Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 12.09.2007, 17:43:21
Hauskaa, Miran, että olet taas herännyt kommentoimaan kirjoituksiani. Sinänsä erikoista, että olet alkanut kirjoittaa me-muodossa, että luulet, että kaikki muut kirjoittajat täällä ovat meikäläistä lukuunottamatta sinun kanssasi yhdessä rintamassa Tallinkin puolella "foorumin punaniskaosastoa" vastaan, enpä usko kuitenkaan asioiden olevan ihan näin, luulenpa meitä Tallink-yhtiöön kriittisesti suhtautuvia olevan täällä aika paljon
Ilmeisesti oikea sanottava tähän topiciin on loppunut, kun jutun juurta pitää löytää siitä, mitä muotoa joku yksittäinen kirjoittaja kirjoituksissaan käyttää, ja kuinka usein hän (ooh, yksikön kolmas persoona!) kommentoi kirjoituksiasi...

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 12.09.2007, 20:18:50
Tämä seikka selittää tämän, kiitoksia. Mutta eikö olekin aika arveluttavaa ja harhaanjohtavaa esittää asioita tähän tapaan? Mahtavia kasvulukuja täytyy koettaa tehdä pörssitiedotteeseen tempulla tai toisella. :o
Tuossa nyt tuskin on todellakaan siitä kyse, että tietoisesti tehtäisiin jotain muka hienomman näköisiä kasvulukuja. Varsinkin, kun noita tietoja ammattilliseen hyötyyn käyttävät henkilöt joutuvat laskemaan laskutoimituksia joihin verrattuna tuon kasvuluvun ymmärtäminen on lastenleikkiä. Kun kyse on Tallink nimisen yrityksen pörssitiedotteesta, niin eikö ole aika selvää, että kasvulukuihin aiheutuvasta vääristymästä huolimatta siinä käsitellään vain Tallinkin tuon neljänneksen aikana kuljettamia matkustajia eikä esimerkiksi Seacontainersin kesäkuussa 2006 kuljettamia matkustajia tai vaikkapa yhteisliikennevarustamoiden omistaman Siljan vuonna 1957 kuljettamia matkustajia. Kummatkin viime mainitut matkustajamäärät, kun ovat tuoneet yhtä suuren määrän rahaa Tallinkin laariin...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Ville Alho

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 13.09.2007, 00:47:17
Kun kyse on Tallink nimisen yrityksen pörssitiedotteesta, niin eikö ole aika selvää, että kasvulukuihin aiheutuvasta vääristymästä huolimatta siinä käsitellään vain Tallinkin tuon neljänneksen aikana kuljettamia matkustajia eikä esimerkiksi Seacontainersin kesäkuussa 2006 kuljettamia matkustajia tai vaikkapa yhteisliikennevarustamoiden omistaman Siljan vuonna 1957 kuljettamia matkustajia. Kummatkin viime mainitut matkustajamäärät, kun ovat tuoneet yhtä suuren määrän rahaa Tallinkin laariin...

On ja ei ole. Ainakin joillakin yhtiöillä on ollut tapana fuusioiden jälkeen esitellä kaksia lukuja, eli uuden kokonaisuuden yhteenlaskettuja lukuja ja myöskin sitten fuusioyhtiön aiemmin erillisten osien omia lukuja. Kaikki yhtiöt eivät sitä tietenkään tee ja jättävät sijoittajien, analyytikoiden ja taloustoimittajien asiaksi hoitaa ennen ja jälkeen fuusiota olevien lukujen vertailu. On päivänselvää, että informatiivisempaa ja sijoittaja- yms. ystävällisempää tiedottamista olisi ollut Siljan lukujen vertailu myös itsenäisinä niin kauan kun  osa niistä on ollut vertailujakson aikana koko Tallink Siljan lukujen ulkopuolella.


Kari Liimatainen

Tallink julkaisi syyskuun tilastot. Matkustajamäärissä Suomi-Ruotsi-linjalla pudotusta -9,1%, Viro-Ruotsi-linjalla -15,1%, Suomi-Viro-linjalla pientä petrausta 1,9%. Lastiyksiköissä vastaavat luvut -22,1%,-2,9% ja +10,1%. Kyllä minusta pitäisi jo pikkuisen alkaa huolestua TallinkSilja-varustamon puolesta, vaikka itsellä ei ole penniäkään siinä puulaakissa kiinni, kun nimittäin ns. päämarkkina-alueella, joksi kumminkin katson Suomen ja Ruotsin välisen liikenteen, matkustaja-, ja rahtimäärät vähenevät jatkuvasti lisääntyen, tämä on tietenkin vain tälläisen taviksen näkökulma, mutta silti.

http://www.baltic.omxgroup.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=218334
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Lassi Liikanen

Olen samoilla linjoilla Karin kanssa, vaikka eihän tämä vielä niin hälyttävää ole. Itsekin luokittelen tuon Suomi-Ruotsi linjan Tallink Siljan "päälinjaksi", joten ehkä olisi aika tehdä jotakin asialle, kun matkustajat ja rahti laskevat jatkuvasti. Ja tuo Suomi-Saksa liikenteen pudotus, yli 20% näyttää myös aika uhkaavalta. En mikään talousnero tosiaan ole, mutta alkaa jo vähän huolestuttamaan Tallink Siljan puolesta..  :-\
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

jussirt

Tuohon syyskuuhun vielä.. Suomi - Ruotsi liikenteen 10 prosentin laskua voi selittää Sky Windin myymisellä ja Festival ei ollut liikenteessä kolmeen päivään. Mutta ei se kuitenkaan aiheuta 10 prosentin laskua matkustajamäärissä, mutta osan se kuitenkin selitää. Selvästi Viking saanut TallinkSiljalta asiakkaita Ruotsin suuntaaville laivoilleen.

Esa-Pekka Helanne

Lainaus käyttäjältä: Jussi Rantanen - 13.10.2007, 13:54:06
Selvästi Viking saanut TallinkSiljalta asiakkaita Ruotsin suuntaaville laivoilleen.

Eivät ne kaikki matkustajat ole Viikingille siirtyneet, vaan Ruotsin matkojen määrät ovat yleisestikin olleet laskussa, kuten voit lukea täältä:

http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=6166

ja täältä:

http://www.tilastokeskus.fi/til/smat/2007/08/smat_2007_08_2007-10-05_tie_001.html
Miksi lykätä huomiseksi se, minkä voit lykätä ensi viikkoon?

jonas

#37
Todella rahdin 22 % pudotus selittyy suurelta osin SkyWindin poistumisella, jos ajatellaan että sen ja SeaWindin yhteenlaskettu rahtikapasiteetti Suomen ja Ruotsin välillä oli vähän karkeasti Siljan kapasiteetista.
Vielä suhteessa Ruotsin risteilyjen suosion vähenemiseen merkittävästi, matkustajamäärissä Suomen ja Ruotsin välillä tulos on edelleen hyvä. Kun ajatellaan 10 % pudotusta matkustajissa, luulisi olevan helpotus, että Turun linjalle tulee ensi kesänä Galaxy. Festival ja Europa ovat kuitenkin aika "nähty". On mielenkiintoista, että HBL:n jutussa
http://hbl.fi/text/ekonomi/2007/10/10/d6468.php
povataan Europan tilalle Romantikaa tai Victoriaa 2009 Cruise 5:n saapuessa. Edelleen mietityttää, onko Galaxy-sarjan aluksilla enemmän tulevaisuutta lyhyillä vai pidemmillä linjoilla. Jutun mukaan Europan kohtalo on avoin, mutta niin kauan kun liikenteessä on ReBa, luulisi olevan järkevää sijoittaa myös Europa 2009 jommalle kummalle Baltiaan Ruotsista suuntaavista reiteistä. Esimerkiksi Festari ja Victoria Riikaan, Europa ja Cruise 5 tai Luxury Tallinnaan sekä Galaxy ja Romantika Turkuun kuulostaa silti vähintään jännältä.
Kun katsoo taas Ruotsista Baltiaan suuntautuvien linjojen tilannetta, niin se, mikä on vähentynyt Viron liikenteestä, on saatu reippaasti takaisin Latvian liikenteessä. Tämä siis jo ennen Festivalin siirtymistä Vana Tallinnin korvaajaksi ja Kapellskärin linjan siirtymistä vain yhteen päivittäiseen lähtöön:
http://www.tallinksilja.com/fi/mainMenu/cargo/routesAndTimetables/sweEst.htm
Saksan liikenteessä on kiinnostavaa yleensä matkustajamäärät tilanteessa, jossa osa käyttää varmaankin Finnlinesia, osa mahdollisesti lentää entistä enemmän. Rahdin kannaltahan tilanne on sikäli hyvä, että kilpailija on tuonut vuoden sisään 3 tuliterää ropaxia linjalle, jossa myös lähtösatama on muuttunut molempien osalta samaksi ja matka-aika on Tallinkilla lyhyempi.
Viron liikenteen kasvu osoittaa, että Starin tulo Meloodian ja AE 3 & 4 tilalle oli todella kannattavaa rahdin puolella ja myös matkustamisen osalta. Superstarin tulo lisää luonnolliseti mahdollisuuksia AE2:n jäädessä pois. Superfastien Tallinnan keikkaa joka päivä myös ensi kesänä varmaan voi perustella noiden lukujen valossa muullakin kuin sillä, että miehistöön ja tankkaukseen liittyvät asiat voidaan hoitaa kotona. Molemmat Shuttlet liikenteessä tosin ehkä vähentävät lastikapasiteetin tarvetta.

Kari Liimatainen

Tallink julkaisi lokakuun faktat, enempää en viitsi kommentoida, mutta yllättävän monen luvun edessä oli taas miinus-merkki, varsinkin kun kyseessä on yli miljardin euron velkataakalla toimintaa pyörittävä yhtiö, milloinhan niitä plus-merkkisiä lukuja saadaan, mutta... jokainen ketä kiinnostaa lukekoon itse.

http://www.baltic.omxgroup.com/market/?pg=news&news_id=218930
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

jussirt

Huolettavinta on tuo Suomi-Ruotsi liikenne, reilut 20 prosenttia!! :o

Saksan liikenne on kuitenkin plussalla.


Tallink ilmoittaa syiksi uuden varausjärjestelmän, joka alentanut myyntiä, aika erikoista.

Kalevi Lehto

#40
Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 09.11.2007, 19:54:38
Tallink julkaisi lokakuun faktat, enempää en viitsi kommentoida, mutta yllättävän monen luvun edessä oli taas miinus-merkki, varsinkin kun kyseessä on yli miljardin euron velkataakalla toimintaa pyörittävä yhtiö, milloinhan niitä plus-merkkisiä lukuja saadaan, mutta... jokainen ketä kiinnostaa lukekoon itse.

http://www.baltic.omxgroup.com/market/?pg=news&news_id=218930
Kyllä, todellakin. Yli kahdenkymmenen prosentin pudotus Silja-liikenteessä verrattuna vuodentakaiseen on todella suuri. Jotakin niiden varmaan täytyy asialle pian tehdä. Oma ihan henkilökohtainen epäilykseni on, että jollakin aikavälillä tulee Tallink luopumaan ainakin Turun matkustajaliikenteestä, mitä todellakaan en kyllä toivoisi, vaikka muuten Vikingiä yleensä suosinkin. Terve kilpailutilanne kun pitää hinnat ja palvelukonseptit kunnossa.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Jussi Rantanen - 09.11.2007, 22:37:39


Saksan liikenne on kuitenkin plussalla
Pakko on palata tähän aiheeseen, kun katselin noita lukuja tarkemmin: Tallink ilmoittaa, että Suomi-Saksa-linjalla matkustajamäärä on lisääntynyt 18,4 % ja vastaavana ajankohtana henkilöautojen määrä vähentynyt -21.8 %.

Noita ns. risteilymatkustajia linjalla tuskin liiemmälti on, joten miten nuo luvut on selitettävissä ?
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Kalevi Lehto

#42
Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 09.11.2007, 22:46:40
Pakko on palata tähän aiheeseen, kun katselin noita lukuja tarkemmin: Tallink ilmoittaa, että Suomi-Saksa-linjalla matkustajamäärä on lisääntynyt 18,4 % ja vastaavana ajankohtana henkilöautojen määrä vähentynyt -21.8 %.

Noita ns. risteilymatkustajia linjalla tuskin liiemmälti on, joten miten nuo luvut on selitettävissä ?
Niin, todellakin. Jotensakin vaikuttaisi todennäköiseltä, että Saksan liikenteessä valtaosa matkustajista olisi auton kanssa matkustavia.

Viestistä poistettu täysin aiheeseen kuulumaton kommentti, jonka olisi voinut hoitaa privaattiviestillä...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Lassi Liikanen

Lainaus käyttäjältä: Jussi Rantanen - 09.11.2007, 22:37:39
Tallink ilmoittaa syiksi uuden varausjärjestelmän, joka alentanut myyntiä, aika erikoista.
Oikeastaan heitän vain arvauksen, mutta ehkä tuo uusi varausjärjestelmä ei ole herättänyt ihmisissä toiveita. Pikemminkin ehkä negatiivisia kokemuksia, aluksihan se takkuili ja muutenkin kyllä hankala tavallaan. Vikingillä tämä toimii paremmin.

Kuitenkaan, ei hyvältä näytä ei. En olisi uskonut, että Suomi - Ruotsi-liikenne tuottaa noin paljon miinusta matkustajamäärissä että rahdissa. :o
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Miksu

Lainaus käyttäjältä: Lassi Liikanen - 09.11.2007, 22:54:52

Kuitenkaan, ei hyvältä näytä ei. En olisi uskonut, että Suomi - Ruotsi-liikenne tuottaa noin paljon miinusta matkustajamäärissä että rahdissa. :o

Tarttee varmaan siirtyä pienempiin aluksiin... :o