Mariellan risteilyt Helsingistä Kapellskäriin

Aloittaja Tomppir, 14.02.2004, 14:38:41

« edellinen - seuraava »

Joni Huopana

Lainaus käyttäjältä: Eeropekka Hakkarainen - 27.04.2005, 21:24:32
Tottakai siinä on se rahtipuoli.. Sähkö on kuitenkin halvempaa mitä raskas polttoöljy.

Tietääkseni kyseiselle risteilylle kaupataan autokantta parkkitilana, joten rahdin kulkemisesta ei ole varmuutta. Sitäpaitsi pysähdys on erittäin lyhyt.

Harri.Lehtonen

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korhonen - 28.04.2005, 01:35:51
Lainaus käyttäjältä: Pekka Lappalainen - 27.04.2005, 21:59:25
Semmonen tarkennus oli pakko heittää että yksikään matkustaja-alus ei maasähköä käytä. Niiden sähkönkulutus on sen verran tanakkaa että alkais valot vilkkumaan kaupungissa jos heittäis töpselin seinään  ;) ;D

;D

Ja sellaista kaapelia mikä tuon sähkön siirtämiseksi tarvittaisiin ei ilman satamanosturia siirreltäisi kun kerran pursiseuran Puuhamaallakin sähkökaapeli oli paksumpi kuin ison miehen ranne ja täyttä tavaraa sisältä jolloin jo sen siirtelyyn tarvittiin joka kerta useamman varushenkilön rehkimistä.  :P

Niin käytännössä pitäisi vetää korkeajännite linjat laivaan jos mielittäisiin inhimillisen paksuisella piuhalla siirtää sähköä noin suureen tarpeeseen....

Eeropekka Hakkarainen

Aika outoa tuo, että sähköt jauhetaan aluksen omilla koneilla eikä oteta maista.. Paljonkohan esim. romantika joka on noin 15h satamassa putkeen kuluttaa ko. aikana öljyä pelkän sähkön tekoon?
Aiemmin: lähes kaikki Suomen liikenteessä olleet aina Vikingin Kalypsosta Silja Operaan.
Viimeksi:
v. 2012 Nordlandia, Gabriella, Superstar, Baltic Queen
Tulossa:
v. 2013 Viking Grace

http://www.flickr.com/photos/eph1/
http://eph.iki.fi/

Repe

#48
Kun olin silja Serenaden komentosillalla sanottiin siellä että laiva kuluttaa noin 8000 talouden verran sähköä.

Harri.Lehtonen

Lainaus käyttäjältä: Eeropekka Hakkarainen - 29.04.2005, 18:13:15
Aika outoa tuo, että sähköt jauhetaan aluksen omilla koneilla eikä oteta maista.. Paljonkohan esim. romantika joka on noin 15h satamassa putkeen kuluttaa ko. aikana öljyä pelkän sähkön tekoon?

Varmasti osasyy miksi jauhetaan koneilla on se, että Suomen ilmastossa tarvitaan yleensä myös  lämpöä. Näin apukoneista sähköntuotannon yhteydessä tuleva hukkalämpö saadaan hyödynnettyä lämmitykseen ja tehokkuus tulee kohtuu hyväksi. Sähköllähän laivaa ei ole kuitenkaan taloudellista lämmittää siis kustannusmielessä  ;)

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 28.04.2005, 12:09:48
Tietääkseni kyseiselle risteilylle kaupataan autokantta parkkitilana, joten rahdin kulkemisesta ei ole varmuutta. Sitäpaitsi pysähdys on erittäin lyhyt.

Pitää paikkansa itse ajoin autolla laivaan ja ainoastaan 10 muuta henkilöautoa oli parkissa laivalla. Sen lisäksi oli pari keikkabussia ja yksi puoliperävaunu. Tilaa kyllä riitti todella hyvin..  Toisin kuin itse aluksella vaikka matkustajamäärä on nyt pudotettu 2700:sta takaisin kahteen ja puoleen tuhanteen.  Fun Club, Pub ja Cafe olivat lähes jatkuvasti täynnä.  20€ maksoi auton parkkipaikka laivalla, eli samoja hintoja kuin maissa. Ja oli todella vaivatonta mennä autolla siihen verrattuna , että olisi tunnin jonottanut täydessä terminaalissa

Yleiset tilat oli kuitenkin yllättävät siistit ja hyväkuntoiset ja tyylikkäät. Ne ei näyttänyt niinkuin monen muun uudsitetun aluksen sisusta  Ikean alennusmyynnistä ostetulta.  Lisäksi hytit ja hyttikäytävät oli myös todella hyvässä kunnossa. Ainoa miinus on tämä Vikingin laivojen hyttien pieni koko.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Jarkko Korhonen

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 26.05.2005, 21:52:32
Toisin kuin itse aluksella vaikka matkustajamäärä on nyt pudotettu 2700:sta takaisin kahteen ja puoleen tuhanteen.  Fun Club, Pub ja Cafe olivat lähes jatkuvasti täynnä.

Ihan täynnä ei tainnut Mariella kuitenkaan olla kun taisin vielä lauantaina tarkistaa online-varauksesta ja näytti olevan lähes kaikissa hyteissä tilaa...Mutta hyvä että siellä on matkalaisia riittänyt, ehkäpä tämänkaltaisia juttuja tullaan toteuttamaan vielä uudestaankin.  :thumb:
Perämies on erämies.

Petri Lindqvist

Ei ollut Mariella täynnä, lähes joka hyttiluokkaan vapautui tilaa loppumetreillä. Tunnelma risteilyllä oli kyllä hyvä ja etenkin Fun Club ja Pubi oli aivan täynnä illan mittaan. Toisaalta ruokaravintoloissa ei ollut minkäänlaista tungosta.

Toivottavasti näitä järjestetään useamminkin. Viinanmyynti varmaan vähintään tuplaantui tavalliseen sunnuntain ruotsin risteilyyn verrattuna.

Petteri Virtanen

Mariella tekee jälleen lokakuussa kaksi S-etukorttiristeilyä Helsingistä Kapellskäriin. Lähtö perjantaina 21.10. klo 12.00 ja paluu lauantaina 22.10. klo 12.50 ja lähtö takaisin Kapellskäriin klo 15.00 ja paluu sunnuntaina 23.10. klo 15.20.
Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata.
(Mae West)

Juha Pulli

Kiitos tiedosta! Voisiko laiva harrastaja jättääkään väliin tätä Punaisen Yhtriön Punaista tarjoiusta. Mä ainakin aion varata matkan Mariella Itämeren punaisella kuningattarella Kapellskäriin. Aaaah. Siitä onkin aikaa kun tämä poika on viimeksi matkustanut Mariellalla ja ekaa kertaa Kapellskäriin. Kapellskär on nostalginen satama jossa voi havaita sitä jotain! :beer:
Duunarin paikka on messissä.

Joni Huopana

#55
Mariella tekee jälleen 24h risteilyn tammikuussa:

Lähtö Helsingistä perjantaina 26.1.2007 klo 12.00,
paluu lauantaina 27.1. klo 11.45.
http://www.vikingline.fi/reitit/mariella_24h.asp

Kille

Lainaus käyttäjältä: Reima Metsäranta - 29.04.2005, 19:45:10
Kun olin silja Serenaden komentosillalla sanottiin siellä että laiva kuluttaa noin 8000 talouden verran sähköä.
menee vähän ohi aiheen mutta europakin kuluttaa 4800 ampperii ja esimerkiksi Tukholman satama pystyy syöttämään vain 3600 ampperii  :deal: