Finnbirch kaatunut Gotlannin lähistöllä

Aloittaja 2709, 01.11.2006, 17:59:40

« edellinen - seuraava »

Juha-Matti Harjumäki

#60
Tämä on pakkolaittaa  ;)
Tänään tapasin enoni ja tuli juttua siitä, että enoni oli kuljettanut kolme traileria sompasaareen ja kyseiset trailerit menivät Finnbirchin mukana. Voivotteli vain että tuli turhaa työtä tehtyä.  ;D
Trailereissa on puulankkua Vilppulasta ja Kyröskoskelta.
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Timo Lampi

Lainaus käyttäjältä: Antti Laakso - 05.11.2006, 19:53:38
Kyllä tuossa osa on asiaakin, aika usein saa korjailla sumparnin duunarien surrauksia. Yleensä homma on hoidettu kunnolla kuitenkin   :beer: :beer:

No joo, kyllä siinä Suomi24:n "keskustelu"- pätkässä oli tosiaan osittain ihan asiaakin, mitä nyt tuo kirjallinen ulosanti oli vähän mitä oli.

Se mitä noihin sompan ahtaajien surrausten korjailuun tulee, niin itse siellä työskennelleenä (niin jalkamiehenä, näyttönä kuin konekuskinakin) voin sanoa, että kyllä hyvin pitkälti surrattiin juuri kuten perämiehet/ vastaava kansipäällikkö halusi. Jos ei jokin yksikkö ollut kunnolla kiinni, niin lisää ketjua/ liinaa peliin ihan sen mukaan mitä sieltä laivahenkilökunnta halusi. Kyllähän se välillä v*tutti, mutta eipä siinä muutakaan voinut.

Olisi oikeastaan mielenkiintoista kuulla missä laivoissa noita lastin kiinnitysonglemia sitten on ollut, kun aika usien sai itse näyttöhommissa kuulla jalkamiehiltä kitinää myöhemmin että olihan taas p*rkele kun jouduttiin pistämään vielä ekstra surrinkeja tms.. En kovin montaa kertaa muista ainkaan omalle kohdalle osuneeni jossa missään laivassa osa lastista olisi jäänyt surraamatta - ja jos jäi, niin aina perämiehen luvalla. Onhan se myös ahtausfirman vastuulla osittain miten se tavara siellä laivassa on kiinni, ja jos ei ole kunnolla kiinni, niin se on mielestäni työntekijöiden ammattitaidottomuutta jos ei duunia tehdä kuten pitää.

Mitä tuohon fifo:n/ fibi:n kuntoon tulee, niin muistelisin että tarkistuksissa niistä ei varsinaisia turvallisuuteen liittyviä vikoja ole liiemmin löytynyt (tosin mitään virallisia papereita en ole ikinä nähnyt, pelkkää kuulopuhetta). Mutta olihan niissä jos jonkinlaista sähkö- ja koneongelmaa aina välillä, ja sisältä melkoisen räjähtäneessä kunnossa. Apiloita yms. oli osin lytyssä/ irti (pääkansi & kellari), mutta eipä se mitään haitannut kun olivat käytännössä sellaisessa kohdassa mihin mitään ei surrattukaan (ts. olivat lastiyksiköiden alla sellaisessa kohdassa). Toki surrauspaikkojen määrässä oli eroa uudempiin aluksiin verrattuna, mutta luulisi niitä olleen säännösten mukaan silti ihan riittävästi. Suuremmasta määrästä ei toki olisi haittaakaan ollut, olisi helpottanut/ nopeuttanut meidän hommia ihan reilusti..

Joppelis

#62
Lainaus käyttäjältä: Timo Lampi - 06.11.2006, 06:28:11
No joo, kyllä siinä Suomi24:n "keskustelu"- pätkässä oli tosiaan osittain ihan asiaakin, mitä nyt tuo kirjallinen ulosanti oli vähän mitä oli.

Se mitä noihin sompan ahtaajien surrausten korjailuun tulee, niin itse siellä työskennelleenä (niin jalkamiehenä, näyttönä kuin konekuskinakin) voin sanoa, että kyllä hyvin pitkälti surrattiin juuri kuten perämiehet/ vastaava kansipäällikkö halusi. Jos ei jokin yksikkö ollut kunnolla kiinni, niin lisää ketjua/ liinaa peliin ihan sen mukaan mitä sieltä laivahenkilökunnta halusi. Kyllähän se välillä v*tutti, mutta eipä siinä muutakaan voinut.

Olisi oikeastaan mielenkiintoista kuulla missä laivoissa noita lastin kiinnitysonglemia sitten on ollut, kun aika usien sai itse näyttöhommissa kuulla jalkamiehiltä kitinää myöhemmin että olihan taas p*rkele kun jouduttiin pistämään vielä ekstra surrinkeja tms.. En kovin montaa kertaa muista ainkaan omalle kohdalle osuneeni jossa missään laivassa osa lastista olisi jäänyt surraamatta - ja jos jäi, niin aina perämiehen luvalla. Onhan se myös ahtausfirman vastuulla osittain miten se tavara siellä laivassa on kiinni, ja jos ei ole kunnolla kiinni, niin se on mielestäni työntekijöiden ammattitaidottomuutta jos ei duunia tehdä kuten pitää.

Mitä tuohon fifo:n/ fibi:n kuntoon tulee, niin muistelisin että tarkistuksissa niistä ei varsinaisia turvallisuuteen liittyviä vikoja ole liiemmin löytynyt (tosin mitään virallisia papereita en ole ikinä nähnyt, pelkkää kuulopuhetta). Mutta olihan niissä jos jonkinlaista sähkö- ja koneongelmaa aina välillä, ja sisältä melkoisen räjähtäneessä kunnossa. Apiloita yms. oli osin lytyssä/ irti (pääkansi & kellari), mutta eipä se mitään haitannut kun olivat käytännössä sellaisessa kohdassa mihin mitään ei surrattukaan (ts. olivat lastiyksiköiden alla sellaisessa kohdassa). Toki surrauspaikkojen määrässä oli eroa uudempiin aluksiin verrattuna, mutta luulisi niitä olleen säännösten mukaan silti ihan riittävästi. Suuremmasta määrästä ei toki olisi haittaakaan ollut, olisi helpottanut/ nopeuttanut meidän hommia ihan reilusti..
Yleisin oli, että jokin vantti oli jäänyt "ajamatta" kiinni tai sitten mafilla olevien rullien kettinkit on auki tai erittäin löysällä.

Tottakai pitää olla tilaa liikkua, että pääsee laittamaan lisää surrinkeja ja myös palokierrokset on helpompi suorittaa. Kyl se välil aika mukava on käydä ruumas ko trailerit jonkun verran kuitenkin huojuu merenkäynnissä. Mutta totta kai erehdyksiä sattuu, eipä niille mitään voi    :-\

Timo Lampi

Tämä nyt alkaa menemään jo hitusen ohi aiheen, mutta vastataan tähän nyt vielä: mafien päällä olevien roippeiden - varsinkin rullien tai palettien - kanssa on se ongelma että vaikka ketjut väännetään spaagilla terminaalissa niin kireälle kuin ne vain yksinkertaisesti menee, niin laivalle päästyä tavara on kuitenkin saattanut päästä liikkumaan vankkurin päällä jonkin verran -> ketjut löystyy. Se ei todellakaan ole mitenkään tavatonta, mutta ei asialle oikein mitään voi. Tavara kun pitää laivalle jotenkin siirtää ja matkalle osuu aina enemmän tai vähemmän kuoppia. Vanttiruuvi jos jää löysälle, niin se nyt on sitten jo ihan toinen juttu.. laiskuutta tai huolimattomuutta enimmäkseen. ..tosin välillä nekään ei kireälle mene, kun laivaväki ei ole niitä mitenkään huoltanut.. ::)   ;)

Joppelis

Lainaus käyttäjältä: Timo Lampi - 06.11.2006, 21:21:11
Tämä nyt alkaa menemään jo hitusen ohi aiheen, mutta vastataan tähän nyt vielä: mafien päällä olevien roippeiden - varsinkin rullien tai palettien - kanssa on se ongelma että vaikka ketjut väännetään spaagilla terminaalissa niin kireälle kuin ne vain yksinkertaisesti menee, niin laivalle päästyä tavara on kuitenkin saattanut päästä liikkumaan vankkurin päällä jonkin verran -> ketjut löystyy. Se ei todellakaan ole mitenkään tavatonta, mutta ei asialle oikein mitään voi. Tavara kun pitää laivalle jotenkin siirtää ja matkalle osuu aina enemmän tai vähemmän kuoppia. Vanttiruuvi jos jää löysälle, niin se nyt on sitten jo ihan toinen juttu.. laiskuutta tai huolimattomuutta enimmäkseen. ..tosin välillä nekään ei kireälle mene, kun laivaväki ei ole niitä mitenkään huoltanut.. ::)   ;)
Niin ja oha siitä se hyvä puoli et ko käy kiristelees niin saa lastinkäsittelylisän  :beer:

Timo Lampi

Asioista pitää aina löytää jokin hyvä puoli ;D

Joppelis

Lainaus käyttäjältä: Timo Lampi - 07.11.2006, 00:10:55
Asioista pitää aina löytää jokin hyvä puoli ;D
Tottakai, aina sitä jotain löytyy  :D

laivabongari

Lainaus käyttäjältä: Antti Laakso - 07.11.2006, 10:53:10
Tottakai, aina sitä jotain löytyy  :D

ilman muuta, kyllähän sitä aina jotain hyvääkin löytyy

Topi

Miran Hamidulla

Ruotsin meripäällystöliitto arvostelee Ruotsin meripelastuskeskusta pelastustoimista. Sen mukaan apuun lentäneiden helikopterien olisi tullut vinssata aluksen miehistö turvaan jo aluksen kannelta. Lisää aiheesta:
http://www.mtv3.fi/uutiset/txt/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2006/11/482348
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kristian Lampio

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 02.11.2006, 09:08:15
Mikä pakko teillä joillakin on toivoa uponneita aluksia nostettavaksi. Jos hylky on tarpeeksi syvällä eikä haittaa merenkulkua, niin pysyköön pohjassa. Ei ole mitään syytä nostamiseen...
En minä sitä aaltojen kuluttamaa romua ylös haluakkaan. Tuskimpa kukaan muukaan paitsi Kreikkalaiset ::) Olen kanssa sitä mieltä noista pelastus hommista että olis pitäny tehdä toisin :( Mutta turha sitä on enää murehtia. Tapahtunut mikä tapahtunut :-\

Teemu Malinen

Lainaus käyttäjältä: Kristian Lampio - 07.11.2006, 20:28:02 Olen kanssa sitä mieltä noista pelastus hommista että olis pitäny tehdä toisin :( Mutta turha sitä on enää murehtia. Tapahtunut mikä tapahtunut :-\

Kun merellä tapahtuu niin maissa ollaan viisaita. Minä sen enempää kuin kukaan muukaan täällä kirjoittelevista ei ollut tapahtumapaikalla ja tiedä asioiden todellista laitaa. VOI siis olla, että kritiikkiin on aihetta, VOI olla että ei. Mutta se että kaiken maailman amatöörit joilla ei ole mitään hajua asioista oikeasti kehtaa kirjoitella tollasta niin saa kyllä hiukan lämmöt nousemaan. Helikopterilentäjät olivat varmasti ensimmäistä kertaa liikenteessä ja tottakai kuka tahansa olisi osannut toimia paremmin.

Yksi ensimmäisiä asioita joita opetaan hekojen kanssa toimimisesta on juurikin tuo esteettömyys nostossa. Mitähän maissa olisi kirjoitettu jos olisi tapahtunut onnettomuus jossa helikopteri olisi tippunut taikka joku nostettavista kuollut noston yhteydessä.

Pekka Lappalainen

Teemu puhuu asiaa.

Minulle on annettu kertoa, että hekon paikallaan pitäminen on yhtä helppoa kuin pallon päällä seisominen. Siihen kun lisää puuskittaisen myrskytuulen ja kohoilevan ja heiluvan laivan alle niin paketti on enemmän kuin vaativa. Kukaan ammattitaitoinen lentäjä ei ota turhia riskejä. Jos kaikki turvallisen noston edellytykset eivät täyty niin silloin nostoa ei suoriteta. Ei liene toivottavaa, että heko tulee tonttiin uhkarohkeuden takia. Olen tavannut muutamia rajan hekolentäjiä ja pintureita, heitä voi oikeasti kunnioittaa. Niinkuin Teemu sanoi, kun merellä tapahtuu on maissa helppo olla viisas. Ja minkäköhän takia ne meripelastuskeskusta syyttävät. He eivät voi käskyä antaa pilotille.

Kristian voi vapaasti perustella miksi olisi pitänyt nostaa.
Support your local Search And Rescue-operator! Get lost!

Ari Savolainen

Olen ihmetellyt ja tulen ihmettelemään tällä palstalla niin usein mainittua lausetta kun puhutaan romuista/vanhoista laivoista.
"Kyllä se Kreikuille kelpaa". Se aika että Kreikkaan ostettiin vanhoja paatteja ja ajettiin ne siellä loppuun, on kyllä tullut ja mennyt.
Ottakaa hyvät miehet ne possunpunaiset aurinkolasit pois ja katsokaa mitä kalustoa Suomeen ostetaan/ on ostettu jo aikoja.
Ne on niitä vanhoja paatteja, jotka ei nykypäivänä Kreikuille kelpaa. Samaa näkemystä on myös Filppariskönejä kohtaan, vaikka pojat
eivät menekkään heti laivaan tullessaan ruinaamaan stujulta kaljakoppaa velaksi, että saavat "koneen käyntiin". ASENNEKASVATUSTA
hyvät herrat.
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Miran Hamidulla

Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Joppelis

"Olemme koska haluamme.
Menemme minne haluamme.
Palaamme jos kaipaamme.
Meri on meidän, me olemme
meren."