Somaliassa kaapattuna ollut Lehmann Timber Haminassa, ja takavarikossa

Aloittaja Pekka Laakso, 04.10.2008, 18:32:16

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

Kesällä Somalian vesillä neitsytmatkallaan kaapatuksi tullut Lehmann Timber -niminen rahtialus on päätynyt nyt Haminaan, josta juttua Kymen Sanomissa:

"Lehmann Timber oli kaapattuna 42 päivää
3.10. 16:10

Lehmann Timber on aloittanut arkisen aherruksen Itämerellä. Kaapattuna se oli Somalian vesillä yli kuukauden.
Kuva: Veikko Mäenpää

Luodinreiät muistuttavat merirosvojen hyökkäyksestä Somalian rannikolla. HAMINA. Luodinreiät Gibraltarin lipun alla purjehtivan MV Lehmann Timberin komentosillan seinässä ja ovessa muistuttavat piinasta, johon aluksen miehistö joutui viime kesänä Somalian rannikolla.

Somalialaiset merirosvot kaappasivat laivan toukokuun lopussa ja vasta 42 päivän kuluttua tilanne laukesi lunnasrahojen maksamiseen. Senkin jälkeen ankea seikkailu jatkui, kun aluksen pääkone rikkoutui ja miehistö ajelehti merellä muutaman päivän ajan. Lopulta kovaonninen laiva hinattiin turvaan Omaniin.

Nyt Lehmann Timber kuljettaa lastia Itämeren turvallisilla vesillä. Yhtään kaappauksen kokenutta miehistön jäsentä ei ole enää laivassa. Laiva saapui torstaina Haminan satamaan ja unkarilainen kapteeni Karoly Somfai sai omistajayhtiöltä luvan kertoa kaappauksesta."


Linkki uutiseen; tämän päivän paperiversion takasivulla laajempi juttu aiheesta.

Kuitenkin mustat pilvet ovat jälleen kasautuneet laivan ylle, ja alus on nyt väliaikaisessa takavarikossa lastiongelmista johtuen:

"Merirosvottu laiva nyt takavarikossa
4.10. 16:56

Kotkan käräjäoikeus määräsi Lehmann Timberin väliaikaisen takavarikon teräslastista nousseen jupakan takia. KOTKA. Kymenlaakson ulosottovirasto on pysäyttänyt Haminaan Lehmann Timber -aluksen, jonka merirosvot kaappasivat toukokuussa Somalian vesillä. Venäläinen osapuoli on esittänyt Kotkan käräjäoikeudelle vahingonkorvausvaatimuksen, joka koskee laivan teräslastia.

Käräjäoikeus määräsi laivan väliaikaisen takavarikon, jonka Kymenlaakson ulosottovirasto pani täytäntöön torstaina."


http://www.kymensanomat.fi/Online/2008/10/04/Merirosvottu+laiva+nyt+takavarikossa/200835974671/4
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jouni Haimi



Onko oikea tulkinta se että takavarikko johtuu lastita eikä laivasta johtuvista syistä?

Tomi Nordström



Tämä alus oli myös kysellyt Valkosta jos otetaan vastaan

Pekka Laakso

Asiassa lienee päästy ainakin jonkinlaiseen sopuun, sillä Lehmann Timber on lähtenyt Haminasta perjantaina alkuillasta.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 19.10.2008, 02:48:26
Asiassa lienee päästy ainakin jonkinlaiseen sopuun, sillä Lehmann Timber on lähtenyt Haminasta perjantaina alkuillasta.

Jep. Kymen Sanomien juttu aiheesta:

Lehmann Timber sai luvan lähteä Haminasta
20.10. 10:45  Kymen Sanomat

Takavarikkoon johtaneet kiistat sovittiin.

HAMINA. Saksalaisalus Lehmann Timberin lastia ja aiemman miehistön palkkasaatavia koskevat kiistat sovittiin viime perjantaina iltapäivällä ja laivan päällikölle annettiin lupa lähteä Haminan satamasta, kun käräjäoikeus purki molemmat alukselle asetetut väliaikaiset takavarikkopäätökset.

Lehmann Timber lähti perjantai-iltana kohti Lyypekkiä.

Kymenlaakson ulosottoviraston mukaan aluksen teräslastia koskevan kiistan sopimisesta tuli tieto ensin ja vajaan tunnin kuluttua laukesi myös palkkariita.

Lokakuun alussa asetettu ensimmäinen takavarikko johtui siitä, että laivan saksalainen omistaja ei luovuttanut teräslastia venäläisyhtiö Metal-Marketille. Omistaja vetosi yhteishaveriin perustuvaan oikeuteen saada korvausta merirosvokaappauksen vahinkojen takia.

Viime viikolla asetettu toinen takavarikko johtui aiempaan miehistöön kuuluneiden kuuden merimiehen maksamattomista palkoista. Merimiehet olivat laivassa, kun se oli kaapattuna viime kesänä 42 päivän ajan Somalian rannikolla.

Lehmann Timber oli takavarikkojen takia Haminan satamassa yli kaksi viikkoa.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 20.10.2008, 22:03:46 Lokakuun alussa asetettu ensimmäinen takavarikko johtui siitä, että laivan saksalainen omistaja ei luovuttanut teräslastia venäläisyhtiö Metal-Marketille. Omistaja vetosi yhteishaveriin perustuvaan oikeuteen saada korvausta merirosvokaappauksen vahinkojen takia.
Ongelmat Lehmann Timberin teräskelalastin korvausten suhteen jatkuvat yhä, ja laiva on ollut vastaavalla tavalla takavarikossa Hollannissa, ensin Amsterdamissa, nyttemmin Dordrechtissa. Koko jupakan taustalla tosiaan venäläisen ostajan toimet merirosvokaappauksen johdosta. Eli loistava esimerkki kuinka kauaskantoisia nuo Somalian "sankareiden" aikaansaannokset voivat olla... :finger:

Saksankielistä uutista aiheesta:
http://www.kn-online.de/schleswig_holstein/wirtschaft/104867-Spaetfolgen-eines-Piraten-Ueberfalls.html
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.