Pahin myrskyisä laivamatkasi

Aloittaja Santeri, 26.12.2001, 01:08:06

« edellinen - seuraava »

Vesa Vepsäläinen

Itse en ole hirveän pahoissa myrkyissä onneksi ollut. Yleensä pahimmat tapaukset ovat jotain pullojen kilinää tax-freessä tms.

Pari kertaa kuitenkin jäänyt mieleen...kerran olin jollain Viikkarilla (en muista laivan nimeä), niin laivan "pudotessa" aallonharjalta alas tuli sellaisia melkein parin sekunnin painottomia hetkiä ja pystyssä pysyminen käytävillä oli todella työlästä vaikkei missään örmykunnossa ollutkaan.

Toinen kerta oli kanssa Viikkarilla (en taaskaan varma laivan nimestä) talviaikaan...heräsin yöllä hytissä todella voimakkaaseen tärinään ja jäiden kolinaan + rahinaan laivan runkoa varten kun kapu päästeli laivalla oikein olan takaa ilmeisesti hieman ahtaalla väylällä. Silloin tuli ainoan kerran mieleen ruotsinlaivalla, että mitenköhän laivan suojaukset kestää.

Sitten on vielä erikseen yksi kerta jolloin olin Merivartioston partioveneen kyydissä ja oli ihan kiitettävä aallokko (ainakin minun mielestäni)...veneenkuljettaja päätti vääntää kaasun täysille "hälytyksen tullessa" ja sitten mentiin...

Eli aika pehmeitä nämä omat kokemukseni, toivottavasti joku saa jotain iloa näistä irti.

Jouni Kalliomäki

Pari vuotta sitten syksyllä Helsinki-Tukholma välillä syksyllä laivan henkilökunta päätti sulkea ravintolat kello 23 aikoihin, syynä oli kun lasit olivat pariin otteeseen lentäneet lattialle niiltä, joiden kunto sieti ottamisen. Suurin osa yritti pysyä sängyssä paikoillaan. Aamulla siivojat totesivat, että joka kolmannessa hytissä laatoitusta lattialla.

jvikman

...hmm... "pahin" tähän mennessä kokemani myrsky taitaa olla lokakuulta, jolloin matkasin M/S Heraldenilla Antwerpenistä Haminaan.

Tuulta ei ollu kyllä sen enempää ku 22m/s, mutta noissa uusissa rahtareissa kun torppa on keulassa ja painopiste takana niin nehän on ku pikahissejä Itämerellä.

Ainakin muistan ens kerralla lukita kaapit ja laatikot kunnolla ettei tarvi herätä viiden aikaan aamulla meteliin ;)

Petteri Kallanmaa

No kaivan taas täältä arkistosta näitä keskusteluja, mutta eihän kysymykset vanhene ;).

Elikkä pahin tais olla vaan noin 23m/s  :( helmikuussa 2001 Gabriellalla to Stockholm. Muistan kun olin tax-freessä niin melkein yhtäkkiä laiva rupes keikkumaan hirveesti. En viittinyt mennä ravintolaan kattomaan lentelikö lautaset, koska tuli sen verran huono-olo että piti mennä hyttiin, heti kun nousi seisomaan ni tuli huono-olo. Ja vähän aikaa sitten kävin Europalla reitillä Maarian. - Turku, jossa oli 17m/s se ei kyllä tuntunut sitten missään, eikä laivakaan keikkunut juuri, mutta sitten kun meni laivan kannelle nii tuuli ihan hirveesti kaikki irotavara olisi varmaan lentänyt ilmaan. Muistan kun samalla matkalla yheltä pikkupojalta lensi sukka mereen  ;).

Kervisen Lauri

Lainaus käyttäjältä: Petteri Kallanmaa - 09.07.2003, 15:29:50
yheltä pikkupojalta lensi sukka mereen  ;).

Siinä sai olla aikamoinen tuuli. ;)
Itelläni meinas Kreikassa lentää aurikolasit mereen... ;)

Eerik Laine

Lainaus käyttäjältä: Kervisen Lauri - 09.07.2003, 20:37:50


Siinä sai olla aikamoinen tuuli. ;)
Itelläni meinas Kreikassa lentää aurikolasit mereen... ;)

Sitä sattuu jo ilman myrskyäkin  :'(

Kervisen Lauri

Ai sulle ;)

Mulla se johtu... muistaakseni tuulesta ;D

Joni Huopana

Viime to-pe yönä, kun olin Mariellalla tulossa Helsinkiin, oli ymmärtääkseni vähän toistakymmentä metriä sekunnissa puhaltava tuuli. Kyllä se ihan kohtalaisesti keikutti - paukahteli ja tärähteli, kun aallot osuivat. :D Tämä tapahtui sillä pahimmoisella Maarianhaminan jälkeisellä paikkeilla. Siinä kohdallahan on aina kuoppaisinta, eikö niin?

Kenny Leong

Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 09.07.2003, 21:05:52
Viime to-pe yönä, kun olin Mariellalla tulossa Helsinkiin, oli ymmärtääkseni vähän toistakymmentä metriä sekunnissa puhaltava tuuli. Kyllä se ihan kohtalaisesti keikutti - paukahteli ja tärähteli, kun aallot osuivat. :D Tämä tapahtui sillä pahimmoisella Maarianhaminan jälkeisellä paikkeilla. Siinä kohdallahan on aina kuoppaisinta, eikö niin?

Kyllä tuolla kohin hieman keikuttaa jos on kovempi tuuli. Kerran tulin Siljalla Helsinkiin niin juuri M:haminan lähdön jälkeen alkoi kivasti keikuttamaan mutta kivaa oli Stardustissa :thumb:

Petri Isomäki

Pahin oli joskus 70-luvun lopulla Viking 4:lla. Kapellskärissä oli sen verran kovat aallot, että lastattaessa autoja takapään autoramppi nousi ilmaan aallonharjalla. Sitä ajettiin yksi kerrallaan sisään, kun tilanne antoi myöten. Tuskin tänäpäivänä harrastettais tällaista urheilua.
Samalla reissulla lenteli astiat pöydistä ja hakkausipa laiva muutaman kerran komeasti aallon sisään. Mutta on kunnon myrsky aina vaan hieno kokemus tällaiselle fanaatikolle. :thumb:

Globab

Lainaus käyttäjältä: Petteri Kallanmaa - 09.07.2003, 15:29:50

Ja vähän aikaa sitten kävin Europalla reitillä Maarian. - Turku, jossa oli 17m/s se ei kyllä tuntunut sitten missään, eikä laivakaan keikkunut juuri, mutta sitten kun meni laivan kannelle nii tuuli ihan hirveesti kaikki irotavara olisi varmaan lentänyt ilmaan. Muistan kun samalla matkalla yheltä pikkupojalta lensi sukka mereen  ;).
Joo, ei se Europa tuolla saaristossa pääse myrskylläkään juuri keinumaan, mutta Maarianhamina-Tukholma välillä Ahvenanmerellä tuo 17m/s kyllä Europaakin voi hiukkasen keinutella. 8)

Joni Huopana

Tai Maarianhamina-Furusund paikkeilla. Eihän siinä ole kuin pari tuntia avonaisempaa merta kun jo päästään saariston suojaan.

Heikki Helen

Olipa mulla viime syksynä koululaiva Katarinalta sellainen kokemus, että kun olin konehuoneen valvomossa, mikä on käytännössä paikka, jossa keinumisen pitäisi tuntua kaikkein vähiten, niin alus stamppas sen verran rajusti, että pari hyppäystä aalloilla tuntui vatsanpohjassa samalta kuin esim. joku Linnanmäen vuoristorata, silloin kun vaunu lähtee vauhdilla alaspäin... No niitten pomppujen jälkeen kyllä vauhti sitten putoskin eli tais se olla kapteeninkin mielestä vähän liian rajua menoa... luokkakaverit, jotka käväisivät keulapakan alla vieläpä hidastuksen jälkeen, heistä osa alkoi voida pahoin (ja ajatella, että ne tyypit on siis merenkulkualan opiskelijoita) ja sitten nää tyypit notku aluksen luokassa, josta näkee ulos horisonttiin...
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Jasper Kaarna

#43
     Hitto, kun en muista, paljonko tuuli silloin oli, mutta kyllä aika mukavasti keikku ja paha olo tuli, katella sellaisessa keikkumisessa Silja Operan riemunkirjavia ja kirkkaankeltaisia seiniä. Olin siis Operan 20 h risteilyllä, Lokakuun 2002 ihan loppupuolella. Silja Opera ei todellakaan ole mikään iso laiva, kun vertaa esim. Silja Serenadeen, tai Cinderellaan, joten keikkuminen oli aikamoista. Tietääkseni ravintoloissa eivät nyt ihan astiat lennelleet, mutta kyllä siinä tuli hieman paha olo. Silloin Rivieran uima-allas jouduttiin tyhjentämään, kun altaan ollessa täysi, vedet lentelivät pitkin Rivieraa, vaikka pressu olikin päällä. Lasikatto olisi ehkä voinut mennä hajallekkin, kun altaan vedet paiskautuivat aina sitä vasten sellaisella voimalla, että huhu huh...
    Pieni keikkuminen tuo kyllä laivalla ihan tunnelmaa, mutta tuossa tuli jo hieman paha olo. Toisaalta ainoa myrskyisä reissu, jolla on tullut. Ja varmasti olo olisi helpottanut, jos olisin mennyt kannelle katselemaan merta ja hengittämään raikasta meri-ilmaa. ::)

     Edit. Tai ei se kai nyt ihan 20 m ollut sekunnissa.
Elämä on vain unen hennoilla laineilla kelluva kusitankkeri - Tommi Liimatta

Tomppir

#44
Itse en ole monta kertaa kovassa tuulessa laivalla ollut mutta en ikinä unohda kun matkustin Jet-Cat:illä Uumajasta Vaasaan joskus 90-luvun alussa kun tuuli noin 20-25 m/s (en oikeen muista tuulen nopeutta ku olin vielä aika pieni). Matkustajista oksensi varmaan yli puolet ja tarjoiliat ei pysynyt jaloillaan. Uumajas sanottiin ekaks että JetCat ei lähde merelle tänään mutta noin tunnin kuluttua niin kummiski pääsi lähtemään ja huuhuuu mikä reissu.. :-X