Island Escapen tulevaisuus?

Aloittaja Eerik Laine, 14.11.2015, 16:42:13

« edellinen - seuraava »

Eerik Laine

Island Escape päätti uransa 27.10.2015 kun se saapui viimeisen risteilynsä päätteeksi Palma de Mallorcalle. Alus lähti sieltä 11.11. kohti Maltaa, jonne saapui eilen. Alus on risteilylaiturissa ja on ilmeisesti tankattu. Nyt Marinetraffic tietää kertoa, että aluksen seuraava kohde olisi Limassol, jonne sen olisi määrä saapua 19.11.

Kysymys kuuluukin mitä alukselle nyt tapahtuu? Viedäänkö alus kaikessa hiljaisuudessa romurannalle? Aluksen virallinen omistajahan on Sunshine Cruises Limited ja vuodesta 2008 sen on kokonaisuudessaan omistanut TUI-konserni. Onko TUIn ja RCCL:n yhteisten intressien mukaista, että alus romutetaan, sen sijaan että se myytäisiin muille operaattoreille halvalla? Alushan on ollut jo vuosikausia myyntilistoilla, mutta ostajaa ei ole löytynyt (ainakaan haluttuun hintaan). Mahdolliset hinta-arviot ovat viimeisten vuosien aikana vaihdelleen 51-65 miljoonan dollarin välillä. Uusimmissa "myynti-ilmoituksissa" tarjoustasoksi on ehdotettu 20 miljoonaa.

Itse alus ei ole kaksisessa kunnossa, mutta voisiko esim. Mano olla kiinnostunut ostamaan aluksen itselleen, tai joku muu israelilainen risteilytaho? Golden Iris on tänä vuonna ollut ainoa risteilyalus Israelin markkinoilla. Myös turkkilaisille risteilymarkkinoille alus voisi sopia. Nykyisessä pakolaistilanteessa alus olisi suuren kapasiteettinsa vuoksi myös erinomainen pakolaisten majoituslaiva.

Kalle Id

Limassolin ollessa kohteena mietin itse mahdollisuutta myyntiin Louis Cruisesille (tai siis nykyinen Celestyal Cruisesille)? Louisilla on yhteistyötä TUI:n kanssa laivojen rahtauksen muodossa ja Island Escapen luulisi olevan sekä kooltaan että tasoltaan firmalle sopiva alus.

Eerik Laine

Louis Group (Celestyal Cruisesin emoyhtiö) varautuu selvästikin siihen, että marraskuussa 2017 Thomson Sprit ja Thomson Majesty tulevat päättämään uransa Thomsonin väreissä. Tuolloin alusten nykyiset vuokrasopimukset päättyvät. Mein Schiffin ensimmäiset numerolaivat tullaan siirtämään TUI Cruisesin brändin alta Thomsonin väreihin. Geminin, eli tulevan Celestyal Nefelin vuokraus Celestyalin Cruisesin käyttöön ainostaan kausiksi 2016 ja 2017 on selvä merkki siitä, että pidempiaikaista ratkaisua uuden laivan suhteen ei haluta nyt tehdä. Island Escapen ostaminen tuskin tulee kysymykseen, mutta vuokraaminen parin vuoden tilapäisratkaisuksi voisi olla melkeimpä ainoa mahdollinen järkevä ratkaisu, jos Louis siis olisi aluksesta kiinnostunut. Tähän voisi olla syynä jonkun Louisin omistaman laivan pitkäaikainen vuokraus toiselle yhtiöille, tai yhden laivan myyminen kokoaan.

Vuonna 2018 Louis Groupilla tulee näillä näkymin olemaan viisi laivaa jotka pitää työllistää tavalla tai toisella; Thomson Sprit, Thomson Majesty, Celestyal Olympia, Celestyal Crystal ja Louis Aura. Louis Aura varmasti on myyntilistalla päällimmäisenä ja siitä halutaan varmaankin eroon ensimmäisenä. Jos uusia ympärivuotisia vuokrasopmuksia ei saada tehtyä, voi olla kova työ saada kaikki viisi laivaa tuottaamaan rahaa. Nykyisin ainostaan Celestyal Crystal saadaan työllistettyä itse ympärivuotisesti. Talvikaudet alus seilaa Cuba Cruisesin brändin alla ja kesät Celestyalin laskuun. Muut laivat asetetaan omaan Celestyalin liikenteeseen vain kesäkausiksi. Paine lienee kova joko hankkia aluksille entistä enemmän itse kehitettyä liiketoimintaa, tai saada alukset yksinkertaisesti vuokrattua muille operaattoreille. Alusten vuokraukset brittimarkkinoille ovat olleet erittäin tärkeä tulonlähde Lousille vuosikausia. Nyt tämä liiketoiminta näyttää kuihtuvan kasaan, Turussa rakennettavien uusien Mein Schiff -alusten aiheuttaman dominoefektin johdosta.

Kalle Id

Totta kyllä. Panee miettimään olisiko mitään muuta operaattoria, joka olisi kiinnostunut jonkun Celestyal/Louisin laivoista rahtaamaan... Se tosin ei liity tähän aiheeseen - muuten kuin siten, että samat mahdolliset tahot lienevät markkinoilla myös Island Escapelle.

Eerik Laine

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 16.11.2015, 01:13:29
Totta kyllä. Panee miettimään olisiko mitään muuta operaattoria, joka olisi kiinnostunut jonkun Celestyal/Louisin laivoista rahtaamaan... Se tosin ei liity tähän aiheeseen - muuten kuin siten, että samat mahdolliset tahot lienevät markkinoilla myös Island Escapelle.

Touko-syyskulle löytyy varmasti useita pikkufirmoja jotka voisivat olla kiinnostuneita vuokraamaan aluksia, mutta ympärivuotisia vuokrakeikkoja voi olla vaikeampi saada. Täytyy myös muistaa että Louis tarvitsee laivoja myös itse kesäkautena. Louis on yrittänyt luoda liiketoimintaa laivoilleen talvikausiksi, yhtenä epäonnistuneimpana yrityksenä vuonna 2009 joulukuussa Aquamarinen tuominen Intian markkinoille. Louis Groupin nykyään kokonaan omistaman Cuba Cruisesin toiminta saattaa jopa paisua entisestään, joten ehkä parissa vuodessa Kuubassa voisi käyttää jopa kahta laivaa talvikausina.

Eerik Laine

Island Escape on nyt ollut runsaan viikon Maltan edustalla ankkurissa ja nyt on jälleen matkalla takaisin Vallettan satamaan. Onko vuorossa pelkkä proviantin nouto, vai valmistaudutaanko jo pidempään matkaan? Selvästikään laivaa ei ihan helpolla vielä haluta päästää romuttamolle.

Aftonbladet tietää tänään kertoa paikallisen maahanmuuttoviraston vilauttamaa mahdollisuutta tuoda 1000-1500 turvapaikanhakijaa majoittava risteilyalus Ruotsiin. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21816254.ab Kokoluokaltaan Island Escape sopisi hyvin tällaiseen käyttöön.

Kuriositeettina mainittakoon että Louis Groupilla on huomenna ylimääräinen yhtiökokous, aiheena mm. lainojen uudelleenjärjestely. Samalla hyväksytään 9 kuukauden osavuositulos. Celestyal Cruises on tiettävästi tänä vuonna nostanut matkustajamääriään 20 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Turkkilaisten matkustajien määrä nousi esimerkiksi 135:lla prosentilla. Huima kasvu Turkin risteilymarkkinoilla selittyy osittain Celestyal Odysseyn käytöstä lähes yksinomaan Turkin markkinoilla. Ensi vuotta ajatellen ainoa puhtaasti turkkilainen kilpailija Etstur saattaa olla vaikeuksissa. Delphinin suunniteltu vuokraus on saksalaislähteiden mukaan kariutunut. IE voisi olla hyvä korvaava vaihtoehto Etsille. Huomattavat kasvuluvut Turkissa huomioonottaen ei olisi välttämättä huono idea Lousiltakaan vuokrata Island Escapea ensi kesäksi sikäläisille markkinoille.

Kalle Id

Pohdin tässä kanssa, että olisiko St. Peter Line mahdollinen ostaja/rahtaaja Island Escapelle? Varustamohan kertoi suunnittelevansa laajentamista Mustallemerelle. Aiemmin saman alueen liikennettä varten firma neuvotteli yhteistyöstä Carnival ja Royal Caribbeanin kanssa, joten mitä ilmeisimmin SPL suunnittelee nimenomaan risteilliikennettä Mustallamerellä - ja siihen hommaan Island Escape voisi olla varsin oiva peli. Tosin Etstur on yhtä lailla mahdollinen - oikeastaan jopa todennäköisempi.

Ja vaikka mennäänkin OT:n puolelle, niin kysyn silti: onko Delphinin tilanteesta mitään tarkempaa tietoa?

Timo Selkälä

Tosin... Kuinka paljon mahtaa St Peter Linea juuri nyt kiinnostaa Musta meri? Tai turkkilaisiakaan? Viimeisten kuukausien aikana kun niillä nurkilla poliittinen tilanne on hiukan kärsinyt.

Pakolaiskäyttö ei ole täysin mahdotonta sillekään.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kalle Id

Sekin on totta, kiristynyt tilanne Turkin ja Venäjän välillä taitaa toistaiseksi pistää lopun noille suunnitelmille. Itseasissa tutkin SPL:n suunnitelmia seuraavaan Laiva-lehteen tulevaa juttua varten ja sitä kautta tuli vastaan tieto, että firma olisi seuraavaksi laajentamassa Kaukoitään ja nimenomaan lauttaliikenteeseen siellä. Joten siihen Island Escape tuskin on kurrantti (en nyt kerro enempää, niin on joku syy lukea lopullinen juttukin). Mutta aiheeseen liittyen: tiedätkö Timo onko Island Escapessa minkäänlaista jäävahvistusta?

Teijo Niemelä

Onko Island Escape koskaan tarvinnut jaavahvistusta, kun oli suunniteltu alunperin USA:n itarannikon ja Bahaman valiseen lauttaliikenteeseen. Sielta sitten kavaisi Oslo-Koopenhamina reitilla, jonka jalkeen muistaakseni paatyi Sundance Cruisesin liikenteeseen korvaamaan entisen Svea Coronan Alaskan risteilyilla.

Vuonna 1991 alus rempattiin nykyiseen "ulkomuotoonsa" San Diegossa RCCL:n lansirannikon lyhytristeilyja varten. Heinakuu 1991 onkin ainoa kerta kun olen kyseisella aluksella matkustanut.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Kalle Id

Ei laiva varmaankaan ole jäävahvistusta tarvinnut, mutta yllättäviltä laivoilta välillä löytyy jääluokitus (ja Timo havaintojeni mukaan tuntee nämä hyvin).

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 26.11.2015, 01:36:01
Ei laiva varmaankaan ole jäävahvistusta tarvinnut, mutta yllättäviltä laivoilta välillä löytyy jääluokitus (ja Timo havaintojeni mukaan tuntee nämä hyvin).

Sen mahdollinen jäävahvistus löytynee jostain rekisteristä. Materiaalissani oli pelkkä GA, ei mitään kuvausta, joten en tiedä.

FB-huhun mukaan jo myyty ja mennee pakolaislaivaksi.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Tuomas Romu

Ainakaan GL:n mukaan Island Escapella ei ole jääluokkaa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Eerik Laine

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 25.11.2015, 01:40:35
Ja vaikka mennäänkin OT:n puolelle, niin kysyn silti: onko Delphinin tilanteesta mitään tarkempaa tietoa?

Delphin on edelleen Viktor Lenac -telaklla Rijekassa ja sen intilainen omistaja oli ilmeisesti aikeissa vuokrata aluksen Etsturille kesäkaudeksi 2016. Jotain mutkia tuli kuitenkin ilmeisesti matkaan. Ehkä USA:n merivoimien vuokraus USS Mount Whitneyn miehistön majoituslaivana oli sen verran tuottoisaa liiketoimintaa, että turkkilaisten tarjoamat roposet pelkästä kesävuokrauksesta ei tuntunutkaan enää kovin houkuttelevalta vaihtoehdolta?  Ehkä asuntolaivakäytössä aluksesta saadaan suurempi hyöty. Ehkä laivalle on löytynyt pidempiaikaisempi vuokraaja?

Etsturiin liittyen vielä seuraavana offtopiccina mainittakoon, että Aegean Paradise on nyt Singaporessa ja alusta varmaankin muutetaan kovaa vauhtia nykyisen omistajan New Century Groupin käyttöön. Eilen 28.11. veteraanialus Leisure World vietti 22-vuotispäiväänsä New Centuryn palvelukssa, ja pelkona on että Leisure Wold korvataan juuri Aegean Paradisella Singaporen kasinolaivamarkkinoilla.  Miten käy Leisure Worldille jos Aegean Paradise korvaa sen? Korvataanko Leisure Worldilla puolestaan Amusement World, joka risteilee Penenagista käsin? Laivahistorialliselta kannalta molemmat alukset ovat erittäin mielenkiintoisia tapauksia, enkä toivoisi kummankaan vielä päätyvän naulatehtaalle. Ehkäpä Amusement Worldin pelastaminen voisi olla Sidin seuraava projekti?  8)

Eerik Laine

IE on hetki sitten lähtenyt Maltalta kohti Brestiä.