maritimeforum.fi

Ylilaidan menevät jutut => Vapaa keskustelu => Aiheen aloitti: ahoy - 18.09.2008, 14:32:02

Otsikko: Ammatinne?
Kirjoitti: ahoy - 18.09.2008, 14:32:02
Niin missäs ammateissa muut tämän sivuston käyttäjät ovat töissä? Itse olen vielä 8 luokalla.
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 18.09.2008, 14:29:30
Aika moni on vastannut tähän ketjuun (http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=8757.0).
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Roope Haapala - 18.09.2008, 14:38:02
Mutta tännehän voisi vastata laajemmin mitä työhön kuuluu, palkkaus jne...
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: als - 18.09.2008, 16:27:44
Raskasta työllistämistä muuan hyvinkääläiskoulun 9. luokalla..
Keväällä saakin sitten laittaa kirjeet Raumalle menemään (you know ;))
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Teemu Hangasluoma - 18.09.2008, 17:22:26
Lainaus käyttäjältä: Anton Mattila - 18.09.2008, 16:27:44
Keväällä saakin sitten laittaa kirjeet Raumalle menemään (you know ;))

juuri näin :) itse olen vaasassa ysillä ja keväällä laput raumalle menemään
ehkä näemme sielä
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Roope Haapala - 18.09.2008, 18:18:06
Tervetuloa vaa näemme täällä sitten :D
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Kalle Id - 18.09.2008, 18:16:50
Lainaus käyttäjältä: Roope Haapala - 18.09.2008, 14:38:02
Mutta tännehän voisi vastata laajemmin mitä työhön kuuluu, palkkaus jne...
Opiskelija. Työhön kuuluu tällä hetkellä luennoilla istumista, vanhojen asiakirjojen tulkintaa ja lähes päivittäistä esseiden kirjoittamista . Tästä ilosta valtio tukee minua 428,60:llä kuukaudessa, josta sitten kaikki elämiseen ja opiskeluun liittyvä pitää kustantaa.
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Janne Koskinen - 18.09.2008, 18:48:07
Yliperämies/rakennusvalvoja/vik.päällikkö (North Sea Shipping AS)

Ansiotaso offshoressa 1:1 vuorottelulla palkka työ-ja vapaakuukausilta norjalaisen skipfartsforumin mukaan:

1.stm kr 39700,- + stopptørn + overtid = vanlig måned 42-43000,- (NOK)
O.Stm kr 45137,- + ISPS + radio + lærling/assessor + overtid =vanlig måned 49-50000,- (NOK)
Maskinsjef har ca 55000,- alt inkl (NOK), Kapteinen ligger totalt på 66770(NOK)

Itsellä jonkun verran paremmin, koska varustamo maksaa 2500 NOK extraa taulukkopalkkoihin+jouluraha (noin puolen kuun palkka).

Paska palkka,jos vertaa esim. lentäjien palkkausta+olosuhteita. Hakeutukaa nuoriso ilmojen teille.
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Marja Pyymäki - 18.09.2008, 19:46:25
USA autojen varaosamyyjä (puhelimitse)
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Teemu Ahonen - 18.09.2008, 20:10:07
Koululainen. 9. luokkaa käyn Nisulanmäen koulussa (AKA Muuramen yläasteella). Peruskoulun jälkeen menen Muuramen lukioon, ja sieltä jatkan joko Tampereen teknilliseen yliopistoon tai Helsingin teknilliseen korkeakouluun opiskelemaan arkkitehdiksi, Jyväskylässä sille alalle ei voi lähteä (opiskelemaan). Sitten kituuttelen itseäni pärjäten opintotuella ja oppilasrahalla useita vuosia, päästen joskus ulos arkkitehdin paperit kädessä.
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Oskari Nurminen - 19.09.2008, 21:17:27
Raumalla opiskelemassa merenkulkuu.  :thumb:  Eli opiskelija. Kuinka moni täällä foorumissa on Raumalla tai käynyt rauman merenkulku koulun.  ???
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Kari O. Laine - 19.09.2008, 22:25:25
Mooring Master
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Seppo Laitinen - 20.09.2008, 03:30:25
Muutaman viikon päästä paluu Englantiin ja töitä etsimään. 5 vuotta palvelin Ison-Britannian laivastossa eli tunnetaan myös nimellä Royal Navy. Mahdollisen sodan syttyessä, olen taas maastohaalareissa huoltamassa dieseleitä
ja kaikkea muuta kivaa. Toivottavasti näin ei kuitenkaan tule tapahtumaan.
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Heikki Kautiainen - 21.09.2008, 19:18:15
siivooja. TES:n mukainen tuntipalkka 7,93€. muistakee että tuossa luvussa on mukana toukokuussa tullu palkankorotus  ;D Kiittäkäämme tästä PAM:a eli Palvelualojen Ammatti liittoa  ;D se kyllä ajaa duunareiden asiaa, mutta unohtaa siivoojat ja kinteistöhuollon työntekijät luvuista pois.

PAM:lle  :finger: :finger: :finger:    ;D
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Rontti - 22.09.2008, 08:36:29
LainaaYliperämies/rakennusvalvoja/vik.päällikkö (North Sea Shipping AS)

Ansiotaso offshoressa 1:1 vuorottelulla palkka työ-ja vapaakuukausilta norjalaisen skipfartsforumin mukaan:

1.stm kr 39700,- + stopptørn + overtid = vanlig måned 42-43000,- (NOK)
O.Stm kr 45137,- + ISPS + radio + lærling/assessor + overtid =vanlig måned 49-50000,- (NOK)
Maskinsjef har ca 55000,- alt inkl (NOK), Kapteinen ligger totalt på 66770(NOK)

Itsellä jonkun verran paremmin, koska varustamo maksaa 2500 NOK extraa taulukkopalkkoihin+jouluraha (noin puolen kuun palkka).

Paska palkka,jos vertaa esim. lentäjien palkkausta+olosuhteita. Hakeutukaa nuoriso ilmojen teille.


Juu aivan samaa mieltä, että ei merellä tienaa. Kaveri Finskillä kipparina lentää suomi-pohjois eurooppa väliä 170000€/v.

Jaa ei ole näköjään Normanneissa niin kauhean kaksinen toi förstin liksa jos vertaa vaikka Stasin ofsoorepalkkoihin? Eikös ylitöillä pääse suomi vörsti yli ton n6700€/kk?
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Ari Savolainen - 22.09.2008, 10:41:58
Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 22.09.2008, 08:36:29

Juu aivan samaa mieltä, että ei merellä tienaa. Kaveri Finskillä kipparina lentää suomi-pohjois eurooppa väliä 170000€/v.

Jaa ei ole näköjään Normanneissa niin kauhean kaksinen toi förstin liksa jos vertaa vaikka Stasin ofsoorepalkkoihin? Eikös ylitöillä pääse suomi vörsti yli ton n6700€/kk?


Nuo skipfartsforumin palkat lienee jonkun sortin keskiansioita. Seismicissä MSJ tienaa kyllä huomattavasti paremmin.
Pesee kyllä Suomalaiset palkat mennen tullen.
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Jari Nieminen - 22.09.2008, 10:54:18
Puolimatruusi ja opiskelija viimeistä vuotta Raumalla...kaikkia varmasti kiinnostaa  ;D
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Janne Koskinen - 22.09.2008, 11:17:33
Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 22.09.2008, 08:36:29

Juu aivan samaa mieltä, että ei merellä tienaa. Kaveri Finskillä kipparina lentää suomi-pohjois eurooppa väliä 170000€/v.

Jaa ei ole näköjään Normanneissa niin kauhean kaksinen toi förstin liksa jos vertaa vaikka Stasin ofsoorepalkkoihin? Eikös ylitöillä pääse suomi vörsti yli ton n6700€/kk?
Joo, noi tais olla jotain keskiarvoja laskettuna taulukkopalkalla; Norjassa ei taida olla yhtäkään offshore-varustamoa joka maksaisi taulukkopalkkaa. Jos vertaan Stasi/normannipalkkaa, niin 12h:n päivillä normanneissa pääsee samaan kuin Stasilla 13h:n päivillä. Parhaat on tarjonneet 14kk:n palkkaa per vuosi+bonukset. Eläkemaksu Norjassa on alle 4% ja verotus Norjassa Suomea kevyempää (jos maksaa verot Norjaan).
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Olli Posti - 22.09.2008, 13:42:38
Diplomi-insinööri (Laivanrakennus)
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Rontti - 22.09.2008, 13:58:40
LainaaJoo, noi tais olla jotain keskiarvoja laskettuna taulukkopalkalla; Norjassa ei taida olla yhtäkään offshore-varustamoa joka maksaisi taulukkopalkkaa. Jos vertaan Stasi/normannipalkkaa, niin 12h:n päivillä normanneissa pääsee samaan kuin Stasilla 13h:n päivillä. Parhaat on tarjonneet 14kk:n palkkaa per vuosi+bonukset. Eläkemaksu Norjassa on alle 4% ja verotus Norjassa Suomea kevyempää (jos maksaa verot Norjaan).

Soittelin äsken Norjaan niin DP-perämiehen palkka tosiaan pyörii siinä 40000NOK:in hujakoilla ja maksetaan siis myös loma-ajalla. Tuo on vuosi-ansiona aika lailla sama kuin Stasin DP-paatissa perämiehellä joten ei sen puoleen hätkähdytä. Mutta jos verotus on kevyempää niin silloin jää helposti kännyyn enemmän ja sehän on se mikä kiinnostaa.

Mutta miten toi eläke sitten? Onko se pakko maksaa tuo 4%?
Ja ymmärsin, että verot maksetaan Norjaan jos norjan lippu mutta, että sen määrästä on jotenkin sovittu suomen veroviranomaisten kanssa?

Mutta Norjassa toisin kuin suomessa on palkkatrendi kovassa nousussa ja porukasta huutava pula. Varustamot kilpailevat jo nyt osaavasta porukasta palkan kanssa.
Vuoteen 2015 mennessä Norjassa tarvitaan 18000 uutta merenkulkijaa ja heillä on tällä hetkellä 9000 joten kysyntää varmasti on.

Ei kyllä yhtään natsais offshore hommat mutta se on ainoa paikka minne pitää lähteä jos mieli merityöstä saada edes jotain korvausta. Edelleen on ammatinvalinta mennyt vituralleen ku vertaa koulutus, vaatimus ja kehitys kontra palkkaus.
Joten menkää ihmiset oikeisiin töihin eikä merelle.
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Ari Savolainen - 22.09.2008, 15:56:14
Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 22.09.2008, 13:58:40
Soittelin äsken Norjaan niin DP-perämiehen palkka tosiaan pyörii siinä 40000NOK:in hujakoilla ja maksetaan siis myös loma-ajalla. Tuo on vuosi-ansiona aika lailla sama kuin Stasin DP-paatissa perämiehellä joten ei sen puoleen hätkähdytä. Mutta jos verotus on kevyempää niin silloin jää helposti kännyyn enemmän ja sehän on se mikä kiinnostaa.

Mutta miten toi eläke sitten? Onko se pakko maksaa tuo 4%?
Ja ymmärsin, että verot maksetaan Norjaan jos norjan lippu mutta, että sen määrästä on jotenkin sovittu suomen veroviranomaisten kanssa?

Mutta Norjassa toisin kuin suomessa on palkkatrendi kovassa nousussa ja porukasta huutava pula. Varustamot kilpailevat jo nyt osaavasta porukasta palkan kanssa.
Vuoteen 2015 mennessä Norjassa tarvitaan 18000 uutta merenkulkijaa ja heillä on tällä hetkellä 9000 joten kysyntää varmasti on.

Ei kyllä yhtään natsais offshore hommat mutta se on ainoa paikka minne pitää lähteä jos mieli merityöstä saada edes jotain korvausta. Edelleen on ammatinvalinta mennyt vituralleen ku vertaa koulutus, vaatimus ja kehitys kontra palkkaus.
Joten menkää ihmiset oikeisiin töihin eikä merelle.

Maksat veron ja siihen liitetyn sotumaksun Norjaan taulukon 0101 tai 0201 mukaan (Tax deduction for seamen not resident in Norway).Sen lisäksi eläke ja ryhmähenkivakuutusmaksun. Tämä pätee NOR- ja NIS-rekistereissä olevissa offshorealuksissa.
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Rontti - 22.09.2008, 16:29:48
Tunteekos noi Normannit mitään sellaista kuin vuosiloma? Se kun on kuitenkin vielä Stasilla olemassa oleva etuus vaikka eivät sitä tietääkseni vieläkään sovella lain eikä TES:n mukaan...... :finger:

LainaaMaksat veron ja siihen liitetyn sotumaksun Norjaan taulukon 0101 tai 0201 mukaan (Tax deduction for seamen not resident in Norway).Sen lisäksi eläke ja ryhmähenkivakuutusmaksun. Tämä pätee NOR- ja NIS-rekistereissä olevissa offshorealuksissa.

Okkei eli noista taulukoista näen oman veroprosentin. Täytyy tutkia.
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Janne Koskinen - 22.09.2008, 16:41:53
Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 22.09.2008, 16:29:48
Tunteekos noi Normannit mitään sellaista kuin vuosiloma? Se kun on kuitenkin vielä Stasilla olemassa oleva etuus vaikka eivät sitä tietääkseni vieläkään sovella lain eikä TES:n mukaan...... :finger:

Okkei eli noista taulukoista näen oman veroprosentin. Täytyy tutkia.

Vuosiloma on leivottu noihin taulukoihin, mutta extra matkapäivistä saa vapaapäivän+extra päiväpalkan eli tiettyinä kuukausina 32-33vrk palkan. Peruspalkka sisältää 12 h päivän ja ylityökorvaus juoksee vasta 12h:n jälkeen, mutta sama palkka myös vapaakuukaudet+ruokaraha 109 NOK/vrk eli palkka lomakuukausilta parempi. Itse en koskaan Stasilla saanut tota vuosilomaa pidettyä :finger:. Jatkossa pitänee pyrkiä rigeille 1:2 vuorottelun pariin (2 viikkoa töitä/4 viikkoa vapaata).

EDIT: Sopivasti tarjottiin työtä  Stabilitetssjef 2:4 vuorottelu ja palkkataulukko oheisena:

http://www.safe.no/dokumenter/Hyretabell%20SAFE%2020083.pdf

eli palkka ei juurikaan muuttuis, mutta vuorottelu 5/5 viikkoa 2:4viikkoon

Parit stabiliteettikurssit pitää käydä.

53500 NOK/kk ja ruokaraha lomilta: 4.2.4 Kost og kostgodtgjørelse: Kr. 16.500,-. Pr. år

53500*12=642000NOK+16500NOK eli summa summarum=658500NOK; tohon ei sitten tuu mitään boonuksia, mutta 2:4 vuorottelulla OK.

EDIT 2: huvittava yksityiskohta, jos et oo tossa könttäpalkkaryhmässä, niin sairaanhoitaja on ylemmässä palkkaluokassa kuin DPO:

A Ass. Section Supervisors, Electrician, Safety Supervisor,
Ass. Technical Supervisor, Nurse
B Operation Engineer, DP-operator, Electrician in Platform Drilling, Rig Mechanic in
Platform Drilling, Ass. Driller, Laboratory Technician, Hydraulic Engineer,
Electronics Engineer, Instrumentation Engineer, Controlroom Operator,
Engineroom Operator, Ballast Controlroom Operator, Process Operator
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Janne Koskinen - 22.09.2008, 18:24:43
Lainaus käyttäjältä: Ari Savolainen - 22.09.2008, 10:41:58

Nuo skipfartsforumin palkat lienee jonkun sortin keskiansioita. Seismicissä MSJ tienaa kyllä huomattavasti paremmin.
Pesee kyllä Suomalaiset palkat mennen tullen.

Mites noi Eidesvikin loma-asunnot; lentopisteillähän pääsis? Onko muualla kuin mainitut Espanja yms?

http://www.skipsfarts-forum.net/read.php?TID=5002

Norski foorumilta vakoiltua. Ilmeisesti vast. bonus+lojaliteetti yms. kuin norskeissa yleensä?

"Bra rederi. Har hytter på fjellet og leiligheter i Spania og Tyrkia fritt til disposisjon. Rederibonus/loyalitet bonus. adgangsbevis til de aller fleste losjer på flyplasser verden over." Lennot ilmeisesti sikaosastossa, mutta sopimus lounge-käytöstä; joku premiun lounge-kortti?
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Ari Savolainen - 22.09.2008, 18:52:13
Firmalla on Espanjassa ja Turkissa joitain kämppiä, Norjassa sitten vähän siellä sun täällä. Bonus tulee vuosittain joulun alla, yhtiöekstraa joka palkassa, eli taitaa olla normaalia lähes kaikissa offshorevarustamoissa. Noista hupailulennoista en tiedä, mutta ollaan kipparin kanssa matkusteltu tähän saakka herrasväen puolella lennoilla töihin ja kotiin.
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Janne Koskinen - 22.09.2008, 19:14:29
Vahvat huhut kertovat joidenkin norjalaisten offshorevarustamoiden (ei rigit vaan laivat) siirtyvän hyvinkin pian 1:2 (2/4viikkoa tai vast.) vuorotteluun.

http://www.skipsfarts-forum.net/read.php?TID=4159
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Ari Savolainen - 22.09.2008, 19:45:23
j
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 22.09.2008, 19:14:29
Vahvat huhut kertovat joidenkin norjalaisten offshorevarustamoiden (ei rigit vaan laivat) siirtyvän hyvinkin pian 1:2 (2/4viikkoa tai vast.) vuorotteluun.

http://www.skipsfarts-forum.net/read.php?TID=4159
Ja niinollen pula porukasta senkun pahenee.... ;)
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Markus Alander - 22.09.2008, 20:00:24
Itku kurkussa katselen jo offshoren sopimuksia, taitaa jaada rci "kauniiksi" muistoksi. Lentajana olisin kylla mielummin...
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Rontti - 22.09.2008, 20:07:01
LainaaVahvat huhut kertovat joidenkin norjalaisten offshorevarustamoiden (ei rigit vaan laivat) siirtyvän hyvinkin pian 1:2 (2/4viikkoa tai vast.) vuorotteluun.

Jos se tuohon menee niin ihmettelen aivan v...tusti jos joku vielä viittii Stasin leivissä kärvistellä kun sopimukset on mitä on eikä niitäkään noudateta. Ja tällä tarkoitan nimenomaan kansipäällystöä ja DP-gubbeja.

Janne tuossa mainitsi rigi-hommat mutta itse en välttis sellaisista pitäisi kun laivalla oleminenkin on liikkuvuudesta huolimatta pitkäpiimäistä tuubaa. Mutta voishan sitä tietty joskus kokeilla ni tietäis. Sehän on niin että kaikkea voi koittaa kerran paitsi pomon muijaa etusormella....... ;D
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Ari Savolainen - 23.09.2008, 10:07:14
Keskustelu tässä aiheessa on päässyt venähtämään jo pientareen puolelle, joten oikaisen omalta osaltani takaisin polulle,
eli siis vastaan otsikon kysymykseen.

Ylikonemestari, konepäällikkö  Eidesvik A/S:n Geo Searcherissa. 6-6 vuorottelu ympäri vuoden lämpimillä vesillä.
Pidän Eidesvikia mainiona työnantajana. G.Searcher on yhtiön vanhin laiva, joten ajankulutusongelmia ei ole.
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Roope Haapala - 23.09.2008, 11:17:53
Opiskelen Raumalla Laivakokiksi toista vuotta.
On alkanut epäillyttää laivatyön palkkaus mutta jos ei mereltä parempaa palkkaa saa kuin maissa niin voinpahan aina hyppiä maihin töihin  :thumb:
Onko konemestarilla etc. niin muita vaihtoehtoja kuin laivassa työskentely?
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Jonne Reitti - 24.09.2008, 11:51:37
^Nyt täytyy sanoa, että onneksi tosiaankin vielä opiskelet, tänä syksynä sieltä on tullu tarjolle välillä ihan uskomatonta paskaa, niin paskaa et on joutunu vaivautumaan ja kävelemään LiRaan syömään.

Konemestarit ovat aika haluttua tavaraa myön maapuolella voimalaitoksissa yms. missä pitää käsitellä/valvoa isoja koneita.
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Janne Koskinen - 11.10.2008, 17:46:57
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 22.09.2008, 19:14:29
Vahvat huhut kertovat joidenkin norjalaisten offshorevarustamoiden (ei rigit vaan laivat) siirtyvän hyvinkin pian 1:2 (2/4viikkoa tai vast.) vuorotteluun.

http://www.skipsfarts-forum.net/read.php?TID=4159

No niin Island Wellserver ja Island Frontier

http://www.islandoffshore.com/

ovat siirtyneet 3:6 vuorotteluun (kolme viikkoa työtä / kuusi viikkoa vapaata).
Hyvä näin, tästä se alkaa (siirtyminen offshore laivoissakin 1:2 järjestelmään)
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Joppelis - 14.10.2008, 21:36:42
Opiskelija. Valmistun toivottavasti ens kesänä vahtikonemestariksi, motarin ja puolikkaan kirjat löytyy...
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Tomi Nordström - 14.10.2008, 22:05:40

Automaatio asentaja on ensimmäinen ammatti

Kun armejasta tulin -96 ei löytynyt töitä
jatkoin koulua 2 v ja lopetin kesken.
Kotkasta tarjottiin Laivameklarin/agentin töitä ja tartuin tilaisuuteen heti vuonna -98
Sen jälkeen olen kouluttautunut Laivameklariksi ja ollut töissä yhtä aikaa -98-2000
Nyt 10,5 vuotta meklarina ollut pääasiassa Loviisan Satamassa suku yrityksessä

Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Rontti - 14.10.2008, 22:49:06
LainaaNo niin Island Wellserver ja Island Frontier

http://www.islandoffshore.com/

ovat siirtyneet 3:6 vuorotteluun (kolme viikkoa työtä / kuusi viikkoa vapaata).
Hyvä näin, tästä se alkaa (siirtyminen offshore laivoissakin 1:2 järjestelmään)

Jep jep....pitkästä aikaa jotain positiivisia uutisia offshore laivojenkin porukoille. Toivottavasti yleistyy koko norjaan. (pistin nääs paperit sisään.... ;D)
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Janne Koskinen - 14.10.2008, 23:45:47
Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 14.10.2008, 22:49:06
Jep jep....pitkästä aikaa jotain positiivisia uutisia offshore laivojenkin porukoille. Toivottavasti yleistyy koko norjaan. (pistin nääs paperit sisään.... ;D)

Hiukka OT, mutta turha avata uutta topicia: nämä laivat tekevät well internation works ja tästä oli puhetta jo Botnican mahd. aloittaessa vast. työt. Botnica ei ole koskaan näitä töitä tehnyt (torni rakennettiin ja kokeiltiin Botnicaan), mutta silloin ei luotettu mono-hull aluksiin näissä töissä. IW ja IF tekevät näitä Norjan sektorilla ja niiden katsotaan olevan poralauttojen tapaan "mannerjalustassa kiinni" eli tässä syy 1:2 vuorotteluun (Botnicassakin kävi SAFE:n edustaja houkuttelemassa väkeä SAFE:n ja 1:2 vuorotteluun, mutta nämä hommat silloin 10 vuotta sitten kariutuivat, koska mainitusti silloin ei mono-hull aluksiin luotettu; sivumennen sanoen LWI-activities on syy miksi Botnica rakennettiin DP-3 luokkaan).
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Rontti - 15.10.2008, 10:32:55
LainaaHiukka OT, mutta turha avata uutta topicia: nämä laivat tekevät well internation works ja tästä oli puhetta jo Botnican mahd. aloittaessa vast. työt. Botnica ei ole koskaan näitä töitä tehnyt (torni rakennettiin ja kokeiltiin Botnicaan), mutta silloin ei luotettu mono-hull aluksiin näissä töissä. IW ja IF tekevät näitä Norjan sektorilla ja niiden katsotaan olevan poralauttojen tapaan "mannerjalustassa kiinni" eli tässä syy 1:2 vuorotteluun (Botnicassakin kävi SAFE:n edustaja houkuttelemassa väkeä SAFE:n ja 1:2 vuorotteluun, mutta nämä hommat silloin 10 vuotta sitten kariutuivat, koska mainitusti silloin ei mono-hull aluksiin luotettu; sivumennen sanoen LWI-activities on syy miksi Botnica rakennettiin DP-3 luokkaan).

Joo tutkin kyseisiä aluksia arvelinkin, että syy 1:2 vuorotteluun on WI-työt. Mutta siinä on hyvä alku ja toivotaan että ylettyy myös laivoihin asti. Joka tapauksessa Norjassa käy kova kuhina sopimusten ja etujen parantamiseksi ja nyt on työntekijämarkkinat joten kannattaa painaa päälle kun porukasta pulaa.
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Gallet - 26.11.2008, 08:51:41
Joku ihme matruusin retku... (Vaikka äitee kertookin ylpeenä kavereilleen että olen merikapteeni, tai ainakin vähintään perämies...)
"Merenkulun" lopetin syyskuussa kun ottivat töihin viikkarille, mutta oikeestaan (nyt kun siihen on tottunu) ihan mukava homma,
siisti sisäduuni ja tekee mitä käsketään niin kaikki on hyvin. -vai onko? Ja sen verran laiskanpulskea paskiainen olen niin en edes viitti
valittaa että palkka olis liian pieni...
Omaa oli hölmöyttä vaan kun ei koulua tullu silloin käytyä kun sinne ekan kerran meni vaan piti mennä kesken lopettamaan... Nyt tekis
mieli mennä takasin lukemaan mestariks, mut suomen opintotukijärjestelmä ei mahdollista näköjään palkkaduunista koulunpenkille siirtymistä...

Et sillee, jos vaikka sitte töihin lähtis kun tää viikon loma on liian pitkä ja stressaava ainakin näin talvella... lumityöt ja kaikkee...

ps. Tätä topiccia kun kattelee niin mie oon näköjään joku poikkeus kun olen sen ainoan kouluvuoden viettäny Kotkassa, kaikki muut näyttää
olevan raumalla/raumalta tai sinne menossa...
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: grandy75 - 26.11.2008, 10:53:03
Joo näyttää paljon olevan Rauman koululaisia...
Itse myöskin siellä merenkulun opiskelut alottanut mutta tällä hetkellä hieman "jäissä" ja jatkoa toivottavasti luvassa Turun koulussa... Perämieheksi tässä joskus olisi tarkoitus tulla mutta aika näyttää. Muuten ollut aina Silja friikki ja myöskin siellä hommia paiskonut  :D
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: wanvil - 26.11.2008, 15:28:11
Opiskelen vikaa vuotta ammattikorkeakoulussa matkailualaa. Tällä hetkellä teen opinnäytetyötä ja valmistuminen keväällä. Olen myös töissä incoming-matkailualalla (eli ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailu). Kesällä tekemisissä Helsinkiin saapuvien risteilijöiden kanssa.
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Sami Forsman - 26.11.2008, 16:16:51
Perämies,ja raumalla opit saatu aikanaan. :beer:
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Janne Koskinen - 27.11.2008, 04:58:51
Kuinkas moni muu on käynyt kaikki koulut eri paikkakunnalla, kuten allekirjoittannut?

merimieskoulu Maarianhaminassa (Ålands sjömansskola)
perämiesluokat Raumalla (Rauman merenkulkuopisto)
merikapteeniluokat Turussa (Åbo Navigations institut)

Kursseja Kotkassa (ISPS, AMOS etc.)

Kaikki koulut on hyviä jossakin, kandee vaihtaa paikkakuntaa aina tilaisuuden tullen.
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Juhani Makela - 04.12.2008, 22:18:52
Perämiesluokat Raumalla, kippariluokkaa pari vuotta Åbossa ja loput Samkissa Raumalla taas.

Yliperämies/Senior DPO dyykkipaatissa ja tariffiliksalla, sitä miehistöpulaa ja hyviä tarjouksia odotellessa???

Jos jollain  tietoa missä tienaa ni viestiä tännepäin :)
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Janne Koskinen - 20.12.2008, 12:41:55
Väärin on mennyt ammatinvalinta:

Juttelin Norsk Helikopterin lentäjän kanssa ja hän kertoi seuraavaa:

-nuoren perämiehen lähtöpalkka 1,3-1,4 milj.NOK/vuosi

-loppupalkka kipparina noin 1,8 milj.NOK/vuosi

-vuorottelu 2 viikkoa on duty/ 4 viikkoa off

-viikonloppuna joutuu töihin 1-2 viikonloppuna vuodessa

Voihan vapaa Venäjä itse 190-195 päivää vuodessa pois kotoa ja päällikkönä nippa nappa 0,8 milj.NOK vuodessa.

Unohtakaa nuoriso merityö ja hakeutukaa ilmojen teille.

Merellä ei ole töissä kuin kaltaisiani tolloja.
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Timo Lehtinen - 20.12.2008, 12:56:01
Rahako on ainoa syy merellä töissä olemiseen??? Voi voi!
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Rontti - 20.12.2008, 14:21:12
LainaaRahako on ainoa syy merellä töissä olemiseen??? Voi voi!

Eipä sinne ole mitään muuta järkevää syytä lähteä. Toinen on laiskuus. Merelle pääsee aika lyhyen koulutuksen jälkeen.
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Ari Leskinen - 20.12.2008, 15:23:52
Ulkomaanliikenteen hinaajalla kipparina, 27 vuoden praktiikalla.

Könttipalkka 3400€/kk + vuosilomarahat ja siihen liittyvä ruokaraha.

Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Janne Koskinen - 20.12.2008, 15:39:47
OK Suomessa ei oo tapana puhua palkasta julkisesta, mutta mielestäni on aika rikkoa tämä tabu. Oma päällikön sopimuspalkka 71000 NOK, joka on noin 5000 NOK yli tariffin (sisältää bonukset) päälle tulee ainoastaan jouluraha (noin puolen kuun palkka) 12,5 *71000= 887500 NOK; valitettavasti NOKin kurssi on viime aikoina devalvoitunut 25-30%. Työmäärään ja vastuuseen verrattuna aika paska, mutta enpä muutakaan osaa. Toivottavasti muutkin kommentoivat asiaa rehellisesti.

EDIT: lomapäiviltä tulee ruokaraha 104 NOK/vrk ja matkapäiviltä päiväpalkka 71000NOK/30 eli just ja just yli 900000NOK/vuosi ruokarahoineen ja matkapalkkoineen

EDIT 2: Sivun puolivälissä uusi norskisopimus; tietääkseni kaikissa norjalaisissa on joku bonussysteemi eli noilla ei kukaan duunissa:

http://www.skipsfarts-forum.net/read.php?TID=6641&page=5

mestareitten soppari:

http://www.dnmf.no/WEB/DNMF/dnmfweb.nsf/f6a5dcc2d520bb27c1256f43003ddbe3/7b1a6d9c61ed7993c12574f300438d8b/$FILE/Protokoll%20Utenriks%202008.pdf

klikkaa pdf-liite sivun alalaidasta auki.

Päälliköt on kaikki sopimuspalkalla; enkä löytänyt siihen taulukkoa.

Norjan kruunu oli pari kuukautta sitten 20% vahvempi ja saattaa tippua ensi vuonna lisää.
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Rontti - 20.12.2008, 18:45:39
Lainaajust yli 900000NOK/vuosi ruokarahoineen ja matkapalkkoineen

Toi on tietääkseni n. 20000€ enemmän vuodessa kuin stasin moulinex kipparilla.
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Janne Koskinen - 22.12.2008, 02:08:51
Olkaa muuten arvon mertsut tarkkoja puolison valinnassa:

http://www.saunalahti.fi/peasun/piirrokset/aforismi.jpg

Jos kuitenkin epäonnistutte ja joudutte jatkamaan merityössä, niin kandee miettiä mitä puhelimeen vastaa:

http://www.saunalahti.fi/peasun/piirrokset/uusimaki.jpg

Tilanteen mukaan titteli käyttöön.
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Tomi Liias - 04.01.2009, 23:44:00
Vahtiperämiehen kirja löytyy mutta heinäkuuhun asti vielä maastopuku päällä rekan ratissa tukikohtana Tku, Pansio.
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Janne Koskinen - 01.02.2009, 13:18:16
Väärin meni valinta aikoinaan.

http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2009/01/31/lentaja-tienaa-paremmin-kuin-paaministeri/20092769/12?rss=uusimmat-uutinen


Finnairin lentäjien ja perämiesten keskipalkka on 11 600 euroa. Pitkän kokemuksen jälkeen lentokapteenit voivat päästä työnantajan laskujen mukaan lähelle 20 000 euron kokonaisansioita.

Tohon tulee päälle vapaa autoetu Volvo S80 2,5T.

Lentokapteeneja ei kovin montaa Finnairin palveluksessa ole, se on arvonimi ei ammattinimike.
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Rontti - 01.02.2009, 18:22:08
LainaaTohon tulee päälle vapaa autoetu Volvo S80 2,5T.
On se hyvä etten oo lentokapteeni jos tarttis tollasella paskalla ajella...... ??? Nyt merikapteenina saan sentään ajaa kunnon autolla..... ;D
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Junno Pekola - 03.02.2009, 22:18:06
Menee OT:n puolelle, mutta miten on, jos näin merellä haluaisi joskus työskennellä onko tuo kielitaito kuinka suuri kriteeri? Entäs kuinka kauan opinnot kestää jne?
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Janne Koskinen - 01.03.2009, 21:26:32
Aihetta sivuten; tietojeni mukaan Norjassa Kystverketin luotsit ovat siirtyneet vuodenvaihteessa 2:3 vuorottelujärjestelmästä 2:4 vuorottelujärjestelmään eli kaksi viikkoa duunia, jota seuraa neljän viikon vapaajakso. Onko kenelläkään tarkempaa tietoa aiheesta?
Otsikko: Vs: Ammatinne?
Kirjoitti: Janne Koskinen - 06.03.2009, 17:29:32
Brititkin 1:1 stä 2:3 ratioon: "Rotation is 2 weeks on 3 weeks off."

We have a requirement for a Barge Master to work onboard a Semi-Sub based in the North Sea. Reporting to the OIM you would be responsible for all marine operations onboard.

All applicants must hold a Class 1 Master Unlimited CoC and have previous Semi-Sub experience.

Rotation is 2 weeks on 3 weeks off.

Please forward copy of your CV to shickman@clydemarine.com in first instance.