Merinäköalat ja niiden arvostus

Aloittaja Joni Huopana, 17.06.2001, 23:45:41

« edellinen - seuraava »

Joni Huopana

Oon uusi täällä, ja lueskelin monia, vähän vanhempiakin juttuja. Totesin, että Vikingin laivojen yleisistä tiloista sanotaan että on paremmat näkyvät merelle eli ikkunoista ulos.
Tämä lienee kuitenkin laivakohtaista, tarkennuksia?

Toiseksi, oon pahoillani siitä, että maisemia ja laivaristeilyjä ei arvosteta oikein. Mulle meri ja laiva on matkan tärkeimpiä asioita, ja ärsyttää nähdä ja kuulla laivaristeilyn merkkaavan monille vain ryyppy- ja ostosreissua.
Mitä luulette, minkä takia tähän on tultu? "Ennen vanhaan" ;) oli toisin, kun Atlantinkin yli meni matkustajalaivoja.

Miran Hamidulla

#1
Itseasiassa kaikissa Viking laivoissa on aika hyvät merinäköalat. Sillä Amorella, Gabriella, Cinderella, Isabella ja Mariella ovat kaikki rakennettu samanlaisen konseptin mukaan, jossa jokaisen laivan toisesta laidasta löytyy sellainen suurilla ikkunoilla varustettu käytävä ja keulaan on sijoitettu myös hyvällä näköalalla varustettu ravintola ja kahvila. Myöskin "vanhoista" Viking laivoista eli Rosellasta ja Ålandsfärjanista on hyvät näkymät ulos. Siljalla sensijaan on muutamia huonoilla merinäkymillä varustettuja laivoja joita ovat Finnjet, Silja Symphony ja Silja Serenade.

Oon samaa mieltä tossa, että laivamatkan pitäis olla muutakin kuin ryyppäämistä ja shoppailua. Syy miksi touhu on mennyt sellaseksi on tietysti se, että laivoista on rakennettu tuollaisia ostoskeskuksia, jotta varustamot saisivat mahdollisimman paljon rahaa.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Jaakko Ahti

#2
Olen myös samaa mieltä, että on tosi sääli, että suurin osa ihmisistä hakee merimatkoilta vain kännit ja sen suurimman salitun määrän viinaa/tupakkaa. Itselläni kuluu melkeinpä jokainen laivamatka samalla kaavalla kuin 10 v sitten (nyt 20v ikäisenä  ;D) eli mielelläni kiertelen laivan ympäriinsä tutkien rakenteita yms mahdollisimman tarkkaan sekä vietän tietty myös kannella mahdollisimman paljon aikaa. Itseasiassa silloin ulkokannella olo on aika mielenkiintoista kun tuuli on 15 m/s ja laiva keinuu mukavasti.

Sitten noista "miten laivasta näkee ulso parhaiten"-jutuista. Musta Isabella on kaikken parhaimmilla näköala paikoilla varustettu laiva; ylhäällä Sky bar, 9. kannella Disco, 8. kannen yökerho, "kävelykatu" ja 7. kannen kahvila-alue on mainioita paikkoja. Samoin myös Silja Festivalissa on ihan kohtuullisesti katselupaikkoja (varsinkin keulan yökerho ja Panorama bar ylhäällä)
Jaakko Ahti

Kervisen Lauri

Hyvät näköalat löytyy myös minun mielestäni kaikilta vikinglinen laivoilta, varsinkin Cinderellalta.  Mariellan 6. kannen peräosasta löytyy
kiva hyttikäytävä, josta on merinäköala taaksepäin. :D

Joni Huopana

Lainaus käyttäjältä: lauri_kervinen - 29.11.2002, 18:21:35 Hyvät näköalat löytyy myös minun mielestäni kaikilta vikinglinen laivoilta, varsinkin Cinderellalta.  Mariellan 6. kannen peräosasta löytyy
kiva hyttikäytävä, josta on merinäköala taaksepäin. :D

Joo, muistan sen käytävän. Muilla laivoilla on vissiin hyttejä, joissa on lasi taaksepäin. Tärisevää taitaa matkanteko olla siellä peräosassa.

Globab

#5
     Joo, on tosiaan aika tärisevää...Olin syyskuussa Isabellalla. Meillä oli B-hytti 6.kannen perimmäisessä poikkikäytävässä (ei tosin näkymää ulos). Seuraavana aamuna oli aikainen herätys, koska rantauduimme Tukholmaan, joten menin n.23.50 "yöpuulle". Jo laivan lähdettyä huomasin hytin epäsuotuisan sijainnin tärinän ja metelin takia. Nukkumisesta ei sitten tullut juuri mitään. (Oli muuten eka kerta laivalla kun tärinä on sanottavimmin häirinnyt). Kaikista älyttömin tärinä oli n.00.40 kun laiva lähestyi Långnäsin satamaa ja kai jarrutti. Vesimuki, joka oli kampauspöydän reunalla, putosi lattialle, moottoritkin pitivät kohtuullista ääntä. Olen silloin tällöin matkustanut 2.kannella ja siellä on ollut paljon hiljaisempaa...

maikla

kyllähän ne laivat tärisee... ja ovat myös erittäin äänekkäitä...

kerran oltiin Silja Europalla 5. kannella keulaosassa... (Seaside-hytti) huomattiin jo illalla, kun mentiin hyttiin, ja laiva lähti, hytissä oli niin kova melu, että melkein korvia särki... aamulla, kun saavuttiin kapelskäriin, ni se vasta kauheeta oli, heräs siihen ja se meteli kesti sellaset 15-20min... no iltapäivällä kun tultiin Turkuun, sama ääni alkoi taas... sitte meni jo hermot ja lähettiin odottamaan käytävälle, et pääsee POIS...

ei kylläkään valitettu siitä, koska oltiin henkilökunnan vapaalipulla... (nehän voi tarkistaa ketä hytissä on ollu...)

Globab



     Joo, nuo keulahytit on siitä ikäviä, että satamiin tultaessa ja lähdettäessä keulapotkurit (ohjailupotkurit, miten vaan), tuntuu pitävän aikamoista tärinää... ´Noh, tuntee ainakin olevassa laivassa....  :)

Matti Kauppinen

Minusta parhaat näköalat löytyvät Silja Europalta. Mutta tokihan Isabella, Amorella ja Gabriella loistavat näköalan tarjoajina, muttei Europan lailla.

Itselle laivamatkan tarkoitus ei ole ryyppääminen ja bailaaminen tai viinan ostaminen. Mulla aika laivalla kuluu tutustuessa paikkoihin, katsellessa näköaloja ja kuvatessa muita laivoja. Tokihan iltaisin sitten tulee roikuttua laivan discossa/yökerhoissa, muttei silloinkaan ympäripäissään vaan "melko selvänä". ;)

Miran Hamidulla

Kaikkein kovimmat tärinät ja kolinat hytissä olen kokenut Finnjetin Budget luokassa laivan ollessa matkalla Travemündeen kaasuturbiinit päällä, vaan eipä melu tärinä ja ahdas hytti silloin vieneet ainakaan allekirjoittaneen yöunia.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

wirrankoski

Parhaimmat näköalathan tarjoaa Vana Tallinnin sisähytti, eiks vaan pojat?? ;D ;D ;D

No joo. Itselläni tulee aina ikävä noita "vanhoja Ruotsinlauttoja", joissa oli keulaosassa ne matkustajasalongit. Jotakin samantyyppistä on tällähetkellä Superfasteilla. Siellä voi istua pöydässä kaikessa rauhassa ja katsella kolmeen eri suuntaan, ja mikäli jotakin mielenkiintoista on tulossa sivulta tai vastaan, pääsee nopeasti myös kannelle...

Santeri

#11
Jos merinäkäaloja lähdetään etsimään niin ei ainakaan kannata mennä Romantikalle.
Reittikin on kyllä tylsä, mutta ei laivasta mitään hyviä merinäköaloja ole.
Silja Europan kaltaisia aluksia tarvittaisiin lisää.
Siinä on mielestäni onnistunut autolautta (viihtyvyydeltään ja merinäköalat on hyvät).
Toinen asia on taas autokansi(Ettei kenenkään tarvi huomauttaa)

Kervisen Lauri

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 01.12.2002, 17:52:41 Parhaimmat näköalathan tarjoaa Vana Tallinnin sisähytti, eiks vaan pojat?? ;D ;D ;D

No joo. Itselläni tulee aina ikävä noita "vanhoja Ruotsinlauttoja", joissa oli keulaosassa ne matkustajasalongit. Jotakin samantyyppistä on tällähetkellä Superfasteilla. Siellä voi istua pöydässä kaikessa rauhassa ja katsella kolmeen eri suuntaan, ja mikäli jotakin mielenkiintoista on tulossa sivulta tai vastaan, pääsee nopeasti myös kannelle...
Se on totta  että on hyvä päästä nopeasti kuvaamaan jos "kohde" tulee vastaan.
Itseltäni paras suoritus on se kun huomasin Mariellan aamiaispöydässä Sea Windin tulevan vastaan, juoksin hyttiin, otin kameran ja  menin kannelle, jossa ehdin juuri ja juuri ikuistaa Merituulen ;).

Globab


  Ei ainkaan itseäni haittaa se jos joku haluaa ostaa laivalta suurimman sallitun erän alkoholi/tupakkatuotteita...kyllä itsekin tax-freessa joka matkalla "vierailen". Ikävää sen sijaan on se, ainakin kun itseni ikäisten juttuja kuuntelee, niin laivasta puhuttaessa puhutaaan yleensä lähinnä siitä, kuinka paljon viinaa juodaan.... :'(  Tosin itsekin usein baarin/diskon/yökerhon puolessa viihdyn, mutta "sivistyneesti" käyttäytyen... ;) Sitä voisi kutsua yhdeksi laivamatkan "osa-alueeksi"....    ;D

Globab

  Niin ja noista näköaloista vielä; mielestäni parhaat näköalat löytyvät Silja Europalta ja erityisesti kesäisin kun laiva menee Tukholmaaan.  Illalla auringon laskiessa Airiston maisemat, aamupäivällä Tukholman saaristo, päivällä Ahvenanmeren ulappa ja iltapäivällä Ahvenanmaan-Turun saaristo. Kun siihen vielä lisätään suhteellisen runsas laivaliikenne niin kannella olo on oikein viihtyisää, kamera vaan mukaan ja sinne. ;)
Europan sisätiloista on myös todella hyvät näkymät ulos; kuten kannen 8 "käytävä" ja 7-8kannen aula sekä keulan kaksi ravintolaa 7-ja 8 kannella...