maritimeforum.fi

Merenkulku => Muut alukset => Aiheen aloitti: Juhani Mehto - 10.01.2006, 10:41:34

Otsikko: Nesteen rahtauksia
Kirjoitti: Juhani Mehto - 10.01.2006, 10:41:34
Neste Oil on tehnyt norjalaisen Rederiet Stenersen A/S:n kanssa sopimuksen neljän n. 16600 dwt:n öljytuote/kemikaalitankkerin rahtaamisesta. Ensimmäinen näistä, Sten Baltic, luovutettiin Kiinasta syksyllä ja se onkin jo käynyt Suomessa ainakin Sköldvikissä, Naantalissa ja Oulussa. Toinen, Sten Nordic seuraa nyt alkuvuodesta. Loput kaksi valmistuvat vuonna 2007. Alukset ovat siskoja saman varustamon Stenbergille, joka on käynyt Suomessa sangen tiuhaan tahtiin viime aikoina.

Lisätietoja täällä (http://stenersen.com/news.php).

Lisäksi Neste on rahdannut intialaisen v. 2003 valmistuneen 105709 dwt:n aframax-tankkeri Jag Latan (http://external.enter.it/indexVD.nsf/3c7d276da5beb15bc1256ad5004c8aca/f6c20e7c6d95baf2c1256dff003ba1d8?OpenDocument) reiluksi vuodeksi.
Otsikko: Re: Nesteen rahtauksia
Kirjoitti: Juhani Mehto - 17.01.2006, 13:54:37
Lyhyt aikarahtaus:
Norjalainen Hanne Knutsen (127500 dwt) kulkee vappuun asti Nesteen rahtauksessa. Vastaavasti Natura on rahdattu samaan päivään saakka Knutsenille.
Otsikko: Re: Nesteen rahtauksia
Kirjoitti: Juhani Mehto - 15.02.2006, 14:52:25
Nyt Nesteen rahdattuun laivastoon on lisätty myös ruotsalainen, Tarbit Shippingin omistama bitumitankkeri Bitflower (6314 dwt/-03). Se onkin tahkonnut Naantalissa ja Sköldvikissä ahkerasti viime aikoina.
Otsikko: Re: Nesteen rahtauksia
Kirjoitti: Juhani Mehto - 07.04.2006, 16:42:49
Jatkan synkkää yksinpuheluani tämän topicin tiimoilta...  ;)

Nyt Neste on rahdannut taas yhden ruotsalaistankkerin, 11.500 dwt:n Scorpiuksen. Aluksen omistaa Sirius Rederi AB ja se luovutettiin juuri telakalta Turkista. Neste on rahdannut myös Scorpiuksen sisaren, Norjan lipulla olevan ruotsalaisen Astinan, jonka omistaa puolestaan Rederi AB Veritas Tankers. Se lähti telakalta viime kuun lopussa. Molemmat varustamot ovat kotoisin Göteborgin edustalla olevalta Donsön saarelta.
Otsikko: Re: Nesteen rahtauksia
Kirjoitti: Juhani Mehto - 21.04.2006, 12:31:15
Kiinnostuneille tiedoksi, että Astina on jo käynyt Suomessa. Se tuli Naantaliin viime lauantaina tiettävästi suoraan Tuzlasta. Jatkoi sieltä Porvooseen ja seuraavaksi on vuorossa Turku, joten siitä tulee rannikkokaupunkien vakiovierailija.

Lisäksi Nesteen rahtauksessa oleva Hanne Knutsen on myyty ja se luovutetaan uudelle omistajalle rahtauksen päättyessä toukokuun lopussa. Uusi omistaja, hollantilainen Bluewater aikoo todennäköisesti muuttaa sen FPSO-käyttöön.

Ensimmäisessä viestissä ilmoitettu Jag Latan rahtaus ei tiettävästi toteutunut.

Päivitetetty versio
Otsikko: Re: Nesteen rahtauksia
Kirjoitti: Timo Lehtinen - 21.04.2006, 21:50:32
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 21.04.2006, 12:31:15
Kiinnostuneille tiedoksi, että Astina on jo käynyt Suomessa. Se tuli Naantaliin viime lauantaina tiettävästi suoraan Tuzlasta. Jatkoi sieltä Porvooseen ja seuraavaksi on vuorossa Turku, joten siitä tulee rannikkokaupunkien vakiovierailija.

Nyt on Astina matkalla Haminaan. Tulee sekin rannikkokaupunki nähtyä.
Otsikko: Re: Nesteen rahtauksia
Kirjoitti: Tero Marjamäki - 03.05.2006, 21:11:27
täytyy kyll sanoa, että on aikamoinen ero esim. norjalaisessa merenkulussa verrattuna suomalaiseen! tai ainakin laivan rakentamisessa!  ku vertaa näitä stenersenin uusia laivoja nesteen kiinalaisiin, ei voi ku ihmetellä.. on katetut pakat ja lehmänsillan alla lämpimässä kaikki tärkeät hässäkät, niinku vaikka näytteenottopaikat sun muut syöksyventtiilit, joita nesteeläinen merimies kiinan laivassa hakkaa jäävapaaksi joka kerta kun talvella tuulee vähä kovempaa. olisko taas kerran pitäny kysyä niiltä, jotka siellä oikeesti joutuu työskentelemään, eikä vaan ainoastaan keskittyä siihen miten mukava on brykalla istuksia ja kattella kun kulit mätkii jäitä!?!  >:(
Otsikko: Re: Nesteen rahtauksia
Kirjoitti: Tero Ilus - 04.05.2006, 09:20:44
Ei kyllä brygan jengilläkään ole paljoa sanomista alushankinnoissa :( Turhan niitä on syytellä.
Otsikko: Re: Nesteen rahtauksia
Kirjoitti: Tero Marjamäki - 04.05.2006, 10:38:24
no juu.. ja myöhäistäpä syyttely täs vaihees jo onkin.  :-\ toivottavasti ens kerralla osattais sit kuitenki katsoa mallia vaik ruotsalaisista ja norjalaisista, ne on rakennuttanu paljon laivoja kiinassa ja on oikein hyviä laivoja työskennellä! enkä kuitenkaa tarkota, että kaikki pitää muilta apinoida, mut.. toivonpa sitä kuitenkin!
Otsikko: Re: Nesteen rahtauksia
Kirjoitti: Juhani Mehto - 04.05.2006, 17:11:13
Ja nyt myös Scorpius on Suomen vesillä. On nyt Sköldvikissä, josta matka jatkuu Naantali - Kokkola - Naantali. Astina tuli kuvattua viime viikolla ja se on hiukan mukavamman näköinen kuin viime aikoina Turkista valmistuneet pöntöt.
Otsikko: Re: Nesteen rahtauksia
Kirjoitti: Juhani Mehto - 11.05.2006, 12:14:34
Ja lisää rahtauksia:

Nyt Neste Oilin lippua liehuttavat 14796 dwt:n ruotsalainen Tärnhav, joka oli aiemminkin Nesteen ajossa ja italialainen 14003 dwt:n Ocean Pride. Molemmat ovat tahkonneet ahkerasti Suomessa viime aikoina.

Bitflowerin rahtaus on puolestaan loppunut.
Otsikko: Re: Nesteen rahtauksia
Kirjoitti: Juhani Mehto - 09.08.2006, 10:21:03
Nesteen laivastoon on liitetty pienen tauon jälkeen uudelleen ruotsalainen 17.259 dwt:n öljytuotetankkeri Ek-Star. Aluksen omistaa Göteborgin edustalta, Donsön saarelta kotoisin oleva Ektank AB.

Samalla voitaneen mainita, että Nesteen rahtauksessa oleva Astoria on vihdoinkin saanut uuden korsteenitunnuksen Nesteen vanhan 'kiteen' tilalle. Nyt aluksen savupiippua koristaa varustamon oma tunnus.
Otsikko: Re: Nesteen rahtauksia
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 07.09.2006, 16:44:33
Neste ja muutkin varustamot hankkineet uusia jäävahvistettuja laivoja Suomenlahden öljykuljetuksiin:

Turun Sanomat (http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1,3:1004:0:0,4:4:0:1:2006-09-07,104:4:403309,1:0:0:0:0:0:)
Otsikko: Vs: Nesteen rahtauksia
Kirjoitti: Juhani Mehto - 08.07.2007, 12:04:13
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 10.01.2006, 10:41:34
Neste Oil on tehnyt norjalaisen Rederiet Stenersen A/S:n kanssa sopimuksen neljän n. 16600 dwt:n öljytuote/kemikaalitankkerin rahtaamisesta. Ensimmäinen näistä, Sten Baltic, luovutettiin Kiinasta syksyllä ja se onkin jo käynyt Suomessa ainakin Sköldvikissä, Naantalissa ja Oulussa. Toinen, Sten Nordic seuraa nyt alkuvuodesta. Loput kaksi valmistuvat vuonna 2007.

Nyt on valmistunut kolmas Nesteen rahtaama paatti, Sten Hidra. Alus luovutettiin 18. toukokuuta ja sen pitäisi tulla tänään Sköldvikiin Rotterdamista ja jatkaa sieltä Naantaliin ja edelleen Kokkolaan.

Lisäksi Neste on rahdannut viime aikoina ahkerasti Suomessa vierailleen vuonna 2004 valmistuneen 13610 dwt:n gibraltarilaisen, mutta norjalaisen Utkilenin ajossa olevan Falconin.



Otsikko: Vs: Nesteen rahtauksia
Kirjoitti: Juhani Mehto - 20.11.2007, 10:30:07
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 10.01.2006, 10:41:34
Neste Oil on tehnyt norjalaisen Rederiet Stenersen A/S:n kanssa sopimuksen neljän n. 16600 dwt:n öljytuote/kemikaalitankkerin rahtaamisesta. Ensimmäinen näistä, Sten Baltic, luovutettiin Kiinasta syksyllä ja se onkin jo käynyt Suomessa ainakin Sköldvikissä, Naantalissa ja Oulussa. Toinen, Sten Nordic seuraa nyt alkuvuodesta. Loput kaksi valmistuvat vuonna 2007. Alukset ovat siskoja saman varustamon Stenbergille, joka on käynyt Suomessa sangen tiuhaan tahtiin viime aikoina.

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 08.07.2007, 12:04:13
Nyt on valmistunut kolmas Nesteen rahtaama paatti, Sten Hidra. Alus luovutettiin 18. toukokuuta ja sen pitäisi tulla tänään Sköldvikiin Rotterdamista ja jatkaa sieltä Naantaliin ja edelleen Kokkolaan.

Ja nyt on neljäskin alus valmis, nimeksi annettiin Sten Aurora. Tuo ennätti ekaa kertaa Suomeen viime lauantaina, 17.11. Sköldvikiin. Sieltä matka jatkuu Kemiin ja taas takaisin Porvooseen. Mielenkiintoisena yksityiskohtana mainittakoon, että Stenersenille näyttäisi valmistuvan ensi vuonna Sten Suomi-niminen, samaan sarjaan kuuluva pönttö.

Kuva Sten Aurorasta: [klik!] (http://media.shipspotting.com/uploads/photos/528417.jpg)
Otsikko: Vs: Nesteen rahtauksia
Kirjoitti: Pekka Laakso - 20.11.2007, 20:36:50
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 20.11.2007, 10:30:07 Ja nyt on neljäskin alus valmis, nimeksi annettiin Sten Aurora. Tuo ennätti ekaa kertaa Suomeen viime lauantaina, 17.11. Sköldvikiin. Sieltä matka jatkuu Kemiin ja taas takaisin Porvooseen. Mielenkiintoisena yksityiskohtana mainittakoon, että Stenersenille näyttäisi valmistuvan ensi vuonna Sten Suomi-niminen, samaan sarjaan kuuluva pönttö.
Mielenkiintoinen seikka muuten näissä Sten-tankkereissa. Nimittäin kaikki sarjan alukset, jotka ovat Nesteen rahtauksessa, ovat rekisteröity Norjan NIS-rekisteriin, kun taas Maerskille kulkevat muut sisaret seilaavat kaikki Gibraltarin lipun alla.
Otsikko: Vs: Nesteen rahtauksia
Kirjoitti: Juhani Mehto - 11.03.2009, 20:25:51
Neste on rahdannut jo viidennenkin sisaraluksen Stenerseniltä, nimittäin viime vuoden lopulla valmistuneen Sten Bothnian. Se on häärinyt tiuhaan Suomen rannikolla viime päivinä. Huvittavaa kuitenkin, että sisko Sten Suomi EI ole Nesteen ajossa.

KUVA (http://media.shipspotting.com/uploads/thumbs/rw/808088_800/Ship+Photo+STEN+BOTHNIA.jpg)
Otsikko: Vs: Re: Nesteen rahtauksia
Kirjoitti: Raimo Vuorinen - 12.03.2009, 21:38:15
Lainaus käyttäjältä: Tero Marjamäki - 03.05.2006, 21:11:27
täytyy kyll sanoa, että on aikamoinen ero esim. norjalaisessa merenkulussa verrattuna suomalaiseen! tai ainakin laivan rakentamisessa!  ku vertaa näitä stenersenin uusia laivoja nesteen kiinalaisiin, ei voi ku ihmetellä.. on katetut pakat ja lehmänsillan alla lämpimässä kaikki tärkeät hässäkät, niinku vaikka näytteenottopaikat sun muut syöksyventtiilit, joita nesteeläinen merimies kiinan laivassa hakkaa jäävapaaksi joka kerta kun talvella tuulee vähä kovempaa. olisko taas kerran pitäny kysyä niiltä, jotka siellä oikeesti joutuu työskentelemään, eikä vaan ainoastaan keskittyä siihen miten mukava on brykalla istuksia ja kattella kun kulit mätkii jäitä!?!  >:(

Tää on aika hyvä pointti. Meinaan  laivaa kun rakennetaan.niin varustamon puolesta on "öövervaakkarit" jotka kippari kannella ja
siiffi koneessa valvoo ja voi puuttua ajoissa rakennelmiin laivassa,jo suunnittelu puolellla.
Siinä silloin tarvitaan "munaa" kun "övervaakkarina" alkaa vaatia muutoksia rakenne piirustuksiin.

Mitä rederi vastaa.

Kyllä siinä tilasssa homma katotaan aina kotiin päin ja oma tila on etusialla.

"Kulit voi aina hakata jäitä". Kaulus herra "övervaakkari" putsaa kaluunoita ja katsoo kiikariin.
Otsikko: Vs: Nesteen rahtauksia
Kirjoitti: Gallet - 18.03.2009, 22:10:01
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 11.03.2009, 20:25:51
sisko Sten Suomi EI ole Nesteen ajossa.

Nesteshippingin sivuilla (http://www.nesteoil.com/default.asp?path=1,41,539,1699,1703,1707) on kuitenkin "product fleetissä" listattuna myös Sten Suomi...

ps. Tuossa vielä "tuore" kuva (http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=853759) hänestä 9.2. Sköldvikissä.
Otsikko: Vs: Nesteen rahtauksia
Kirjoitti: Juhani Mehto - 19.03.2009, 05:14:08
Lainaus käyttäjältä: Elisa Pihkala - 18.03.2009, 22:10:01
Nesteshippingin sivuilla (http://www.nesteoil.com/default.asp?path=1,41,539,1699,1703,1707) on kuitenkin "product fleetissä" listattuna myös Sten Suomi...

ps. Tuossa vielä "tuore" kuva (http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/photo.php?lid=853759) hänestä 9.2. Sköldvikissä.

Kappas vaan, tuon oman viestini kirjoittaessa tuo ei listalla ollut - sillä bongasin Bothnian nimenomaan sieltä ilman Suomea.
Otsikko: Vs: Nesteen rahtauksia
Kirjoitti: Juhani Mehto - 21.01.2011, 14:31:23
Nesteen kotisivujen mukaan 17.998 dwt:n Besiktas Scotland (http://www.marinetraffic.com/ais/fi/showallphotos.aspx?mmsi=256587000) olisi rahdattu mukaan laivastoon. Sten Balticia ei näyttäisi olevan enää listalla.
Otsikko: Vs: Nesteen rahtauksia
Kirjoitti: Jussi Laine - 13.06.2018, 17:32:59
Tätä kirjoitettaessa Sten Nordic on Inkoon satamassa Fortumin laiturissa ja kuluneena keväänä siellä on vieraillut useita tankkereita, myös Nesteen. Ihmettelen sitä, koska Inkoo shippingin laivalistan mukaan 0 tonnia puretaan ja em. laiturilla ei ole edes mahdollista purkaa öljytuotteita.

Sten Nordic tuli Antwerpenista ja jatkaa matkaa Pietariin. Samaan aikaan Porkkalan selällä on ankkurissa Bit Oakland kemikaalitankkeri matkalla Inkooseen, joka em. laivalistan mukaan tulee Antwerpenistä jatkaen matkaa Rotterdamiin ja purkaa 0 tonnia.

Tietääkö joku mistä on kyse?
Otsikko: Vs: Nesteen rahtauksia
Kirjoitti: Juhani Mehto - 14.06.2018, 22:46:46
Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 13.06.2018, 17:32:59
Tietääkö joku mistä on kyse?
Tämähän ei ole varsinaiseen otsikkoon liittyvää, mutta vastataan toki. Inkoon Joddbölessä on Huoltovarmuuskeskuksen öljyvarasto, joten kyllä sinne tuodaan ja sieltä viedään öljytuotteita. Koska näitä tuotteita ei voi pitää varastossa ikuisesti, ostetaan uutta tavaraa varastoon ja myydään vanhaa kansainvälisille markkinoille (ettei valtio puutu maansisäiseen kilpailutilanteeseen).

Tässä (https://www.varmuudenvuoksi.fi/aihe/huoltovarmuuden_toteutuksia/268/polttoainekin_on_tuoretuote) on hiukan Huoltovarmuuskeskuksen infoa tästä toiminnasta.
Otsikko: Vs: Nesteen rahtauksia
Kirjoitti: Jussi Laine - 15.06.2018, 19:37:41
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 14.06.2018, 22:46:46
Tämähän ei ole varsinaiseen otsikkoon liittyvää, mutta vastataan toki. Inkoon Joddbölessä on Huoltovarmuuskeskuksen öljyvarasto, joten kyllä sinne tuodaan ja sieltä viedään öljytuotteita. Koska näitä tuotteita ei voi pitää varastossa ikuisesti, ostetaan uutta tavaraa varastoon ja myydään vanhaa kansainvälisille markkinoille (ettei valtio puutu maansisäiseen kilpailutilanteeseen).

Tässä (https://www.varmuudenvuoksi.fi/aihe/huoltovarmuuden_toteutuksia/268/polttoainekin_on_tuoretuote) on hiukan Huoltovarmuuskeskuksen infoa tästä toiminnasta.
Huoltovarmuuskeskuksen öljylaivaukset ovat eri juttu, sillä niitä varten on oma laituri n. 1 km etelänpänä. Mm. Ternvik niminen tankkeri käy siellä silloin tällöin. Jostain luin, että varastoon mahtuu n. 30 laivalastia ja öljy vaihdetaan 10 vuoden välein.
Otsikko: Vs: Nesteen rahtauksia
Kirjoitti: Juhani Mehto - 15.06.2018, 20:45:07
Ainakin kun katsoo Trafin Porttraffic-palvelua, on siellä tankkereilla laitettu lastin osalta, että sekä Sten Nordic että Bit Oakland ovat lastanneet ja niiden jälkeen käynyt Ternholm on taas purkanut koko lastin.