Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 01.04.2018, 17:00:48
Kauppalehti julkaisi uudelleen Tekniikan Historian jutun ydinjäänmurtajien menneisyydestä ja osin tulevaisuudestakin:

https://m.kauppalehti.fi/uutiset/ydinjaamurtaja-esitteli-neuvostomahtia--runko-vasyi-samaan-aikaan-kun-neuvostoliitto-hajosi/NZWHcJqZ

Oikaiskaa, jos tuo on linkitetty tänne aiemmin...

Linkki on foorumilla uusi, joten oikaisen sen sijaan artikkelissa olevan faktavirheen:

Helsingin telakka rakensi kahden pienemmän ja matalammassa kulkevan jokiydinjäänmurtajan rungot 1980-luvun lopulla. Vaigatš ja Taimyr saivat ydinreaktorinsa ja propulsiolaitteistonsa Pietarin telakalla. Ne urakoivat Jensei-joen suulla.

Nuo "rungot" olivat reaktoria lukuun ottamatta valmiita jäänmurtajia, joita myös koeajettiin peräkannelle asennetun höyrykattilan avulla. Twiittasin aiheesta jopa valokuvan viime syksynä kun tuo artikkeli alun perin julkaistiin:

https://twitter.com/AkerArctic/status/904691797263360001

Tuon laivan kutsuminen "rungoksi" on suomalaisen laivanrakennushistorian vähättelyä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

#526
Arktika on silti päätymässä lopulta romutettavaksi - kunhan Sibir on saatu ensin hoidettua pois alta:

https://maritime-executive.com/editorials/russia-to-dismantle-icebreaker-arktika#gs.6AHq30Y

Edit, toinen linkki aiheesta:
https://thebarentsobserver.com/en/arctic/2018/04/first-icebreaker-reach-north-pole-ends-its-days-scrapyard

Eli museosuunnitelmat näyttävät kariutuneen.

Täydennyksenä tuohon Kauppalehden uudelleenjulkaisuun...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

#528
Stanan Janne kun olit pari sekuntia nopeampi. Jää kyllä kaljat tarjoamatta... (Tosin en olisi tarjonnutkaan...)

Tuossa kuitenkin pari poimintaa ja yksi oma hämmästykseni:

"Onko Kanadan markkinat nyt siis suljettu?

"En usko. Tilanne on käsittääkseni vielä avoin. Meillä on valmiina useita murtajia, jotka kykenevät operoimaan Kanadan arktisella alueella ilman suuria muutostöitä, ja suurille järville on tarjolla suoraan vanhempia murtajia.""


Tarkoitetaanko noilla vanhemmilla murtajilla Arctian keltamustia murtajia vaiko joitain ulkomaisia murtajia, tuosta ei oikein saa selvää...  ???

"Arctialle tilanne on joka tapauksessa haastava. Niin sanottu off­shore-toiminta on useamman vuoden ajan tuonut lähes puolet yhtiön 60 miljoonan euron liikevaihdosta ja merkittävän osan myös tuloksesta. Tämä tukijalka heikkeni viime vuonna. Tämä näkyy myös varustamon pian julkistettavassa tilinpäätöksessä.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 09.04.2018, 13:30:55
"suurille järville on tarjolla suoraan vanhempia murtajia.""

Tarkoitetaanko noilla vanhemmilla murtajilla Arctian keltamustia murtajia vaiko joitain ulkomaisia murtajia, tuosta ei oikein saa selvää...  ???
Mulle tulee ekana mieleen, että Wärtsilähän aikoinaan yritti myydä Urho-luokan murtajia (tai ainakin niihin perustuvia murtajia) Suurille järville. Mutta jos tämä olisi tavoitteena, niin milläs helvetillä Urho-luokka kotivesillä korvataan.

Pekka Laakso

#530
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 09.04.2018, 15:12:38
Mulle tulee ekana mieleen, että Wärtsilähän aikoinaan yritti myydä Urho-luokan murtajia (tai ainakin niihin perustuvia murtajia) Suurille järville. Mutta jos tämä olisi tavoitteena, niin milläs helvetillä Urho-luokka kotivesillä korvataan.
Eihän siellä sydäntalvella liikennettä ole. Eiköhän silloin suurin osa laivastosta olisi ajettu takaisin kotovesille. (Vrt. Otson Grönlannin keikat tai ruotsalaisten Frejn tutkimusmatka muistaakseni 2015.)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Arctian uudesta 2017 vuosikertomuksesta sivulta 57 poimittua:

"Viime vuoden lopussa aloitettiin hanke Urhon,
Sisun ja Voiman saattamiseksi kansainväliseen lii-
kenteeseen kelpaaviksi. Turvallisuus- ja pelastautu-
mislaitteiden osalta alukset katsastettiin. Aluksiin
vaadittavat hoitotilat rakennetaan tulevien tela-
kointien yhteydessä."


http://arctia.fi/yritys/vuosikertomukset/
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Saimaan uudesta irtokeulasta:

https://yle.fi/uutiset/3-10185569

Arctian uusimmassa vuosikertomuksessa oli koko joukko erinomaisen hyviä valokuvia ;)
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 24.11.2016, 13:01:56
Viipurin tekalalla lasketaan tänään vesille ensimmäinen "super-Polaris":

http://en.portnews.ru/news/230171/

Vyborg Shipyard is building two icebreaking support ships based on Aker ARC 130 A design. The ships are to be deployed at the Arctic terminal operated by LLC Gazprom Neft Novy Port and located in the Gulf of Ob (Yamal peninsula).

edit: jokunen kuva laivasta:

https://ivbg.ru/7804968-na-vsz-otpravili-v-bolshoe-plavane-aleksandra-sannikova.html
Aleksandr SANNIkov näkyy valmistuneen. Näyttää huomattavan paljon tyylikkäämmältä kuin hmm,  sanotaanko vaikka melko karskin näköinen suomalainen esikuvansa.

Komea kuvagalleria ohessa:
http://nevskii-bastion.ru/ice-alexander-sannikov-180531/
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Jatketaan Venäjämmaan uutisilla. Viipurissa lasketaan tänään vesille satamamurtaja Ob*, ensimmäinen neljällä Azipodilla varustettu jäänmurtaja:

http://sudostroenie.info/novosti/23418.html



Tällaisella voisi korvata vaikka jäänmurtaja Voiman Suomenlahdella...

(* nimestään huolimatta suunniteltu operoimaan Sabettan kaasuterminaalissa, ei Punaisellamerellä)
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

http://en.portnews.ru/news/260574/

Lippu noussut Sannikovilla. Saa nähdä, korvaako Novy Portissa Stritzhovin vai Baltikan?
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Ja länsinaapurissa: Sjöfartsverketin mukaan ensimmäinen uusi murtaja tarvittaisiin jo vuonna 2021, mutta hallituksessa ei ilmeisesti olla oltu kovin kiinnostuneita asiasta.

Sjöfartstidningen (Första nya isbrytaren 2021?)
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 05.07.2018, 11:09:08
Ja länsinaapurissa: Sjöfartsverketin mukaan ensimmäinen uusi murtaja tarvittaisiin jo vuonna 2021, mutta hallituksessa ei ilmeisesti olla oltu kovin kiinnostuneita asiasta.

Sjöfartstidningen (Första nya isbrytaren 2021?)

Kieltämättä Ruotsin murtajat alkavat jo ikääntyä:

https://twitter.com/AkerArctic/status/1012254593269592064

https://twitter.com/AkerArctic/status/1011144404004999168
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 29.06.2018, 18:31:49
http://en.portnews.ru/news/260574/

Lippu noussut Sannikovilla. Saa nähdä, korvaako Novy Portissa Stritzhovin vai Baltikan?
Ei tarvinnut sentään odottaa 2080-luvulle asti, Aleksandr SANNIkov on vihdoin matkalla Murmanskia kohti.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Toivo Myllylä

Venäjän uusiessa kalustoaan niin suomi voisi ostaa niiltä niiden suomessa rakennetut polaarijäänmurtajat(kapitan khlebnikov,kapitan soronin, ermak,krasin,admiral marakov,)mitä niitä nyt olikaan.