Länsisataman kehittämisestä

Aloittaja Marko Mälkiä, 10.05.2005, 19:34:16

« edellinen - seuraava »

Marko Mälkiä

Tallinnan-liikenteen kasvavat matkustajamäärät ovat johtaneet tarpeeseen laajentaa Länsiterminaalia. Oma vaikutuksensa on myös ensi keväänä liikennöintinsä aloittavalla Tallinkin uudella lautalla ja lisäätyvillä pika-alusvuoroilla. Ohessa Helsingin Sanomien tulkinta uutisesta ja linkki Helsingin sataman tiedotteeseen.

Tallinnan liikenteelle uusi matkustajahalli

HELSINKI. Tallinnan liikenteeseen keskittynyttä Länsiterminaalia laajennetaan Helsingin Jätkäsaaressa. Alueelle tulee uusi, hehtaarin kokoinen matkustajahalli ja uusi maihinnoususilta.
      Laajennukselle on tarvetta, sillä terminaalin matkustajamäärät ovat jatkuvasti kasvaneet. Lisäksi Tallinnan liikenteeseen tulee kesällä vielä yksi uusi alus.
      Hankkeen arvioidaan maksavan 3,8 miljoonaa euroa.


http://www.hel.fi/port/ajankohtaista/uutiset2005/lansiterminaali.htm

HS:n uutisessa on pahoja asiavirheitä: lehti on kymmenkertaistanut laajennuksen pinta-alan ja jättää mainitsematta kokonaan uudesta laivasta, jonka 2800 henkilön matkustajamäärä jo viimeistään tukkisi terminaalin. Nytkin on ahdasta Romantikan ollessa täysi.

Kenny Leong

Tämäpä on hyvä uutinen :thumb: mieluusti sitä on aina lähtenytkin Tallinnaan mutta sitten tulee heti mieleen se terminaalin ahdistava tungos kuin jollakin intialaisella torilla saati se ainainen jonottaminen passintarkastuksessa <tuohon tuskin muutosta tulee että nopeutuisi.

Janne Heiskanen

Lisäksi kesällä tulee yksi uusi alus?
Ai mitä hä... tarkoittiko tuo AE 4:sta?
Onnistumiseen tarvitaan yksi yritys erehdyksiä enemmän!
Romantika 2.1-3.1.06 - meni jo

Mikko-Oskari Koski

Sitäpä hyvinkin. Neljä AutoExpressiä, Meloodia, Romantika ja Nordlandia on Länsiterminaalin operoiva aluskanta.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Ville Taavitsainen

Lainaus käyttäjältä: Kenny Leong - 10.05.2005, 23:38:20
...saati se ainainen jonottaminen passintarkastuksessa <tuohon tuskin muutosta tulee että nopeutuisi.

Tuo passintarkastukseen jonottaminen todella ottaa päähän, varsinkin kun tuolla viimeisimmällä matkallani piti tehdä tuo passintarkastus 8 kertaa  :) tosin Autoexpressin ollessa aika tyhjä, ja samoin Regina Baltican matkustajamäärän vähyys helpotti passintarkastuksen ruuhkaa.

Romantikalle pääsee nykyään Tallinnan päässä jo paria tuntia ennen lähtöä sisään, joka helpottaa todella paljon passintarkastusta. Tallinnassa päästiin suoraan laivaan, kun missään ei ollut jonoja. Helsingissä se ei ole tietenkään mahdollista kun kääntöaikaa on vaan tunti. Mutta toisaalta  se baari siellä passintarkastuksen jälkeen helpottaa tilannetta kummasti  ;D
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Mikko-Oskari Koski

Länsiterminaalin laajennushalli alkaa vähitellen jo näyttää siltä, miltä se ulospäin tulee aikanaan näyttämään. Ilmeisesti terminaalilaajennuksen on määrä olla valmiina ennen Galaxyn liikenteeseentuloa.
Taksit ja ainakin osa turistibusseista saa jatkossa pokansa laajennusosan katoksen alta, joten sateen sattuessa uudistus on varmasti mukava. Niin myös, jos terminaalissa sattuu olemaan samanaikaisesti kaksi isompaa alusta lähdössä. Saapumistiloihinhan uudistus ei taida hirveästi vaikuttaa. Tai vaikuttaahan se toki viimeistään sitten, kun Schengen-sopimus kattaa Vironkin ja passikontrollit jäävät pois...

Länsisataman ajojärjestelyjä on tarkoitus muuttaa "jotenkin radikaalisti". Kysymykseen, mitä tämä käytännössä tarkoittaa, sain vastaukseksi jargonia, jonka asiasisällössä oli ainakin oletus, että terminaalin olisi tarkoitus vastaisuudessa mahdollisimman vähän häiritä Jätkäsaareen nousevaa asuntoaluetta ja että autojen sisäänajoaluetta on tarkoitus viedä nykyistä isommassa määrin laiturialueelle. Myös toisen matkustajaterminaalin rakennusvaraus Sammonlaiturissa on yhä olemassa, mutta mikään varustamo ei ole vuoden -96 jälkeen osoittanut sitä kohtaan minkäänlaista mielenkiintoa -ei edes Nordic Jet, jonka sopimus K5:ssa on taas vaihteeksi katkolla... ::)

Ai niin, ja vastaaja oli Satamalautakunnan demarijäsen... ;D
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Väyrysen Antti

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 30.01.2006, 16:22:46
Länsisataman ajojärjestelyjä on tarkoitus muuttaa "jotenkin radikaalisti". Kysymykseen, mitä tämä käytännössä tarkoittaa, sain vastaukseksi jargonia, jonka asiasisällössä oli ainakin oletus, että terminaalin olisi tarkoitus vastaisuudessa mahdollisimman vähän häiritä Jätkäsaareen nousevaa asuntoaluetta ja että autojen sisäänajoaluetta on tarkoitus viedä nykyistä isommassa määrin laiturialueelle.
Nähtiin jotain suunnitelmia ja ehdotuksia yksi päivä. Purkanevat Akerin telakkaa vastapäätä sijaitsevan varastorakennuksen jossain vaiheessa. Siitä vapautuu reippaasti maata aivan nykyisen kumipyörien sisäänottopaikan viereen, joten liikenteen tarvitsemasta asfalttitilasta ei tule olemaan puutetta. Myös kumpipyöräalueen laajentamistatarvittaessa Jätkiksen kaijan ulkopäähän on kaavailtu. En nyt muista oliko se laiturin puoleinen alue vai nykyinen ajotie, joka rauhoitettaneen tulevaisuudessa jalkaliikennettä varten. Mahdollisten meluhaittojen torjumiseksi suunnitelmissa oli kaavailtu myös ajoradan ja asuntoalueen välille meluaitaa tai puistikkoa.
-Vanhempi merenkulun harrastaja, Itämeren ferry-asiantuntija, merenkulun huippuosaaja, kuljetusalan ammattilainen ja VIP SILVER (Asiantuntemus ja ammattitaito kilpailukykyisiä myös kansainvälisellä tasolla)-.
FAKTAT: 1) Foorumilla meno on epävakaa ja sen tietää ja selviää vain tulevaisuus.

Mikko-Oskari Koski

#7
Virallinen tieto rakennusaikataulusta on, että Jätkäsaaren ja Saukonpaaden alueen rakentaminen käynnistyy tavarasatamatoiminnan siirryttyä Vuosaaren uuteen satamaan vuosien 2008/2009 vaihteessa. Tarkempi ajankohta määriteltäneen sitten, kun Vuokin eri vaiheiden valmistumispäivämäärät ovat varmat.
Asuin- ja satama-alueiden rajaksi on määritelty suunnilleen nykyinen Hietasaarenkuja, jonka länsipuolelle on tarkoitus rakentaa puistomainen "raja".

Tässä vähän poliittista tavaraa, kaupunkisuunnittelulautakunnan esityslistalta 2.2.2006:
Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti 25.11.2004 lähettää 20. kaupunginosan (Länsisatama) Jätkäsaaren osayleiskaavaehdotuksen nro 11350 kaupunginhallitukselle puoltaen sen hyväksymistä.
Lisäksi lautakunta päätti, että osayleiskaavan jatkosuunnittelussa otetaan huomioon se, ettei se sulje pois mahdollisuutta rakentaa myöhemmin maanalaista yhteyttä Keskustatunneliin.

Jäsen Wallden-Paulig varapuheenjohtaja Rautavan kannattamana teki edellä mainitun lisäysehdotuksen päätösehdotukseen.
Lautakunta äänesti asiasta ja päätti äänin 7 (Johansson, Loukoila, Sumu, Salmi, Wallden-Paulig, Rautava, Anttila)-2 (Rantanen, Väkiparta) hyväksyä jäsen Wallden-Pauligin lisäysehdotuksen.

Osayleiskaavaehdotus on ollut julkisesti nähtävänä 25.2.2005-31.3.2005. Osayleiskaavaehdotuksesta ei esitetty muistutuksia.
Espoon ja Vantaan kaupungit, Sipoon kunta, VR-Yhtymä Oy, Ratahallintokeskus, Uudenmaan liitto, Uudenmaan ympäristökeskus, Museovirasto, Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta (YTV), Helsingin Kaupunginosayhdistysten Liitto ry HELKA, Helsingin kauppakamari, Asuntotuotantotoimikunta, joukkoliikennelautakunta, talous- ja suunnittelukeskus, kaupunginmuseon johtokunta, kiinteistölautakunta (sisältäen kiinteistöviraston geoteknisen osaston lausunnon), kulttuuri- ja kirjastolautakunta, liikuntalautakunta, nuorisolautakunta, opetuslautakunta, pelastuslautakunta, rakennuslautakunta (sisältäen kaupunkikuvaneuvottelukunnan ja teknillisen neuvottelukunnan lausunnot), satamalautakunta, sosiaalilautakunta, tekninen lautakunta (sisältäen Helsingin Veden ja Helsingin Energian kannanotot), terveyslautakunta, yleisten töiden lautakunta ja ympäristölautakunta ovat antaneet lausuntonsa ehdotuksesta.


Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että asiassa edetään laillisessa järjestyksessä -ja että se, toisin kuin länsimetro, saattaa jossain aikataulussa jopa toteutua.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

Helsingin Länsiterminaali laajenee jälleen
Julkaistu 20.3. 20:34

Helsinki on laajentamassa jälleen Länsiterminaalia.
      Nykyiseen terminaalirakennukseen ei tehdä merkittäviä muutoksia, mutta matkustajasiltaa aiotaan jatkaa noin 220 metriä Länsisataman kärkeen päin.
      Sillan yhteyteen rakennetaan kaksikerroksinen maihinnousuhalli. Halliin tulee pienet odotustilat molempiin kerroksiin. Lisäksi tehdään muutostöitä laituri- ja kenttäalueella.
      Jos kaupunginvaltuusto hyväksyy hankkeen maaliskuun lopussa, rakentaminen alkaa heinäkuun puolivälissä. Työt valmistuvat ensi vuoden helmikuun loppuun mennessä.
      Laajennustyöt maksavat 14,6 miljoonaa euroa.
     
Tallink-varustamo on tilannut kaksi uutta isoa lauttaa matkustaja- ja rahtiliikenteeseen. Ensimmäinen aloittaa liikennöinnin maaliskuussa 2007 ja toinen alkuvuodesta 2008.
      Uusien alusten matkustajien maihinnousuportit ovat noin viisi metriä korkeammalla kuin nykyisten, joten olemassa olevia maihinnousu- ja matkustajasiltoja ei voida käyttää.
     
Länsiterminaalia on laajennettu useita kertoja sen avaamisen jälkeen 1995.
      Uusin lähtöhalli valmistuu toukokuussa, jonka jälkeen terminaaliin mahtuu 2 850 ihmistä. Tallink vaihtaa lähtöhallin valmistumisen jälkeen Romantika-aluksen suurempaan Galaxy-laivaan.
      Länsiterminaalin kautta matkusti Viroon viime vuonna 2,6 miljoonaa ihmistä, jossa oli kasvua edellisvuoteen 4,2 prosenttia.
      Rahtia kuljetettiin terminaalin kautta 800 000 tonnia. Kasvua oli 31 prosenttia. (HS)


Eli ilmeisesti uusille pika-aluksille ei olla tekemässä kaksikerroksista lastausramppia ellei se sitten sisälly noihin mainittuihin laiturialueilla tehtäviin  muutostöihin... ???
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

Tämänpäiväinen Metro esittelee mielenkiintoisen havainnekuvan Jätkäsaaren tulevaisuudesta. Maamassojen täytön on määrä alkaa vuonna 2009. Pääasiassa täyttömaan on tarkoitus palvella asuntorakentamista Saukonpaadessa, Saukonrannassa ja Saukonnokalla, mutta noin 1,25 miljoonan kuutiometrin kippaus nykyisen Sammon- ja Valtamerilaiturin jatkoksi on merkitty nimenomaan "sataman laajennukseksi".
Tällaista laajennusta tuskin edes suunniteltaisiin ilman realistisia suunnitelmia Länsisataman matkustajaliikennekapasiteetin lisäämisestä, mikä käytännössä tarkoittanee sitä, että Sampo-terminaali kuuluu yhä suunnitelmiin. Sataman laajennusvuosiksi on Metron havainnekuvassa merkitty 2012-13.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kenny Leong

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 30.05.2006, 10:14:00
Tämänpäiväinen Metro esittelee...

Myös netissä pääsee lukemaan kyseistä lehteä, mikäli sitä ei ole käsien ulottuvilla:

http://www.metrolehti.fi/content/acrobat/helsinki/FIHEL_20060530_A_metro.pdf (sivu 9)

Mikko-Oskari Koski

#11
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 22.03.2006, 01:20:35 Eli ilmeisesti uusille pika-aluksille ei olla tekemässä kaksikerroksista lastausramppia ellei se sitten sisälly noihin mainittuihin laiturialueilla tehtäviin  muutostöihin... ???
Ei välttämättä alunperin oltukaan; korkeammat matkustajaputket tosin kyllä kuuluivat asiaan jo tuolloin. Suunnitelmathan menivät uusiksi, kun Fasteritkin siirrettiin operoimaan Stadiin...

Lainaus käyttäjältä: Sami Koskinen - 06.01.2007, 18:06:36
Tästä tulivatkin mieleen laituripaikka-asiat Helsingin päässä. Hernesaarelta katsellessa vaikuttikin siltä, ettei laitureihin, joihin tällä hetkellä putket Länsiterminaalista on, välttämättä Fastereita ajettaisi. Jos käytetään busseja matkustajien lastaamiseen, voidaan laituripaikka valita vapaammin.
Kun Fasterit nyt ovat hetkellisesti parkkeeranneet Länsiterminaalin edessä olevaan kaijaan, ovat matkustajatkin mitä ilmeisimmin kiltisti laskeutuneet putkesta platalle kävelläkseen parinkymmenen metrin matkan autorampin kautta alukseen. Toinen mahdollisuus voisi olla tuo mainittu bussi, mutta se vaikuttaisi vähän turhalta... Ratkaisu on erittäin väliaikainen, sillä uusia matkustajaputkia rakennetaan Sammonlaituriin jo täyttä häkää. Jos töiden nopeudesta yhtään minkäänlaisia arvioita pystyy esittämään väittäisin laiturin olevan valmis jo ennen ehdotonta takarajaa 15.1., jolloin Nordlandian, Fasterin ja VT:n on määrä olla satamassa valmiustilassa suunnilleen samanaikaisesti (tai no Nordlandia ehtii kyllä VT:n alta pois, jos molemmat haluavat käyttää terminaalin paraatipaikkaa..).

Fastereiden lisäksi uutta paikkaa tullee käyttämään myös Star, sillä ainakaan minun silmääni ei sattunut rakenteen kummassakaan sivustassa sellaista exitiä, joka olisi sovitettavissa Länsiterminaalin nykyisiin putkiin. Mikä tarkoittaa myös sitä, etteivät Star ja Faster voi olla ainakaan lastaamassa/purkamassa Helsingissä samanaikaisesti.

edit: Fasterithan päätyivät sitten aamukäynnillään Atlantinlaiturin puolelle, mutta siinä vaiheessa Tallink oli jo muutenkin tehnyt Saksanlinjallaan kaikki mahdolliset kuviteltavissa olevat virheet...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

#12
Ilmeisesti juuri tässä keskustelulangassa mainittu täyttömaan ajo Jätkäsaaren kärkeen on nyt käynnissä. Moni asia on silti mennyt toisin kuin aikanaan epäilimme. Yksi isoimmista yllätyksistä on ollut se, että Länsiterminaali yhä on vain yksi terminaali, josta merkittävä osa asiakkaista tramppaa melkein kilometrin laivalle -jalankulkijoiden bussiroudauksista sentään päästiin eroon "jo" vuonna 2008.  ::)

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 23.04.2012, 22:09:52
Länsisataman ongelma on osittain siinä, että sinnekin autoja mahtuu katuverkkoon vain rajattu määrä ja jos kaikki tungetaan sinne, ei katujen välityskyky riitä. Tässä mielessä en ihan ymmärrä Helsingin kaupungin pakkomiellettä keskittää lauttasatamia. Jos nyt rakenteilla tai suunnittelun loppuvaiheessa olevat uudet asuinalueet oltaisiin suunniteltu eri tavalla, meillä voisi olla olemassa tai tulossa lauttasatamat Sompasaaressa ja Laajasalossa.

Sompasaareen ei mahtuisi isoa satamaa jos suunnitellut sillat Korkeasaareen ja Tervasaareen toteutetaan, mutta saaren eteläkärkeen mahtuisi silti yksi tai kaksi laituripaikkaa, tarpeeksi yhden varustamon tarpeisiin. Laajasaloon mahtuisi enemmänkin laitureita. Molemmissa paikoissa suunnitellun raitiotiesillan toteutuessa keskustayhteys hoituisi jalan tuleville matkustajille hyvinkin sukkelasti ja satamaan tulevat autot eivät kulkisi keskustan läpi. Molemmissa tapauksissa uusi satama olisi "voit vain voittaa" -tilanne.

Mutta eihän meillä mitään tälläistä kätevää voi tehdä, tarjolla on vaan satamia joihin ei saisi tuoda autoja tai satamia joihin ilman autoa liikkuvien matkustajien on liian vaikea päästä.
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 24.04.2012, 13:32:52
Samaa mieltä. Helsingin Länsisatama ainakin nykyisellään, eli vuodesta toiseen jatkuvana rakennustyömaana, on mielestäni aivan toivoton sumppu varsinkin ennen Baltic Princessin lähtöaikaa, kun myös pikalaivalle menijät ovat vielä mukana samassa sekamelskassa. Ihmettelenpä kyllä todella, jos "helsingin herrat" tosiaankin kuvittelevat sekaan mahtuvan vielä Vikinginkin liikenteen. ::)

Länsiterminaalin alueen laajennusten kohdalla nähdään, miten vaikeaa on suunnitella tulevaisuutta. Kun Tallink ja Eckerö vuonna 1995 muuttivat Olympiasta Jätkäsaareen, tuntui terminaali hieman ylimitoitetulta ja sen autokenttäkin oli riittoisa niin kahden papenburgarin, Otsin, Tallinkin kuin kruiserilautankin tarpeisiin. Jonkin verran on asetelma muuttunut siitä.
Sammonlaiturin terminaalihanke taisi hautautua byrokratian alle, vaikka se olisikin hyvin tervetullut juuri pikaliikenteen kannalta. Ja jos jokin uusi laituripaikka tulee vielä matkustajaliikennettäkin (siis vakikulkijoita, ei risteilijöitä!) palvelemaan, sitä varten olisi välttämättä  uusi terminaalikin tehtävä, sillä matka nykyisestä länsiterminaalista nyt vain yksinkertaisesti on liian pitkä.
Vikingiä tuskin Länsiterminaaliin ollaan ajamassa, sillä oletusarvonahan on, että yksi varustamo operoi vain yhdestä terminaalista. Ja Tallinkinkin intresseissä lienee kaikin mahdollisin tavoin vastustaa Seren ja Sympan siirtoa pois Olympiasta. Länsiterminaaliin tarvittaisiin Vikingiä varten myös lisää lipputiskejä ja automaatteja, Silja mahtuisi sinne Tallinkin seuraksi kyllä, kunhan laivojen lähtöajat sopivasti porrastettaisiin.

Sompasaari olisi ollut ideaali satama juuri moneksi tunniksi satamaan jääviä aluksia ajatellen. Se olisi ollut ihan yhtä keskeisellä paikalla kuin Skatta tai Olympia ja logistisesti huomattavasti järkevämpi, Vikingille suorastaan ideaali, vaikka XPRS:n matkanteko olisikin saattanut hidastua. Mutta kun ei niin ei.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Janne Koskinen

#13
Satamalautakunta:

"Johtokunta päätti 13.9.2011 oikeuttaa Helsingin Sataman tilaamaan
Jätkäsaaren laiturin jatkeen rakentamisen Terramare Oy:ltä 3 827 000
eurolla (alv 0 %). Lisäksi johtokunta oikeutti teknisen johtajan tilaamaan
urakkaan liittyviä lisätöitä 765 400 eurolla (alv 0%).
Urakassa rakennetaan laiturin perusrakenteita 300 metriä.
Perusrakenteina toimivat betonielementit on valettu maissa
liukuvalutekniikalla. Urakan mukaisena laituri oli tarkoitus rakentaa
jatkumaan Jätkäsaaren laiturin linjassa. Uuden ja vanhan laiturin
liittymäkohtaan oli tarkoitus rakentaa erillisenä urakkana paalujen
varaan perustettu kaksipuolinen peräramppiuloke. Tänä vuonna oli
tarkoitus pyytää tarjoukset Valtamerilaiturin jatkamisesta sekä
laajennusalueen päädyn rakentamisesta. Näiden suunnitelmien
toteuduttua olisi Länsisatamaan saatu kaksi uutta laivapaikkaa.
Helsingin Sataman kehittämisohjelmassa 2022 ennustetaan Tallinnan
liikenteen voimakasta kasvua Länsisatamassa. Alkuvuodesta ryhdyttiin
myös valmistelemaan Länsisataman asemakaavoituksen pohjaksi
viitesuunnitelmaa, jossa ilmaistaan sataman tulevat rakentamistarpeet.
Työn yhteydessä todettiin, että tässä vaiheessa on tarpeen päättää
laivapaikkajärjestelyistä. Selvitysten perusteella katsottiin tarpeelliseksi
rakentaa Länsisatamaan niin monta laivapaikkaa kuin mahdollista.
Kolmas lisäpaikka voidaan toteuttaa siten, että Jätkäsaaren laiturin
jatkeen linjaukseen tehdään laivaleveyden suuruinen muutos."

Mielenkiintoinen visio; kuinkahan Länsisatama "imee" kaiken liikenteen?

Koska Tallinnan liikenne saavuttaa saturaatiopisteensä?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 21.05.2012, 01:17:31
Satamalautakunta:

"Johtokunta päätti 13.9.2011 oikeuttaa Helsingin Sataman tilaamaan Jätkäsaaren laiturin jatkeen rakentamisen Terramare Oy:ltä 3 827 000 eurolla (alv 0 %). Lisäksi johtokunta oikeutti teknisen johtajan tilaamaan urakkaan liittyviä lisätöitä 765 400 eurolla (alv 0%).
Urakassa rakennetaan laiturin perusrakenteita 300 metriä.
Perusrakenteina toimivat betonielementit on valettu maissa liukuvalutekniikalla. Urakan mukaisena laituri oli tarkoitus rakentaa
jatkumaan Jätkäsaaren laiturin linjassa. Uuden ja vanhan laiturin liittymäkohtaan oli tarkoitus rakentaa erillisenä urakkana paalujen
varaan perustettu kaksipuolinen peräramppiuloke. Tänä vuonna oli tarkoitus pyytää tarjoukset Valtamerilaiturin jatkamisesta sekä
laajennusalueen päädyn rakentamisesta. Näiden suunnitelmien toteuduttua olisi Länsisatamaan saatu kaksi uutta laivapaikkaa.
Helsingin Sataman kehittämisohjelmassa 2022 ennustetaan Tallinnan liikenteen voimakasta kasvua Länsisatamassa.
Alkuvuodesta ryhdyttiin myös valmistelemaan Länsisataman asemakaavoituksen pohjaksi viitesuunnitelmaa, jossa ilmaistaan sataman tulevat rakentamistarpeet. Työn yhteydessä todettiin, että tässä vaiheessa on tarpeen päättää laivapaikkajärjestelyistä. Selvitysten perusteella katsottiin tarpeelliseksi rakentaa Länsisatamaan niin monta laivapaikkaa kuin mahdollista. Kolmas lisäpaikka voidaan toteuttaa siten, että Jätkäsaaren laiturin jatkeen linjaukseen tehdään laivaleveyden suuruinen muutos."

Tämä suunnitelma nyt ilmeisimmin on rakenteilla shuttlejen kaijan taakse ja Valtamerilaiturin puolellekin mahtuu ainakin periaatteessa 1-2 laivapaikkaa. Tosin siinä tapauksessa, että tässä kaavailtu kiertoraitiolinja toteutetaan, voi olla vaikeuksia löytää kaikille riittävää autokenttää, rahdin odotusaluetta tms. Tyynenmerenkadun päähän toteutettava terminaali voisi olla hyvä juuri noita päädyssä olevia aluksia ajatellen, jolloin nykyinen Länsiterminaali jäisi vain LJ4- ja 5-kaijoihin operoivien alusten käyttöön.

http://www.uuttahelsinkia.fi/jatkasaari/liikenne/liikenneyhteydet

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 21.05.2012, 01:17:31
Mielenkiintoinen visio; kuinkahan Länsisatama "imee" kaiken liikenteen?
Huonosti. Varsinkin, jos tänne ängetään vielä Skattalta ja Olympiasta häädettävä liikenne. Tosin jos Länsiväylältä Crusellinsillan kautta terminaaleille ja niiden lähtöselvitysalueelle sekä päinvastoin on ainoa yksityisautoille ja rekoille sallittu reitti tänne ja pois kulkemiseen, saattaa toimiakin. Mutta se todella edellyttää keskustan suuntaan menevien katujen muuttamista vain joukko- ja kevyelle liikenteelle sallituiksi.

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 21.05.2012, 01:17:31
Koska Tallinnan liikenne saavuttaa saturaatiopisteensä?

Epäilen niin jo käyneen, mutta tasoittuminen voi vielä ottaa aikansa eli hetkittäistä kasvua ja epäilemättä myös liikenteen tasautumista eri vuorojen kesken varmaan vielä tapahtuu.
Tosin tässä asiassa voi tapahtua yllättäviäkin muutoksia lyhyelläkin varoitusajalla... ::)

(Mutta noin ylisummaan vajaan vuoden vanhat kommenttini olivat sellaisenaan yhä käypiä hieman päivitettyinä)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950