Finnbirch kaatunut Gotlannin lähistöllä

Aloittaja 2709, 01.11.2006, 17:59:40

« edellinen - seuraava »

Kristian Lampio

Lainaus käyttäjältä: Teemu Malinen - 07.11.2006, 22:49:45
Kun merellä tapahtuu niin maissa ollaan viisaita. Minä sen enempää kuin kukaan muukaan täällä kirjoittelevista ei ollut tapahtumapaikalla ja tiedä asioiden todellista laitaa. VOI siis olla, että kritiikkiin on aihetta, VOI olla että ei. Mutta se että kaiken maailman amatöörit joilla ei ole mitään hajua asioista oikeasti kehtaa kirjoitella tollasta niin saa kyllä hiukan lämmöt nousemaan. Helikopterilentäjät olivat varmasti ensimmäistä kertaa liikenteessä ja tottakai kuka tahansa olisi osannut toimia paremmin.

Yksi ensimmäisiä asioita joita opetaan hekojen kanssa toimimisesta on juurikin tuo esteettömyys nostossa. Mitähän maissa olisi kirjoitettu jos olisi tapahtunut onnettomuus jossa helikopteri olisi tippunut taikka joku nostettavista kuollut noston yhteydessä.
Joo. Olet oikessa. Mitähän oikein ajattelin kirjoitellessani tollasta amatöörin tekstiä :-\ Olisihan minun pitäny huomioida ensin paikalla olleet sää olosuhteet ennen kuin kirjoittelen tommosta :( Eikä se mikään romu ollut mutta kuitenkin vanha alus.

Sori kun meni OT:ksi

Arne Wallen

Tuosta nostojutusta sen verran ettei kukaan heco pilootti tapa pintapelastajakaveria jos liike aluksen ja pelastajan välillä on kolme neljä metriä.
Miettikää itse jos roikutte siellä vinssin nokassa ja teitä mätkitään neljän metrin pudotuksella teräskanteen,kivat loppuu.
Alus itse oli taas vanha kerran/kaksi korotettu ja sponsonit liitetty koska muuten ei olisi pysyny lainkaan pystyssä.
Syylliset löytyy aikanaan,ei tosin tuo ketään takaisin,löytyykö oikeat syylliset on sitten asia erikseen. >:(

Teemu Uusi-Esko

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Harjumäki - 05.11.2006, 23:35:33
Tämä on pakkolaittaa  ;)
Tänään tapasin enoni ja tuli juttua siitä, että enoni oli kuljettanut kolme traileria sompasaareen ja kyseiset trailerit menivät Finnbirchin mukana. Voivotteli vain että tuli turhaa työtä tehtyä.  ;D
Trailereissa on puulankkua Vilppulasta ja Kyröskoskelta.

Juu ja tanskalaiset pyyhkivät hetken  Jyllandsposteniin, useampi trailerikuorma vessapaperia meni kans...

Tiistaiaamuna olivat Uumajassa innokkaasti tarkistelleet pizzaykköseen menevien autojen kuormansidontoja.  Kaveri oli näyttänyt IS:n kuvaa ja sanonut että mitä väliä sillä on miten se kuorma autossa on jos se itse auto liikkuu laivassa.  Eivät olleet tykänneet, sidonta oli kuitenkin kelvannut...  Neljä irtoperää oli jäänyt rannalle ja yksi pitkä auto.

Selittäkääpä miten suursäkit sidotaan...kaikkia tuntemiani keinoja käytettäessä voi vetää liinat piukkaan, ajaa 10km, kiristää liinat, ajaa 10km, kiristää liinat, ajaa 10km, kiristää liinat...kunnes liinat ovat hautautuneet sinne säkkiin.  Toisin sanoen yhtä tyhjän kanssa, helpommalla samaan lopputulokseen pääsee kun ei sido lainkaan; minnekään ne eivät sieltä normaaleissa liikkeissä lähde.  Jotkut tahot kuitenkin haluavat nähdä liinoja, eikä niille riitä kun avaa liinalaatikon kantta vähän...
-Teemu-

Pekka Laakso

Poimittua Helsingin sataman odotettavien laivojen listalta tänään:

Finnbirch    20.11.2006 08:00    Århus    SS3    21.11.2006 18:00    Århus    SS3

Sellaista se on, kun luotetaan kauan aikaa sitten annettuihin aikatauluihin. ::)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Aleksi Lindström

Hyvä bongaus, Pekka, ilmeisesti niitä poistellaan vasta sitten lähempänä saapumispäiviä...

Joppelis

There grows no roses on the sailor's grave.

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Jukka Huumarkangas - 02.11.2006, 07:46:22
Kadonneen merimiehen etsinnät keskeytetään Ruotsissa
02.11.2006 klo 06:50
Ruotsin meripelastus on päättänyt lopettaa yhä kateissa olevan merimiehen etsinnät Finnbirch-aluksen upottua illalla Gotlannin ja Öölannin välisellä alueella.


Mereen jäänyt Finnbirchin neljästoista miehistön jäsen löydettiin 22.11.06. Ruotsin rannikkovartioston KBV-201-alukselta mereen laskettu miehittämätön sukellusrobotti löysi puuttuvan merimiehen.

http://www.kustbevakningen.se/kbvtemplates/PressReleasePage.aspx?id=1005
http://expressen.se/index.jsp?d=977&a=763492

Kimmo Rantanen

Jos jollakulla on mahdollisuus Ruotsin TV4:n katseluun, niin tänään 22.35 (Ruotsin aikaa) Finnbirchin kapteeni Tomas Hellgren kertoo onnettomuusyöstä.

Han överlevde döden på Östersjön

Den första november förra året sjönk det svenska fartyget Finnbirch hastigt i snöstorm i Östersjön. Kapten Tomas Hellgren och hans besättning kämpade för sina liv. Först nu berättar kaptenen om olycksnatten...


http://www.tv4.se/nyheter/drevet/524962.html

Kristian Lampio

Uponneesta Finnbirch-aluksesta vuotaa edelleen öljyä
25.02.2007 15:11

Uponneessa rahtialuksessa on edelleen 260 000 litraa öljyä. Viime marraskuussa sattuneessa turmassa kuoli kaksi miehistön jäsentä.

Gotlannin ja Öölannin välisille vesille marraskuussa uponneesta Finnbirch-rahtialuksesta vuotaa edelleen öljyä. Aluksen pumppaaminen tyhjäksi on määrä aloittaa ensi viikolla, kertoo Ruotsin radio.

Finnbirchissä arvioidaan olevan noin 260 000 litraa öljyä ja sen tyhjentäminen on annettu norjalaisen aluksen vastuulle.

Alus upposi kovassa myrskyssä. Kaksi ihmistä sai surmansa haverissa. Finnbirchissä oli neljäntoista hengen miehistö. Aluksen omisti ruotsalainen Lindholm Shipping -varustamo, joka oli vuokrannut sen suomalaisen Finnlinesin käyttöön. Lindholm Shipping on osa Strömma Turism&Sjöfart -konsernia


Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Kristian Lampio - 25.02.2007, 15:34:58
Gotlannin ja Öölannin välisille vesille marraskuussa uponneesta Finnbirch-rahtialuksesta vuotaa edelleen öljyä. Aluksen pumppaaminen tyhjäksi on määrä aloittaa ensi viikolla, kertoo Ruotsin radio.
Finnbirchissä arvioidaan olevan noin 260 000 litraa öljyä ja sen tyhjentäminen on annettu norjalaisen aluksen vastuulle.


Työn suoritti siis norjalainen Edda Freya tanskalaisen öljyntorjunta-alus Blue Castorin ja ruotsalaisen KBV-281:n seuratessa sivusta pumppaamisen onnistumista Finnbirchin uppoamispaikalla.

Oljan från Finnbirch snart bärgad
2007-03-13

Fartyget Finnbirch som sjönk mellan Öland och Gotland i höstas hade 260 000 liter olja ombord.
Nu är saneringsarbetet snart klart.

Fartyget ligger på 83 meters djup, och att tömma dess tankar på olja är inte okomplicerat. Uppdraget utförs av det norska multipurpose-fartyget Edda Freya, som startade sitt arbete på platsen den 3 mars och beräknas vara klar i slutet av veckan.
På plats finns också det danska oljebekämpningsfartyget Blue Castor, beredd på en insats om olja skulle läcka ut i vattnet. Hittills har dock allt avlöpt väl....


http://www.kustbevakningen.se/kbvtemplates/NewsPage.aspx?id=1107

Risto Repo

Kiinnostuneille tiedoksi, FiBi:n tutkintaselostus saatiin vihdoinkin julkaistua, löytyy Statens Haverikomissionin sivuilta:

http://www.havkom.se/virtupload/news/rs2003_03_med_bilagor.pdf

wanvil

Suomen onnettomuustutkintakeskuksella näyttäisi olevan vielä vaiheessa saman, marraskuussa 2006 tapahtuneen, Binnbirchin uppoamisen tutkinta. Luulisi tutkinnan valmistuvan lähiaikoina, ja odottelen tätä mielenkiinnolla, että pääsee lukemaan tapahtuneesta myös suomeksi. Toisaalta, voihan tuossa jonkin aikaa kestääkin kun sen verran isompi tapaus. Ihmettelen, että esim. Nordlandian törmäys laituriin lokakuussa 2006 on sekin vieläkin kesken.

Hyvä juttu kuitenkin saada ruotsinkielinen tutkimusraportti julki Binnbirchistä jo nyt.

Risto Repo

Suomen Onnettomuustutkintakeskus EI ole tehnyt/tekemässä erillistä tutkintaa FiBi:stä, olen toiminut ruotsalaisessa, lippuvaltion tutkijalautakunnassa suomalaisena edustajana. Raportti on ainoastaan ruotsiksi, eikä sitä toimestamme käännetä. Ruotsinkielisen raportin lukeminen on hyvää harjoitusta itsekullekin...

wanvil

#88
http://www.onnettomuustutkinta.fi/34620.htm

Ihan mielenkiinnosta, mitä varten kyseinen onnettomuus on tuolla listattuna? Vai onko niin, että se on listattu vain tapahtuneena onnettomuutena ilman että siitä tulee olemaan tuolla raporttia? (Voisiko monimutkaisemmin kysyä). Vai tuleeko ruotsinkielinen raportti myös tonne joskus?

C 7/2006 M rahtialus MS FINNBIRCH (SWE), uppoaminen Öölannin ja Gotlannin välisellä merialueella 1.11.2006

Mutta kuten sanoin, hyvä että löytyy jo ruotsinkielinen teksti. Kyllähän siitä ainakin suurimman osan ymmärtää :)

Risto Repo

Ruotsin tutkintaselostus linkitetään sivuillemme ko. otsikon kautta.