Tallinkin tulos puolittui

Aloittaja Kari Liimatainen, 27.07.2007, 16:04:43

« edellinen - seuraava »

Kari Liimatainen

Nyt alkaa näkyä laivojen/laivayhtiöiden ostot myös tuloksessa.


http://www.yle.fi/cgi-bin/tekstitv/ttv.cgi/html?PAGE=168
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Mikko-Oskari Koski

Totaa...eiköhän se yllätys olisi ollut, jos ne eivät näkyisi missään..?  ::)

Uudisalukset eivät ole ilmaisia ja muutkin investoinnit ovat kauppasummiensa osalta julkista tietoa, joten ihmehän se olisi ollut, jos voittoa olisi aina vaan tullut entiseen tahtiin. Lisäksi Tallink ei ainakaan minun tietääkseni ole juurikaan realisoinut vanhaa tonnistoaan, aiempia TLL-HEL-välin pikamenijöitä lukuunottamatta.
Nyt ilmestyneet lukemat eivät tietenkään ole suoraan vertailukelpoisia sen Tallinkin kanssa, joka näillä vesillä seilasi ennen Fasterien ja Siljan ostoja. Käyttökatteen seuranta, niin kokonais- kuin linjakohtaisestikin, olisikin huomattavasti järkevämpää, jos haluaa oikeasti tietää, kuinka hyvin tai huonosti konsernilla menee.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jussi Littunen


Ville Alho

On aivan liian aikaista tehdä johtopäätöksiä Tallinkin tulosluvuista. Tulos puolittui kyllä, mutta se oli seurausta kertaluontoisista kirjauksista, joten ei siitä oikeastaan mitään voi päätellä. Vasta kun mitään "fuusiokuluja" ei enää ole vaikuttamassa tulokseen voidaan Tallinkin tuloskehityksestä tehdä järkeviä johtopäätöksiä. Sama pätee tietenkin myös matkustajamäärään, on lähinnä huvittavaa lukea uutista matkustajamäärän tuplaantumisesta kun kaikki tietävät, että Silja ei ollut mukana Tallinkin viime vuoden luvuissa. Uutisarvoa olisi oikeastaan vain Tallinkin ja Siljan erillisissä luvuissa viime vuoteen verrattaessa, yhteenlasketut numerot ovat sinällään täysin yhdentekeviä tällä hetkellä.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 27.07.2007, 19:25:20
Mutta matkustajat tuplaantuvat: Taloussanomat
Tuplaantuivat, kyllä, mutta ainoastaan se mitä jää viivan alle, ratkaisee. Liikevaihtoa on aina helppoa saada, mutta tuottoa... se onkin toinen juttu, tämä pätee kaikkeen liiketoimintaan.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Santeri

Ja tuolla on vielä hieman monipuolisemmin asiasta: http://saunalahti.fi/uutiset/?id=36985237

Mielenkiintoinen kohta:

"Matkustajamäärissä on ollut kasvua kaikilla Tallinkin reiteillä".


Wirrankosken Rami

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 27.07.2007, 22:09:06
Tuplaantuivat, kyllä, mutta ainoastaan se mitä jää viivan alle, ratkaisee. Liikevaihtoa on aina helppoa saada, mutta tuottoa... se onkin toinen juttu, tämä pätee kaikkeen liiketoimintaan.

Niin, eihän sillä ole mitään merkitystä yhtiön tulokseen jos matkustajamäärät kasvavat tuplasti? ::)

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 27.07.2007, 22:42:07
Niin, eihän sillä ole mitään merkitystä yhtiön tulokseen jos matkustajamäärät kasvavat tuplasti? ::)
Niin, eipä tosiaankaan ole, vaikka kolminkertaistuisivat, jos voitto kuitenkin pienenee..
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 27.07.2007, 22:28:10

Mielenkiintoinen kohta:

"Matkustajamäärissä on ollut kasvua kaikilla Tallinkin reiteillä".

Eikös tuota voisi kutsua ihan valehteluksi, kun katselee tilastoja?
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Santeri

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 27.07.2007, 22:49:37
Eikös tuota voisi kutsua ihan valehteluksi, kun katselee tilastoja?

Enpä tiedä, koska en onnistunut löytämään Tallinkin omilta sivuilta mitään informaatiota.

Ville Alho

Ihan tottahan se on. AS Tallink Gruppin matkustajamäärät ovat kasvaneet sen ilmoitetun prosenttiluvun verran. Kyseinen firma vaan ei tiedotteessaan viitsi sanoa syytä siihen miksi matkustajamäärät ovat kasvaneet. Tallink+Silja on ihan luonnostaan paljon enemmän kuin vain pelkkä Tallink. Mistään ei käsittääkseni saa mitään tietoa siitä, minkä verran matkustajamäärät ovat kasvaneet wanhan Tallinkin reiteillä jos nyt ylipäänsä ovat kasvaneet. Ja joka tapauksessa koko uutinen perustuu vain siihen, että tämän vuotinen Tallink+Silja on paljon enemmän kuin viime vuotinen Tallink.

Petri Lindqvist

Harmillista, että Tallink ei harrasta kovin avointa yrityspolitiikkaa ja tiedottamista. Reittikohtaisia tarkkoja lukuja kaivattaisiin nyt kehiin. Tuloksen muutos oli täysin odotettavissa.

Miksu

En nyt viitti alkaa uutta topikkia... mutta ...vai oisko kuitenkin pitäny?
Mielestäni tätä aihetta on käsitelty aikas monessa topikissa.
...pitäiskö näistä kannattavuuksista ja tykkäämisistä perustaa jo viides topikki?... vai kymmenes???

Marko Mälkiä

Tallinkin reittikohtaiset liikennemäärät ovat täydellisen tulosraportin (https://newsclient.omxgroup.com/cds/DisclosureAttachmentServlet?messageAttachmentId=138614) sivulla 5. Suomi - Viro -liikenteessä matkustajamäärä on kasvanut viime vuoden vastaavasta jaksosta 0,4% ja Viro - Ruotsi 10,0%. Muiden reittien matkustajamäärien vertaaminen edelliseen vuoteen ei ole relevanttia. Siljan liikenteen matkustajamäärä oli syys-toukokuussa 2,156,202, kun se vuonna 2005 kyseisten reittien osalta oli 3,4 miljoonaa matkustajaa. Ihmiset matkustavat eniten juuri raportista puuttuvalla ajanjaksolla, mutta en osaa arvioida, ovatko kesän matkustajamäärä yli 50 prosenttia yhdeksän muun kuukauden matkustajamääristä. Luultavasti Siljan matkustajamäärä on laskenut hieman vuodesta 2005.

Rahtimäärät ovat kasvaneet Suomi - Viro -liikenteessä 12,0 prosentilla. Viron ja Ruotsin välillä lastin väheneminen on ollut nähtävissä kuukausittaisista tilastoista Latvian-reitin avaamisen jälkeen. Koko yhdeksän kuukauden jaksolla kuljetettujen lastiyksiköiden määrä laski 8,1%. Kuitenkin Virosta Baltiaan suuntautuvien reittien kokonaisrahtimäärä kasvoi edellisestä vuodesta 6,8 prosentilla. Kuljetettujen henkilöautojen määrä kasvoi Suomen ja Viron välillä 15,8%, Viro - Ruotsi -liikenteessä se on vähentynyt 20,5 prosenttia. Edelleen on kuitenkin huomioitava, että Tallink kuljetti henkilöautoja tänä vuonna Baltiaan 16,8 prosenttia viime vuotta enemmän.

Syys-toukokuun matkustajamäärä Helsinki - Tallinna -reitillä pysyi siis käytännössä samalla tasolla kuin viime vuonna. Viime vuoden puolella kasvua oli muutamia prosentteja, mutta tänä vuonna tapahtuneet liiketoimintakonseptin muutos ja huhtikuiset mellakat Tallinnassa ovat laskeneet matkustajien määrää. Kun ottaa huomioon kapasiteetin kasvun edellisestä vuodesta koko jaksolta Galaxyn ja huhti-toukokuulta Starin myötä, reitin matkustajamäärien kehitys on ollut korkeintaan tyydyttävää. Kesäkuun edellisvuotta pienempi matkustajamäärä viittaa, muiden yleisten tilastojen ohella siihen, että koko tilikauden matkustajamäärä kyseisellä reitillä laskee pari prosenttia viime vuodesta. Viro - Ruotsi -liikenteeseen kasvua on tuonut kapasiteetin kasvaminen Romantikan siirryttyä Tukholman-linjalle.

Henkilöauto- ja rahtimäärät ovat kehittyneet lukuun ottamatta Tallinna - Tukholma -linjaa hyvin, mutta kapasiteetti on myös kasvanut merkittävästi Ruotsista Baltiaan suuntautuvilla reiteillä.

Koska liikennemäärien kehitys ei näytä erityisen huonolta, olisiko Tallinkin väitetylle ahdingolle mahdollista saada tukea reittikohtaisista tuloksista? (raportin sivu 20)  Valitettavan huonolta näyttää, sillä kehitys on ollut positiivista: Suomi - Viro -reitillä tulos on kasvanut 21,4 Me:sta 36,4 Me:oon ja Viro - Ruotsi 1,3 Me:stä 4,7 Me:oon. Latvian-reitillä tappio on melkein puolittunut viime vuoden 2,4 miljoonasta 1,4 miljoonaan euroon, vaikka edellisenä vuonna liikenne oli toiminnassa alle 2 kuukautta ja tänä vuonna täydet 9 kuukautta raportin kaudesta. Saksan-liikenteen tulos oli 3,4 miljoonaa euroa. Siljan reitit tekivät tulosta 32,2 Me, joka on Tallinkin raportin mukaan 10 Me enemmän kuin edellisen vuoden vastaavan ajan (pro forma-)tulos. Tämä siis mahdollisesta matkustajamäärän laskemisesta huolimatta. Liikevaihdoltaan Suomi - Ruotsi oli yli kaksinkertainen Suomi - Viro -reittiin, mutta Siljan reittien tulos oli pienempi kuin Tallinnan-liikenteen: kustannustehokkuus on edelleen merkittävästi parempi Suomi - Viro -liikenteessä.

Tallinkin kaikki reittikohtaiset tulokset kasvoivat syys-toukokuun aikana, mutta vastaavasti kulut, joita ei kohdisteta yksittäisille reiteille, kasvoivat 6,6 miljoonasta 46,4 miljoonaan. Rahoituskulut kasvoivat lisäksi 8 Me:sta 28 Me:oon velkaantumisen myötä. Tulos olisi ollut edellisvuotta suurempi ilman Siljan integraation aiheuttamaa 9 miljoonan euron kertaluonteista erää. Koko vuoden tuloksesta suurin osa tällä alalla tehdään kesäisin, mutta hiljaisemmatkaan kuukauden eivät painaneet Tallinkia tappiolle raskaasta velkataakasta ja järjestelykuluista huolimatta.

Yksittäisenä huomiona tulosraportista voisi mainita laivamyynnin osuuden liikevaihdosta nousseen ja vastaavasti lippu- ja rahtitulojen pienentyneen Siljan oston myötä. Liikennöidessään verovapaattomia reittejä Tallink pyrki juuri päinvastaiseen kehitykseen. 

Ville Alho

#14
Kiitokset Marko Mälkiälle ansiokkaasta referaatista. Taas huomaa, että laiskuus iski meikäläiseen kun en jaksanut itse tuota raporttia esille kaivaa, nyt ei minunkaan tarvitse haikailla wanhojen Tallink-reittien lukuja... Oli miten oli, tuosta kyllä nyt näkee, että ei AS Tallink Gruppilla ainakaan huonosti mene.