maritimeforum.fi

Merenkulku => Matkustaja-autolautat => Aiheen aloitti: Timo Selkälä - 25.08.2013, 18:03:53

Otsikko: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Timo Selkälä - 25.08.2013, 18:03:53
Lankulla olevien huhujen mukaan Finnlines aikoo alkaa ajamaan Naantali-Långnäs-Kapellskär reittiä, ilmeisesti niin että ainakin päivävuorot menevät Långnäsin kautta. Todenperäisyydestä ei hajuakaan. Tax-free myynti on kuulemma suurin syy tähän.
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Jussi Lampinen - 25.08.2013, 21:01:14
Jos tuo pitää paikkansa niin  ilmeisesti rahtimäärät ovat pudonneet ja kaivataan lisää maksavia matkustajia ja niitähän saa parhaiten tax free myynnillä houkuteltua
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 25.08.2013, 21:17:38
Verottomuudessa on selkeä sääntö: kaikki tai ei mitään. Siis joko kaikki vuorot Pitkännenän kautta ja viinaputiikit pystyyn tai kaikki suoraan ja meno ennallaan. Sekin tietysti on mahdollista, että jokin alus pysähtyy Ahvenanmaalla joka matkallaan ja jokin muu ei, mutta yhden tietyn aluksen sekaveto ei käy laatuun (tai kai se ihan tarkalleen ottaen kävisi, mutta saattaisi olla tarpeettoman työlästä ruveta selittämään ei-verottoman vuoron mahdollisesti runsaallekin matkustajajoukolle, miksi myymälä on kiinni).
Sinällään ajatus kuulostaa melko omituiselta. Finnlinesin halu laajentaa matkustajakonseptinsa markkina-arvoa on sinällään kyllä ihan ymmärrettävä, sillä Tallink ja Viking ovat kyllä tehneet kaikkensa osoittaakseen, etteivät tarvematkustajat ole heille mitään erityisen haluttuja asiakkaita. Mutta kuinka paljon nykyistä suurempia matkustajamääriä clipper-luokan alukset pystyisivät kertavedolla kyytiinsä ottamaan? Tai olisiko Finnlinesin ajatuksissa kenties tuoda linjalle Nordlink, joka ilmeisimmin on nykyisessä toimessaan vajaakäyttöinen?
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Miran Hamidulla - 25.08.2013, 22:06:08
Verottomuudessa on selkeä sääntö: kaikki tai ei mitään. Siis joko kaikki vuorot Pitkännenän kautta ja viinaputiikit pystyyn tai kaikki suoraan ja meno ennallaan.
Mihin tämä väite perustuu? Minulle tulee äkkiseltään mieleen useampikin autolautta, joka on ajellut samanaikaisesti sekä taxfree-linjoja että sisälinjoja - kauppa on vain pysynyt kiinni viimeksi mainituilla.

Finnlinesin muutokseen tuskin liittyy mitään järisyttäviä hankkeita muuttaa konseptia matkustajapainotteisemmaksi. Rahtien määrät ja ilmeisesti myös hinnat ovat pudonneet talouden hiipuessa, taxfreetulot paikannevat menetyksiä edes vähän. Päivävuorothan ovat muutenkin Finnlinesilla aina olleet hiljaisempia rahdin suhteen kuin iltavuorot, joka voi olla syynä siihen miksi Långnäsin vuoroja mietitään vain niille.
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Jussi Lampinen - 26.08.2013, 19:27:39
Verottomuudessa on selkeä sääntö: kaikki tai ei mitään. Siis joko kaikki vuorot Pitkännenän kautta ja viinaputiikit pystyyn tai kaikki suoraan ja meno ennallaan. Sekin tietysti on mahdollista, että jokin alus pysähtyy Ahvenanmaalla joka matkallaan ja jokin muu ei, mutta yhden tietyn aluksen sekaveto ei käy laatuun (tai kai se ihan tarkalleen ottaen kävisi, mutta saattaisi olla tarpeettoman työlästä ruveta selittämään ei-verottoman vuoron mahdollisesti runsaallekin matkustajajoukolle, miksi myymälä on kiinni).
Tuskinpa tuo Långnäsissä poikkeaminen niin paljoa matka-aikaa pidentää etteikö sitä kannattaisi joka vuorolla tehdä. Långnäs kun on kuitenkin lähes väylän vieressä jota Finnlinesinkin alukset kulkevat
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Timo Selkälä - 03.09.2013, 10:21:51
Tämän päivän Nya Åland kertoo aiheesta lisää. Eli 2 päivävuoroa päivässä tulee kulkemaan Långnäsin kautta. Ei yövuorot. Neuvottelut jatkuvat yhä.

Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Teemu Uusi-Esko - 03.09.2013, 12:24:24
Uskon kun näen, huhuja tästä on nimittäin liikkunut varmaan jo viisi vuotta...
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Timo Selkälä - 03.09.2013, 12:33:26
Uskon kun näen, huhuja tästä on nimittäin liikkunut varmaan jo viisi vuotta...

Kyseisen varustamon ollessa kyseessä, on siinä ja siinä että uskommeko vielä silloinkaan. Mutta nyt ovat lehdet huomioineet asian, ja vaihtoehtoa tutkitaan. Toteutuminen on sitten toinen juttu.
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 03.09.2013, 15:28:40
Kyllä Långnäs-kuvio uskoakseni olisi ihan kannattava veto. Itsellänikin on toistaiseksi jäänyt retkilläni Finnlinesin Ruotsin linja vielä testaamatta oikeastaan lähinnä vain sen takia, kun yleensä tykkään rahdata reissulta aina pari "kaljakeissiä" ym. kotiin tuliaiseksi. Tämän mahdollistaminen myös Finnlinesilla lisäisi kyllä kiinnostustani käyttää kyseisen varustamon palveluja tulevaisuudessa, enkä varmaankaan ole tämän asian kanssa edes ihan yksinäni.
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Timo Selkälä - 03.09.2013, 21:59:31
Nyt on saatavilla myös lukukelpoinen versio jo referoimastani jutusta:

http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=78691

Foto: Erkki Santamala
Finnlines förhandlar med Långnäs
Publicerad: idag 20:31
LOKALT Finnlines för diskussioner med Långnäs hamn om att börja gå in i Långnäs på dagturerna mellan Nådendal och Kapellskär.
– Vi hoppas förhandla klart under den här veckan och i så fall kan de börja gå in under den här månaden, säger Tor-Erik Söderlund, vd för Långnäs hamn.
Det handlar om två turer per dag, en båt från Kapellskär och en från Nådendal. Finnlines roro- och passagerarfartyg som trafikerar linjen tar mest last men också passagerarare och bilar.
Behövs något åtgärdas i hamnen i fall det bli av?
– Det är några småsaker som ska fixas till men annars är allt anpassat redan. Men åtminstone en personal till behöver vi anställa.
Hur bra är det för hamnen om Finnlines börjar gå via?
– Det är absolut bra för hamnen och för hela Åland. Det blir flera transportvägar för näringslivet och vanliga passagerare.
Läs mer i papperstidningen!
Anne Sjökvist
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Teemu Uusi-Esko - 11.09.2013, 01:53:22
Kyllä Långnäs-kuvio uskoakseni olisi ihan kannattava veto. Itsellänikin on toistaiseksi jäänyt retkilläni Finnlinesin Ruotsin linja vielä testaamatta oikeastaan lähinnä vain sen takia, kun yleensä tykkään rahdata reissulta aina pari "kaljakeissiä" ym. kotiin tuliaiseksi. Tämän mahdollistaminen myös Finnlinesilla lisäisi kyllä kiinnostustani käyttää kyseisen varustamon palveluja tulevaisuudessa, enkä varmaankaan ole tämän asian kanssa edes ihan yksinäni.

Itse hakisin kaljat vaikka Alkosta mieluummin jos poikalossi olisi ainoa verovapaata myyntiä harjoittava varustamo...
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 11.09.2013, 05:36:15
Itse hakisin kaljat vaikka Alkosta mieluummin jos poikalossi olisi ainoa verovapaata myyntiä harjoittava varustamo...
No joo, tarkoitinkin vain, jos muuten on tarvetta matkustaa auton kanssa naapuriin...
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Miran Hamidulla - 17.09.2013, 16:14:41
Nyt Finnlines vahvistaa asian. Liikenne alkaa lokakuussa siten, että Finnfellowin ja Finneaglen päivävuorot poikkeavat Långnäsissä. Myöhemmin pysähdykset saattavat tulla myös iltavuoroille.

http://www.nyan.aland.fi/nyheter/?news_id=78910


saattaisi olla tarpeettoman työlästä ruveta selittämään ei-verottoman vuoron mahdollisesti runsaallekin matkustajajoukolle, miksi myymälä on kiinni
Voi ei, kuinka henkilökunta nyt jaksaa tämän suunnattoman työtaakan alla... ::)
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Ari Elenius - 20.09.2013, 23:15:16
Asiasta oli myös tämänpäivän Rannikkoseudussa. (http://www.rannikkoseutu.fi/Uutiset/1194840239655/artikkeli/finnlinesin+aamulautat+poikkeavat+arkisin+langnasiin.html)
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Petri Lahti - 24.08.2014, 13:34:25
Iltapäivälähdöt jäävät pois, syyskuun 2014 alusta vain yölähdöt Naantalista (klo 22:30) ja Kapellskäristä (klo 21:45) ajavat Långnäsin kautta.

http://www.finnlines.com/laivamatkat/reitit_hinnat/naantali_laangnaes_kapellskaer/aikataulut

http://www.alandstidningen.ax/nyheter/finnlines-kapar-alandstrafiken
kertoo asiasta

Publicerad 21 augusti 2014 kl. 09:32

Finnlines kapar i Ålandstrafiken

I oktober förra året satsade Finnlines på Åland och erbjöd flera avgångar mellan Kapellskär och Långnäs.
Nu drar man in morgonavgångarna och senarelägger kvällsavgångarna.
Underlaget räckte inte för att göra linjen lönsam.

Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Juhani Mehto - 02.05.2015, 10:39:06
Finnlink lisää kapasiteettiaan kesäkaudeksi 14 vuorosta 19 vuoroon viikossa viikoilla 23-32. Tämä tehtäneen ilman kaluston lisäystä.

Toisella kotimaisella Sjöfartstidningen. (http://www.sjofartstidningen.se/finnlink-utokar-i-stockholm/)
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Jani Nousiainen - 02.05.2015, 10:43:46
Kyllä sinne pitäisi Finnclipper olla tulossa kolmanneksi laivaksi.
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Marko Manninen - 02.05.2015, 14:10:27
Joo ei niitä lisälähtöjä saada tämänhetkisillä laivoilla aikaiseksi. Finnclipper tulee kaiketi heti liikenteeseen, kun Nordlink vapautuu telakalta. Tätä lisä laivaa ovat odottaneet kaikki, jotka liikkuvat Suomen ja Ruotsin välillä asuntoautoa suuremmalla.
Huhuja on myöskin, että Tallink rahtaisi jonkun aluksen kesäksi liikenteeseen ja kuljettajat matkustavat toisella laivalla.
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Pekka Laakso - 13.08.2015, 16:39:05
Finnlink lisää kapasiteettiaan kesäkaudeksi 14 vuorosta 19 vuoroon viikossa viikoilla 23-32. Tämä tehtäneen ilman kaluston lisäystä.

Toisella kotimaisella Sjöfartstidningen. (http://www.sjofartstidningen.se/finnlink-utokar-i-stockholm/)
Kesäkauden päättymisen myötä Finneagle siirretään perjantaina pois Finnlinkin liikenteestä. Näin alkuun se siirtyy Hangon ja Rostockin välille tuuraamaan telakalle rikkipesuriasennukseen mennyttä Finnmerchantia. En tiedä kuljettaako Finneagle tuolla välillä myös matkustajia, vai jatkaako pelkästään rahti- ja rekkakuskiliikenteessä...
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Tero Nurminen - 13.08.2015, 18:17:07
Kesäkauden päättymisen myötä Finneagle siirretään perjantaina pois Finnlinkin liikenteestä. Näin alkuun se siirtyy Hangon ja Rostockin välille tuuraamaan telakalle rikkipesuriasennukseen mennyttä Finnmerchantia. En tiedä kuljettaako Finneagle tuolla välillä myös matkustajia, vai jatkaako pelkästään rahti- ja rekkakuskiliikenteessä...

Jatkaa pelkällä rahti- ja rekkakuskiliikenteellä
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Timo Selkälä - 07.11.2015, 22:40:50
Finneagle lähtee ma Rauman ja Antwerpenin kautta Välimerelle.
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Pekka Laakso - 08.07.2016, 03:09:06
Finneagle lähtee ma Rauman ja Antwerpenin kautta Välimerelle.
Finneagle lähti jälleen Välimerelle. Finnlinesin aikataulut sekä Naantalin laivalista väittävät, että Finntide tulisi Naantalin iltapäivälähtöön pelkäksi rekkalautaksi heinäkuun ajaksi. Viimeinen lähtö olisi 29.7.

Edit: Finneagle poistuu Itämereltä Öresundin kautta.
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: S Liljeström - 08.07.2016, 10:20:12
Aika hyvin Grimaldi työllistää laivansa ja laskee, että FE kannattaa
noinkin lyhyeksi ajaksi ajattaa Välimerelle ja takaisin.
Finntideltä tietenkin puuttuu matkustajatilat, mutta ehkä ne karavaanarit
ja matkailuautot muullakin tapaa Suomeen pääsevät.

SL
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Timo Selkälä - 08.07.2016, 12:19:13
Aika hyvin Grimaldi työllistää laivansa ja laskee, että FE kannattaa
noinkin lyhyeksi ajaksi ajattaa Välimerelle ja takaisin.
Finntideltä tietenkin puuttuu matkustajatilat, mutta ehkä ne karavaanarit
ja matkailuautot muullakin tapaa Suomeen pääsevät.

SL

Niin se että Finntide korvaa Finneaglen ajot heinäkuun ajan ei vielä tarkoita että se tulee takaisin elokuussa. Kuulemma Finneagle korvaa toteutumattoman charterin. Olikohan Caribbean Galaxyn charter joka peruuntui.
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Pekka Laakso - 08.07.2016, 20:54:02
Niin se että Finntide korvaa Finneaglen ajot heinäkuun ajan ei vielä tarkoita että se tulee takaisin elokuussa. Kuulemma Finneagle korvaa toteutumattoman charterin. Olikohan Caribbean Galaxyn charter joka peruuntui.
Lankulla luki, että Finneagle tulisi takaisin syyskuussa. Siellä oli mainittu myös, että Finnfellowin telakointi olisi siirretty syksyyn, eli sen perusteella voisi olettaa Eaglen tulevan aikoinaan takaisin Fellowin tuuraajaksi...
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Timo Selkälä - 09.07.2016, 21:10:55
Lankulla luki, että Finneagle tulisi takaisin syyskuussa. Siellä oli mainittu myös, että Finnfellowin telakointi olisi siirretty syksyyn, eli sen perusteella voisi olettaa Eaglen tulevan aikoinaan takaisin Fellowin tuuraajaksi...

Lankulla kerrotaan että vuokraus päättyy syyskuun lopussa, joten totta.
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Juhani Mehto - 14.07.2016, 14:24:18
Sjöfartstidningenin mukaan (http://www.sjofartstidningen.se/finneagle-till-medelhavet/) Finneagle päätyy Barcelonan ja Tangerin väliselle linjalle ja sillä on kaksi lähtöä viikossa molempiin suuntiin.
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Pekka Laakso - 14.07.2016, 20:17:53
Mielenkiintoista, ettei Sjöfartstidningen kertonut uutisessaan mitään Finneaglen rahtauksen kestosta, eikä edes vastaavaa Finntiden tuurauksesta...
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Juhani Mehto - 28.07.2016, 22:51:44
Finneagle lähti jälleen Välimerelle. Finnlinesin aikataulut sekä Naantalin laivalista väittävät, että Finntide tulisi Naantalin iltapäivälähtöön pelkäksi rekkalautaksi heinäkuun ajaksi. Viimeinen lähtö olisi 29.7.

Edit: Finneagle poistuu Itämereltä Öresundin kautta.

Finntiden viimeinen lähtö tällä linjalla on tosiaan 29.7. illalla Kapellskäristä ja se siirtyy seuraavana päivänä purkaamisen jälkeen Pansioon, mistä se lähtee taas Traveen.
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Pekka Laakso - 08.10.2016, 22:23:25
Lankulla on väite, että Finneagle poistuisi kokonaan Finnlinesilta Finnfellowin telakkatuurauksen jälkeen:

http://www.landgangen.se/forum/index.php?topic=34824.msg323680#msg323680 (http://www.landgangen.se/forum/index.php?topic=34824.msg323680#msg323680)

Tässä välinhän Eagle on jo matkalla Vlissingeniin, josta jatkaa takaisin Itämerelle Fellowia tuuraamaan.
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Kalle Id - 08.01.2017, 12:32:55
Ferries of Northern Europe -ryhmässä huhuillaan, että Finneagleä oltaisiin myymässä Polferriesille.
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Juhani Mehto - 09.01.2017, 12:12:54
Finnfellow palasi telakkakäynniltään eilen ja nyt liikenteestä poistui Finnclipper, joka AIS:n mukaan on matkalla Malmöhön.
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Ville Taavitsainen - 09.01.2017, 15:41:30
Landgångenilla "tieto", että Polferries olisi ollut kiinnostunut Eaglestä, mutta kauppoja eu syntynyt, joten kesällä naantalista kulkisi taas 3 laivaa.
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Juhani Mehto - 05.04.2017, 12:20:55
Pekka tuolla rahtilaivapuolella mainitsikin Finnlinesin neljän breeze-luokan aluksen pidennyksestä. Samalla Finnlines uutisoi myös Finneaglen matkustajakapasiteetin lähes kaksinkertaistamisesta 800:aan (alun perin 440) samalla telakalla Puolassa. Samalla siihen lisätään mm. rikkipesurit.

Remontowa S.A. -telakka on mukana myös MS Finneaglelle tehtävissä energiantehokkuuteen liittyvissä projekteissa. Alus on parhaillaan telakalla Gdanskissa, missä asennetaan inline-hybridimalliset pakokaasupesurit ja uudenlaiset parannetut potkurilavat. Lisäksi matkustajakapasiteetti nousee 800 matkustajaan, kun laivaan rakennetaan uusia matkustaja-alueita.

Finnlines (https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlines-vastaa-kasvaneeseen-kysyntaan-pidentamalla-aluksia)
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 05.04.2017, 22:53:47
Voihan olla, että F.lopultakin rupeaa ottamaan ainakin päivävuoroilleen muitakin kuin ajoneuvollisia matkustajia. Tarvematkustajien kannaltahan Vikingin ja Tallink Siljan TKU-STO-vuorot ovat aika inhottavia, aamuherätys on infernaalinen olipa sitten tulossa tai menossa. Vasta vähän ennen puoltapäivää lähtevälle vuorolle on varmasti käyttäjiä.
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Tero Nurminen - 06.04.2017, 07:52:04
Vähän on sellainen olo että on ihme jos Eagle tulee telakan jälkeen Naantaliin tai ylipäätään edes itämerelle (vaikka Finnlines on laittanut kesän aikatauluihin 3 laivaa niin se merkitse sitä että firma noudattaisi sitä!) ja jos tulee kesäksi niin todennäköisesti lähtee sitten syksymmällä välimeren suuntaan tuskinpa muuten olisi tehty noin suurta matkustaja paikka lisäystä.
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Tero Nurminen - 05.05.2017, 17:10:08
Vähän on sellainen olo että on ihme jos Eagle tulee telakan jälkeen Naantaliin tai ylipäätään edes itämerelle (vaikka Finnlines on laittanut kesän aikatauluihin 3 laivaa niin se merkitse sitä että firma noudattaisi sitä!) ja jos tulee kesäksi niin todennäköisesti lähtee sitten syksymmällä välimeren suuntaan tuskinpa muuten olisi tehty noin suurta matkustaja paikka lisäystä.

Ja nyt näkyy olevan että Finnlines jatkaa kahden laivan taktiikalla kesän yli eli päivälähtö on poistettu aikatauluista (https://www.finnlines.com/fi/laivamatkat/reitit/naantali-langnas-kapellskar?fr=1)
Tuskin Eagle tulee Puolasta tännepäin vaan suuntaa Välimerelle.

Kauankohan mahtaa mennä ennen kuin saavat Fellowin alarampin korjattua kun näköjään edelleen puretaan/lastataan Naantalissa pelkän ylärampin kautta, ainakin sataman web-kameran mukaan.
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Mikko Valli - 24.05.2017, 18:44:28
Finneagle on lähdössä kohti Italian Savonaa.
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Pekka Laakso - 29.05.2017, 02:13:43
Finneagle on lähdössä kohti Italian Savonaa.
Pari kuvaa Finneaglesta lähdössä Puolasta:

http://www.vesseltracker.com/en/ShipPhotos/1585280-Finneagle-9138006.html (http://www.vesseltracker.com/en/ShipPhotos/1585280-Finneagle-9138006.html)
http://www.vesseltracker.com/en/ShipPhotos/1585281-Finneagle-9138006.html (http://www.vesseltracker.com/en/ShipPhotos/1585281-Finneagle-9138006.html)
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Tero Nurminen - 10.06.2017, 20:10:01
Ilmeisesti ainakin Finnclipper bunkrataan Naantalissa Tankoksen toimesta,ollut ainakin tällä viikolla muutamana iltana siinä rinnalla
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Hannu Sarell - 11.06.2017, 19:32:52
Ilmeisesti ainakin Finnclipper bunkrataan Naantalissa Tankoksen toimesta,ollut ainakin tällä viikolla muutamana iltana siinä rinnalla

Mistä löytyy nykyään sataman webkamera?
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Pekka Laakso - 26.06.2017, 22:16:49
Finnlinesin aikataulut sekä Naantalin laivalista väittävät, että Finntide tulisi Naantalin iltapäivälähtöön pelkäksi rekkalautaksi heinäkuun ajaksi. Viimeinen lähtö olisi 29.7.
Tämän kesäsesongin rekkalauttana kulkee tämän hetken tietojen mukaan Finnmaster, tosin sillä poikkeuksella, että Ruotsin päässä kulkee kauemmas aina Oxelösundiin asti.
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Pekka Laakso - 07.07.2017, 20:22:46
Tämän kesäsesongin rekkalauttana kulkee tämän hetken tietojen mukaan Finnmaster, tosin sillä poikkeuksella, että Ruotsin päässä kulkee kauemmas aina Oxelösundiin asti.
"07.07.2017Rahtiliikenne
Uusi linja Naantali-Oxelösund

Finnlines laajentaa palveluvalikoimaa Suomi-Ruotsi-liikenteessä

Vastataksemme etenkin kesäkuukausien suurentuneeseen kysyntään, Finnlines avaa uuden merireitin, joka on suunnattu erityisesti kumipyöräliikenteen tarpeisiin. Reitti kulkee Suomen Naantalin ja Ruotsin Oxelösundin välillä, aloituspäivä on 5.7.2017. Yhteys tulee parantamaan Finnlinkin säännöllistä Naantali-Kapellskär ro-pax-liikennöintiä jolla kuljetamme kumipyörillä kulkevia yksiköitä, projektilasteja, rekkoja ja autoja.

Oxelösundin liikenteessä on 8 viikkolähtöä, matkustusajan ollessa alle 12 tuntia. Liikennettä tulee hoitamaan ro-ro-alus Finnmaster (jääluokka 1A), jonka lastauskapasiteetti on 1.800 kaistametriä.
"

Koko tiedote aikatauluineen:
https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/uusi-linja-naantali-oxelosund (https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/uusi-linja-naantali-oxelosund)
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Pekka Laakso - 04.10.2017, 14:00:04
Finneagle on myyty emokonserni Grimaldille eli todennäköisesti siirtyy jälleen Välimerelle kunhan telakoinnit on saatu tehtyä Gdanskissa.

https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlines-myynyt-ms-finneagle-aluksen (https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlines-myynyt-ms-finneagle-aluksen)

http://www.sjofartstidningen.se/finnlines-saljer-finneagle/ (http://www.sjofartstidningen.se/finnlines-saljer-finneagle/)
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Petri Helenius - 04.10.2017, 15:47:51
Naantalissa pidennetään laituria. Minkäslainen alus alkaa liikennöimään sinne.

https://www.facebook.com/portofnaantali/posts/276920019470611

Lainaus
Tiedote yhteistyökumppaneillemme

Naantalin sataman Roro‐pistolaiturin 26/27 pidennysurakka käynnistynyt

Urakan arvioidaan valmistuvan huhtikuussa 2018. Urakoitsijana toimii Terramare Oy. Rakennustöistä johtuva työmaaliikenne keskittyy arkiviikoilla pääosin klo 6‐18 väliseen aikaan.
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Kalle Id - 04.10.2017, 21:07:05
Huhut lupailevat Nordlinkiä.
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Joonas Kortelainen - 05.10.2017, 10:04:18
Huhut lupailevat Nordlinkiä.

Ah! Jokohan olisi minunkin aika suunnata 30 vuoden tauon jälkeen Naantalin reitille.
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 05.10.2017, 13:33:21
Huhut lupailevat Nordlinkiä.

Kaiketi tälle reitille ei pääse ilman ajoneuvoa vielä silloinkaan?
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Kalle Id - 05.10.2017, 14:39:30
Tuskin konseptia aletaan mihinkään muuttamaan, vaikka alus vaihtuisikin kertaluokkaa isompaan.

Mutta ajatus: Finnlineshan laskee polkupyörän ajoneuvoksi. Entä jos ottaa mukaan taittopyörän? Kevyt taittopyörä menee tarvittaessa kädessä kannettuna (tai reppuun pakattuna) pääoisan retkestä, mutta sen voi ajaa autokannelle matkan ajaksi että pääsee laivaan. :P
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 09.10.2017, 08:34:13
Tuskin konseptia aletaan mihinkään muuttamaan, vaikka alus vaihtuisikin kertaluokkaa isompaan.

Mutta ajatus: Finnlineshan laskee polkupyörän ajoneuvoksi. Entä jos ottaa mukaan taittopyörän? Kevyt taittopyörä menee tarvittaessa kädessä kannettuna (tai reppuun pakattuna) pääoisan retkestä, mutta sen voi ajaa autokannelle matkan ajaksi että pääsee laivaan. :P

Hauska idea, mutta ehkä kätevämpi on lähteä jonkun autollisen seuraksi reissuun, kuin hankkia taittopyötä omaksi/lainaan :)
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Pekka Laakso - 11.10.2017, 17:13:42
Finneagle on myyty emokonserni Grimaldille eli todennäköisesti siirtyy jälleen Välimerelle kunhan telakoinnit on saatu tehtyä Gdanskissa.
Euroferry Corfu, Italian lippu
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Pekka Laakso - 23.10.2017, 01:03:11
Euroferry Corfu, Italian lippu
Poistui Öresundin kautta Itämereltä. Kuva Fof:ssa sekä vähän kaikkialla:
http://www.faktaomfartyg.se/euroferry_corfu_1999_b_1.htm (http://www.faktaomfartyg.se/euroferry_corfu_1999_b_1.htm)
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Pekka Laakso - 07.11.2017, 17:26:49
Huhut lupailevat Nordlinkiä.
Sieltä se Nordlink tulee; Europalinkkikin on näemmä tulossa emoyhtiöltä takaisin tuohon Nordlinkin paikalle Malmö-Trave reitille:

"Vastataksemme kasvaneeseen kysyntään olemme laajentamassa laivastoamme. MS Europalink on palaamassa Finnlinesille Ruotsin ja Saksan väliseen liikenteeseen Malmö–Travemünde-reitille ensi vuoden alussa. Siihen tullaan asentamaan ”closed-loop-ready”-pakokaasupesurijärjestelmä. Samalla MS Nordlink siirretään Suomen ja Ruotsin välille Naantali–Långnäs–Kapellskär-reitille. Molempien Star-luokan aluksien lastikapasiteetti on 4 200 kaistametriä."

https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/tuloskatsaus-tammi-syyskuu-2017-tilintarkastamaton (https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/tuloskatsaus-tammi-syyskuu-2017-tilintarkastamaton)
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Pekka Laakso - 10.01.2018, 17:58:55
Nordlinkistä tulee Finnswan ja siirtyy toukokuussa Finnfellowin rinnalle:

https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlinesin-rahti-matkustajalaivojen-uudistukset-jatkuvat (https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlinesin-rahti-matkustajalaivojen-uudistukset-jatkuvat)

Mutta mihin päätyy Finnclipper, jos ja kun Europalink tuodaan tuohon entisen Nordlinkin tilalle...  Vai kuljetaanko reittiä jälleen kolmella laivalla?  ???
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Timo Selkälä - 12.01.2018, 08:05:58
Olen kuullut väitteen että Europalinkin jääluokka olisi laskettu, ilmeisesti 2014 onnettomuuden jälkeen. En tiedä onko totta.
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Olli Tuominen - 13.01.2018, 11:39:49
Ainakin RINA:n mukaan jääluokka olisi sisarista poiketen 1A.
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Pekka Laakso - 17.01.2018, 20:33:31
Finnswan nähdään jo talven aikana Helsingissä, kun Finnstar käy telakalla:
https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/ms-finnstar-telakoidaan-122-532018 (https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/ms-finnstar-telakoidaan-122-532018)

Muuten offtopic, mutta liittyy tuohon täällä läpikäytyyn Finnswaniin, niin siksi tähän ketjuun..
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Pekka Laakso - 30.01.2018, 19:05:50
Virallinen tiedote Europalinkin takaisinostosta Ruotsin lipulle:
https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlines-laajentaa-laivastoaan-vastatakseen-kasvaneeseen-kysyntaan (https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/finnlines-laajentaa-laivastoaan-vastatakseen-kasvaneeseen-kysyntaan)

EDIT:

Reitit ja telakkatuuraukset, sekä maininta, että Naantalin reittiä voidaan kulkea jatkossa myös kolmella laivalla:
http://www.sjofartstidningen.se/finnlines-koper-europalink/ (http://www.sjofartstidningen.se/finnlines-koper-europalink/)
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Pekka Laakso - 05.02.2018, 20:48:49
Finnlinesilta varmaan jo tuhannes tiedote aiheesta, mutta uutisarvoista on se, että Nordlink on vihdoinkin vaihtanut nimeään ja lippuaan. Finnswanin MMSI: 230671000

https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/ms-finnswan-ent-ms-nordlink-aloittaa-naantali-langnas-kapellskar-reitilla (https://www.finnlines.com/fi/uutishuone/ms-finnswan-ent-ms-nordlink-aloittaa-naantali-langnas-kapellskar-reitilla)
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Pekka Laakso - 20.04.2018, 14:09:29
Tätä ei ilmeisestikään ollut täällä vielä mainittu eli Finnclipper todellakin väistyy Finnswanin tieltä ja bareboat-rahdataan Balearialle todennäköisesti Barcelona-Palma de Mallorca välille. Finnclipperin lippu tullaan myös vaihtamaan.

https://www.sjofartstidningen.se/finnclipper-till-medelhavet/ (https://www.sjofartstidningen.se/finnclipper-till-medelhavet/)
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: Juhani Mehto - 20.04.2018, 14:25:26
Finnlinkin aikataulujen mukaan Finnclipper lopettaa 7.5. aamulla Naantaliin ja Finnswan aloittaa 8.5. aamulla Naantalista.
Otsikko: Vs: Finnlines muuttaa Ruotsin-liikenteen konseptiaan?
Kirjoitti: S Liljeström - 20.04.2018, 16:46:31
Finnlineshän on tunnetusti taitava siirtämään laivojaan sinne, missä
lisäkapasiteettia tarvitaan. Ruotsin pään illassa oli aikaisemmin kaksi
lähtöä, joten vaikuttaa siltä, että yksi isompi yksikkö riittää lastitarjonnalle.
Jos Finnswan on "täynnä" joka ilta, niin kyllä sitä rahtia silloin on.

SL