Viking Line tuo katamaraanin Tallinnan-linjalle

Aloittaja Pekka Linnainen, 17.02.2017, 11:38:38

« edellinen - seuraava »

Veikko Ahola

Ihan nyt tammikuussa, kohtuullisen näkyvästi mainostivat asiaa ständissään. Itsekin olen yrittänyt etsiä netistä tietoa aiheesta, mutta en ole löytänyt mitään.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 20.02.2017, 20:29:06
Ensimmäisessä postauksessa olevan linkin kautta pääsee sivulle, jossa on oikeassa sivupalkissa havainnekuva aluksesta.
Mikä ei tosin tarkoita, että laiva oikeasti tulisi näyttämään kuvan mukaiselta. (Itsehän elättelen toiveita hiukan erilaisesta värityksestä).

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 20.02.2017, 07:59:51
Tämä yllätti kyllä itsenikin, mutta ehdottomasti positiivinen muutos. Seacattien lähdettyä linjalta, on kilpailu mahdollistanut ennen edullisen Linda Linen hintojen noston. He tästä varmaan pahiten takkiinsa kuitenkin ottavatkin. Noin muuten (ennen Megastaria) olen ehdottomasti pitänyt eniten tavasta ylittää Suomenlahti tälläisellä pika-aluksella.

Lindan pystyssä pysyminen on tainnut olla vähän niin sun näin jo pidemmän aikaa. Mutta muuten en ole ollenkaan varma tuosta Viikkarin katamaraanikokeilun onnistumisesta. Jo aiemmin nuo Tallinkin nopeat lautat käytännössä tappoivat pikalaivaliikenteen: matka-aika ei pidentynyt kuin 20 minuuttia, mutta toi tilalle varmat lähdöt. Pikalaivoilla kun oli kelirajat liikenteelle. (vähän ihmettelen, miten ne Kreikan saaristossa pystyvät ajelemaa paljon pahemmin kuoppaisissa keleissä) Nopeasti keksin yhden ainoan syyn käyttää tuota "pikalaivaa": pienempi kapasiteetti ja siten myös nopeampi purku ja lastaus, jos se vaan hoidetaan kunnolla.

Mutta onhan kilpailu aina hyväksi, jos se lopulta vaikuttaa siihen, mitä asiakas maksaa tuotteesta. Millään vitosen tarjouksilla ei Viikkari pysty tuota katamaraanilla mitenkään kannattavasti ajamaan.

Lauri Valtonen

Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 28.02.2017, 11:32:28
Mutta muuten en ole ollenkaan varma tuosta Viikkarin katamaraanikokeilun onnistumisesta.

Aika näyttää. Itse näen tämän melkoisena palvelun parantumisena. Xprs aikataulut varsinkin menon suhteen Helsingistä kun ovat reittimatkoissa aika huonot 8-16 työskentelevälle. Jos haluat perjantaina lähteä viikonloppumatkalle autolla muulla kuin Tallinkilla niin Vikari rantautuu 24:00 ja Finlandia 00:45. Tämän lisäksi Tallinan satamassa on viime aikoina mennyt 45 minuuttia että alueelta pääsee pois autolla.

Katamaraani  auttanee myös usein loppuunmyytyihin xprs laivan autopaikkoihin sekä jopa loppuunmyytyihin kansipaikkoihin. Ja nyt ei edes puhuta sesonki lähdöistä kesällä vaan off season lähdöistä.



Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Lauri Valtonen - 28.02.2017, 16:53:04
Katamaraani  auttanee myös usein loppuunmyytyihin xprs laivan autopaikkoihin sekä jopa loppuunmyytyihin kansipaikkoihin. Ja nyt ei edes puhuta sesonki lähdöistä kesällä vaan off season lähdöistä.

Katamaraanin liikennöintikulut (polttoaineen kulutus) suhteutettuna pienempään kapasiteettiin tekevät sen, ettei se voi olla pelkkä ylivuotoalue. Onhan toki olemassa pointtinsa, että tuo hankittiin sesonkiin. Vaikken ihan vakuuttunut olekaan tuon toimimisesta, niin jollain tavoin tuo oli kuitenkin aika lailla piristävä poikkeus tämänhetkiseen tilanteeseen. Ja olihan Viking Line aikoinaan ensimmäinen, joka tuota väliä katamaraanilla ajoi.

Muuta muuten autopaikkojen osalta Viking saa vähän syyttää itseään: miksi piti tehdä XPRS:iin alamittaiseksi osoittautunut autokansi?

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 01.03.2017, 10:23:40
Muuta muuten autopaikkojen osalta Viking saa vähän syyttää itseään: miksi piti tehdä XPRS:iin alamittaiseksi osoittautunut autokansi?

XPRS:hän on osoittautunut lukuisia kertoja täysin virhearvioksi reitillä. Sitä on jouduttu jo laajentamaan niin monta kertaa, että ei ihan mennyt putkeen sen suunnitelmat.

Juha Tuomala

Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 02.03.2017, 15:00:31
XPRS:hän on osoittautunut lukuisia kertoja täysin virhearvioksi reitillä. Sitä on jouduttu jo laajentamaan niin monta kertaa, että ei ihan mennyt putkeen sen suunnitelmat.

Siitä puhuttaessa, mm Tallink tarjoaa hyttiä muistaakseni 50€ hintaan mikä on suolainen 2h majoituksesta. Luulen, että iso osa siitä menee hytin "siivoamiseen" eli lakanoiden pesuun ja uusimiseen tietyn käytön jälkeen. Kuka tarvitsee lakanoita pariksi tunniksi jos vähän oikaisee jalkojaan omassa rauhassa? Luulisi jotain väliratkaisua olevan "hotellimajoituksen" ja käytävällä istumisen välissä.

Eikö noissa firmojen päättävissä elimissä osata asettua asiakkaan asemaan? Luulisi raha kelpaavan jos hyttien käyttöaste räjähtäisi fiksumman tuotteistamisen myötä. Luulen, että fiksumpi konsepti uppoaisi niin kantiksiin kuin turisteihin.

Harri Anukka

Lainaus käyttäjältä: Juha Tuomala - 02.03.2017, 15:07:23
Siitä puhuttaessa, mm Tallink tarjoaa hyttiä muistaakseni 50€ hintaan mikä on suolainen 2h majoituksesta. Luulen, että iso osa siitä menee hytin "siivoamiseen" eli lakanoiden pesuun ja uusimiseen tietyn käytön jälkeen. Kuka tarvitsee lakanoita pariksi tunniksi jos vähän oikaisee jalkojaan omassa rauhassa? Luulisi jotain väliratkaisua olevan "hotellimajoituksen" ja käytävällä istumisen välissä.

Eikö noissa firmojen päättävissä elimissä osata asettua asiakkaan asemaan? Luulisi raha kelpaavan jos hyttien käyttöaste räjähtäisi fiksumman tuotteistamisen myötä. Luulen, että fiksumpi konsepti uppoaisi niin kantiksiin kuin turisteihin.

No kyllä se B-hytti maksaa "vain " 30€ Tallinkilla / suunta, A-hytti 35€. Vikingillä samat hytit on 24-30€ (B-hytti) ja 50€ (A-hytti).
Tallinkillahan on myös mahdollista ottaa "comfort class", mikä ainakin omasta mielestä on ollut ihan ok, siellä on ollut hyvin tilaa istua ja on pientä tarjoilua (sisältyy hintaan).

kingraj

Eikös voisi olla kummatkin sellaisia XPRS:än tyylisiä? Eihän se saavu kuin 15 minuuttia aikaisemmin?

Mikko-Oskari Koski

XPRS:n tyylistä alusta ei nyt tainnut maailman markkinoilla olla tarjolla, ja uuden rakentaminen kestää muutaman vuoden. Sinällään Vikingin järkevin tapa kehittää HEL-TLL-linjaansa olisi kahden aluksen taktiikka, joiden aluskohtaiset erot olisivat niin vähäiset, ettei olisi väliä, kumpi kulloinkin on lähtövuorossa.
Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 01.03.2017, 10:23:40
Muuta muuten autopaikkojen osalta Viking saa vähän syyttää itseään: miksi piti tehdä XPRS:iin alamittaiseksi osoittautunut autokansi?
Eikös XPRS:iin tehty juuri sen kokoinen autokansi, mihin Skattan autokentät antoivat myöten? Viking on syystä tai toisesta halunnut pitää kiinni sumppuisesta ja epäkäytännöllisen terminaalin takia autottomille asiakkaillekin ikävästä satamapaikastaan, joten laivat rakennetaan sen mukaan, millaisille liikenneluvan saa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

#25
Lainaus käyttäjältä: Tomas Rajaniemi - 05.03.2017, 00:51:13
Eikös voisi olla kummatkin sellaisia XPRS:än tyylisiä? Eihän se saavu kuin 15 minuuttia aikaisemmin?
Jos sillä tarkoitat FSTR:ää, niin ero on 40 minuuttia; XPRS:n ylitysiaka on 2½ tuntia ja FSTR:n tunti 50 minuuttia.

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 05.03.2017, 23:03:28
Eikös XPRS:iin tehty juuri sen kokoinen autokansi, mihin Skattan autokentät antoivat myöten? Viking on syystä tai toisesta halunnut pitää kiinni sumppuisesta ja epäkäytännöllisen terminaalin takia autottomille asiakkaillekin ikävästä satamapaikastaan, joten laivat rakennetaan sen mukaan, millaisille liikenneluvan saa.
Jos muistan oikein mitä vuoden 2008 tienoilla kuulin, Vikingille annettiin vaihtoehdoiksi joko Katajanokka tai Vuosaari. Tästä kaksikosta oli varmasti parempi ottaa Katajanokka.

Pekka Linnainen

Maa, joka avautuu maailmanmerelle, ei voi olla pieni. | Riik, mis avaneb maailmamerele, ei saa olla väike. – Lennart Meri

Seppo Luoma-Aho

Mihin laituriin mahtaa alkaa ajaa  Hesassa? Tarvitseekohan rakennella paljon ramppeja, kävelysiltoja tms.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Seppo Luoma-Aho - 11.03.2017, 08:37:22
Mihin laituriin mahtaa alkaa ajaa  Hesassa? Tarvitseekohan rakennella paljon ramppeja, kävelysiltoja tms.

Tuskin tuolla Nokalla kauheasti on muutosta tapahtunut sitten Nordic Jet Linen. Toki Allas on tullut siihen mistä ennen ajettiin autot laivaan, mutta kuvittelisin että samoille paikoille laituri tulisi. En vain muista kun en koskaan NJL:llä kulkenut, että mentiinkö laivaan lankongia pitkin, vai maitse rappusia.

Matti Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 11.03.2017, 12:10:23
Tuskin tuolla Nokalla kauheasti on muutosta tapahtunut sitten Nordic Jet Linen. Toki Allas on tullut siihen mistä ennen ajettiin autot laivaan, mutta kuvittelisin että samoille paikoille laituri tulisi. En vain muista kun en koskaan NJL:llä kulkenut, että mentiinkö laivaan lankongia pitkin, vai maitse rappusia.
Ainakin sen verran muutosta on tapahtunut, että Nordic Jet Linen käyttämä kanavaterminaali on purettu.