikamenijöitä lukuunottamatta.
Nyt ilmestyneet lukemat eivät tietenkään ole suoraan vertailukelpoisia sen Tallinkin kanssa, joka näillä vesillä seilasi ennen Fasterien ja Siljan ostoja. Käyttökatteen seuranta, niin kokonais- kuin linjakohtaisestikin, olisikin huomattavasti järkevämpää, jos haluaa oikeasti tietää, kuinka hyvin tai huonosti konsernilla menee.
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Jussi Littunen - 27.07.2007, 19:25:20
Mutta matkustajat tuplaantuvat: Taloussanomat (http://www.taloussanomat.fi/liikenne-ja-kuljetus/2007/07/27/Siljan+osto+tuplasi+Tallinkin+matkustajam%E4%E4r%E4n/200718085/160)
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Ville Alho - 27.07.2007, 22:08:36
On aivan liian aikaista tehdä johtopäätöksiä Tallinkin tulosluvuista. Tulos puolittui kyllä, mutta se oli seurausta kertaluontoisista kirjauksista, joten ei siitä oikeastaan mitään voi päätellä. Vasta kun mitään "fuusiokuluja" ei enää ole vaikuttamassa tulokseen voidaan Tallinkin tuloskehityksestä tehdä järkeviä johtopäätöksiä. Sama pätee tietenkin myös matkustajamäärään, on lähinnä huvittavaa lukea uutista matkustajamäärän tuplaantumisesta kun kaikki tietävät, että Silja ei ollut mukana Tallinkin viime vuoden luvuissa. Uutisarvoa olisi oikeastaan vain Tallinkin ja Siljan erillisissä luvuissa viime vuoteen verrattaessa, yhteenlasketut numerot ovat sinällään täysin yhdentekeviä tällä hetkellä.
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 27.07.2007, 22:09:06
Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 27.07.2007, 19:25:20
Mutta matkustajat tuplaantuvat: Taloussanomat (http://www.taloussanomat.fi/liikenne-ja-kuljetus/2007/07/27/Siljan+osto+tuplasi+Tallinkin+matkustajam%E4%E4r%E4n/200718085/160)
Tuplaantuivat, kyllä, mutta ainoastaan se mitä jää viivan alle, ratkaisee. Liikevaihtoa on aina helppoa saada, mutta tuottoa... se onkin toinen juttu, tämä pätee kaikkeen liiketoimintaan.
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Santeri - 27.07.2007, 22:28:10
Ja tuolla on vielä hieman monipuolisemmin asiasta: http://saunalahti.fi/uutiset/?id=36985237

Mielenkiintoinen kohta:

"Matkustajamäärissä on ollut kasvua kaikilla Tallinkin reiteillä".

Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Wirrankosken Rami - 27.07.2007, 22:42:07
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 27.07.2007, 22:09:06
Tuplaantuivat, kyllä, mutta ainoastaan se mitä jää viivan alle, ratkaisee. Liikevaihtoa on aina helppoa saada, mutta tuottoa... se onkin toinen juttu, tämä pätee kaikkeen liiketoimintaan.

Niin, eihän sillä ole mitään merkitystä yhtiön tulokseen jos matkustajamäärät kasvavat tuplasti? ::)
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 27.07.2007, 22:46:18
Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 27.07.2007, 22:42:07
Niin, eihän sillä ole mitään merkitystä yhtiön tulokseen jos matkustajamäärät kasvavat tuplasti? ::)
Niin, eipä tosiaankaan ole, vaikka kolminkertaistuisivat, jos voitto kuitenkin pienenee..
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 27.07.2007, 22:49:37
Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 27.07.2007, 22:28:10

Mielenkiintoinen kohta:

"Matkustajamäärissä on ollut kasvua kaikilla Tallinkin reiteillä".

Eikös tuota voisi kutsua ihan valehteluksi, kun katselee tilastoja?
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Santeri - 27.07.2007, 22:56:53
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 27.07.2007, 22:49:37
Eikös tuota voisi kutsua ihan valehteluksi, kun katselee tilastoja?

Enpä tiedä, koska en onnistunut löytämään Tallinkin omilta sivuilta mitään informaatiota.
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Ville Alho - 27.07.2007, 23:06:48
Ihan tottahan se on. AS Tallink Gruppin matkustajamäärät ovat kasvaneet sen ilmoitetun prosenttiluvun verran. Kyseinen firma vaan ei tiedotteessaan viitsi sanoa syytä siihen miksi matkustajamäärät ovat kasvaneet. Tallink+Silja on ihan luonnostaan paljon enemmän kuin vain pelkkä Tallink. Mistään ei käsittääkseni saa mitään tietoa siitä, minkä verran matkustajamäärät ovat kasvaneet wanhan Tallinkin reiteillä jos nyt ylipäänsä ovat kasvaneet. Ja joka tapauksessa koko uutinen perustuu vain siihen, että tämän vuotinen Tallink+Silja on paljon enemmän kuin viime vuotinen Tallink.
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Petri Lindqvist - 27.07.2007, 23:17:42
Harmillista, että Tallink ei harrasta kovin avointa yrityspolitiikkaa ja tiedottamista. Reittikohtaisia tarkkoja lukuja kaivattaisiin nyt kehiin. Tuloksen muutos oli täysin odotettavissa.
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Miksu - 27.07.2007, 23:57:12
En nyt viitti alkaa uutta topikkia... mutta ...vai oisko kuitenkin pitäny?
Mielestäni tätä aihetta on käsitelty aikas monessa topikissa.
...pitäiskö näistä kannattavuuksista ja tykkäämisistä perustaa jo viides topikki?... vai kymmenes???
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Marko Mälkiä - 28.07.2007, 10:43:57
Tallinkin reittikohtaiset liikennemäärät ovat täydellisen tulosraportin (https://newsclient.omxgroup.com/cds/DisclosureAttachmentServlet?messageAttachmentId=138614) sivulla 5. Suomi - Viro -liikenteessä matkustajamäärä on kasvanut viime vuoden vastaavasta jaksosta 0,4% ja Viro - Ruotsi 10,0%. Muiden reittien matkustajamäärien vertaaminen edelliseen vuoteen ei ole relevanttia. Siljan liikenteen matkustajamäärä oli syys-toukokuussa 2,156,202, kun se vuonna 2005 kyseisten reittien osalta oli 3,4 miljoonaa matkustajaa. Ihmiset matkustavat eniten juuri raportista puuttuvalla ajanjaksolla, mutta en osaa arvioida, ovatko kesän matkustajamäärä yli 50 prosenttia yhdeksän muun kuukauden matkustajamääristä. Luultavasti Siljan matkustajamäärä on laskenut hieman vuodesta 2005.

Rahtimäärät ovat kasvaneet Suomi - Viro -liikenteessä 12,0 prosentilla. Viron ja Ruotsin välillä lastin väheneminen on ollut nähtävissä kuukausittaisista tilastoista Latvian-reitin avaamisen jälkeen. Koko yhdeksän kuukauden jaksolla kuljetettujen lastiyksiköiden määrä laski 8,1%. Kuitenkin Virosta Baltiaan suuntautuvien reittien kokonaisrahtimäärä kasvoi edellisestä vuodesta 6,8 prosentilla. Kuljetettujen henkilöautojen määrä kasvoi Suomen ja Viron välillä 15,8%, Viro - Ruotsi -liikenteessä se on vähentynyt 20,5 prosenttia. Edelleen on kuitenkin huomioitava, että Tallink kuljetti henkilöautoja tänä vuonna Baltiaan 16,8 prosenttia viime vuotta enemmän.

Syys-toukokuun matkustajamäärä Helsinki - Tallinna -reitillä pysyi siis käytännössä samalla tasolla kuin viime vuonna. Viime vuoden puolella kasvua oli muutamia prosentteja, mutta tänä vuonna tapahtuneet liiketoimintakonseptin muutos ja huhtikuiset mellakat Tallinnassa ovat laskeneet matkustajien määrää. Kun ottaa huomioon kapasiteetin kasvun edellisestä vuodesta koko jaksolta Galaxyn ja huhti-toukokuulta Starin myötä, reitin matkustajamäärien kehitys on ollut korkeintaan tyydyttävää. Kesäkuun edellisvuotta pienempi matkustajamäärä viittaa, muiden yleisten tilastojen ohella siihen, että koko tilikauden matkustajamäärä kyseisellä reitillä laskee pari prosenttia viime vuodesta. Viro - Ruotsi -liikenteeseen kasvua on tuonut kapasiteetin kasvaminen Romantikan siirryttyä Tukholman-linjalle.

Henkilöauto- ja rahtimäärät ovat kehittyneet lukuun ottamatta Tallinna - Tukholma -linjaa hyvin, mutta kapasiteetti on myös kasvanut merkittävästi Ruotsista Baltiaan suuntautuvilla reiteillä.

Koska liikennemäärien kehitys ei näytä erityisen huonolta, olisiko Tallinkin väitetylle ahdingolle mahdollista saada tukea reittikohtaisista tuloksista? (raportin sivu 20)  Valitettavan huonolta näyttää, sillä kehitys on ollut positiivista: Suomi - Viro -reitillä tulos on kasvanut 21,4 Me:sta 36,4 Me:oon ja Viro - Ruotsi 1,3 Me:stä 4,7 Me:oon. Latvian-reitillä tappio on melkein puolittunut viime vuoden 2,4 miljoonasta 1,4 miljoonaan euroon, vaikka edellisenä vuonna liikenne oli toiminnassa alle 2 kuukautta ja tänä vuonna täydet 9 kuukautta raportin kaudesta. Saksan-liikenteen tulos oli 3,4 miljoonaa euroa. Siljan reitit tekivät tulosta 32,2 Me, joka on Tallinkin raportin mukaan 10 Me enemmän kuin edellisen vuoden vastaavan ajan (pro forma-)tulos. Tämä siis mahdollisesta matkustajamäärän laskemisesta huolimatta. Liikevaihdoltaan Suomi - Ruotsi oli yli kaksinkertainen Suomi - Viro -reittiin, mutta Siljan reittien tulos oli pienempi kuin Tallinnan-liikenteen: kustannustehokkuus on edelleen merkittävästi parempi Suomi - Viro -liikenteessä.

Tallinkin kaikki reittikohtaiset tulokset kasvoivat syys-toukokuun aikana, mutta vastaavasti kulut, joita ei kohdisteta yksittäisille reiteille, kasvoivat 6,6 miljoonasta 46,4 miljoonaan. Rahoituskulut kasvoivat lisäksi 8 Me:sta 28 Me:oon velkaantumisen myötä. Tulos olisi ollut edellisvuotta suurempi ilman Siljan integraation aiheuttamaa 9 miljoonan euron kertaluonteista erää. Koko vuoden tuloksesta suurin osa tällä alalla tehdään kesäisin, mutta hiljaisemmatkaan kuukauden eivät painaneet Tallinkia tappiolle raskaasta velkataakasta ja järjestelykuluista huolimatta.

Yksittäisenä huomiona tulosraportista voisi mainita laivamyynnin osuuden liikevaihdosta nousseen ja vastaavasti lippu- ja rahtitulojen pienentyneen Siljan oston myötä. Liikennöidessään verovapaattomia reittejä Tallink pyrki juuri päinvastaiseen kehitykseen. 
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Ville Alho - 28.07.2007, 11:30:36
Kiitokset Marko Mälkiälle ansiokkaasta referaatista. Taas huomaa, että laiskuus iski meikäläiseen kun en jaksanut itse tuota raporttia esille kaivaa, nyt ei minunkaan tarvitse haikailla wanhojen Tallink-reittien lukuja... Oli miten oli, tuosta kyllä nyt näkee, että ei AS Tallink Gruppilla ainakaan huonosti mene.
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Santeri - 28.07.2007, 12:00:32
Toiset kiitokset Markolle. Hyvin laadittu. Itse en löytänyt Tallinnan OMX:n sivuilta noita tulosraporttien julkaisuja, mutta enpä pitkään etsinytkään.

Lainaus käyttäjältä: Marko Mälkiä - 28.07.2007, 10:43:57
Koko vuoden tuloksesta suurin osa tällä alalla tehdään kesäisin, mutta hiljaisemmatkaan kuukauden eivät painaneet Tallinkia tappiolle raskaasta velkataakasta ja järjestelykuluista huolimatta.

Tuo on kyllä erittäin tärkeä pointti. Tallinkin todellinen kannattavuus kaikissa mittasuhteissaan selvinnee vasta sitten, kun Tallink Silja on toiminut vuoden ilman ylimääräisiä järjestelykuluja.
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Jussi Littunen - 28.07.2007, 14:10:44
Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 28.07.2007, 12:00:32
Tuo on kyllä erittäin tärkeä pointti. Tallinkin todellinen kannattavuus kaikissa mittasuhteissaan selvinnee vasta sitten, kun Tallink Silja on toiminut vuoden ilman ylimääräisiä järjestelykuluja...

...mutta se lienee vasta vuoden 2010 tienoilla. Tallinkillahan on vielä 3 alusta toimittamatta, joten ylimääräiset kulut poistuvat vasta näiden jälkeen. Toki Siljan ostoista aheutuvat kulut ovat toki poistuneet, vuoden päästä näemme varmasti jo jotain lukuja- ainakin Siljan kannattavuudesta.
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: jonas - 28.07.2007, 16:26:43
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 27.07.2007, 22:46:18
Niin, eipä tosiaankaan ole, vaikka kolminkertaistuisivat, jos voitto kuitenkin pienenee..

Ähh, kaipa tuosta Markon pureskelemasta raportista nyt jo vihdoin kaikki ymmärtää, että jollainhan ne muutokset joita tehdään, kuten investoinnit aluksiin, henkilöstöön, organisointiin, ts. PAREMPIIN palveluihin pitää rahoittaa, eikä kukaan varmaan oleta, ettei sitä ilman liikevaihtoa ja siis isompia matkustajamääriä tehtäisi. Sitähän se tarkoittaa, että tulos on kyllä pienempi, mutta siitä on jo vähennetty massiiviset kulut muutoksien rahoittamiseksi ja todellakin ennen kesäkauden 07 rahoja.
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: John Nurminen - 29.07.2007, 19:05:30
Ei ihmetytä laisinkaan Tallinkin huono tulos.
Matkustin kuluneena viikkona Starilla, Romantikalla sekä Amorellalla. Vaikka Amorella on vanha, niin edes ruokaa ja palveluja on saatavilla toisin kuin Tallinkin aluksilla. Tallinkin aluksilla sana palvelu oli lähes tuntematon.
Uskoisin että Tallinkin tulos tulee vielä huononemaan entisestään, sen verran surkeaa toiminta oli. Jatkossa tulen käyttämään aina jonkun muun varustamon palveluja, jos se on mahdollista.
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Santeri - 29.07.2007, 19:19:15
Lainaus käyttäjältä: John Nurminen - 29.07.2007, 19:05:30
Ei ihmetytä laisinkaan Tallinkin huono tulos.

huonoNTUNUT tulos johtui vain investoinneista tulevaisuuteen, jolloin niistä on tulevaisuudessa odotettavissa myös tuottoa.
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Ville Taavitsainen - 29.07.2007, 23:08:40
Lainaus käyttäjältä: John Nurminen - 29.07.2007, 19:05:30
Ei ihmetytä laisinkaan Tallinkin huono tulos.
Matkustin kuluneena viikkona Starilla, Romantikalla sekä Amorellalla. Vaikka Amorella on vanha, niin edes ruokaa ja palveluja on saatavilla toisin kuin Tallinkin aluksilla. Tallinkin aluksilla sana palvelu oli lähes tuntematon.
Uskoisin että Tallinkin tulos tulee vielä huononemaan entisestään, sen verran surkeaa toiminta oli. Jatkossa tulen käyttämään aina jonkun muun varustamon palveluja, jos se on mahdollista.

sori nyt tämä OT mutta pakko kommentoida.

on vaan ihmetyttänyt tuo väitetty tallinkin huono tai jopa täysin olematon palvelu. Minun ei ainakaan ole ikinä tarvinnut valittaa yhdelläkään tallinkin laivalla. Ei edes sinä aikana kun Fantaasia ja Meloodia olivat tallinkin laivaston helmiä tallinnan reitillä. Asiakaspalvelukin toimi eräässä matkatoimiston tekemässä erhetapauksessa loistavasti (syy ei tallinkin).

Jopa Englantilaiset harrastajakollegamme olivat erittäin tyytyväisiä erityisesti PALVELUUN JA RUOKAAN kun olivat olleet kokeilemassa Galaxyä ja Staria kesällä. Matkakertomuksen voi lukea Ferries of northern europe- foorumilta Yahoosta. ainakin niistä kertomuksista sai melkein sen käsityksen että ruoka jäi näistä laivoista parhaiten mieleen. :) jotenkin on vaan ruvennut tuntumaan viime aikoina että ihmiset saavat tuosta palvelusta huonon käsityksen ja vääriä ennakkokäsityksiä ihan vaan siksi että jotkut jaksavat täällä ja erityisesti noilla kaikenmaailman anonyymeillä pa**afoorumeilla mustamaalata ja syöttää käsityksiään ihmisille.

varsinkin jos pitää heitellä kommentteja lukematta edes juuri edellä olleita perusteluja siitä ettei tulos edes ole kovin huono huomioonottaen kaikki muut seikat. eiköhän silloin ole eräiden propaganda osunut kohdeyleisöön eli herkkäuskoisiin ja johdateltaviin ihmisiin. harmi että lukemalla yhdenkin tuollaisen puolueellisen matkakertomuksen on jo saanut ennakkokäsityksen jota on vaikea muuttaa jos matka ja palvelu eivät olekkaan loistoristeilijätasoa. yleensä maineen pilaa pienikin moka, mutta sitä ei tuo takaisin kymmenenkään matkaa joilla kaikki menee normaalisti.

sori jos nyt pahoitin joidenkin mielen ja varsinkin jos teidän kaikkien tallinkin arvostelijoiden mielipiteet perustuu useisiin matkoihin ja firman tason seuraamiseen pidemmällä aikavälillä. kuitenkin tuntuu että useimmilla dissaaminen perustuu yhteen matkaan ja sen jälkeen kommentit ovat luokkaa "ei enää ikinä"

Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Jouni Kalliomäki - 29.07.2007, 23:41:14
Joo, itsekin tein yhden matkan viime viikolla Tallinkin aluksella. Palvelu oli erittäin hyvää. Mutta täytyy sanoa, että niitä erittäin huonosti käyttäytyviä asiakkaita oli todella paljon.

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 27.07.2007, 22:09:06
Tuplaantuivat, kyllä, mutta ainoastaan se mitä jää viivan alle, ratkaisee. Liikevaihtoa on aina helppoa saada, mutta tuottoa... se onkin toinen juttu, tämä pätee kaikkeen liiketoimintaan.

Mutta kannattaisi tutustua, miten investoinnit ja ostot vaikuttavat tulokseen. Sijoittajat tietää sen, mutta sinäkö et...
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: jussirt - 30.07.2007, 14:41:40
Olin myös Starilla tässä heinäkuussa, palvelu toimi loistavasti  :o
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 30.07.2007, 20:33:13
Lainaus käyttäjältä: Jussi Rantanen - 30.07.2007, 14:41:40
Olin myös Starilla tässä heinäkuussa, palvelu toimi loistavasti  :o
Enpä paljoa hehkuttaisi. Oman kokemukseni mukaan virolaisen henkilökunnan palvelualttius on kyllä selkeästi suomalaista heikompaa. Useimmiten risteilen Tku-Sto reitillä ja Vikingin aluksilla, joten niihin tulee yleensä vertailtua ja asiakaspalvelu on mielestäni siellä erittäin hyvää ja muutenkin hinta/laatu-suhde roimasti Tallinkia edellä, ainakin toistaiseksi. On tosin sanottava, että hienoista edistystä on neuvostoajoista toki tapahtunut, mutta aika paljon on vielä parantamisen varaa. Voi olla, että myös Tallinkin ja  varsinkin Galaxy-aluksen matkustaja-aines on suurelta osin senkaltaista käytökseltään, ettei ehkä oikein innosta henkilökuntaakaan panemaan parastaan asiakaspalvelun saralla. Nimittäin näitä "poroja" tosiaankin tuntuu riittävän tallinnanristeilyllä ihan toiseen tapaan, kuin turunlinjalla. Itse tosin en ole Galaxyllakaan käyttäytynyt porotyyliin, mutta ainakin grillhouse-ravintolassa palvelu oli aika hidasta ja ynseää, enkä ruuankaan tasoa hintaan nähden juurikaan ylistäisi, ainakaan kilpailevaan yhtiöön vertaillen. Ja mitä tulee tähän Tallinkin tuloskehitykseen, niin ovat sen näköjään sijoittajatkin noteeranneet, putosihan osakekurssi huomattavasti tulosjulkistuksen jälkeen.
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Salomon Kaukiainen - 30.07.2007, 22:01:52
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 30.07.2007, 20:33:13
Enpä paljoa hehkuttaisi.
Olet siis ilmeisesti käynyt Starilla kun osaat noin varmasti sanoa?

Mutta tosiaan eipä itsellänikään ole kovin positiivisia kokemuksia Tallinkin palvelusta, erityisesti Galaxylla. Tapasin tossa muutama viikko sitten Hiidenmaalla muutaman lomailevan Galaxyn baarimestarin, tosi mukavia ihmisiä. Ihmettelen että miten heidän siirtyessä takaisin baaritiskin taakse laivalla muuttuu asenne ja käytös aivan toisenlaiseksi... en nyt kuitenkaan kehdannut kysyä.
Ilmeisesti syynä vain on huonompi työilmapiiri laivoilla ja luonnollisesti suomalaisten käytös erityisesti Galaxyn risteilyillä. Kuulemma joutuvat vaihtamaan välillä laivaa aivan liian usein ja tottumaan taas uusiin työtapoihin, mikä tietysti lisää stressiä.
Viimeksi Superfastilla ei kylläkään ollut mitään valittamista, tosin tuli ylipäätään oltua vähän tekemisissä henkilökunnan kanssa siinä 3 tunnin ylityksellä. Joka tapauksessa suunta on koko ajan parempaan päin, eikä hommalla nyt ainakaan ole mitään tekemistä Neuvostoliiton kanssa!

Pitää ens kerralla kokeilla tilata bisse eestiksi, jos vaikka silloin tulisi edes "äitah" kuultua.  ;)

Eipä sillä että otsikon aihe suoraan Tallinkin palveluun liittyisi... mahtaako tälle joku sopivampikin threadi olla?
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 30.07.2007, 22:07:50
Lainaus käyttäjältä: John Nurminen - 29.07.2007, 19:05:30
Ei ihmetytä laisinkaan Tallinkin huono tulos.
Matkustin kuluneena viikkona Starilla, Romantikalla sekä Amorellalla. Vaikka Amorella on vanha, niin edes ruokaa ja palveluja on saatavilla toisin kuin Tallinkin aluksilla. Tallinkin aluksilla sana palvelu oli lähes tuntematon.
Uskoisin että Tallinkin tulos tulee vielä huononemaan entisestään, sen verran surkeaa toiminta oli. Jatkossa tulen käyttämään aina jonkun muun varustamon palveluja, jos se on mahdollista.
Tähän ennustukseesi Tallinkin tuloskehityksestä voi yhtyä, varsinkin kun Tallinkin tulevaisuuden "visioihin" kuuluu matkustajakohtaisen tuoton kasvattaminen palveluhenkilöstöä edelleen vähentämällä ja ennestäänkin tarjottuun tuotteeseen nähden ylikorkeaa hintatasoaan nostamalla. Tosin jo nyt näyttää siltä, että jopa Tallinkin uskollisin kanta-asiakaskunta, "tuulipukukansa" alkaa pikkuhiljaa "äänestämään jaloillaan" ja siirtymään muualle, eli "giganttimaisesti" tajuamaan, että "se nyt vain on tyhmää maksaa liikaa!"
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Miran Hamidulla - 30.07.2007, 22:14:02
Lainaus käyttäjältä: Salomon Kaukiainen - 30.07.2007, 22:01:52
Eipä sillä että otsikon aihe suoraan Tallinkin palveluun liittyisi... mahtaako tälle joku sopivampikin threadi olla?
Suomi24:ltä löytyy ihan riittämiin tällaista juupas-eipäs väittelyä Tallinkin (ja muidenkin yhtiöiden) palvelusta. Täällä sensijaan voitaisiin keskittyä asiakeskusteluun, ja palata pohtimaan noita Tallinkin tuoreita tuloslukuja...
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Santeri - 31.07.2007, 17:00:30
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 30.07.2007, 22:14:02
Suomi24:ltä löytyy ihan riittämiin tällaista juupas-eipäs väittelyä Tallinkin (ja muidenkin yhtiöiden) palvelusta. Täällä sensijaan voitaisiin keskittyä asiakeskusteluun, ja palata pohtimaan noita Tallinkin tuoreita tuloslukuja...

Tämä on varmasti vaikeaa, vaikka Tallinkin matkustajamäärä nousi 0,4 prosenttia viimeisen 9 kuukauden jakson aikana Helsinki-Tallinna reitillä. Se täytyisi lukea foorumin yläpalkissa kohokirjaimin, että tuloskehitystä seurataan hieman pidemmissä jaksoissa kuin yhden kuukauden. Toisina kuukausina matkustajamäärät vähenevät, toisinina nousevat ja näistähän moudostuu keskiarvo. Saas nähdä, että millaisia lukuja tältä kesältä saadaan. Heinäkuu on ollut laivamatkailulle sateiden takia suotuisa, koska muut kesäiset aktiviteetit eivät ole sateentakia olleet viimeaikoina niin houkuttelevia kuin hellekesinä. Tosin ainahan laivat seilaavat täynnä porukkaa kesäisin.
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Kille - 31.07.2007, 17:12:10
Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 31.07.2007, 17:00:30
Tämä on varmasti vaikeaa, vaikka Tallinkin matkustajamäärä nousi 0,4 prosenttia viimeisen 9 kuukauden jakson aikana Helsinki-Tallinna reitillä. Se täytyisi lukea foorumin yläpalkissa kohokirjaimin, että tuloskehitystä seurataan hieman pidemmissä jaksoissa kuin yhden kuukauden. Toisina kuukausina matkustajamäärät vähenevät, toisinina nousevat ja näistähän moudostuu keskiarvo. Saas nähdä, että millaisia lukuja tältä kesältä saadaan. Heinäkuu on ollut laivamatkailulle sateiden takia suotuisa, koska muut kesäiset aktiviteetit eivät ole sateentakia olleet viimeaikoina niin houkuttelevia kuin hellekesinä. Tosin ainahan laivat seilaavat täynnä porukkaa kesäisin.
Totta ja varsinkin Turun linjalla ihmiset näin "hyvien kesäsäiden" ansiosta päättävät nopeastikkin, että lähdetään vaikka piknick-risteilylle, kun ei voi rannallekkaan mennä saatikka yleensä ulos. Niin lähdetään sitten päiväksi merelle.
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Jarkko Korhonen - 31.07.2007, 18:35:56
Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 31.07.2007, 17:00:30

Heinäkuu on ollut laivamatkailulle sateiden takia suotuisa, koska muut kesäiset aktiviteetit eivät ole sateentakia olleet viimeaikoina niin houkuttelevia kuin hellekesinä. Tosin ainahan laivat seilaavat täynnä porukkaa kesäisin.

Miksi Tallink on sitten myynyt Star ja Galaxy-matkojaan ale-hintaan koko heinäkuun? Huvin vuoksi?
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Miran Hamidulla - 31.07.2007, 18:46:48
Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korhonen - 31.07.2007, 18:35:56
Miksi Tallink on sitten myynyt Star ja Galaxy-matkojaan ale-hintaan koko heinäkuun? Huvin vuoksi?
Hesarin matkailusivulta löytyy alennuksia kaikkien muidenkin Tallinnan linjan varustamoiden laivoille. Voisivatko nämä alennukset johtua kenties niinkin hämmästyttävästä asiasta kuin linjan runsaasta kilpailusta? ::)
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Jarkko Korhonen - 31.07.2007, 19:07:37
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 31.07.2007, 18:46:48
Hesarin matkailusivulta löytyy alennuksia kaikkien muidenkin Tallinnan linjan varustamoiden laivoille. Voisivatko nämä alennukset johtua kenties niinkin hämmästyttävästä asiasta kuin linjan runsaasta kilpailusta? ::)

Oletko huomannut että Tallinkin purtilot ovat rakennettu viime ja tänä vuonna kun taas kilpailijoiden ruostepurkit ovat 80-luvun vaihteesta ja silti Tallink joutuu myymään matkojaan alennuksella. Ei hyvältä näytä kun uusista laivoista ei voi ottaa mitään preemiota ja vielä on monta kuukausierää laivasta maksamatta.  8)

Sijoittajat eivät tykänneet tästä Tallinkin uusimmasta tuloksesta ja palkitsivat osakekurssin reilulla dipillä:

Linkki (http://www.baltic.omxgroup.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&currency=EUR&tab=historical&lang=et&date=&period=6months&start_d=31&start_m=1&start_y=2007&end_d=31&end_m=7&end_y=2007&period=month)


Tarpeettomia hymiöitä poistettu. Lisäksi jälleen kerran kaksi peräkkäin kirjoitettua viestiä samalta käyttäjältä yhdistetty. Vaikka asiasta on toistuvasti huomautettu, kirjoittaja ei tunnu ymmärtävän niinkin yksinkertaista asiaa kuin sitä, että tuoreeseen viestiin voidaan lisätä tekstiä muokkaa toiminnolla sensijaan, että viestin perään kirjoitetaan parin minuutin kuluttua toinen viesti parin lisälauseen vuoksi. Ehkäpä pieni huilitauko edesauttaisi tämän asian ymmärtämistä?
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Miran Hamidulla - 31.07.2007, 19:29:27
Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korhonen - 31.07.2007, 19:07:37
Oletko huomannut että Tallinkin purtilot ovat rakennettu viime ja tänä vuonna kun taas kilpailijoiden ruostepurkit ovat 80-luvun vaihteesta ja silti Tallink joutuu myymään matkojaan alennuksella. Ei hyvältä näytä kun uusista laivoista ei voi ottaa mitään preemiota ja vielä on monta kuukausierää laivasta maksamatta.  8)

Starin kanssa kilpailevista pikalaivoista ei kyllä yksikään ole 80-luvulla rakennettu. ;) Eivätkä nuo Tallinkin tarjoushinnat mielestäni vieläkään mitään ylettömän halpoja ole verrattuna noihin mainittuihin 80-luvun purkkien tarjouksiin. Mitä Starin menestykseen tulee, niin ei sitä mielestäni voi huonoksi sanoa, jos eräskin kilpailijoista ilmoittaa menettäneensä 50% rahtiasiakkaistaan Starin aloituksen jälkeen. Mutta onhan sellainen asia kuin rahtiliikenne ja sen tuomat tulot suurelle osaa tämän foorumin jäsenistä täysin merkityksetön asia, kun alaa katsotaan vain siitä kapeasta risteilymatkustajan sammakkoperspektiivistä jota hallitsevat vain tuoreimmat matkustajamäärät ja Hesarin matkailusivujen tarjoukset.

Muutoinkin tässä keskustelussa annetaan liian suuri painoarvo Tallinkin matkustajamäärille, vaikka tuloksen huonontumista käsittelevissä artikkeleissa toistuvasti todetaan huononnuksen johtuneen Siljan oston tuomista rasitteista. Vähänkin järkeä käyttävän kirjoittajan nyt luulisi tajuavan, ettei huonosti kannattanutta suurta laivayhtiötä noin vain liitetä osaksi omaa yhtiötä ilman, että se tuo ostajalle myös taloudellisia rasitteita.
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 31.07.2007, 20:52:26
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 31.07.2007, 19:29:27
Eivätkä nuo Tallinkin tarjoushinnat mielestäni vieläkään mitään ylettömän halpoja ole verrattuna noihin mainittuihin 80-luvun purkkien tarjouksiin. Mitä Starin menestykseen tulee, niin ei sitä mielestäni voi huonoksi sanoa, jos eräskin kilpailijoista ilmoittaa menettäneensä 50% rahtiasiakkaistaan Starin aloituksen jälkeen. Mutta onhan sellainen asia kuin rahtiliikenne ja sen tuomat tulot suurelle osaa tämän foorumin jäsenistä täysin merkityksetön asia, kun alaa katsotaan vain siitä kapeasta risteilymatkustajan sammakkoperspektiivistä jota hallitsevat vain tuoreimmat matkustajamäärät ja Hesarin matkailusivujen tarjoukset.
Olet ihan oikeassa tuossa, etteivät Tallinkin tarjoukset tosiaankaan ole hääppöisiä kilpailijoihin verrattuna. Ja näin kapeasta sammakkoperspektiivistäni asioita tarkastelevana risteilymatkustajana en todella haluakaan tulla kohdelluksi rahtitavarana, kuten Tallinkin laivoilla hieman tuntuu toisinaan olevan tapana. Voisihan kaikenkaikkiaan tuolle yhtiölle olla tulevaisuudessa ihan hyväkin asia, jos keskittyisivät vain rahtiliikenteeseen. Risteilymatkustajat kun todellakin taitavat varsinkin hinta/laatu-suhteen osalta kaivata hieman toisenlaista palvelukonseptia, kuin Tallinkilla on tarjottavana. Ja jos tässä lähdetään "visioimaan" tulevaisuudennäkymiä tuossa Tallinnan liikenteessä, niin todellakaan siinä ei mielestäni paljoa kasvunäkymiä ole. Miksi suomalaiset Viroon yleensä matkustaisivat? Tähän asti Viron hintataso on ollut suomalaisille melko edullinen, varsinkin alkoholijuomien osalta, mutta nyttemmin tämä alkaa olemaan jo eilispäivää. Muut hinnat ovat pitkälti jo Suomen tasolla, jotkut ylikin ja alkoholiinkin on tiettävästi tulossa huomattava korotus vuodenvaihteessa. Nähtävyyksiä? Viron nähtävyydet on äkkiä katsottu ja suurimmalle osalle Viroon matkustavista varsin yhdentekeviä asioita. Rypemään voi mennä lähiöpubiinkin ja halvemmalla kuin Tallinnanlaivalle. Ja varsinkin, jos kansallisuusmellakat Virossa saavat jatkoa... Mielestäni pudotuspeli Tallinnanliikenteesä on jo alkanut, mikä epäilemättä tulee jatkossa kouraisemaan Tallinkia ja muitakin sen suunnan liikenteenharjoittajia syvältä, jo nähty liiketuloksen puolittuminen lienee vasta alkusoittoa tulevasta, saapa siis nähdä, kenen rahkeet kestävät...
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Miran Hamidulla - 31.07.2007, 21:38:04
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 31.07.2007, 20:52:26
Voisihan kaikenkaikkiaan tuolle yhtiölle olla tulevaisuudessa ihan hyväkin asia, jos keskittyisivät vain rahtiliikenteeseen. Ja jos tässä lähdetään "visioimaan" tulevaisuudennäkymiä tuossa Tallinnan liikenteessä, niin todellakaan siinä ei mielestäni paljoa kasvunäkymiä ole. Miksi suomalaiset Viroon yleensä matkustaisivat? Tähän asti Viron hintataso on ollut suomalaisille melko edullinen, varsinkin alkoholijuomien osalta, mutta nyttemmin tämä alkaa olemaan jo eilispäivää. Muut hinnat ovat pitkälti jo Suomen tasolla, jotkut ylikin ja alkoholiinkin on tiettävästi tulossa huomattava korotus vuodenvaihteessa. Nähtävyyksiä? Viron nähtävyydet on äkkiä katsottu ja suurimmalle osalle Viroon matkustavista varsin yhdentekeviä asioita. Rypemään voi mennä lähiöpubiinkin ja halvemmalla kuin Tallinnanlaivalle. Mielestäni pudotuspeli Tallinnanliikenteesä on jo alkanut, mikä epäilemättä tulee jatkossa kouraisemaan Tallinkia ja muitakin sen suunnan liikenteenharjoittajia syvältä, jo nähty liiketuloksen puolittuminen lienee vasta alkusoittoa tulevasta, saapa siis nähdä, kenen rahkeet kestävät...

Kuten sinulle on varmasti jo niin monesti täällä selitetty juuri noista mainitsemistasi seikoista johtuen Tallink (ja Viking) ovat panostaneet viime aikoina tarveliikennettä palveleviin aluksiin, jotka varmasti lisäävät kummankin yhtiön rahkeiden kestävyyttä muihin verrattuna. Näin raju konseptin vaihdos ei kuitenkaan käy käden käänteessä. Tämäkin asia on täällä toistettu useampaan otteeseen, mutta ehkä olet lukutaidoton, kun asiaa joudutaan yhä uudelleen ja uudelleen toistamaan...

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 31.07.2007, 20:52:26
Ja varsinkin, jos kansallisuusmellakat Virossa saavat jatkoa...
Tällaisella nyt on ihan tarpeetonta spekuloida, kun mitkään merkit eivät siihen näytä enää viittaavan.
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Santeri - 31.07.2007, 21:42:20
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 31.07.2007, 20:52:26
Olet ihan oikeassa tuossa, etteivät Tallinkin tarjoukset tosiaankaan ole hääppöisiä kilpailijoihin verrattuna.

Hyvin pitkälle samaa mieltä.
Oli kyseessä tuote kuin tuote, aina on vähemmän ja enemmän hyviä tarjouksia. Ihmisiä pitää kuitenkin aktivoida mainostamalla. Eri aikaan varatut liput ovat eri hintaisia. Tämähän on käytäntö koko matkailualalla. Special offereita tulee päivittän.

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 31.07.2007, 20:52:26
Muut hinnat ovat pitkälti jo Suomen tasolla, jotkut ylikin ja alkoholiinkin on tiettävästi tulossa huomattava korotus vuodenvaihteessa. Nähtävyyksiä? Viron nähtävyydet on äkkiä katsottu ja suurimmalle osalle Viroon matkustavista varsin yhdentekeviä asioita. Rypemään voi mennä lähiöpubiinkin ja halvemmalla kuin Tallinnanlaivalle. Ja varsinkin, jos kansallisuusmellakat Virossa saavat jatkoa...

Eri mieltä.
Alkoholiveron korotus ei päätä huimaa, koska alkoholin verotus Virossa pysyy silti EUn minimitasolla - ei hätää suomalaiset.
Ei ole ihan sama asia mennä lähiöpubiin kaljalle kuin lähteä Tallinnan laivalle. Se on hieman eri fiilis kuin istuskella samoilla kulmilla missä liikkuu päivittäin.

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 31.07.2007, 20:52:26
Mielestäni pudotuspeli Tallinnanliikenteesä on jo alkanut, mikä epäilemättä tulee jatkossa kouraisemaan Tallinkia ja muitakin sen suunnan liikenteenharjoittajia syvältä, jo nähty liiketuloksen puolittuminen lienee vasta alkusoittoa tulevasta, saapa siis nähdä, kenen rahkeet kestävät...

Osittain samaa ja osittain eri mieltä.
Ei ole lainkaan hulluennustus, että kuumin buumi Tallinnan matkailusta tulee menemään ohi. Toisaalta miljoonan asukkaan pk-seudulta (ja kauempaakin) on helppoa lähteä virkistäytymään Tallinnan risteilylle tulevaisuudessakin. Tahdinhan määrä ihmisten tulevaisuudessa käytettävissä olevien varojen määrä.

Tallinkin tulosta eivät pudottaneet huonontunut tulos Helsinki-Tallinna reitillä vaan yhtiön kasvavimisesta ja Siljan integroimisesta aiheuttaneet kulut, joten se ei mielestäni liity Helsinki-Tallinna reittiin mitenkään. 
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 31.07.2007, 22:18:27
Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 31.07.2007, 21:42:20
Hyvin pitkälle samaa mieltä.
Oli kyseessä tuote kuin tuote, aina on vähemmän ja enemmän hyviä tarjouksia. Ihmisiä pitää kuitenkin....
Kiitos Santeri kirjoitukseni asiallisesta kommentoimisesta. Täällä kun eräät kirjoittajat vaahtoavat ja pyrkivät lähinnä leimaamaan idiootiksi kaikki, ketkä eivät satu olemaan asioista samaa mieltä heidän kanssaan.
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Miran Hamidulla - 31.07.2007, 22:31:10
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 31.07.2007, 22:18:27
Täällä kun eräät kirjoittajat vaahtoavat ja pyrkivät lähinnä leimaamaan idiootiksi kaikki, ketkä eivät satu olemaan asioista samaa mieltä heidän kanssaan.
Ei tässä ole kyse siitä että vaatisin ketään olemaan samaa mieltä kanssani. Mutta kun pohdit yhä uudelleen ja uudelleen samoja asioita ja saat niihin aina samanlaisia vastauksia, niin ei se kauhean viisaalta toiminnaltakaan vaikuta.
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: als - 09.08.2007, 12:25:49
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 31.07.2007, 20:52:26
Miksi suomalaiset Viroon yleensä matkustaisivat? Tähän asti Viron hintataso on ollut suomalaisille melko edullinen, varsinkin alkoholijuomien osalta, mutta nyttemmin tämä alkaa olemaan jo eilispäivää. Muut hinnat ovat pitkälti jo Suomen tasolla, jotkut ylikin ja alkoholiinkin on tiettävästi tulossa huomattava korotus vuodenvaihteessa. Nähtävyyksiä? Viron nähtävyydet on äkkiä katsottu ja suurimmalle osalle Viroon matkustavista varsin yhdentekeviä asioita. Rypemään voi mennä lähiöpubiinkin ja halvemmalla kuin Tallinnanlaivalle. Ja varsinkin, jos kansallisuusmellakat Virossa saavat jatkoa...
OT: Mielipideasiat, mielipideasiat..! Huomaan, että Kalevilla on vähän negatiivinen asenne Viro kohtaa ja olet oikeassa hintojen nousussa. Mutta olkoon, kaikilla on omat mielipiteensä! Vielä voisit lisätä listaasi kiinnostumisen toisen valtion kulttuuriin, nimittäin kaikki eivät ole yhtä kapeakatseisia toisia maita kohtaan.. (esim. pelkkä halvan viinan ja pillun haku ym..) Jokaisella on omat intressit..
Itse olen hyvin kiinnostunut Virosta, jokin siinä on vaan jännää. Suomeen verrattuna.

OT:n pimeälle puolelle astuminen! Ei todellakaan liity aiheeseen, mutta pakko oli sanoa oma mielipiteeni!
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Jussi Littunen - 10.08.2007, 12:19:01
Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 09.08.2007, 11:19:57
Mitähän nyt oikein mahdat tarkoittaa liialla kehittämisellä?! Onko neljän epätaloudellisen pikalautan, yhden ikälopun ja pienen rahtilautan sekä vanhojen, parhaat päivät nähneiden ja pidemmän päälle kalliiksi käyvien autolauttojen vaihtaminen yhteen risteilylauttaan ja kahteen isolla rahtikapasiteetillä varustettuun, nopeaan, suureen, tilavaan, siistiin, tehokkaaseen ropaxiin liikaa kehittämistä?
Ajattelin, että Tallinkin hankinnat ovat tulleet kalliiksi, joten jos pääreitti kaatuu, yristyskin kaatuu. PElottaa vain tuo Tallinnan matkailun väheneminen...
Muuten olet kyllä aivan oikeassa :)

Vaan tarkemmin ajatellen entäs jos Tallink tarkastelee Virolaisten Suomeen matkustamista?
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: jonas - 13.08.2007, 10:30:29
Lainaus käyttäjältä: Tero Nurminen - 13.08.2007, 03:08:59
Sikäli mielenkiintoista että vastaavalla ajalla FinnLink on kasvattanut osuuttaan niin että matkustaja määrä on noussut reilut 17%  ja rahti peräti reilut 42% (luvuissa ei ole FinnSailor mukana).Vieläkin kun saisi jostain Viking Linen vastaavat luvut niin pystyisi vertailemaan hieman paremmin missä TallinkSilja kelluu.

Prosenttiosuus markkinoista on tietysti yhdenlainen mittari, eli toisin sanoen se, kuinka paljon matkustajia tai rahtia oli suhteessa muihin, omien matkustajamäärien kasvu suhteessa edelliseen vuoteen ei kerro muuten mitään mielenkiintoista kuin sen, kuinka paljon lippujen hintoihin, liikennöintikuluihin, henkilöstöön, ym. kohdistuu muutospaineita. Todellisuudessa se, kuinka paljon matkustajat kuluttavat rahaa laivalla, on varmasti myös hyvin merkittävää lopullisen tuloksen kannalta velkojen lyhennyksiin menevien osuuksien ohella. Edelleen Viron lainsäädäntö mahdollistaa verottomuuden voitoista silloin, kuin niitä sijoitetaan investointien rahoittamiseen. Tämä on edelleen se tärkein kilpailuetu, joka mahdollistaa laivaston uudistamisen.
Siksipä matkustajamäärien vertaaminen edelliseen vuoteen Siljan osalta, koska kyseessä on ERI YHTIÖ, tai vaikkapa Finnlinesin ja TallinkSiljan välillä ei vielä aiheuta suoraa yhteyttä siihen, minkälaista tulosta kyseiset varustamot tekivät.

Edelleen kuljetetun RAHDIN määrä on hyvin merkityksellistä. Voisi olettaa että pienenevällä kapasiteetillä reittiä kohti saa nyhdettyä enemmän rahtiyksiköltä, kuten Finnsailorin tulo ja SkyWindistä luopuminen mahdollisesti osoittavat (Tietääkö Teemu tai joku muu lastiyksiköiden hinnannoususta?). Galaxyllä ja Cruise 5:lla tulee molemmilla olemaan joitakin satoja lastimetrejä enemmän kuin Europalla ja Festivalilla, lisäksi parempi varustelutaso matkustajille, jos ja kun siirtyvät Turun reitille.
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Ville Alho - 13.08.2007, 12:14:48
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 12.08.2007, 20:59:37
Tästä nyt on hieman ilmennyt Silja-liikenteen matkustajamäärien kehityssuunta Tallinkin aikana. Mielenkiintoisempaa olisi kyllä ollut verrata  tähän ja viime vuoteen vuoden 2005 heinäkuun lukuja, eli aikaa ennen Tallinkia.

Ja kaikkein mielenkiintoisinta olisi verrata Silja-liikenteen matkustajamäärän kehitystä koko markkinan kehitykseen. Läheskään koko totuus ei löydy vain yhden yhtiön lukuja tutkailemalla.
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Tero Nurminen - 13.08.2007, 15:32:28
Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 13.08.2007, 10:30:29
Edelleen Viron lainsäädäntö mahdollistaa verottomuuden voitoista silloin, kuin niitä sijoitetaan investointien rahoittamiseen. Tämä on edelleen se tärkein kilpailuetu, joka mahdollistaa laivaston uudistamisen.
Siksipä matkustajamäärien vertaaminen edelliseen vuoteen Siljan osalta, koska kyseessä on ERI YHTIÖ, tai vaikkapa Finnlinesin ja TallinkSiljan välillä ei vielä aiheuta suoraa yhteyttä siihen, minkälaista tulosta kyseiset varustamot tekivät.
.

Siirtyykö ne verot kokonaan unholaan vai paukahtaako maksuun siinä vaiheessa kun ei enää ole investoitavaa?Suomessahan tälläinen on ollut ainakin kaupan alalla joskus mahdollista mistä on seurannut kohtuu ison kauppaketjun konkurssi.

Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: jonas - 13.08.2007, 20:04:29
Lainaus käyttäjältä: Tero Nurminen - 13.08.2007, 15:32:28
Siirtyykö ne verot kokonaan unholaan vai paukahtaako maksuun siinä vaiheessa kun ei enää ole investoitavaa?Suomessahan tälläinen on ollut ainakin kaupan alalla joskus mahdollista mistä on seurannut kohtuu ison kauppaketjun konkurssi.



Niin, mutta juuri siksi niin kauan kuin on voittoa sillä kannattaa lyhentää investoinnin velkoja, katselepa vaikka tahtia, millä yhtiö rakentaa hotelleja kohdesatamiin. Jossain Pantin haastattelussa lähiaikoina muistan hänen maininneen myös Helsingin linjan tulevista laivoista, jotka olisivat vähän enemmän Las Vegas-tyyppisiä kuin nykyiset. Tulee lähinnä mieleen Color Fantasyn/Magicin modattu versio. Myös RCCL:n myymät paikat lyhyille, neljäpäiväisille Itämeren risteilyille menestyessään varsinkin ruotsalaisten keskuudessa eivät varmaankaan laita TallinkSiljaa epäröimään tahdin jatkuessa nykyisenkaltaisena, tilatako Serelle ja Sympalle tasokkaampia korvaajia. Edelleen myös uudet laivat on ongelmien kohdatessa PALJON helpompia myydä kuin ne parikymppiset, nykyisellään moneen liikenteeseen auttamattoman väärinmitoitetut.
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: jussirt - 19.08.2007, 19:11:00
Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 13.08.2007, 20:04:29
Niin, mutta juuri siksi niin kauan kuin on voittoa sillä kannattaa lyhentää investoinnin velkoja, katselepa vaikka tahtia, millä yhtiö rakentaa hotelleja kohdesatamiin. Jossain Pantin haastattelussa lähiaikoina muistan hänen maininneen myös Helsingin linjan tulevista laivoista, jotka olisivat vähän enemmän Las Vegas-tyyppisiä kuin nykyiset. Tulee lähinnä mieleen Color Fantasyn/Magicin modattu versio. Myös RCCL:n myymät paikat lyhyille, neljäpäiväisille Itämeren risteilyille menestyessään varsinkin ruotsalaisten keskuudessa eivät varmaankaan laita TallinkSiljaa epäröimään tahdin jatkuessa nykyisenkaltaisena, tilatako Serelle ja Sympalle tasokkaampia korvaajia. Edelleen myös uudet laivat on ongelmien kohdatessa PALJON helpompia myydä kuin ne parikymppiset, nykyisellään moneen liikenteeseen auttamattoman väärinmitoitetut.

En usko, että Helsingin laivoja oltaisiin vähään aikaan vaihtamassa..
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Jussi Littunen - 06.09.2007, 20:06:17
Tallinkin tilanne ei näytä kovin hyvältä ja lehtiä selaillessani löysin Talouselämästä tällaisen kohdan:

Tallink-Siljan toimitusjohtajan Keijo Mehtosen pitäisi äkkiä saada asiakaspako tyrehtymään ennen kuin Silja menee myyntiin taas kerran. (http://www.talouselama.fi/docview.do?f_id=1215222)

Mielenkiintoinen lause. Toisaalta jälkeenpäin ajatellen ei välttämättä olisi huono ratkaisu, sillä jos Tallink jatkaa tuon tason johtamista.  >:(
Tämähän on vain spekulaatiota, mutta miksei sitä mainitsisi !
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: jimsmith - 06.09.2007, 20:59:09
Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 06.09.2007, 20:06:17
Tallinkin tilanne ei näytä kovin hyvältä ja lehtiä selaillessani löysin Talouselämästä tällaisen kohdan:

Tallink-Siljan toimitusjohtajan Keijo Mehtosen pitäisi äkkiä saada asiakaspako tyrehtymään ennen kuin Silja menee myyntiin taas kerran. (http://www.talouselama.fi/docview.do?f_id=1215222)

Mielenkiintoinen lause. Toisaalta jälkeenpäin ajatellen ei välttämättä olisi huono ratkaisu, sillä jos Tallink jatkaa tuon tason johtamista.  >:(
Tämähän on vain spekulaatiota, mutta miksei sitä mainitsisi !
Niin hieman OT alkuun. Siis tällä foorumilla ei ole juurikaan saanut tuoda omia mielipiteitä julki koskien Tallinkia. Oma epäilevä kanta Tallinkiin ei lopu.

Mutta asiaan. Onhan tuo siis aika katastrofaalinen tilanne Tallinkille jos nuo luvut pitävät kutinsa. Mutta toisaalta kaikki tilastot saadaan näyttämään pahalta. Se riippuu ihan miten ne halutaan esittää. Siis kyllä tuo on ihan aikuisten oikeesti ollut tiedossa jo jonkun aikaa. Silja on menettänyt asiakkaita koko 2000-luvun. Syytä siihen en osaa sanoa, mutta näin se vaan on. Yleisesti sanottuna on aika kuollut idea tämän tyylinen risteilylautta bisnes. Odotan mielenkiinnolla miten ensi vuonna lähtee käyntiin RCI bisnes skandinaviassa.
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 06.09.2007, 21:00:40
Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 06.09.2007, 20:06:17
Tallinkin tilanne ei näytä kovin hyvältä ja lehtiä selaillessani löysin Talouselämästä tällaisen kohdan:

Tallink-Siljan toimitusjohtajan Keijo Mehtosen pitäisi äkkiä saada asiakaspako tyrehtymään ennen kuin Silja menee myyntiin taas kerran. (http://www.talouselama.fi/docview.do?f_id=1215222)

Mielenkiintoinen lause. Toisaalta jälkeenpäin ajatellen ei välttämättä olisi huono ratkaisu, sillä jos Tallink jatkaa tuon tason johtamista.  >:(
Tämähän on vain spekulaatiota, mutta miksei sitä mainitsisi !
Myynti jollekin osaavammalle taholle voisi tosiaankin olla hyvinkin järkevä ratkaisu, mutta  ajoissa, eli niin kauan, kun Siljan brändillä on vielä edes jotakin myyntiarvoa. Onhan se Tallinkin hoteissa laskenut lehmän hännän lailla.
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: jussirt - 06.09.2007, 21:56:25
Uskon, että Tallink ei halua vielä Siljaa pois, ennen kuin kaikki ääriratkaisut on kokeiltu. Ensin Tallink myy vanhimmat alukset, koska uusia tulossa niin paljon lisää. Jos ei toivotulla tavalla tulosta ala tulla, Tallink saattaa pistää myyntiin Siljan tai alasajaa koko firman, mitä kukaan tietenkään toivoo  :-[ en usko tuohon, mutta mahdollistakin se tosipaikan edessä on.. Tällä hetkellä ongelmana on, että "risteilybisnes" alkaa olla kuihtumassa, ja tarvittaisiin uusia, harkittuja reittejä ( Silja Opera Visby ja Riika ei hyvin mennyt). Tallink on ottanut riskejä, miksei nytkin? Spekulointia spekulointia, mutta sen tiedän, että noin velkaisella firmalla ei ole suurin tappioihin varaa..
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Erkki Kangasviita - 06.09.2007, 22:49:58
Lainaus käyttäjältä: Jaakko Simola - 06.09.2007, 20:59:09
Siis kyllä tuo on ihan aikuisten oikeesti ollut tiedossa jo jonkun aikaa. Silja on menettänyt asiakkaita koko 2000-luvun. Syytä siihen en osaa sanoa, mutta näin se vaan on. Yleisesti sanottuna on aika kuollut idea tämän tyylinen risteilylautta bisnes. Odotan mielenkiinnolla miten ensi vuonna lähtee käyntiin RCI bisnes skandinaviassa.

Eiköhän ainakin osasyy ole se, että Suomesta ja Ruotsista ei enää löydy tarpeeksi halukkaita asiakkaita maksamaan laadukkaammasta (sitähän Siljan brändi edustaa) laivamatkailusta. Tosin nyt kun vertailee Siljan ja Viikkarin risteilyhintoja (listahintoja), niin erothan ovat ainakin minulle yllättävän pienet! Esimerkkinä HEL-STO- risteily loppuvuoden aikana, B-hytti VL:lla 196-300eur, Siljalla 209-313eur. A-hytti VL:lla 240-340eur, Siljalla 278-414. En tiedä onko Viking nostanut hintojaan vai Silja laskenut, olisi mielenkiintoista saada jostain käsiin muutaman vuoden takaisia hinnastoja...

Mielestäni tämän tyylinen laivamatkailu ei ole kuollut bisnes, mutta ihan selvästi vaatii uudistuksia!
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Erkki Kangasviita - 06.09.2007, 22:57:50
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 06.09.2007, 21:00:40
Myynti jollekin osaavammalle taholle voisi tosiaankin olla hyvinkin järkevä ratkaisu, mutta  ajoissa, eli niin kauan, kun Siljan brändillä on vielä edes jotakin myyntiarvoa. Onhan se Tallinkin hoteissa laskenut lehmän hännän lailla.

Tästä vielä sen verran, että kyllä Silja on tälläkin hetkellä "osaavan tahon" käsissä. Tarkoitan sitä, että kyllä Tallinkilla osataan tehdä bisnestä kun katsoo vähän taaksepäin miten yhtiö on menestynyt. Toki tyyli on agressiivinen ja moni ei siitä pidä (+nämä negatiiviset leivänpaahdin-risteilyt yms.), mutta kyllä siellä rahaa osataan takoa. Tallinkin ja Siljan liittohan on vielä nuori ja vie varmasti aikaa, että homma alkaa tosissaan luistaa. Tuskinpa siellä yrityksen johdossa ollaan kirvestä kaivoon heitetty.

Silja-kauppojen aikoihin kyllä itse(kin) toivoin, että vaikkapa norjalaiset olisivat voittaneet huutokaupan, lähinnä sen vuoksi että Silja brändinä laski nyt arvoaan (oma mielipide).
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Petri Punkka - 06.09.2007, 23:34:35
Brändin ylläpito ja "rahan takominen" on täysin eri asioita. Eikö Tallinkin kasvu ole juuri Virolaisten yritysten investointeja tukevan verotuskäytännön tulosta? Voin olla väärässäkin, mutta Siljan ostolla=investointi, on saatu Tallinkilla verohelpotuksia jne. Noita herkkuja aikansa nautittuaan, jollain voi tulla mieleen, että kuinka jatkossa, johonkinhan se oma liiketoiminta on rajattava. Ja tämä silkkaa pohdiskelua.
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 07.09.2007, 13:35:26
Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 06.09.2007, 20:06:17
Tallinkin tilanne ei näytä kovin hyvältä ja lehtiä selaillessani löysin Talouselämästä tällaisen kohdan:

Tallink-Siljan toimitusjohtajan Keijo Mehtosen pitäisi äkkiä saada asiakaspako tyrehtymään ennen kuin Silja menee myyntiin taas kerran. (http://www.talouselama.fi/docview.do?f_id=1215222)

Mielenkiintoinen lause.
Tosiaan. Huomasitko myös, kenen näkemyksestä oli kyse? Ei todellakaan Mehtosen, saati jonkun muun Tallink-pomon, vaan Talouselämän oman analysaattorin Petri Koskisen. Kolumnissa näinkin voi kirjoittaa, ilman sen kummempia tarkoitteita... 8)

Tallink halusi tulla Suomen ja Ruotsin väliseen liikenteeseen ja saada siitä heti vahvan jalansijan. Siljan ostolla se sen sai. Jos Tallink jotain panee myyntiin, niin tuskin ainakaan Siljaa.
Sitäpaitsi varustamolla on kova faartti päällä kaluston uusimisen ja käytön tehostamisen suhteen, eikä sieltä puutu numerotuntemusta tai logistiikan ammattitaitoa. Pieniä tai isompiakin ongelmia käytännönkin tasolla varmaan tulee, mutta sellaiset kuuluvat asiaan. Kun rapataan, silloin roiskuu.
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 07.09.2007, 15:38:28
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 07.09.2007, 13:35:26
Pieniä tai isompiakin ongelmia käytännönkin tasolla varmaan tulee, mutta sellaiset kuuluvat asiaan. Kun rapataan, silloin roiskuu.
Tosiaankin, roiskunut on. Vahvasti...
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Wirrankosken Rami - 07.09.2007, 16:19:27
Joku vielä saattaa muistaa, jopa omakohtaisesti, kuten allekirjoittanut, miten takavuosina Siljalla tai FÅA:lla herrat juhlivat ja piiat juoksivat ja itkivät. Nyt on erotuksena ollut vain se, että aiemmin lehdet eivät näistä kirjoittaneet. Silloin oli olemassa jonkinlainen etiikka, eikä toisaalta myöskään henkilökunta suuna päänä lähtenyt soittelemaan lehdille kaikesta, kuten ilmeisesti nyt. Oli olemassa kuitenkin tervehenkinen "omaa pesää ei liata" -henki. Sitä ei ilmeisesti enää laivoilla ole? Ei haettu sensaatiouutisia ja sivujen täytettä kuten nyt... :finger: Ja tämä taasen OU:na.
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Henri Sutinen - 11.09.2007, 15:36:07
Nykyisenkaltaisessa luottolamatilanteessa en paljon liputtaisi sen puolesta, että "luottoa kyllä löytyy".

Alkaa olla tilanne, jossa velkaiset yhtiöt joutuvat etsimään rahoitusta ja kipeästi ja kalliisti.

Mielenkiinnolla odotan taloudellisia raportteja enkä unit-määriä. Kyllähän paperitehtaatkin sylkevät paperia ennätystahtiin ulos, mutta tappiota tulee jokaisesta tuotetusta tonnista (esimerkiksi M-Real).

Sellainen seikka vielä, että luottokriisin vaikutukset Tallinkin tuloksessa alkaa näkyä vasta seuraavan vuoden aikana, kun rahoituksia joudutaan uusimaan.
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: jimsmith - 15.09.2007, 17:31:18
Laitan tänne tämän LINKIN (http://www.hbl.fi/text/ekonomi/2007/9/14/d5764.php) vaikka koskeekin aluksi viikkaria, niin sieltä lopusta lainattu Jorma Tainan mielipidettä.

Viking Line ger alla fartyg ansiktslyftning
Publicerad: 14/09 00:46 ›uppdaterad: 14/09 10:29

"Hård konkurrens

Jorma Taina som är professor i sjöfartsekonomi vid finska handelshögskolan i Åbo, tror att en orsak till Viking Lines goda passagerarsiffror är att resenärerna valt bort konkurrenten Tallink Silja. Det estniska rederiet har på senare tid tappat resenärer på Finland-Sverige-rutterna. Taina tror att rederiet efter Tallinks förvärv av Silja Line känns främmande för finländarna.

– Silja Line var ett mycket starkt finländskt brand och jag tror att det hade varit smartare att hålla kvar namnet Silja Line i stället för att använda namnet Tallink Silja, säger Taina.

Han tror också att incidenten i våras när några Tallink-direktörer betedde sig illa mot personalen på Silja Symphony gav så dålig publicitet att passagerarna skrämdes bort.

– Frågan är sedan hur länge den effekten håller i sig, säger Taina.

Viking Lines nyanskaffning till linjen Helsingfors-Tallinn kommer enligt Taina att skärpa konkurrensen till det yttersta. Förmodligen kommer flera fartyg, och kanske även rederier, att försvinna.

– De som får det svårt är de små snabbfärjorna, som visserligen är snabba men alltför väderkänsliga för att kunna konkurrera med de nya, stora snabbfärjorna."

PATRIK HARALD
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: jussirt - 16.09.2007, 08:46:11
Haluisiko joku suomentaa, kun tuo ruotsin kieli ei ole kauhean vahvaa  ::)
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: jimsmith - 16.09.2007, 10:14:29
Merenkulkutalouden professori Jorma Taina Turun kauppakorkeakoulusta uskoo että syy Viking Linen hyviin matkustajalukuihin on se että matkustajat päättivät vaihtaa Tallink Siljan. Eestiläinen varustamo on sen jälkeen kadottanut matkustajia Suomi-Ruotsi reiteillä. Taina uskoo että Tallinkin hankittua Silja Line, tuntuu se olevan vieraampi suomalaisille.

- Silja Line oli erittäin vahva suomalainen tuotemerkki ja uskon että olisi ollut viisaampaa pitää Silja Line nimi eikä muuttaa sitä Tallink Siljaksi, sanoo Taina

Hän uskoo myös että muutaman Tallinkin johtajan huonosti käyttäytyminen henkilökuntaa kohtaan Silja Syphonylla, antoi mainosta joka säikäytti matkustajat pois.

- Kysymys kuuluukin, kuinka kauan tämä vaikuttaa, sanoo Taina.

Tainan mielestä Viking Linen uusi hankinta reitille Helsinki-Tallinna, tulee terävöimään kilpailua kaikin puolin. Oletettavasti tulee useampi laiva, ja ehkä jopa varustamoita katoamaan.

- Ne jotka tulee kärsimään tästä ovat pienet pikalautat, jotka ovat erittäin nopeita, mutta toisaalta altteina sään vaikutuksille ja sen puolesta eivät pysty kilpailla isojen pikalauttojen kanssa.

Patrik Harald



Tässä on varmasti jotain virheitä, pilkun nus.. menkööt itseensä. 10 min käännöksen jälkeen ei voi muuta olettaa  ;D Mutta uskoisin että aika pitkälle tarkoittaa juurikin yllä kirjoittamaani.
Otsikko: Vs: Tallinkin tulos puolittui
Kirjoitti: Risto Brzoza - 12.10.2007, 21:43:47
Tallink on the crestof a wave

THE Estonian ferry operator Tallink has enjoyed an impressive 12-month trading period.
For the company's 2006-2007 financial year, ending August 31, it carried a total of 6.87m passengers, 63.5% more than in the preceding year, while the number of cargo units carried jumped by 91% and passenger vehicles by more than 45%.
There was particularly strong growth on the freight routes linking Latvia and Sweden, Estonia and Finland and Finland and Sweden.

Lloyd List, Friday 12 October 2007