Kauppa-aluksilla läheltäpiti tilanne Ahvenanmerellä !

Aloittaja Teemu Knuutila, 05.11.2008, 13:50:30

« edellinen - seuraava »

Teemu Knuutila

    
Kauppa-alukset olivat törmätä toisiinsa Ahvenanmerellä
5.11.2008 12:42

Kaksi ulkomaista kauppa-alusta välttivät nipin napin törmäyksen Ahvenanmerellä myöhään tiistai-iltana.

Alukset olivat törmätä toisiinsa meren eteläosassa lähellä Flötjanin majakkaa. Ahvenanmaan merivartiolaitoksen raportin mukaan kumpikin laivoista oli matkalla etelään päin.

Vaarallinen tilanne syntyi, kun toinen laiva ohitti toisen liian läheltä. Ohitettu laiva joutui tekemään voimakkaan korjausliikkeen välttyäkseen yliajolta.

Maarianhaminan merivalvontakeskus seurasi tapahtumaa monitorista. Läheltä piti -tilanne on nyt annettu viranomaisten tutkittavaksi.

STT

Timo Lehtinen

Alukset olivat Lappland ja Flinterbright, joista Lappland yritti ajaa päälle...

Ero alusten välillä oli pahimmillaan 180m. Että taas vähän liiottelee joku...
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Timo Lehtinen - 06.11.2008, 14:30:35
Alukset olivat Lappland ja Flinterbright, joista Lappland yritti ajaa päälle...

Ero alusten välillä oli pahimmillaan 180m. Että taas vähän liiottelee joku...

Laitetaanpa vielä kuva Lapplandista (hieno paatti, vaikka ei tietenkään vaikuta mitään tähän uutiseen) kun satuin sen kuvaamaan viime kuussa.


Teemu Knuutila

#3
Lainaus käyttäjältä: Timo Lehtinen - 06.11.2008, 14:30:35
Alukset olivat Lappland ja Flinterbright, joista Lappland yritti ajaa päälle...

Ero alusten välillä oli pahimmillaan 180m. Että taas vähän liiottelee joku...

Niin, 180 m on ok jossakin kapean väylän mutkassa (kun asiasta on alusten kesken sovittu), kuitenkin ohitustilanteessa ei olla oltu missään kapeikossa, jolloin kaapelinmitta on kyllä mielestäni ehdottomasiti liian vähän ja näin ollen on se kyllä merilain mukaan tulkittava törmäysvaaraksi, jolloin molempien alusten on ryhdyttävä kaikkiin mahdollisiin toimenpiteisiin yhteentörmäamisen estämiseksi. Itselläni kyllä olisi epävarmat (kylmät väreet) oltavat yläkerrassa kun näkisin tutka maalin ja visuaalisen kohteen lähestyvän näin lähellä, pimeällä merellä... Siis jos siitä ei oltu erikseen sovittu..!Tai muuten tiedossa. Mutta kun ko. paikassa on tilaa reiluumminkin, olis ollu "hyvän merimiestavan" mukaista ilmoittaa ohitettavalle alukselle VTS kanavalla tulevasta sivuutuksesta morjenstusetäisyydellä....
Se "kaapeli" 185m on maalla paljon mutta merellä jostakin syystä kuitenkin paljon lyhyempi matka korjata mitään....

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Teemu Knuutila - 06.11.2008, 18:25:46
Se "kaapeli" 182m on maalla paljon mutta merellä jostakin syystä kuitenkin paljon lyhyempi matka korjata mitään....

Tuntuu vahvasti siltä, että tässä tehdään jälleen kerran tikusta asiaa aivan samalla tavoin kuin tuossa aikaisemmassakin Ahvenanmeren läheltä piti tilanteessa.  ::)

Uutisoinnin mukaan molemmat alukset olivat matkalla samaan suuntaan, jolloin ohittajan tehtävänä on varmistaa turvallinen ohitus turvalliselta etäisyydeltä. Mikä sitten lasketaan  turvalliseksi etäisyydeksi on täysin tulkinta kysymys. Omasta mielestäni 0,1nm on aivan riittävä CPA mikäli alukset kulkevat samaan suuntaan ja tuo läheltä piti raja kyseisen kokoisilla aluksilla kulkee (edelleenkin oman mielipiteeni mukaan) jossain 50m paikkeilla.

Ihmetyttää vain kovasti tämä nykypäivän trendi, jossa raportoidaan kaikista tapauksista riippumatta siitä ovatko ne todellakin vaaratilanteita vai eivät. Tämä ilmiö tuntuu tarinoiden mukaan lisääntyvän kaikkialla ja monissa paikoin jopa vielä paljon hullumpana kuin täällä Suomessa. Olen kuullut tapauksista, joissa VTS on vaatinut aluksia toimimaan COLREG:in vastaisesti ja huomauttelee liian alhaisesta CPA:sta vaikka bowcross on 1,5nm. Kartalle olevia viivoja pidetään viranomaisten toimesta ns. "Jumalan-käden" piirtäminä eli minkäänlaisia poikkeuksia minkäänlaisista syistä ei suvaita esim. inshore-traffic laneilla etc. Hullun tuntuista touhua sanon minä.  :o

Teemu Knuutila

#5
Totta nyt kuitenkin on, että toi kaapeli on täysin turvallinen sivuutusetäisyys joissakin tilanteissa. Jos ollaan avomerellä on kuitenkin "hyvän merimiestavan" mukaista ohittaa riittävän kaukaa, joka omasta mielestäni tarkoittaa etäisyyttä ohitettavaan, jolloin ohitettava ei voi edes kuvitella aluksen tulevan "liian"lähelle / läheltä. Kaikki tämä ko. tapauksessa kuitenkin tarkoittaa, että alukset pitävät suuntansa ja nopeutensa. Näiden uutisointien tarkoitus vois kuitenkin olla Suomenlahden erittäin runsasliikenne ja siitä johtuva huoli. Niin ja hyvä merimiestapa on jokaisen aluksen vahtipäällikön sisäistämä tapa...Ei mikään veteen piirretty viiva !

Jari Nieminen

Se on totta, että "hyvää merimiestapaa" ei ole määritetty, mutta itselleni ei tulisi pieneen mieleenkään ohittaa ketään kaapelin päästä, se on aivan liian läheltä... Menkää te niin läheltä kun haluatte, kunhan ette "mun laivan" ohi mene niin läheltä.

Kari O. Laine

Lukekaas pojat "Collisions and Their Causes" kirja, jonka kokosi merikapteeni R.A. Cahill. Kirjassa on esitetty useita yhteentormayksia, jotka johtuivat liian lahelta ohittamisesta. Kaikki onnettumuudet ovat tosiperaisia ja merikapteeni Cahill kommentoi niita meriselitysten perusteella.

Omasta mielestani avomerella kaapelin etaisyydelta ohittaminen osoittaa taydellista merimiestaidon puutetta. Mitenkas siina suu pannaan jos vaikka tulee black-out, ja perasin heittaa yli. Vauhtia noin 18 solmua, elikka kauanko kestaa ennenkuin pamahtaa. 

Joskus ihmetyttaa talle palstalle kirjoittajien koulutus ja kokemus???

Sami Saarinen

#8
Lainaus käyttäjältä: Kari O. Laine - 09.11.2008, 19:22:33
Omasta mielestani avomerella kaapelin etaisyydelta ohittaminen osoittaa taydellista merimiestaidon puutetta.

Kysymys ei olekaan tuosta merimiestaidosta (tai sen puuteesta) vaan siitä, mikä määritellään near miss (läheltä piti) tilanteeksi? Jokainen päällikköhän määrittelee kyseisen rajan aivan itse, mutta missä vaiheessa sinä päällikkönä ryhtyisit soittelemaan merivartijoille toisen aluksen vaarallisesta ohituksesta ja ryhtyisit raportoimaan konttorille läheltä piti tilanteesta? En millään jaksa uskoa, että 0,1´sivuutusetäisyydellä edes puolet päälliköistä vaivautuisi kyseiseen rumbaan.

Lisäksi on täysin mahdotonta arvostella tapauksen vaarallisuutta pelkän CPA: perusteella. Turvalliseen ohitukseen kun vaikuttavat niin monet muutkin seikat kuten muun liikenteen tiheys, lähestymiskulma yms. Pidän aika rohkeana väitettä täydellisestä merimiestaidon puutteesta, jollei ole tiedossa kaikkia faktoja kyseistä tapauksesta.

Sami Koskinen

Nyt saa aiheeseen kuulumaton käyttäjien keskeinen tappelu riittää. Samaa linjaa on turhaa jatkaa muissa topiceissa. Jos aiheeseen on jotain asiallista lisättävää, voidaan lukkoa miettiä uudelleen. Tämä tapaus näyttää kuitenkin lähes loppuun kalutulta.
Suomenlinna II aivan liian harvoin