Ääntä nopeammin kulkeva sukellusvene

Aloittaja Matti Kauppinen, 13.04.2002, 05:54:42

« edellinen - seuraava »

Matti Kauppinen

Tieteen Kuvalehdessä oli tällainen artikkeli:

http://www.tieteenkuvalehti.com/200102/7151.asp

Mitäs mieltä olette tuosta?

Miran Hamidulla

#1
Kuulostaa samallaiselta huuhaalta kuin täällä joskus taannoin käsitelty Freedom Ship hanke tai sen kanssa samantyyppinen America World City hanke eli toisin sanoen suunnittelijoiden märkiä päiväunia mokomat hankkeet.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Olli Torvinen

#2
Vaan eipä tuo nyt kuitenkaan ole välttämättä aivan tuulesta temmattu juttu. Itänaapurin kekseliäät sedät ovat käsittääkseni asiassa jo hyvin pitkällä. mm. sittemmin nostetun ydisukellusvene Kurskin aseistukseen kuului näitä huippunopeita torpedoja ja sitäkös he yrittivät kovasti peitellä.

Periaate on kovin yksinkertainen ... kaasukuplan sisällä mennään ja kovaa ... lähes kitkattomasti verrattuna veden vastukseen normaalisti.

Antaapa ajan kulua

Olli Torvinen
niinpä

Miran Hamidulla

#3
Vaan kuinkas ihmiskeho sitten moisen kiihdytyksen kestään? ???
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Olli Torvinen

#4
Miten kummassa ihminen kestää lentokoneen matkassa helposti 2-3 kertaa äänennopeutta vastaavia nopeuksia ja kiihdytykset näihin nopeuksiin? Kyllä on ihmiselo kummalliseksi mennyt!?

Olli Torvinen
niinpä

Matti Kauppinen

#5

LainaaVaan kuinkas ihmiskeho sitten moisen kiihdytyksen kestään? ???

Kestäähän astronautitkin raketin kiihtyvyyden, joten miksi ei myös tuota, joka lienee pienempi.

Mikko-Oskari Koski

#6
Tekniikka suo mahdollisuuksia vaikka mihin, mutta on asioita, jotka jäävät järkisyistä utopia-asteelle. Tämä on sellainen. Mitä pitempi matka, sitä enemmän häiriötekijöitä, eikä yheentörmäys valaan kanssa ole ainoa sellainen...

Muutenkin on ilmeistä, ettei pitkillä matkoilla enää jatkossa tarvita nykyistä nopeampia kyytivälineitä. Tietoverkot ja monikansallisten yhtiöiden paikallisjohtajien aseman korostuminen ison järjestelmän sisällä saavat esim.liikematkustamisessa aikaan ilmiön, jota monet keskisuuret lentoyhtiöt jo nyt nimittävät katastrofiksi. Kun välttämättömän mannertenvälisen liikematkailun tarve vähenee, on keksittävä tapoja, joilla saadaan edes "möykkämatkustajat" pysymään kelkassa. Ilmiön ansiosta kymmenen vuoden sisällä ei maailman siviili-ilmailussa tule yli kuuden tunnin reittilennoilla esiintymään muita konetyyppejä kuin Airbus 380 ja sen mahdollinen kilpailija Boeingilta (747-kehitelmä?). Myös yksittäiset yhtiöt katoavat pitkiltä linjoilta ja niitä ajetaan vain allianssitunnuksin. Ja todella isot pomot käyttävät yksityiskoneita.

Ilmiö on tietysti sikäli ukava, että se mahdollisesti saa aikaan jonkinlaisen renessanssin valtamerilaivamatkailuun. Onhan Arisonillakin mielenkiintoisia visioita asian suhteen...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#7
LainaaKestäähän astronautitkin raketin kiihtyvyyden, joten miksi ei myös tuota, joka lienee pienempi.
Ja milloinkas avaruussukkuloita tai hävittäjiä on käytetty matkustajaliikenteeseen? Kyllä se itsestäni aika mahdottomalta ajatukselta kuulostais et joku ylipainoinen jenkkiliikemies joka on urheillut viimeks koulussa yrittäis kestää tollasta nopeutta. Tollasiin suuriin kiihtyvyyksiin treenatut lentäjät ja astronautit on eri juttu kuin tavalliset pulliaiset.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Heikki Helen

#8
Miran: Eipä noita sukellusveneitäkään hirveästi turismiin käytetä!
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Matti Kauppinen

LainaaJa milloinkas avaruussukkuloita tai hävittäjiä on käytetty matkustajaliikenteeseen?

Ei ole vielä käytetty, mutta luultavasti joskus tulevaisuudessa tullaan käyttämään. Tieteen kuvalehdessä oli juttua siitä, kuinka tulevaisuudessa Kiertoradalle perustettaisiin eräänlainen hotelli, jossa voisi lomailla. Ja olihan se Dennis Titonkin matka ISS:lle eräänlaista avaruusturismia. ;) Venäläisethän myyvät matkoja avaruuteen sellaisille joilla on varaa maksaa siitä paljon, mm. James Cameron neuvottelee venäläisten kanssa matkasta ISS:lle. NASA tosin vastustaa näitä venäläisten tarjoamia matkoja, mutta koska ISS on kansainvälinen avaruusasema, ei NASA käytännössä pysty niitä estämään. Tämän ketjun alkuperäinen aihekin on tosin ajankohtainen vasta tulevaisuudessa, kuten myös avaruusturismi varsinaisessa sanamuodossaan.  ;) :D

Miran Hamidulla

LainaaMiran: Eipä noita sukellusveneitäkään hirveästi turismiin käytetä!
"New Yorkiin 5000 km/h

Jos nämä sukellusveneet tulevat joskus käyttöön, matkustajien on syytä kiinnittää turvavyönsä. Kun tykki laukaistaan, sukellusveneen nopeus kiihtyy silmänräpäyksessä yli 5000 kilometriin tunnissa. Kun sukellusvene on päässyt matkaan, sen rakettimoottorit käynnistyvät, ja matka jatkuu samalla huimalla nopeudella valtavien vesimassojen läpi. Tunnin kuluttua moottorit sammutetaan, veneen nopeus hiljenee, ja se nousee pintaan. Matkustajat voivat poistua aluksesta ja lähteä tutustumaan vaikkapa New Yorkin nähtävyyksiin."
- Kuten tuosta tekstistä huomaa on tässä suunnitelmassa kyse lähinnä turismista vai onko tuo Nykkiin tutustuminen jotain tieteellistä tutkimusta vai mitä?? Voihan tollanen olla totta joskus tulevaisuudessa mutta tuskin meidän elinaikana.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Vesa Vepsäläinen

#11
Aika utopistiselta haaveilulta vaikuttaa ainakin toistaiseksi.  :-/

Ajatus (ja tekniikka) voi ihan hyvin ollakin toimiva, mutta ennen kuin sitä hyödynnetään muuallakin kuin sotateollisuudessa, saa aika paljon tapahtua.

Kuten ketjussa jo osoitettiin, niin on useita ongelmia, jotka täytyy ratkaista. Esimerkiksi ihmisen fysiikan kestävyys. Kustannukset. Matkustusturvallisuus.