S/s Kalla, mikä historia?

Aloittaja Lasse Reunanen, 10.05.2007, 22:54:30

« edellinen - seuraava »

Pekka Pirkola

Ok.Kiitokset tiedosta!! Onko sinulla enemmänkin laivakuvia noilta käynneiltä rahjassa?
Alus joka ei myötäile merta,on tehty maalle.

Heikki Saraste

Lainaus käyttäjältä: Pekka Pirkola - 11.02.2008, 09:56:39
Ok.Kiitokset tiedosta!! Onko sinulla enemmänkin laivakuvia noilta käynneiltä rahjassa?

Ei todennäköisesti sellaisia, jossa näkyisi koko laiva. Tutkin vielä, löytyykö jotain. 

Erkki Tirkkonen

#62
Näyttää olevan kuvablogin arkistossa kuvia Kalla II ja Joutsen II. Oikopolku löytyy esim. näin. Mene keskustelusivulla hinaaja Fakir palstalle. Sieltä löytyy valmis "linkki" Aguaman/ Fakir. Samassa kuvasarjassa on myös mainitut alukset Kalla II ja Joutsen II

Tero Hytönen

http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=10960.0

Se minun tietämäni Kalla haperoituu yhä Joensuun Penttilässä. Pari viikkoa sitten oli nuoriso kipannut nurin ohjaushytin jäänteet, on aika surkean näköisessä kunnossa. Tietääkseni hiekkapuhalsivat ja maalasivat rungon noin kymmenen vuotta sitten Utran telakalla, olivat ilmeisesti lyöneet paikka peltiä vanhojen päällekkin. ja siitä lähtien odotellut uutta omistajaa kuivilla Penttilässä. Kaverin kaveri sen muistaakseni aikoinaan ajoi Kuopiosta joensuuhun omankoneen voimin. Utraan sen hinasivat muistaakseni parin aluksen avuin. On ollut viimevuodet entisen autokauppiaan, olikohan Taisto Nikkilän tms. omistama. Viimesyksynä oli Keltaisessa Pörssissä myynti-ilmoitus, hintapyyntö rungolla oli 19500€ ja myyjänä joku postilokero firma.. Sisällä näyttää olevan joku dieselkone, josta on kansi varastettu ja ilmeisesti sateen alla olleena on muutenkin jumissa. Kansi on puuta ja niinkuin todettu puinenohjaushytin jämäkin on nyt nurin.

Aisasta paremmin tietävät korjatkaa jos olen väärässä.

Lasse Reunanen

Luepas koko topicci läpi ni huomaat heti alussa, ettei kyse ole samasta aluksesta.
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Ossi Salminen

Olen Ossi Salminen Raumalta. Olen suunnitellut ja valvonut " vesibussi Kalla II " rakentamisen Kalajoen Veneveistämön
tiloissa, Nivalan ammattikoulun alaisella veneenrakennuskurssilla vuonna 1966 -67. Päiviö Rahja oli aluksen tilaaja.
Aluksen runko on valmistettu n. 6 x 80 mm mahonkilistoista kolme kerrosta ristiin liimaamalla.
Moottoreina oli kaksi Volvo Penta sisäperämoottoria.

Selvittelen aluksen historiaa ja nykytilaa. Olen päässyt 80-luvulle, josta viimeinen havainto on veneen myynti Ähtäriin. Olisin kiinnostunut saamaan lisätietoa aluksen vaiheista ja kuvista. Voit lähettää tietoja ja kuvia suoraan sähköpostiini ossi.salminen@nupa.fi.


Erkki Tirkkonen

S/S Kalla on nykyisin Jyväskylän seudulla. Siis teräsrunkoinen entinen höyrylaiva Saimaalta. Nyt kyselemäsi M/S Kalla on puualus.
Voit aloittaa uuden Aiheen vaikka nimellä Vesibussi M/S Kalla II, niin ei mene "puurot ja vellit" sekaisin. Löytyy paremmin vastaukset.

Pekka Hömppi

Lainaus käyttäjältä: Antti Aho - 22.01.2008, 11:50:29
Kun ei mistään kuulu mitään, niin pitää jatkaa taas itse...

Nytkähti nimittäin tutkimus eteenpäin ja laivan historia taaksepäin. Onni Saareks omist Lappeenrannassa 1950-luvulla puisen Joutsen-nimisen matkustajamoottorialuksen ja hankki sen rinnalle isomman, joka sai nimen Joutsen II.

Tämän hän osti Paraisten Kalkki Oy:n Lappeenrannan tehtailta, joiden omistuksessa alus oli Hulda-nimisenä. Tämä oli moottorialus jo tässä vaiheessa, siis 1950-luvun lopulla, voimanlähteenään Wickström-diesel, joka vaihdettiin myöhemmin Mercedes-Benziin ja sitten Fordiin, joka siinä oli silloin kun se Kalajoelle 1960-luvulla lähti. Joutsen II oli tilausristeilykäytössä, minkä lisäksi liikennöi säännöllisemmin Lappeenrannan sataman ja Karhusaaren väliä. Alus oli rekisteröity n. 40 matkustajalle.

Eli siis Partekin omistuksessa ollut Hulda, mutta mikä tätä ennen? Tutkimus jatkuu. Muistaisiko tai tietäisikö kukaan enemmän?
Huldan vanhoja lokikirjoja on löytynyt Lappeenrannan Parocin purettavasta pääkonttorista.

http://www.esaimaa.fi/Online/2017/09/16/Kurkistus%20historiaan%20—%20Parocin%20Lappeenrannan%20vanhasta%20pääkonttorista%20löytyi%20yli%20satavuotiaita%20tuntikortteja%20ja%20Hulda-laivan%20lokikirja/2017122689696/4