maritimeforum.fi

Merenkulku => Muu merenkulku => Aiheen aloitti: Kimmo Rantanen - 07.10.2008, 16:34:39

Otsikko: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 07.10.2008, 16:34:39
Laivojen rikkirajan kiristys puree ikävästi Kymenlaaksossa
7.10. 04:00  Kymen Sanomat

Professori Ulla Tapanisen mukaan suomalainen merielinkeino joutuu kuristuskaulanauhaan verrattuna kilpailijamaihin. Logistiikkakustannusten kasvu huolestuttaa myös Kotkan ja Haminan satamissa.

KOTKA. Laivapolttoaineen rikkirajan laskeminen Itämerellä ja Pohjanmerellä 0,1 prosenttiin vuoden 2015 alusta nostaa merkittävästi Suomesta vietävien tuotteiden ja Suomeen tuotavan raaka-aineen kuljetuskustannuksia ja aiheuttaa sitä kautta hankaluuksia suomalaiselle vientiteollisuudelle, arvioi merenkulun logistisiin järjestelmiin perehtynyt professori Ulla Tapaninen tutkimuskeskus Merikotkasta.

- Suomalainen merielinkeino joutuu huomattavaan kuristuskaulanauhaan verrattuna kilpailijamaihin. Kymenlaaksossa tämä tuntuu erittäin ikävästi, koska Kymenlaakso elää logistiikasta, Tapaninen sanoo.

Ongelma hänen mukaansa on se, tiukka rikkiraja ei koske kaikkia maailman meriä. Itämeri ja Pohjanmeri ovat Seca-erityisaluetta, jolla rikkipäästöjä rajoitetaan muita vesiä enemmän.

Tapanisen mielestä järkevämpää olisi polttoaineen rikkirajan laskeminen vähittäin ja koko maailman saaminen mukaan sopimukseen. Kysehän on ilmapäästöistä, jotka leijailevat eivätkä pysy tietyllä alueella.

Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n ympäristönsuojelukomitea päättää ilmastopaketista tällä viikolla. Suomen varustamot -yhdistyksen laskelmien mukaan rikkirajan tiukentaminen voisi maksaa Suomelle yli 800 miljoonaa euroa vuodessa, kun alukset joutuisivat käyttämään nykyistä kalliimpia polttoaineita. Kansainvälisten asioiden päällikkö Minna Kivimäki liikenne- ja viestintäministeriöstä sanoo, että tämä on yksi arvio. Tarkkojen summien laskeminen on hänen mukaansa vielä aika mahdotonta.

Jos kustannusten nousu on 800 miljoonaa euroa, se on Ulla Tapanisen mukaan "ihan hurja".

- Alunperin suunnitelma oli, että rikkiraja tippuisi ensiksi 1,0 prosenttiin ja sitten 0,5 prosenttiin, mutta nyt se vedetäänkin yhtäkkiä 0,1 prosenttiin.

- En vastusta ympäristöverotusta, mutta merenkulun kansainvälinen luonne tulisi ottaa huomioon näissä asioissa. Suomalaisella paperiteollisuudella on jo nyt Keski-Euroopassa ongelmia kuljetuskustannusten kanssa, Tapaninen sanoo.

Laivojen käyttämän polttoaineen rikkipitoisuutta pitää hänenkin mielestään alentaa, mutta teollisuudelle pitäisi antaa mahdollisuus sopeutua uusiin määräyksiin.

Kotkan Satama Oy:n toimitusjohtajan Kimmo Naskin mukaan on aina huono asia, kun logistiikkakustannukset lisääntyvät. Se merkitsee Suomen kilpailukyvyn vähentämistä ja se taas vaikuttaa kuljetusmääriin.

- Kustannusten jatkuva kasvu huolestuttaa, mutta tässä vaiheessa vaiheessa on ihan mahdoton arvioida, kuinka rankkoja vaikutukset olisivat.

- Ympäristöasiat ovat tärkeitä. Laivojen rikkirajassa siirtymäaika saisi kuitenkin olla pitempi tai alentua portaissa, Naski sanoo.

Haminan Satama Oy:n toimitusjohtajan Seppo Herralan mielestä kustannusrasitteita lisäävien sopimusten pitäisi tulla kaikille samaan aikaan, ei niin, että Itämerelle aikaisemmin kuin muualle.

- Päättäjät eivät Suomessa oikein tiedä, mitä tällaiset asiat merkitsevät kuljetuselinkeinolle, Herrala arvostelee.

Merikuljetusten kustannusten nousu tuntuisi etenkin metsäteollisuudessa.

Stora Enson logistiikkapäällikkö Timo Hatva Kotkasta sanoo, että pahalta tuntuu, mutta luontoasiatkin on tärkeä pitää mielessä.

- Jokainen korotuspaine on merkittävä. Kustannuksia pitäisi pystyä rutistamaan alaspäin, että kilpailukyky säilyy.

Metsäteollisuuden kuljetuksissa ei Hatva mukaan kuitenkaan ole vaihtoehtoja: laivoilla tuotteet on kuljetettu ja tullaan kuljettamaan tulevaisuudessakin.

- Vanha sananparsi - Suomi on saari - pitää paikkansa. Niin kauan kun vientiä Eurooppaan on, laiva on ainoa oikea kuljetusvaihtoehto, hän toteaa.


Laivojen päästörajoista rapsahtamassa jopa 800 miljoonan euron lasku
Julkaistu: 6.10.2008 05:00  Helsingin Sanomat

Merenkulun tiukentuvat rikkipäästörajat ovat yllättäneet Suomen elinkeinoelämän, varustamot ja hallituksen. Rajoituksista uhkaa pahimmallaan kertyä Suomelle yli 800 miljoonan euron lisälasku.

Hanketta on Suomessa valmisteltu virkamiestasolla neljä vuotta, mutta poliitikoille sitä ei ole esitelty eikä poliittisia linjanvetoja ole tehty. Esimerkiksi pääministeri Matti Vanhanen (kesk), liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk) ja ympäristöministeri Paula Lehtomäki (kesk) saivat tiedon mahdollisesta lisälaskusta viime viikolla....

Lisää aiheesta (http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Laivojen+p%C3%A4%C3%A4st%C3%B6rajoista+rapsahtamassa+jopa+800+miljoonan+euron+lasku/1135239989657)
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 14.07.2011, 21:50:02
Vihreät SKAL:n asialla:

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20110783231

"Vasemmistoliiton kansanedustaja Jari Myllykoski ja Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen maalaavat synkän kuvan laivojen rikkidirektiivin vaikutuksista.

- Rikkidirektiivi voi johtaa hiilidioksidipäästöjen kasvuun, kun kaikki mahdollinen tavaraliikenne siirretään kumipyörille, sanoo torstaina Suomi Areenassa puhunut Myllykoski."

Taitaa käydä kuten esim. ydinvoiman suhteen eli poltetaan sitten kivihiiltä.

Ihmetyttää yhä enemmän nykyinen politiikka. Oliko Timo Soini sittenkin oikeassa eli ero EU:sta (ehkä IMO:stakin) ja omat suomalaiset direktiivit voimaan? Ja tuskin Suomi siitä boikottiin joutuu, sillä näyttää "direktiivivapaa" kiinalainen tuotantokin kelpaavan maailmalla.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Tuomas Romu - 14.07.2011, 23:40:40
Ei välttämättä huono muutos suomalaisille meriteollisuudelle. Wärtsilä kauppaa rikkipesureita ja Turun telakka kokeilee Viking Linen kanssa maakaasua - molemmat kovaa valuuttaa päästörajojen tiukentumisen jälkeen.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Kalle Id - 15.07.2011, 13:29:13
Laivojen päästörajoituskeskustelussa minua henkilökohtaisesti risoo se, että tiukentuvista rajoituksista on tiedetty jo vuodesta 2008, mutta mitään ei ole tehty (pl. Vikingin ja Fjord Linen LNG-yhteensopivat uudisrakenteet). Nyt kun ollaan kolme vuotta vain istuttu käsien päällä aletaan valittamaan, ettei ole aikaa tehdä tarvittavia muutoksia ja rahdit siirtyvät kumipyörille ja pälä pälä.

En väitä, etteikö tilanne olisi ongelmallinen, mutta eikö asiaan olisi pitänyt herätä aikaisemmin ja mahdollisesti yrittää päästä johonkin rakentavaan lopputulokseen kauhukuvien maalailemisen sijaan?
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Janne Koskinen - 21.05.2012, 22:41:40
Yksi näkökanta aiheeseen:

http://blogit.iltalehti.fi/eija-riitta-korhola/2012/05/21/pahin-turpiinotto-vuosiin/

Aika kalliita "edunvalvojia" nämä S. Hassit ja P. Lehtomäet Suomelle.

Muuten oli aikanaan mielenkiintoista kun MKL liikelaitostettiin, niin jo kuopatun Finstashipin ensimmäisiä toimenpiteitä oli vaihtaa rikkipitoisempaan polttoaineeseen kustannustehokkuuden vuoksi. Sitä taustaa vasten Alaskan rahtauksen "viherpesu" näyttää hieman koomiselta.

http://petrisarvamaa.puheenvuoro.uusisuomi.fi/106424-suomen-surkea-rikkiesitys
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Tauno Hermola - 29.07.2013, 15:01:12
Onko mitään näkynyt tai kuulunut, miten veli-venäläinen aikoo sopeutua tähän IMO:n päästösopimukseen, viittaa kintaalla? ;)
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Kalle Id - 29.07.2013, 22:20:55
Asiaa sivuten tämä (http://cruisebusiness.com/index.php/Products-services/the-new-sulphur-switch-system-is-less-than-5-of-the-price-for-a-scrubber-solution.html) CBR:n juttu tanskalaisen firman kehittämästä järjestelmästä, jossa poltetaan runsas- ja vähärikkistä polttoainetta sekaisin tietokoneohjatusti niin, että rikkipäästöt pysyvät aina rajojen sisässä. Järjestelmän kehittäneen firman mukaan tämän järjestelmän kustannukset ovat 5% rikkipesurin kustannuksista.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Jussi Lampinen - 29.07.2013, 22:55:05
On se kumma kun täällä Suomessa ollaan aina noudattamassa ensimmäisenä kaikenmaailman EU ym. direktiivejä. Itämeren alusten rikki yms. päästöt on vamasti yksi ja hailee verrattuna kaukoidän päästöihin. Ja meriteollisuuden kannalta varmaan kiva jos tuo tuottaa aikanaan jotain tienistä, mutta juu maantielle vaan kuljetukset, siitähän ne päästöt vähenee.... Kannattaa muistaa kuitenkin se että merikuljetukset ovat energiatehokkain kuljetustapa.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Tuomas Romu - 29.07.2013, 23:29:42
Lainaus käyttäjältä: Jussi Lampinen - 29.07.2013, 22:55:05
On se kumma kun täällä Suomessa ollaan aina noudattamassa ensimmäisenä kaikenmaailman EU ym. direktiivejä. Itämeren alusten rikki yms. päästöt on vamasti yksi ja hailee verrattuna kaukoidän päästöihin. Ja meriteollisuuden kannalta varmaan kiva jos tuo tuottaa aikanaan jotain tienistä, mutta juu maantielle vaan kuljetukset, siitähän ne päästöt vähenee.... Kannattaa muistaa kuitenkin se että merikuljetukset ovat energiatehokkain kuljetustapa.

Toisaalta kaukoidän rikkipäästöt pysyvät kaukoidässä kun taas Itämeren alueen pölläytykset satavat omiin metsiimme. Itse diggailen ihan kympillä muutoksia, jotka parantavat Itämeren tilaa, kun tuo kesämökki sattuu olemaan sen rannalla.

Vaikea kuvitella, että esimerkiksi teollisuuden raaka-ainekuljetuksia siirtyisi kumipyörille. Ainut kilpaileva liikennemuoto lienee rautatie, joka on merikuljetustakin ympäristöystävällisempi.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Arttu Laaksonen - 29.07.2013, 23:49:45
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 29.07.2013, 23:29:42
Vaikea kuvitella, että esimerkiksi teollisuuden raaka-ainekuljetuksia siirtyisi kumipyörille. Ainut kilpaileva liikennemuoto lienee rautatie, joka on merikuljetustakin ympäristöystävällisempi.

Sehän se ongelma teollisuuden kannalta varmasti onkin. Vaihtoehtoja kun ei Suomesta katsoen juuri ole, niin kuljetusten kallistuessa suomalaisen teollisuuden kilpailukyky heikkenee selvästi.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Tuomas Romu - 30.07.2013, 06:33:16
Lainaus käyttäjältä: Arttu Laaksonen - 29.07.2013, 23:49:45
Sehän se ongelma teollisuuden kannalta varmasti onkin. Vaihtoehtoja kun ei Suomesta katsoen juuri ole, niin kuljetusten kallistuessa suomalaisen teollisuuden kilpailukyky heikkenee selvästi.

Totta tuokin. Toisaalta, missä menee raja ympäristönsuojelun ja talouskasvun tavoittelun suhteen? Kiinassa pumpataan raakaa teollisuusjätettä milloin minnekin varsin katastrofaalisin. Pitäisikö sama sallia myös Itämeren rannoilla, jotta suomalainen teollisuus voisi kilpailla kaukoidän tehtaiden kanssa?

Tiedän, ettei tilanne oli niin mustavalkoinen, mutta miksi uhrata mahdollisesti se viimeinen todellinen kilpailuvaltti, joka meillä on, eli puhdas luonto ja mahdollisuus säilyttää se sellaisena?
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Tauno Hermola - 30.07.2013, 11:22:15
Linkitetäänpä tähänkin (oli jo tuossa "Viking Line muuttaa kurssiaan" ketjussa) Talouselämä-lehdessä viime syksynä ollut laaja artikkeli rikkidirektiivistä, joka nyt on luettavissa 'näköispainoksena' lehden verkkosivulta: http://www.talouselama.fi/uutiset/kenen+vika++nain+syntyi+rikkidirektiivi/a2160598 (http://www.talouselama.fi/uutiset/kenen+vika++nain+syntyi+rikkidirektiivi/a2160598)
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Tauno Hermola - 30.07.2013, 18:36:04
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 29.07.2013, 22:20:55
Asiaa sivuten tämä (http://cruisebusiness.com/index.php/Products-services/the-new-sulphur-switch-system-is-less-than-5-of-the-price-for-a-scrubber-solution.html) CBR:n juttu tanskalaisen firman kehittämästä järjestelmästä, jossa poltetaan runsas- ja vähärikkistä polttoainetta sekaisin tietokoneohjatusti niin, että rikkipäästöt pysyvät aina rajojen sisässä. Järjestelmän kehittäneen firman mukaan tämän järjestelmän kustannukset ovat 5% rikkipesurin kustannuksista.

Melko hullua verrata jonkun sekoitussysteemin hintaa rikkipesurin hintaan: ei sekoittelu paljon lämmitä, jos se halpa kura sisältää pari prosenttia rikkiä ja vaatimus on 0,1 % eli ilman pesuria SECA alueilla mentäisiin kuitenkin lähes pelkästään kalliilla MGO:lla. Muuallahan rajat ei edes muutu vuosikymmeneen. 
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Petri Helenius - 20.08.2013, 18:29:33
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 20.08.2013, 16:53:47
Toisaalta jos XPRSeeseen aletaan tekemään moottorimuutoksia (lähinnä siis jos vaihdetaan LNG:ksi), olisi se ensimmäinen (suomalainen) matkustaja-alus johon tuollainen muutos on tehty. Siinä tapauksessa innovaatiotukea voisi hyvinkin herua.

Viking XPRSeeseen ei ole tulossa LNG varusteita. Samoin rikkipesureita ei ole itämeren laivoihin. Tämän tiedon kertoi Viking Linen osavuosikatsauksesta lisätietoja antanut varatoimitusjohtaja, kun hänelle soitin.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Timo Selkälä - 20.08.2013, 19:26:28
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 20.08.2013, 16:53:47
Toisaalta jos XPRSeeseen aletaan tekemään moottorimuutoksia (lähinnä siis jos vaihdetaan LNG:ksi), olisi se ensimmäinen (suomalainen) matkustaja-alus johon tuollainen muutos on tehty. Siinä tapauksessa innovaatiotukea voisi hyvinkin herua.

Hetkinen - eikös innovaatiotukea yhäkin saa vain UUDISRAKENNUKSIIN? Suomella tosin on muistaakseni jokin muu tukiohjelma käynnistettävänä ympäristöystävällisyyden parantamiseksi olemassaolevaan tonnistoon, mutta sieltä rahoitusta tulee vain osaan muutostöistä. Gracen kaltaista jättitukea on sieltä turha haaveilla.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Oiva Kettu - 20.08.2013, 20:56:39
Kyllä nuo rikkipesurijutut yms on sellaisia että niihin ei kukaan investoi nykytilanteessa. Liuskekaasun romahduttama kaasun hinta toisi suoraa säästöä polttoaineessa joten relevantti vaihtoehto mutta kilpailutilanteessa on investointi aikas suuri lisäkuorma tienata.  esim 5-8 milj suora tuki on niin huomattava että siinä saa myydä laatikon konsanaan sakua että se tienattu puhtaana takaisin, kyllä sen eteen on kuka vain valmis tekemään jotakin. Muttei tappamaan omaa kilpailukykyä.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Kalle Id - 21.08.2013, 00:30:48
Lainaus käyttäjältä: Oiva Kettu - 20.08.2013, 20:56:39
Kyllä nuo rikkipesurijutut yms on sellaisia että niihin ei kukaan investoi nykytilanteessa.
Mitä nyt mm. Norwegian Cruise Line ja Viking Cruises.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Hannu Ukkonen - 21.08.2013, 13:37:26
Viikkari on ilmoittanut että ajavat MGO:lla ja Eckerö on sanonut että he eivät asenna scrubbereita koska tuote on vasta kehitysvaiheessa eikä ne halua ottaa osaa kehityskustannuksiin joten MGO,sitten kun tuotetta on kehitelty niin että taloudelliset seikat puhuvat tuotteenpuolesta niin asia harkitaan. :deal:
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Oiva Kettu - 22.08.2013, 06:23:50
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 21.08.2013, 00:30:48
Mitä nyt mm. Norwegian Cruise Line ja Viking Cruises.
Ajatus oli tämän topicin linjoill operoivista matkustuslaivoilla.

Kun päättäjät ihan vakavissaan spekuloivat kilpailukyvyn nimissä asian voimaantulon lykkäämistä tai jopa hautaamista toistaiseksi on investointipohja varsin heikko vain rikin vuoksi. Polttoaineen vaihto hintasyistä eri asia jos saa suuri ostaja kytkettyä hinnat tietylle tasolle riittävän pitkäksi aikaa. 
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Miran Hamidulla - 22.08.2013, 15:12:30
Mainittakoon vielä, että lautta-alan suurimpiin toimijoihin kuuluva Stena Line ei aio investoida sen paremmin LNG muutostöihin tai pesureihin, vaan harkitsee laivastonsa muuttamista metanolikäyttöiseksi. Yhtiö on jo tehnyt kokeiluja uransa ehtoopuolella jo olevan Stena Scanrailin apukoneilla. Vuonna 2014 jättilautta Stena Germanica muutetaan kokonaan metanolikäyttöiseksi. Jos tämä kokeilu osoittautuu onnistuneeksi, muu laivasto seuraa perässä vuosien 2018-2020 aikana, joten kiirettä ei pidetä tuollakaan suunnalla.

http://www.portofgothenburg.com/News-desk/News-articles/Stena-Line-invests-in-methanol/ (http://www.portofgothenburg.com/News-desk/News-articles/Stena-Line-invests-in-methanol/)
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Kalle Id - 23.08.2013, 01:35:06
Lainaus käyttäjältä: Hannu Ukkonen - 21.08.2013, 13:37:26 Eckerö on sanonut että he eivät asenna scrubbereita koska tuote on vasta kehitysvaiheessa eikä ne halua ottaa osaa kehityskustannuksiin
Toisaalla DFDS:llä on ollut useiden vuosien ajan rikkipesuri testauksessa. Laite on osoittautunut sen verran toimivaksi, että tämän vuoden aikana kolme muuta alusta saa pesurit ja ensi vuonna kahdeksan lisää. Tämän jälkeen vielä kymmenen muuta alusta on harkinnassa pesureiden asennusta varten. Itse en ole enää aivan varma tästä Suomessa jatkuvasti kuultavasta itkuvirrestä pesureiden kehitysvaiheessa olemisesta. Jos esim. DFDS:n ei olisi osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi tai jos järjestelmän kehittäminen olisi vielä pahasti kesken, yhtiö tuskin olisi asentanut/asentamassa pesureita 12 alukseen, saatika sitten harkitsisi tähän päälle vielä kymmentä pesurillista laivaa lisää.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 23.08.2013, 19:57:27
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 23.08.2013, 01:35:06
Laite on osoittautunut sen verran toimivaksi, että tämän vuoden aikana kolme muuta alusta saa pesurit ja ensi vuonna kahdeksan lisää. Tämän jälkeen vielä kymmenen muuta alusta on harkinnassa pesureiden asennusta varten.
Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/dfds-i-stor-scrubbersatsning/) kertoo tänään tästä DFDS:n 500 MSEK investoinnista rikkipesureihin. Ja kuten aiemmin jo mainittiinkin, asentaa myös NCL (http://www.sjofartstidningen.se/ncl-valjer-scrubbers-for-nybyggen/) rikkipesureita. Tuleviin Meyer Werftiltä valmistuviin uudisrakennuksiin tulee molempiin viisi pesuria.

Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Juhani Reku - 05.09.2013, 16:27:26
Näyttää viimein jotain olevan tapahtumassa.

Liikenne- ja viestintäministeriö

Tiedote
5.9.2013 15.44

Varustamoille myönnetty ympäristöinvestointitukea

Liikenne- ja viestintäministeriö on myöntänyt kuudelle varustamolle ja näiden 22 alukselle valtionavustusta ympäristönsuojelua parantaviin jälki-investointeihin. Avustukset on tarkoitettu aluksiin jälkikäteen asennettavien laitteiden, esim. rikkipesureiden, investointikustannusten tukemiseen.

Tukea saavat Bore Oy Ab, ESL Shipping, Finnlines Oy, Godby Shipping, Neste Shipping ja Tallink Silja.

Investoinnit on toteutettava vuosien 2013 ja 2014 aikana.

Vuoden 2013 talousarviossa myönnettiin 30 milj. euron valtuus nykyisin käytössä oleviin aluksiin tehtävien ympäristönsuojelua parantavien jälkiasennettavien laitteiden investointikustannusten tukemiseen.

Avustusta haettiin 34 alukselle yhteensä n. 71 milj. euroa. Hankkeista kaksi ei ollut tukikelpoisia. Muut hylkäävät päätökset johtuivat siitä, että tukikelpoisia kustannuksia ei syntynyt.

Päätökset avustuksesta on tehty aluskohtaisesti. Jälki-investointeihin varatusta määrärahasta saadaan jaettua noin 19 milj. euroa. Hakemusten arviointi osoitti, että joihinkin aluksiin rikkipesurin asentaminen on liiketaloudellisesti kannattavaa eikä siihen silloin voida myöntää valtion avustusta.


Eli kaavamaisesti laskien alle miljoona euroa per alus. Paljonko siitä jää itse kustannettavaksi, jos/kun kyse on rikkipesurin asennuksesta?
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Jara Röksä - 05.09.2013, 16:44:59
Jaa. Miksiköhän suomi tukee ulkomaalaisia varustamoja??? Kummastuttaa kun Viking Line ei saa tukea???
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Juhani Reku - 05.09.2013, 16:56:08
Tallink Silja on Suomeen rekisteröity yhtiö ja siksi Suomen valtion myöntämään tukeen oikeutettu yritys, vaikka onkin 100-prosenttisesti virolaisomistuksessa.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Joona Karvinen - 05.09.2013, 17:49:59
"Hakemusten arviointi osoitti, että joihinkin aluksiin rikkipesurin asentaminen on liiketaloudellisesti kannattavaa eikä siihen silloin voida myöntää valtion avustusta."

Olenko ainoa ketä tämä lause pistää hymyilyttämään  :)

Terveisin,
siiffi
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Jara Röksä - 05.09.2013, 19:33:44
Lainaus käyttäjältä: Joona Karvinen - 05.09.2013, 17:49:59
"Hakemusten arviointi osoitti, että joihinkin aluksiin rikkipesurin asentaminen on liiketaloudellisesti kannattavaa eikä siihen silloin voida myöntää valtion avustusta."

Olenko ainoa ketä tämä lause pistää hymyilyttämään  :)

Terveisin,
siiffi

Et ollut ;D Jos Marielaan on järkevää asentaa pesurit, ilman avustusta niin, Miksi avustettiin Kreikkaa?   ::)
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Jani Nousiainen - 05.09.2013, 20:00:59
Lainaus käyttäjältä: Jara Röksä - 05.09.2013, 19:33:44
Et ollut ;D Jos Marielaan on järkevää asentaa pesurit, ilman avustusta niin, Miksi avustettiin Kreikkaa?   ::)

Onkohan 30 vuotiaaseen lauttaan enää järkevää asentaa mitään, avustuksilla tai ilman. EIköhän tuon ikäiset viimeiset vuodet mene ilmankin.
Otsikko: Piikkiöläisvarustamo Langh Ship kehitti pakokaasupesurin
Kirjoitti: Melker Söderudd - 03.10.2013, 13:03:06
http://www.ts.fi/uutiset/talous/542373/Piikkiolaisvarustamo+Langh+Ship+kehitti+pakokaasupesurin (http://www.ts.fi/uutiset/talous/542373/Piikkiolaisvarustamo+Langh+Ship+kehitti+pakokaasupesurin)
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 03.10.2013, 20:07:21
Lainaus käyttäjältä: Melker Söderudd - 03.10.2013, 13:03:06
http://www.ts.fi/uutiset/talous/542373/Piikkiolaisvarustamo+Langh+Ship+kehitti+pakokaasupesurin (http://www.ts.fi/uutiset/talous/542373/Piikkiolaisvarustamo+Langh+Ship+kehitti+pakokaasupesurin)
Lisää Langhin pesurista kuvan kanssa Sjöfartstidningenissä (http://www.sjofartstidningen.se/langh-ship-utvecklar-skrubber/). Lyhyesti tiivistettynä:

-Langh sai tarjouksen pesurista Lauralle, jossa nyt uutta pesuria on käytetty, 5,5 MEUR hintaan, mutta oma tuli noin puolet halvemmaksi.
-Pesuri on toiminut jopa oletuksia paremmin.
-Vaikeinta on ollut pesuvesien puhdistaminen, mutta se on hoidettu kansirakennukseen eteen asennetussa kontissa.
-Pesuvedet otetaan kyytiin reitin päätesatamissa, Torniossa ja Terneuzenissa.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 04.10.2013, 20:57:38
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 03.10.2013, 20:07:21
Lisää Langhin pesurista kuvan kanssa Sjöfartstidningenissä (http://www.sjofartstidningen.se/langh-ship-utvecklar-skrubber/). Lyhyesti tiivistettynä:
-Vaikeinta on ollut pesuvesien puhdistaminen, mutta se on hoidettu kansirakennukseen eteen asennetussa kontissa.
Todella hyvin ovat onnistuneet naamioimaan pesurin korsteenin sisään, sillä aluksen uusimpia kuvia katsellessa mitään pesuria ei käytännössä edes huomaa. Ainoastaan tuo mainittu kontti jatkuvasti samassa baypositiossa pistää silmään:
http://www.marinetraffic.com/ais/fi/showallphotos.aspx?mmsi=230350000 (http://www.marinetraffic.com/ais/fi/showallphotos.aspx?mmsi=230350000)
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 19.10.2013, 13:21:53
Color Line on tilannut rikkipesurit Wärtsilältä Superspeed 1:een sekä Color Fantasy & Magic -siskoksiin. Kaikkiin aluksiin tulee neljä pesuria. Superspeed 2:een on jo aiemmin tilattu Wärtsilän pesurit.

Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/fler-wartsila-skrubbrar-till-color-line/)
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 14.11.2013, 07:25:42
Myös TT-Line luottaa Wärtsilään rikkipesureiden hankinnassa. Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/tt-line-bestaller-skrubber/) kertoo Robin Hoodiin asennettavan neljä pesuria.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Juhani Reku - 14.11.2013, 11:43:01
Ympäristöministeriö tiedotti juuri avaavansa rikkidirektiivitukien toisen hakukierroksen tänään. Jaettavaa on 11 miljoonaa eli ensimmäiseltä hakukierrokselta jakamatta jäänyt osa. Hakuaikaa on kuukausi eli 13.12. asti.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 06.12.2013, 20:04:10
Lainaus käyttäjältä: Sami Saarinen - 06.12.2013, 19:13:31
Onko kenelläkään tietoa, minkä syiden takia varustamot näyttävät suhtautuvan suhteellisen negatiivisesti pesureihin? Ainakin tuossa isossa TraFen conrossa vaikuttaa pesuri toimivan kohtuullisen mainiosti eli kyllä sellaisen asentaminen onnistuu ilmeisesti isompiinkin voimalaitoksiin.
Transfennica (Spliethoff) on todellakin tyytyväinen mainitsemaasi pesuriin, sillä juuri ovat julkaisseet tiedotteen, jonka mukaan ovat hankkimassa Alfa Lavalin (Aalborg) pesurisysteemejä tuon viiteen sisaralukseen.

http://www.transfennica.com/Index.aspx?objectName=NewsShow&objectId=112054 (http://www.transfennica.com/Index.aspx?objectName=NewsShow&objectId=112054)
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Sami Saarinen - 06.12.2013, 20:25:28
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 06.12.2013, 20:04:10
Transfennica (Spliethoff) on todellakin tyytyväinen mainitsemaasi pesuriin, sillä juuri ovat julkaisseet tiedotteen, jonka mukaan ovat hankkimassa Alfa Lavalin (Aalborg) pesurisysteemejä tuon viiteen sisaralukseen.

Jollen aivan väärin muista, niin Spliethoff oli laskenut pesurien hinnan kuoletuksen tapahtuvan alle viidessä vuodessa jo näillä nykyisillä bunkkerin hinnoilla. Hollantilaisten tarkkaavaisuuden rahan ollessa kyseessä (lue: sniiduilun) tuntien en edes epäile heidän olevan väärässä.

Asian ollessa näin suuri kysymys kuuluukin, että miksi Finnlines, Viking Line yms. suostuisivat antamaan moista kilpailuetua markkinoilla? Tiedätäänkö kyseisissä varustamoissa jotain mitä muualla ei tiedetä vai onko kyseessä ainoastaan eriävä mielipide laskelmien suhteen?
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 09.12.2013, 21:07:06
Vaihtoehtoisiin polttoaineisiin liittyen viime viikolla Terntank ilmoitti rakennuttavansa LNG-käyttöisiä 15.000 dwt:n tuotetankkereita Kiinassa ja nyt ruotsalaiset ja norjalaiset ovat mukana metanolikäyttöisten 50.000 dwt:n tankkereiden rakennuttamisessa Etelä-Koreassa.

Aiheesta Sjöfartstidningen (ruotsiksi):
Terntankin tilaus (http://www.sjofartstidningen.se/terntank-bestaller-lng-drivna-tankfartyg/) ja alusten pääkoneesta (http://www.sjofartstidningen.se/terntank-nybyggen-forst-med-ny-motortyp/)
Metanolitankkerit (http://www.sjofartstidningen.se/kanadensare-bestaller-metanoldrivna-tankers/)
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Kalle Id - 10.12.2013, 01:12:10
Ranskanmaalla puolestaan Brittany Ferries suunnittelee uuden LNG-käyttöisen lautan rakentamista ja kolmen olemassaolevan aluksensa (Armorique, Pont-Aven, Mont St. Michel) muuttamista LNG:llä toimiviksi - tosin vaativat julkiselta vallalta 40% tukia lng-moottoreiden asentamiseen vanhoihin laivoihin: http://www.lemarin.fr/articles/detail/items/brittany-ferries-pret-a-passer-au-gaz-sous-conditions.html?fb_action_ids=545871828821446&fb_action_types=og.likes&fb_source=other_multiline&action_object_map=%5B231809150319260%5D&action_type_map=%5B%22og.likes%22%5D&action_ref_map=%5B%5D
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 20.12.2013, 06:33:12
Turun Sanomat kertoo eilisessä paperiversiossaan, että valtion tukirahoja varustamoille kuluu pesureiden sijaan enemmän vähärikkisen polttoaineen käyttöön siirtymisessä tarvittavien polttoaineen jäähdytyslaitteiden asentamiseen. Haastateltu Suomen Varustamot ry:n toimitusjohtaja sanoo 90 % siirtyvän vähärikkiseen polttoaineeseen pesureiden sijaan.

Lehden mukaan yhden jäähdytyslaitteiston hinta on noin 200-300 000 EUR, kun pesureiden kanssa puhutaan miljoonista. Lisäksi mainitaan myös pesureiden toimintavarmuus, Wärtsilän koekappale Containershipsin aluksessa kun ei toimi tiettävästi edelleenkään kunnolla. Langh Shipin kehittämä pesuri on puolestaan vaikuttanut testeissä lupaavalle ja yhtiö etsiikin nyt yhteistyökumppania tuotannon aloittamiseksi.

Lopuksi vielä uumoillaan Luonnonmaan korjaustelakalle kiireistä syksyä kun varustamot laittavat aluksiaan "rikkivalmiiksi" viime tingassa.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 16.01.2014, 21:08:21
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 06.12.2013, 20:04:10
Transfennica (Spliethoff) on todellakin tyytyväinen mainitsemaasi pesuriin, sillä juuri ovat julkaisseet tiedotteen, jonka mukaan ovat hankkimassa Alfa Lavalin (Aalborg) pesurisysteemejä tuon viiteen sisaralukseen.

http://www.transfennica.com/Index.aspx?objectName=NewsShow&objectId=112054 (http://www.transfennica.com/Index.aspx?objectName=NewsShow&objectId=112054)
Sjöfartstidningen valottaa uutisessaan lisää Transfennican hollantilaisaluksiin asennettavista rikkipesureista:

http://www.sjofartstidningen.se/alfa-alval/

Hybridipesuri, eli toimii joko merivesikierrolla (open loop) tai sisäisellä kierrolla makealla vedellä (closed loop). Prototyyppihan asennettiin syksyllä 2012 Plycaan.

Muutostyöt tehdään kesä-joulukuun välillä. Plycan muutokset tehtiin Spliethoffin kotirintamalla Amsterdamissa, mutta olettaisin myös Naantalin korjaustelakan olevan mahdollisinen tekijä tässä laajemmassa projektissa...
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 04.02.2014, 03:01:36
http://www.safety4sea.com/eu-studies-on-reducing-shipping-emissions-in-the-north-and-baltic-seas-18941 (http://www.safety4sea.com/eu-studies-on-reducing-shipping-emissions-in-the-north-and-baltic-seas-18941)

http://inea.ec.europa.eu/en/ten-t/ten-t_projects/ten-t_projects_by_country/multi_country/2012-eu-21010-s.htm (http://inea.ec.europa.eu/en/ten-t/ten-t_projects/ten-t_projects_by_country/multi_country/2012-eu-21010-s.htm)

TEN-T ohjelma: Pesurien toimivuutta, soveltuvuutta ro-roaluksiin että varustamojen rahoitusmahdollisuuksia kyseisiin uusiin teknologioihin investoidessa (minkälainen rahoitusmekanismi voidaan luoda, jotta varustamot saisivat tukea) sekä satamien kykyyn mahdollistaa pesuriteknologian täysipainoista käyttöönottoa (ilmeisesti pesuvesien talteenotto tms seikat) tullaan tutkimaan oheisessa projektissa, jota EU tukee 6,7 miljoonalla eurolla (projektissa mukana Suomi, Ruotsi ja Alankomaat), ja jossa mukana on myös Oulun satama.

Testipesurit tullaan asentamaan Stora Enson SECU-liikenteessä kulkeviin TransPaper-luokan alukseen ja vastaavantyyppiseen Wagenborgin Schieborg-alukseen. Aluksethan kulkevat joko Oulusta ja Kemistä Lyypekkiin ja Göteborgiin tai Göteborgista Belgian Zeebrüggeen tai Isoon-Britanniaan.

Edit: http://inea.ec.europa.eu/en/news__events/newsroom/reduced_shipping_emissions_in_the_north_and_baltic_seas.htm (http://inea.ec.europa.eu/en/news__events/newsroom/reduced_shipping_emissions_in_the_north_and_baltic_seas.htm)

Tuon mukaan vain kahteen alukseen asennetaan pesurit. Alhaalta löytyy myös suomenkielinen tiedote .doc-muodossa.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 14.02.2014, 13:50:34
NCL on tehnyt sopimuksen Green Tech Marinen kanssa kuuden risteilyaluksen varustamisesta rikkipesureilla vuosina 2014-2016. Sopimus sisältää 28 pesuriyksikköä. Alukset ovat Norwegian Breakaway, Norwegian Dawn, Norwegian Jewel, Norwegian Gem, Norwegian Pearl ja Norwegian Sun. NCL on hankkinut samalta firmalta aiemminkin pesureita, mm. parhaillaan Mayerilla rakennettaviin aluksiin.

Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/ncl-koper-fler-skrubbrar-fran-green-tech-marine/)
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Kalle Id - 14.02.2014, 17:44:41
Pesurihan löytyy jo viime vuonna asennettuna Pride of Americalta.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 19.02.2014, 08:24:21
Ruotsalainen Thunbolaget on tilannut dual-fuel-moottorilla varustetun irtolastialuksen Hollannista. Kyseessä on mahdollisesti ensimmäinen LNG-käyttöön kykenevä irtolastialus maailmassa. 5875 dwt:n alus luovutetaan ensi vuoden elokuussa.

Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/thun-bestaller-torrlastare-med-lng-drift/)
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Tauno Hermola - 19.02.2014, 20:27:45
Saman uutisen mukaan moottorivalmistajaa ei ole lopullisesti päätetty, mutta valinta on 'kallistumassa' Wärtsilä 34DF:n suuntaan:

LainaaVi har inte helt bestämt vilken motortillverkare vi väljer men det lutar åt en 34DF från Wärtsilä, LNG tanken kommer från holländska Cryonorm.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Tuomas Romu - 19.02.2014, 20:33:10
Jenkeissä konvertoidaan pari ro-ro-laivaa niin ikään Wärtsilän dual fuel-moottoreilla ja LNG-järjestelmällä:

http://gcaptain.com/tote-selects-wartsila-for-lng-conversions/ (http://gcaptain.com/tote-selects-wartsila-for-lng-conversions/)
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 01.03.2014, 12:07:03
Boren Seagardiin asennetaan huhtikuussa varustamon itsensä kehittämä rikkipesuri. Seagardiin asennettava malli on koekappale, mutta varustamo etsii jo yhteistyökumppania tuotannon aloittamiseksi. Pesuri on kuivapesurimallia, jonka jätteenä muodostuvaa kipsiä voi käyttää varustamon mukaan jopa rakennusmateriaalina.

Kauppalehti (http://www.kauppalehti.fi/etusivu/kilpailu+rikkipesureissa+kovenee+-+uusi+tekija+mukaan/201402650097)


DFDS puolestaan arvioi varustamon polttoainekulujen nousevan jopa 950 MSEK (päivän kurssilla 106 MEUR) vuodessa rikkidirektiivin astuessa voimaan.

Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/950-miljoner-okade-branslekostnader/)
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Kalle Id - 01.03.2014, 18:44:34
DFDS:n edustaja ilmoitti toisessa haastattelussa (en nyt muista missä) varustamon inventoineen reittejänsä ja seitsemän niistä oletetaan muuttuvan tappiolliksiksi päästörajoitusten myötä.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 08.03.2014, 12:09:41
Ruotsalaisen Walleniuksen ja japanilaisen NYK:in omistama autonkuljetusaluksia operoiva UECC tuo vuonna 2016 Itämerelle kaksi LNG-käyttöistä (dual fuel LNG/MFO) autolaivaa. Alukset rakennetaan Kiinan Nantongissa ja niistä tulee 181 m pitkiä ja niiden kapasiteetti on 3.800 autoa.

Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/uecc-bygger-varldens-forsta-lng-bilbatar/) (mukana kuva)
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 09.05.2014, 18:56:30
Sjöfartstidningenin mukaan (http://www.sjofartstidningen.se/finnlines-gar-skrubbrar/) Finnlines aikoo asentaa pesurit suurimpaan osaan laivastoaan tämän vuoden lopulla ja ensi vuoden alussa.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Kalle Id - 09.05.2014, 20:34:54
Tämähän on mielenkiintoinen muutos, aiemminhan Emmanuele Grimaldi sanoi rikkipesureiden olevan naurettava ajatus. Hyvä kuitenkin, että saadaan pesureita isommassa mittakaavassa suomalaisiinkin laivoihin.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 16.05.2014, 12:37:19
Sjöfartstidningen valottaa nyt hieman tarkemmin Finnlinesin pesurihanketta:

http://www.sjofartstidningen.se/finnlines-har-fordelningen-klar/

Aluksi pesurit asennetaan vain lastilauttoihin, tulevat olemaan open loop -systeemillä, mutta voidaan muokata hybridiksi tarvittaessa. Wärtsilä toimittaa laitteet uusiin kiinattariin, ja Alfa Laval vanhempiin lontoolaistaustaisiin kiinattariin.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 19.05.2014, 14:35:56
Nyt Sjöfartstidningen kertoo vuorostaan lisää taustaa DFDS:n lastilauttojen pesurihankkeista:

http://www.sjofartstidningen.se/britannia-seaways-far-skrubber/ (http://www.sjofartstidningen.se/britannia-seaways-far-skrubber/)

Kaksi ro-paxiakin on jo saanut pesurin, Optima ja Victoria (Seaways).
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Kalle Id - 19.05.2014, 18:22:35
Optima Seawaysin pesuri-installaatio on vähintäänkin, hmm, mielenkiintoinen: https://img4.fleetmon.com/thumbnails/OPTIMA_SEAWAYS_770291.940x1000.jpg
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Sami Kinnunen - 19.05.2014, 22:45:05
Victoria Seawaysin vähän parempi toteutus: http://photos.marinetraffic.com/ais/showphoto.aspx?photoid=1589072&size=full  ;D
Ja Optimasta sivukuva: http://photos.marinetraffic.com/ais/showphoto.aspx?photoid=1618803&size=full
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 19.05.2014, 23:23:16
Optima Seaways sopisi varsin hyvin foorumin legendaariseen Rumimmat laivat -topiciin.  ::)
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Tuomas Romu - 22.05.2014, 07:23:59
http://www.hs.fi/kotimaa/Isot+matkustajalaivat+vaihtavat+v%C3%A4h%C3%A4rikkiseen+polttoaineeseen/a1400675987764 (http://www.hs.fi/kotimaa/Isot+matkustajalaivat+vaihtavat+v%C3%A4h%C3%A4rikkiseen+polttoaineeseen/a1400675987764)

LainaaIsot matkustajavarustamot vaihtavat laivojensa polttoaineen vähärikkiseksi ensi vuonna. Rikkipesureita aluksiin ei kuitenkaan ainakaan toistaiseksi asenneta.

..

Varustamot kertoivat ratkaisuistaan rikkipäästöjen vähentämiseksi keskiviikkona Helsingissä. Sekä Tallink Silja että Viking Line ja Eckerö Line vaihtavat vähärikkiseen. Poikkeuksena on Viking Grace –alus. Se kulkee nesteytetyllä maakaasulla eli LNG:llä, joka ei sisällä rikkiä.

Polttoainekulujen nousua varustamot aikovat kompensoida vähentämällä polttoaineen kulutusta.

...

Viking Linen ympäristöpäällikön Susanna Airolan mukaan rikkipesureihin ei olla ainakaan vielä siirtymässä. "Sivutuotteen käsittely on ongelma, sillä pesuvettä ei saa pumpata jäteveden mukana maihin. Emme me halua sitä mereenkään laskea", Airola sanoo.

Ounastelen, että jos kokemukset Viking Gracesta ovat positiivisia, tulee muihinkin uudisrakennuksiin aikanaan dual fuel -koneisto.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Kalle Id - 22.05.2014, 11:39:55
Minua edelleen vähän kummastuttaa meikäläisten varustamoiden nuiva suhtautuminen rikkipesureihin. Niiden ei pitäisi olla ihan niin ongelmallisia, kun kerran mm. Color Line ja Birttany Ferries pystyvät asentamaan pesurit suuriin matkustaja-autolauttoihinsa ilman suurempia ongelmia.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Tuomas Romu - 22.05.2014, 12:37:32
Vanhempien alusten kohdalla kyse voi olla yksinkertaisesti sijoituksen kannattamattomuudesta - takaisinmaksuaika voi ylittää aluksen jäljellä olevan käyttöiän. Kaikissa laivoissa, edes uudemmissa, ei välttämättä myöskään ole riittävää paino- ja vakavuusreserviä tai, mikäli ei haluta rakentaa Optima Seawaysin kaltaista "ulkoista" ratkaisua, tilaa aluksen sisällä. Matkustaja-autolautoissa pesurit joudutaan sijoittamaan huomattavasti korkeammalle, ja mikäli joudutaan lisäksi lisäämään kiinteää painolastia riittävän vakavuuden säilyttämiseksi, saattaa lastikapasiteetti pienentyä merkittävästi.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 03.06.2014, 11:20:48
Langh ja Deltamarin perustavat yhteisyrityksen rikkipesureiden tuotantoa varten. Uuden yhtiön nimi on DeltaLangh Oy Ab ja se alkaa valmistamaan ns. closed loop -tyypin pesureita, joiden koekappale on ollut menestyksekkäästi koekäytössä Langhin Lauralla. Langh aikoo varustaa muutkin aluksensa vastaavilla pesureilla.

Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/deltalangh-ny-aktor-pa-skrubbermarknaden/)
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 06.06.2014, 10:15:46
Scandlines aikoo muuttaa Helsingborg-Helsingör -linjan lautat akkukäyttöisiksi niin, että ensimmäinen alus olisi muutettuna jo vuoden kuluessa. Varustamolla on jo ennestään hyviä kokemuksia hybridikäyttöisistä lautoista Rödby-Puttgarden -linjalta.


Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/oresundsfarjor-far-batteridrift/)
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Juhani Reku - 24.07.2014, 14:46:55
Viimeinen tukihaku on nyt päättynyt ja tuet myönnetty. Tällä kerralla tällä tavalla. Saa nähdä, joko nyt toteutetaan matkustajalaivoihin jotain vai onko jälleen luvassa tukirahojen palautus kaikessa hiljaisuudessa.

Liikenne- ja viestintäministeriö, tiedote 24.7. kello 13.36

LVM myönsi alusten ympäristötukea 4,5 miljoonaa euroa

Liikenne- ja viestintäministeriö on myöntänyt 4,5 miljoonan euron tuen laivojen rikkipesureihin ja polttoainejärjestelmien muutostöihin. Tukea saavat Finnlines Oyj, Viking Line Abp sekä NLC Ferry Ab Oy (Wasaline).

Kolmannella hakukierroksella hakemuksia tuli neljältä varustamolta kymmentä alusta varten. Haettu tukimäärä oli yhteensä noin 14,5 miljoonaa euroa.

Tukea voitiin myöntää noin 4,5 milj. euroa, sillä tukea oli haettu myös sellaisille kustannuksille, jotka eivät ole hyväksyttäviä tukikelpoisia kustannuksia.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 12.08.2014, 00:19:37
DeltaLanghin pesurit ovat saaneet DNV GL:n sertifioinnin ja Langh aikoo asentaa omaa innovaatiotaan edustavat pesurit kaikkiin aluksiinsa. Prototyyppi asennettiin Lauraan ja Linda on parhaillaan Luonnonmaalla pesurin asennuksessa. Ailaan asennetaan pesuri Luonnonmaalla ja Marjattaan sekä Hjördikseen Teijossa.

Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/langh-ships-skrubber-certifierad/)

Lisäksi mainittakoon, että Finnlines on tehnyt sopimuksen pesureiden asentamisesta kaikkiin Itämerellä liikennöiviin Star-luokan aluksiin. Pesureiden toimittajaa ei kerrota, mutta asennukset tapahtuvat 2014 lopussa ja 2015 alussa. Aiemmat pesurit on tilattu Wärtsilältä ja Alfa Lavalilta.

Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/ytterligare-skrubberinstallationer-finnlines/)
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 05.09.2014, 17:31:45
Boren Bore Song saa ensi tammikuussa Deltamarinin DeltaLangh-pohjaisen hybridipesurin. Lisäksi alus jatkas P&O North Sea Ferriesin rahtauksessa Englannin kanaaliliikenteessä.

Boren tiedote:
http://www.bore.eu/bore-enhances-environmental-solutions-onboard-mv-bore-song-and-agrees-charter-renewal-with-po-ferries/ (http://www.bore.eu/bore-enhances-environmental-solutions-onboard-mv-bore-song-and-agrees-charter-renewal-with-po-ferries/)
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 19.11.2014, 22:19:47
Stena on nyt paljastanut, että Stena Germanica on alus, jolla kokeillaan ensin metanolikäyttöä. Alus menee Puolaan kuuden viikon telakointiin tammikuussa ja remontin arvioidaan maksavan 22 MEUR.

Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/germanica-blir-forsta-metanolfarjan/)
Otsikko: Stena Germanica käyttämään etanolia
Kirjoitti: Juha Hietikko - 23.11.2014, 13:57:38
Stena Germanica aloittaa ensimmäisenä aluksena maailmassa käyttään polttoaineena etanolia.
Alus on ensi tammikuussa kuusi viikkoa telakalla Puolassa.
http://www.sjofartstidningen.se/germanica-blir-forsta-metanolfarjan/ (http://www.sjofartstidningen.se/germanica-blir-forsta-metanolfarjan/)
Otsikko: Vs: Stena Germanica käyttämään etanolia
Kirjoitti: Tauno Hermola - 23.11.2014, 16:22:24
Lainaus käyttäjältä: Juha Hietikko - 23.11.2014, 13:57:38
Stena Germanica aloittaa ensimmäisenä aluksena maailmassa käyttään polttoaineena etanolia.
Alus on ensi tammikuussa kuusi viikkoa telakalla Puolassa.
http://www.sjofartstidningen.se/germanica-blir-forsta-metanolfarjan/ (http://www.sjofartstidningen.se/germanica-blir-forsta-metanolfarjan/)

Lähdeviite, ja Juhanin edeltävä viesti, puhuvat metanolista; etanolia löytyy ilmeisesti vain laivan ravintoloista ja tax-free:stä ;D
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Juha Hietikko - 23.11.2014, 20:19:14
Joo, Pikkuinen lukihäiriö vaivannut jo jonkin aikaa... Laiva käyttää metanolia, ja matkustajat etanolia. ;)
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Kalle Id - 28.11.2014, 13:31:17
Ymmärtääkseni metanolia on testattu Stena Scanrailissa jo pidempään, mutta Stena Germanica on ensimmäinen metanolikäyttöinen matkustaja-autolautta. Aiemmin metanoliprojektin toteutumisesta oli epäselvyyttä, koska polttoainetta ei ollut saatavilla tarpeeksi useamman laivan käyttöön.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 12.01.2015, 15:17:02
Myös Stena RoRo Ab kunnostautuu rikkidirektiivin tiimoilta. Se on tilannut CR Ocean Engineering L.L.C. -nimiseltä valmistajalta kaksi pienikokoista open loop -tyypin rikkipesuria Stena Forerunner -alukseensa asennettavaksi vuoden alkupuoliskon aikana.

Stena Forerunner näyttää jatkavan Transfennican liikenteessä Hangon ja Lyypekin välillä toisin kuin sisarensa. Täten rikkipesurien asennus vaikuttaa täysin perustellulta.

http://www.prnewswire.com/news-releases/another-scrubber-contract-for-cr-ocean-engineering-llc-croe-300017082.html (http://www.prnewswire.com/news-releases/another-scrubber-contract-for-cr-ocean-engineering-llc-croe-300017082.html)
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 15.01.2015, 17:02:07
Sjöfartstidningen on saanut kasaan kattavahkon uutispaketin Stena Forerunnerin rikkipesurihankkeesta:

http://www.sjofartstidningen.se/stena-forerunner-far-anpassad-skrubberlosning/ (http://www.sjofartstidningen.se/stena-forerunner-far-anpassad-skrubberlosning/)

Alus jatkaa tuon mukaan Transfennicalla, ja juuri siitä syystä on päätettykin asentaa pesurit juuri tähän alukseen.

Kaksi asennettavaa pesuria ovat siis open loop -tyyppiä, mutta voidaan tarvittaessa muuttaa hybridimuotoon.

Aluksessa on neljä pääkonetta, mutta vain kahteen asennetaan pesurit. Kolmea tai enempää pääkonetta ei tarvi yleensä ottaa ajossa käyttöön, joten ei ole tarvetta asentaa jokaiseen koneeseen pesureita.

Asennus tehdään todennäköisesti kesäkuussa, mutta Stena RoRo ei ole päättänyt korjaustelakkaa vielä tässä vaiheessa.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Jani Pousi - 30.01.2015, 17:52:09
Konerikkoja ja onnettomuuksia tiedossa.  >:(

http://www.tekniikkatalous.fi/energia/rikkidirektiivin+vaarallinen+seuraus++rikkoo+laivojen+koneet+onnettomuus+ajan+kysymys/a1046171

Ja luonto kiittää  :beer:
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Kalle Id - 30.01.2015, 23:05:59
Tätä on nyt vaikea pitää uskottavana. Jos tilastot kertovat onnettomuuksien lisääntyneen viimeisten 12 kk aikana ja vähärikkinen polttoaine ei ole ollut pakollista vielä edes yhtä kuukautta, ei tuo tilasto kerro yhtään mitään (yksikään varustamo ei varmasti ole käyttänyt vähärikkistä polttoainetta ennenkuin oli pakko). Lisäksi Suomen valtiohan jakoi varustamoille tukia juuri sitä varten, että polttoainejärjestelmät voidaan mukauttaa vähärikkisen polttoaineen käyttöön.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 20.03.2015, 04:14:22
Alfa Laval toimittaa rikkipesurijärjestelmän myös Finnlinesin äskettäin hankkimaan Finnmerchantiin:

http://www.finnlines.com/yritys/taloustietoa/poerssitiedotteet/finnlines_jatkaa_investointejaan_ympaeristoe_ja_polttoaineen_kulutusta_alentavaan_teknologiaan (http://www.finnlines.com/yritys/taloustietoa/poerssitiedotteet/finnlines_jatkaa_investointejaan_ympaeristoe_ja_polttoaineen_kulutusta_alentavaan_teknologiaan)
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 17.05.2015, 12:34:22
RCCL asennuttaa Alfa Lavalin pesurit koko Freedom-luokkaan sekä Voyager-luokan Adventure of the Seasiin.
Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/skrubber-retrofit-pa-royal-caribbean-fartyg/)

Lisäksi Wagenborg asennuttaa Wärtsilän pesurit roro-alus Balticborgiin ja Bothniaborgiin.
Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/skogsproduktfartyg-utrustas-med-skrubber/)
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 17.05.2015, 17:36:48
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 05.09.2014, 17:31:45
Boren Bore Song saa ensi tammikuussa Deltamarinin DeltaLangh-pohjaisen hybridipesurin. Lisäksi alus jatkas P&O North Sea Ferriesin rahtauksessa Englannin kanaaliliikenteessä.

Boren tiedote:
http://www.bore.eu/bore-enhances-environmental-solutions-onboard-mv-bore-song-and-agrees-charter-renewal-with-po-ferries/ (http://www.bore.eu/bore-enhances-environmental-solutions-onboard-mv-bore-song-and-agrees-charter-renewal-with-po-ferries/)
Bore asennuttaa rikkipesurin (oletettavasti samantyyppisen kuin yllä mainittuun Bore Songiin) Seagardiin Naantalissa seuraavien viikkojen aikana:

"As of 1 January 2015, ships operating on the SECA comprising the Baltic Sea, the North Sea and the English Channel are required to meet emission levels of less than 0.1 per cent. To meet this requirement Bore is engaged in a number of initiatives: • Installation of a scrubber on M/V Bore Song in December 2014 and on M/V Seagard by April 2015"

Lähde: Rettigin vuosikertomus 2014, sivut 28-29.
Löytyy kohdasta Full year 2014, Download Annual Report 2014 (PDF):
http://www.rettig.fi/en/investor-relations/ir-library/ (http://www.rettig.fi/en/investor-relations/ir-library/)
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Aleksi Lindström - 13.09.2015, 08:48:50
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 20.03.2015, 04:14:22
Alfa Laval toimittaa rikkipesurijärjestelmän myös Finnlinesin äskettäin hankkimaan Finnmerchantiin --

FINNMERCHANT saapuu Hankoon Stocznia Remontowa Nautan telakalta Gdyniasta 13.9.2015, rikkipesurin ja uuden sinisen runkovärin kera:

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2321740
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2321739
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2321738
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Kalle Id - 13.09.2015, 15:05:52
Aikas messevä korsteeni pesuriasennuksen jälkeen! :o Pakko myös sanoa, että vihreä runkoväri näytti omiin silmiini paremmalta.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 13.09.2015, 15:53:44
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 13.09.2015, 15:05:52
Aikas messevä korsteeni pesuriasennuksen jälkeen! :o Pakko myös sanoa, että vihreä runkoväri näytti omiin silmiini paremmalta.
No, voihan se olla, mutta nyt sentään on saanut varustamon oman värityksen.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: S Liljeström - 14.09.2015, 08:46:29
Minunkinkin mielestä tämä sininen väri poikkeaa muista Finnlinesin sinisistä - on jotenkin kirkkaampi!
Vaikka aika paljon seuraan laivoja, niin olin jotenkin pitänyt tätä pienempänä kuin Finnhansa-sarjaa.
Pituutta tällä kolmannella Finnmerchantilla näyttää olevan 193 m, mutta kaistametrimäärä tietenkin
ratkaisee.
Varustamojen tapa käyttää vanhoja nimiä uudelleen sotkee mielestäni asiaa aika paljon, mutta olisiko jollain
parempaa ehdotusta?
Takavuosina kuulin käytävillä, että "ei niitä nimiä muuten muista, elleivät ne ala samalla kirjaimella", esim.
Aldebaran, Atalaya, Astrea sekä neljäs rv. 1977-78, jonka nimeä - kumma kyllä - en muista nytkään,
koska niitä ei jostain syystä ole FoF:ssä.
Olisiko tämä sittenkin ollut Antares?

SL
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 14.09.2015, 16:16:09
Vastaus offtopic kysymykseesi: Olihan se Antares.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: S Liljeström - 15.09.2015, 20:37:49
Kiitos Pekka Laakso, sitä joskus vain huomaamattaan syyllistyy OT:hen!

SL
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 04.11.2015, 11:43:41
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 19.02.2014, 08:24:21
Ruotsalainen Thunbolaget on tilannut dual-fuel-moottorilla varustetun irtolastialuksen Hollannista. Kyseessä on mahdollisesti ensimmäinen LNG-käyttöön kykenevä irtolastialus maailmassa. 5875 dwt:n alus luovutetaan ensi vuoden elokuussa.

Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/thun-bestaller-torrlastare-med-lng-drift/)

Tämä alus on nyt laskettu vesille Hollannissa ja sai samalla nimekseen Greenland. Matkan varrella aluksen koko on kasvanut 7350 dwt:iin ja aluksesta tulee itsepurkava sementtilaiva. Luovutus on ennen vuodenvaihdetta ja käyttöön alus pääsee vuoden 2016 alussa.

Sjöfartstidning (http://www.sjofartstidningen.se/thuns-nya-sjosatt/)

EDIT: Sisaraluksen nimeksi tulee Ireland ja se laskettiin vesille Hollannissa 19.3.
Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/ireland-sjosatt-i-holland/)
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 25.11.2015, 18:25:01
Ruotsalaiset tankkerivarustamot ovat tilanneet yhdessä neljä dual fuel -kemikaali/öljytuotealusta Kiinasta. Aluksista kaksi tulee Furetankin, yksi Älvtankin ja yksi Thunin omistukseen. Alusten kapasiteetiksi tulee 16.300 dwt, ja ne valmistuvat vuosina 2018-19.

Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/svensk-konstellation-bestaller-fyra-tankers-med-lng-maskineri/)
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 18.01.2016, 21:23:26
LNG-uutisia kaukaisemmilta vesiltä: maailman ensimmäinen LNG-käyttöinen konttilaiva on aloittanut liikenteen. Alusta käytetään Floridan ja Puerto Ricon välisessä liikenteessä.

Jutussa on myös tietoja LNG-käyttöisten alusten lisääntymisestä. Lähimmän kymmenen vuoden aikana valmistuvista noin 27.000 aluksesta tulee arviolta 1.200 (reilut 4 %) käyttämään mahdollisuuden mukaan LNG:tä polttoaineena. Näistä suurin osa tulee tosin liikennöimään Pohjois-Amerikan vesillä LNG:n halvemmasta hinnasta johtuen.

Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/varldens-forsta-lng-drivna-containerfartyg-har-bunkrats/)
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 20.03.2016, 18:07:33
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 08.03.2014, 12:09:41
Ruotsalaisen Walleniuksen ja japanilaisen NYK:in omistama autonkuljetusaluksia operoiva UECC tuo vuonna 2016 Itämerelle kaksi LNG-käyttöistä (dual fuel LNG/MFO) autolaivaa. Alukset rakennetaan Kiinan Nantongissa ja niistä tulee 181 m pitkiä ja niiden kapasiteetti on 3.800 autoa.

Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/uecc-bygger-varldens-forsta-lng-bilbatar/) (mukana kuva)

Ensimmäinen alus pitäisi laskea vesille huhtikuun aikana, ja luovutus olisi syyskuussa. Aluksen nimeksi tulee Auto Eco.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 01.05.2016, 13:51:52
Turun satama selvittää jälleen LNG-terminaalin rakentamista, kertoo Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/abo-hamn-kan-fa-lng-terminal/). Edellinen yritys, silloin Gasumin kanssa, lopahti vuonna 2012.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 12.09.2016, 22:36:47
Porin LNG-tuontiterminaali on vihitty käyttöön, kertoo YLE (http://yle.fi/uutiset/ensimmainen_lng-tuontiterminaali_vihittiin_kaupalliseen_kayttoon_porissa/9160504).
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 03.10.2016, 06:26:33
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 20.03.2016, 18:07:33
Ensimmäinen alus pitäisi laskea vesille huhtikuun aikana, ja luovutus olisi syyskuussa. Aluksen nimeksi tulee Auto Eco.

Ensimmäinen alus luovutettiin 29.9.

KLIK (http://en.portnews.ru/news/227194/)
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 07.10.2016, 10:49:51
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 12.09.2016, 22:36:47
Porin LNG-tuontiterminaali on vihitty käyttöön, kertoo YLE (http://yle.fi/uutiset/ensimmainen_lng-tuontiterminaali_vihittiin_kaupalliseen_kayttoon_porissa/9160504).
...ja nyt Porissa on myös bunkrattu LNG:tä alukseen ensimmäisen kerran, kertoo Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/forsta-lng-bunkringen-bjorneborg/). Kyseessä on tankkeri Ternsund, joka on rahdattu suomalaiselle NEOT:lle.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 24.01.2017, 04:38:42
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 20.03.2016, 18:07:33
Ensimmäinen alus pitäisi laskea vesille huhtikuun aikana, ja luovutus olisi syyskuussa. Aluksen nimeksi tulee Auto Eco.
Sisaraluksesta on tullut Auto Energy ja sen on määrä saapua Hankoon tänään loppuillasta.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Aleksi Lindström - 25.01.2017, 20:01:49
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 24.01.2017, 04:38:42
Sisaraluksesta on tullut Auto Energy ja sen on määrä saapua Hankoon tänään loppuillasta.

AUTO ENERGY Hangossa 25.1.2017:

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2605338
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2605337

AUTO ECO Hangossa 20.1.2017

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2602895
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2602894
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Kai Heino - 26.01.2017, 20:05:08
Funktionalismi ja esteettisyys eivat aina mahdu samaan kuvaan.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Juhani Mehto - 03.03.2017, 10:45:30
Tässä voitaneen mainita, että Carnival Corp on nyt varustanut 60 risteilyalusta scrubbereilla ja määrä nousee yli 85:een ensi vuosikymmenen loppuun mennessä. Investointi on maksanut varustamolle tähän mennessä 400 MEUR.

Asiasta toisella kotimaisella Sjöfartstidningen (http://www.sjofartstidningen.se/60-carnival-fartyg-kryssar-nu-med-skrubbers/)
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 16.05.2017, 17:41:29
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 05.09.2014, 17:31:45
Boren Bore Song saa ensi tammikuussa Deltamarinin DeltaLangh-pohjaisen hybridipesurin. Lisäksi alus jatkas P&O North Sea Ferriesin rahtauksessa Englannin kanaaliliikenteessä.

Boren tiedote:
http://www.bore.eu/bore-enhances-environmental-solutions-onboard-mv-bore-song-and-agrees-charter-renewal-with-po-ferries/ (http://www.bore.eu/bore-enhances-environmental-solutions-onboard-mv-bore-song-and-agrees-charter-renewal-with-po-ferries/)
Nyt myös sisaralus Bore Seahan on tilattu Langh Techin rikkipesuri:

http://www.sjofartstidningen.se/langh-tech-levererar-skrubber-till-bore/ (http://www.sjofartstidningen.se/langh-tech-levererar-skrubber-till-bore/)

Tekniikka on kehittynyt ja päivitetty Bore Songin ajoista, joten korsteenia ei tarvitse enää laajentaa.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 12.01.2018, 23:12:14
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 16.05.2017, 17:41:29
Nyt myös sisaralus Bore Seahan on tilattu Langh Techin rikkipesuri:

http://www.sjofartstidningen.se/langh-tech-levererar-skrubber-till-bore/ (http://www.sjofartstidningen.se/langh-tech-levererar-skrubber-till-bore/)

Tekniikka on kehittynyt ja päivitetty Bore Songin ajoista, joten korsteenia ei tarvitse enää laajentaa.
Mutta lopputuloksena näkyy korsteenia silti laajennetun:
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2797138 (http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2797138)

Kulkee jatkossa jälleen oman konsernin sisällä Transfennicalle, by the way.
Otsikko: Vs: Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan
Kirjoitti: Pekka Laakso - 18.03.2018, 12:24:28
Lainattu Bore-topicista päivitetyin tiedoin:

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 09.03.2018, 12:56:44
Bore Bayn tuuraus Transfennicalle tulee ainakin toistaiseksi päätökseen, ja AIS mukaan olisi suuntaamassa Lyypekistä Odenseen telakalle. Liekö edessä rikkipesurin asennus? Tietääkseni siihen ei asennettu viime kesänä "autokansien kuorinnan" yhteydessä pesuria...
Korkea korsteenin pakoputki ilmaisee tässä tapauksen rikkipesurin asennetun (vastaava kuin Bore Bankissa).
http://wp.luebeck-port-diary.de/2018/03/17/ (http://wp.luebeck-port-diary.de/2018/03/17/)