Baltic Princessin alennusvaihteet

Aloittaja Kai Heino, 31.12.2017, 15:30:04

« edellinen - seuraava »

Kai Heino

Mikäli oikein tulkitsin Marinetrafficia, niin BP ajoi omilla koneillaan 16.40 ja ohitti Iso Pukin mukavasti heti Pukki-saarten jälkeen eli ei tainnut olla hinauksessa.
Kiitos Kalle korjauksesta. Olin siinä uskossa, että alkuperäiset  alennusvaihteet tulivat Italiasta. Muistan lukeneeni  jostain, että kiinteälapaiset potkurit diesel-sähkön kanssa antavat paremman hyötysuhteen kuin suoraveto ja säätölapapotkurit.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 14.03.2018, 21:39:15
Muistan lukeneeni  jostain, että kiinteälapaiset potkurit diesel-sähkön kanssa antavat paremman hyötysuhteen kuin suoraveto ja säätölapapotkurit.

Kyllä dieselsähköisessä voimansiirrossa on enemmän häviöitä dieselmoottorin ja potkurin välillä. Lisäksi matkustaja-autolautan ajoprofiililla hyvin suunniteltu säätölapapotkuri lienee parempi, vaikka kiinteäsiipisen potkurin suunnittelupisteessä hyötysuhde jäisi hieman pienemmäksi. Dieselsähköisen voimalaitoksen etuna on varsinkin matkustajalaivassa kuitenkin se, että hotellipuolen sähkö voidaan tuottaa taloudellisemmin pääkoneilla.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 13.03.2018, 17:49:06
Aiheesta YLE:

https://yle.fi/uutiset/3-10115045

Lauantailähtökin sitten jää pois.

Eipä jääkään, vaan Galaxy hoitaa sen. Ja ihan järkevää bisnestä tämä kierrätys, sillä lauantain iltalähtö Turusta on koko laivan tilaus eli Sata-Häme Soi-organisaation järjestämä Harmonikkaristeily. Toinen Suomesta vuosittain myytävistä koko laivan vakitilauksista, eli keikka, jota Tallink Siljalla ei ole varaa menettää.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jussi Viljanen

Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 14.03.2018, 21:39:15
Mikäli oikein tulkitsin Marinetrafficia, niin BP ajoi omilla koneillaan 16.40 ja ohitti Iso Pukin mukavasti heti Pukki-saarten jälkeen eli ei tainnut olla hinauksessa.
Kiitos Kalle korjauksesta. Olin siinä uskossa, että alkuperäiset  alennusvaihteet tulivat Italiasta. Muistan lukeneeni  jostain, että kiinteälapaiset potkurit diesel-sähkön kanssa antavat paremman hyötysuhteen kuin suoraveto ja säätölapapotkurit.
ihan tuli hinauksessa nadeen.RENK laatikot asennettu polandiassa,,kaiketi alkuperäiset oli norjan tuotantoo,en nyt ihan sata varma oo

Joonas Vähämäki

Vitsi tähän väliin.

Tallink Silja sai Baltic Princessiin edullisesti alennusvaihteet  :deal: :beer:

Kai Heino

Toi oli hyvä! Ihan Fingerpori-luokkaa!  ;D :)
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Kai Heino

#81
Falskaako tiivarit niin paljon, ettei voinut koneella ajaa.
Marinetrafficiin oli laitettu Underway Using Engine ja nopeudeksi 9 kn.
Aika kova hinausvauhti Ruissalon kärjen jälkeen. Ja ainakin minun silmissä
näytti Marinetrafficissa ajavan hinaajien ohi ennen Kuuvannokkaa. 
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Jussi Viljanen

03 aamulla saavuin laivan alle,niin ihan hiukkasen valui ulos toisesta akselista.eihän sitä tietysti ulos tuu,kun kelluu ja veden paine on vastassa.sitten tietysti tulee jos se propelli pyörii.Ukolla on voimaa hinailla tollasta purkkia miten päin vaan


Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 16.03.2018, 15:30:54
Falskaako tiivarit niin paljon, ettei voinut koneella ajaa.
Marinetrafficiin oli laitettu Underway Using Engine ja nopeudeksi 9 kn.
Aika kova hinausvauhti Ruissalon kärjen jälkeen. Ja ainakin minun silmissä
näytti Marinetrafficissa ajavan hinaajien ohi ennen Kuuvannokkaa.

Anders Isaksson

Lainaus käyttäjältä: Jussi Viljanen - 16.03.2018, 20:46:49
03 aamulla saavuin laivan alle,niin ihan hiukkasen valui ulos toisesta akselista.eihän sitä tietysti ulos tuu,kun kelluu ja veden paine on vastassa.sitten tietysti tulee jos se propelli pyörii.Ukolla on voimaa hinailla tollasta purkkia miten päin vaan

Niin yllättävältä kun se saattaa kuulostaakin niin yleensä ajossa, "työnnön" ollessa päällä nuo vuotavat vähemmän  jos yleensä vuotavat. Ja etenkin yliheittokoneet saattoivat vuotaa pysähdyksissä enemmän jos viimeinen käsky oli ollut pakkia.

Oliskohan tuossa tapauksessa nyt kuitenkin kyse siitä että kun vuoto on mitä ilmeisemmin ollut huomattava niin ei olla täytetty paisuntasäiliötä vaan annettu olla tyhjä kun on tehty päätös et viedään hinaajien saattamana telakalle? Ja vannasputkessa ollut vesi ja emulsio on sit tullut pihalle aikan nopsaan kun vastapaine on poistunut kuvioista.

Jussi Viljanen

No eipä tullut öljyläikkiä , kun se kellui vapaasti.kyllä se vastapaine hoisi sen.

Anders Isaksson

Joo, eipä sitä öljyläikkää kyllä tulekaan jos järjestelmän taso/paine on laskettu niin alas ettei käytännössä ole kun hylsässä vähäinen määrä öljyä.

Tosin tuokin on hiukan uhkapeliä, seuraava vaihe on se kun etummaisesta tiivisteestä tulee merivesi konehuoneeseen. Ja tuolla öljymäärällä ei sitten potkuriakselia pyöritetä ilman pelkoa vaurioista. No, variaatioita on monia ja varmasti TS:lläkin on konekavereita joita nuo taitavat.

Hannu Sarell

Nyt on prinsessa taas Turussa, mutta Galaxy hoitaa kuitenkin vielä tämän illan lähdön.

Kai Heino

Huomasin saman. Ei turhia koeajoja. Suoraan vaan satamaan. Toivottavasti nyt päästiin isoista teknisistä murheista.  Pääsiäismatkaa uhkaa nyt viikinkikapteeni "Stig Ombord" :) kumppaneineen.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Arne Wallen

No jos Lassea tarkoitat niin sanoppa Hyvää pääsiäistä.

Kai Heino

Hyvää pääsiäisen odotusta! Oli ylä- tai ala- Mäki. Toivottavasti saavat Stigin ;) ja kumppaneiden työehtoasiat ratkaistua, että päästään kaveriporukalla tutustumaan korjattuun Rinsessaan.
Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.