Viron saarten lauttaliikenne

Aloittaja Miran Hamidulla, 11.03.2001, 17:26:15

« edellinen - seuraava »

Tauno Hermola

Kas, kun ei telakoitu Koplissa. Eikö siellä ollut vapaata kapasiteettia vai eikö telakka muuten sovellu tuollaiseen korjaukseen?

Johan Snellman

Voihan se olla ettei vakuutusyhtiö ei hyväksy Koplia?

Pekka Linnainen

Maa, joka avautuu maailmanmerelle, ei voi olla pieni. | Riik, mis avaneb maailmamerele, ei saa olla väike. – Lennart Meri

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Pekka Linnainen - 08.09.2017, 10:47:47
Tiiu-lautta palaa Hiidenmaan-linjalle ensi torstaina: http://www.err.ee/617365/parvlaev-tiiu-naasis-remondist
Tiiu lähti Naantalista 5.9. illalla. Kävi jo aiemmin koeajolla Airistolla.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

#125
Nyt Tiiu on vastedes tulossa Raumalle telakoitavaksi. Eikö Naantalissa saatukaan kaikkea korjattua, vai onko tällä välin ilmennyt joitain muita vikoja?

Edit: Lähti Raumalta lauantaina aamulla...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Mikko-Oskari Koski

Praamid näyttää operoivan aluksiaan paljon tasaisemmin kuin vaikkapa FinFerries Hailuodon linjalla omiaan. Hiidenmaan talviaikataulu toimii siten, että Rohukülassa yöpyvä lautta tekee pitkän päivän, jääden viimeisen vuoronsa jälkeen yöksi Heltermaalle. Seuraavana aamuna se ajaa vain aamun ensimmäisen lähdön toisen tehdessä taas pääosan töistä. Viikonloppuisin on hiljaisemmassa vuorossa olevalla muutama lisälähtö. Saarenmaan linjalaisilla on vastaavanlainen kierto.
Tiiu vaikutti oikein mukavasti toimeensa sopivalta, tosin läheskään täynnähän se ei ollut, eli saattaa suvisella ruuhkavuorolla olla melko ahdas. Väinämerellä oli eilen sekä helppokulkuista jääsohjon tapaista että kohtalaista lounaan puoleista tuulta, eikä lautta reagoinut kumpaankaan mitenkään matkustusmukavuutta häiritsevällä tavalla. Arensburgin operoiman ravintolan ruokalistalta löytyi virolainen perinneruoka mulgipuder varsin syömäkelpoisena versiona.

Hiljattain romutetun Kõrgelaidin ruorin osa ja konekomentoja välittänyt telegrammi on museoitu Heltermaan odotuspaviljonkiin, jonka näyttelyssä on muutakin kiintoisaa infoa saarten linjojen menneisyydestä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Praamid kehittää hybriditekniikkaa, eli muuttaa toisen Saarenmaan linjan aluksistaan, Tõllin, osin akkukäyttöiseksi. Tai ymmärtääkseni remontti on jo tehty, ja alus on jo käytössä uusittuna. Tavoitteena on ilmeisimmin koko lauttanelikon uudistaminen, toki sillä edellytyksellä, että ensimmäinen remontti osoittautuu onnistuneeksi (tätä ei siis tiedotteessa ole sanottu, mutta se on, että pyrkimyksenä on päästä hiilineutraaliuteen sekä 20 prosentin polttoainesäästöihin mahdollisimman pian)...
Erikoista, että näin merkittävä tekninen uudistus näin lähellä meidän vesiämme on jäänyt tällä foorumilla huomiotta.

Tässä varustamon tiedote aiheesta: https://www.praamid.ee/wp/ts-laevade-parvlaev-toll-on-eesti-esimene-keskkonnasobralik-hubriidlaev
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kari Rantamäki

Viron hallitus on määrännyt Hiiumaan, Saarenmaan, Muhumaan, Vormsin, Kihnun ja Ruhnun saaret liikkumisrajoitusten alaisiksi. Liikkumisrajoituksen voimassa ollessa voivat saarille matkustaa ainoastaan siellä pysyvästi asuvat henkilöt, ja saarilta voivat matkustaa pois muualla asuvat henkilöt. Lähikontaktien välttämiseksi matkustajien pitää jäädä laivan avoimelle autokannelle auton tai bussin sisälle. Määräys on voimassa kunnes sitä muutetaan ja seuraavan kerran tilannetta tarkastellaan kahden viikon päästä.

Mikko-Oskari Koski

Tulipa taas vierailtua kiintoisalla saarella melkein lähimatkailun puitteissa. Eli Pranglilla, muutaman mailin Tallinnan väylältä itään jäävällä, noin sadan vakiasukkaan kansoittamalla hiekkapohjaisella saarella.
Viimsin Leppneemestä Kelnaseen matkataan ms.Wrangöllä, jossa päällisin puolin pikaisesti katsottuna on hieman samaa näköä kuin monissa Turun saariston yhteysaluksissa, mutta loppujen lopuksi yhtäläisyydet eivät ole kovin runsaat. Vaikka Wrangö on yli 40 metriä pitkä, sen keulakansi on korkeintaan samaa kokoa kuin Fiskössä tai Finnössä. Mutta matkustajia tähän kyllä mahtuu huomattavasti enemmän, ainakin mukavasti. Luultavasti alus on myös aallokossa mennessään vakaampi kuin vertailuksi mainitsemani suomalaiset.
Aluksessa ei melko tasan tunnin kestävän merimatkan ajaksi ole tarjolla oikeastaan mitään palveluita, mutta ainakaan tällaisena kauniina kesäpäivänä se ei haitannut. Kelnasen satamasta löytyy hyvin varusteltu kõrtsi ja saarelta yhtä ja toista muutakin (talviaikana palvelut toki lienevät niukemmat). Paluumatkalla kyydissä ollut torviseitsikko veti vartin mittaisen keikan keulakannella, joten sikäli ohjelmapalveluitakin oli... 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Tõll törmäsi laituriin Kuivastuun saapuessaan torstaina 22.7. Syy oli tekninen häiriö, mutta ison lautan telakalle lähtö kesken parhaimman sesongin ei ollut iloinen asia. Saarenmaan linjalle otettiin pariksi päiväksi apuun Hiidenmaan linjalta Tiiu, joka vuorostaan korvattiin Regulalla. Kapasiteettivajauksen takia on ajettu ylimääräisiä lähtöjä.
TS Laevade juhatuse liikme ja laevandusvaldkonna juhi Guldar Kivro sõnul jõudis parvlaeva Tõll õnnetuse sisejuurdluse komisjon täna otsusele, et õnnetuse puhul polnud tegemist inimliku eksitusega. "Vaatasime üle kõik meil olevad materjalid seoses parvlaevaga Tõll juhtunud õnnetusega. Nende põhjal saame otsustada, et laeva juhtinud vanemtüürimees tegi enda poolt kõik, et laev seisma saada."
(Praamid.ee)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Tapio Väyrynen

Saarenmaalle voisi rakentaa sillan mantereen puolelta.
Matkahan on noin 5 km.

Kari Rantamäki

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 29.07.2021, 02:09:56
Tõll törmäsi laituriin Kuivastuun saapuessaan torstaina 22.7. Syy oli tekninen häiriö, mutta ison lautan telakalle lähtö kesken parhaimman sesongin ei ollut iloinen asia. Saarenmaan linjalle otettiin pariksi päiväksi apuun Hiidenmaan linjalta Tiiu, joka vuorostaan korvattiin Regulalla. Kapasiteettivajauksen takia on ajettu ylimääräisiä lähtöjä.
TS Laevade juhatuse liikme ja laevandusvaldkonna juhi Guldar Kivro sõnul jõudis parvlaeva Tõll õnnetuse sisejuurdluse komisjon täna otsusele, et õnnetuse puhul polnud tegemist inimliku eksitusega. "Vaatasime üle kõik meil olevad materjalid seoses parvlaevaga Tõll juhtunud õnnetusega. Nende põhjal saame otsustada, et laeva juhtinud vanemtüürimees tegi enda poolt kõik, et laev seisma saada."
(Praamid.ee)

Tapahtumasta löytyy valvontakameran video https://news.err.ee/media/video/1333764