Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
91
Muut alukset / Vs: Saaristolautta Sporvenista proomu
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 13.09.2018, 01:01:20  »
Spoven (Kuovi) on ollut jo pari vuotta tuon näköisenä tukirakenteena Vårdön Vargatan siltatyömaalla. Ensinhän siltaa yritettiin korjata, mutta kuluvana vuonna vanhan (valmistunut -81) viereen on rakennettu uusi.
Tuon jokseenkin loppuun ajetun lautan omisti Angsgar, ja se ajoi lähinnä Asterholman linjalla viimeksi muistaakseni viitisen vuotta sitten, voi tosin olla, että ajojen loppumisesta on jo kauemminkin.
92
Muu merenkulku / Vs: Tallinnan satama
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 13.09.2018, 00:57:13  »
Autojärjestelyt ovat sekä A- että D-terminaaleissä nähtävästi nyt ne, mitkä ne ovat vastaisuudessa. Vaikka Tallinkilla tämä tarkoittaa kohtalaista lenkkiä itään, on ratkaisu erinomainen sikäli, että muualta tulevat voivat kiertää sinne vanhan keskustan itäpuolelta Liivalaian kautta. A:ssa kaarretaan vastaavasti länsikautta, mutta se ei ole mitenkään aiempaa liikennesumppua hellittävä ratkaisu, koska vaihtoehtoja keskustan ohittamiselle muuten kuin tukkoisehkon Põhja Puiesteen kautta ei edelleenkään ole.

D-terminaali laajenee onneksi Tukholmanlaivan laiturin suuntaan, joten voidaan olettaa jatkossa sieltä aina olevan laivaan kohtuullisen lyhyt matka. Sukkuloiden kohdallahan näin oikeastaan on jo nytkin, samoin Europan. Väliaikaisputkijärjestelyihin lienee syytä varautua vielä pitkään, eli jalankulkijana kannattaa nyt valita Viking tai Eckerö, mutta ajoneuvoilijana Tallink.
93
Muu merenkulku / Tallinnan matkustajasataman D-terminaali laajenee
« Uusin viesti kirjoittanut Juha Paulavuo 12.09.2018, 18:21:18  »
Tallinkin käytössä olevassa Tallinnan matkustajasataman D-terminaalissa on käynnissä mittava remontti ja laajennustyöt, joiden myötä terminaalin tilat kaksinkertaistuvat 7 000 neliömetristä 14 000 neliömetriin. D-terminaalin rakennustyöt valmistuvat kesään 2020 mennessä

Remontin ja laajennuksen taustalla ovat kasvaneet matkustajamäärät. Nykyinen D-terminaali on suunniteltu 2,5 miljoonan matkustajan käyttöön, mutta nykyään sen kautta kulkee vuosittain yli kuusi miljoonaa ihmistä.

Uudistetussa D-terminaalissa on tulevaisuudessa viihtyisät ja tilavat odotustilat matkustajille ja enemmän istumapaikkoja. Lisäksi on enemmän tilaa kahviloille ja kaupoille. Lisäksi terminaaliin tulee erillinen lounge-alue.

tallinn24
94
Muut alukset / Vs: Alfons Håkans -uutisia
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 12.09.2018, 13:22:28  »
Laivaston uudistaminen jatkuu: Håkans on nyt ostanut turkkilaisen ASD-hinaaja Osman Gazin, joka saa uudeksi nimekseen Poseidon. Alus saa Viron lipun ja asemoidaan Viroon.

Samalla Håkans on myynyt proomu Scanbargen Norjaan ja hinaaja Helioksen Ruotsiin.

Tämän meille kertoi Sjöfartstidningen.
95
Muut alukset / Vs: Merentutkimusalus Arandasta
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 12.09.2018, 09:08:05  »
Aranda lähti eilen loppuiltapäivästä Suomenlahdelle ensimmäiselle tutkimusmatkalleen. Tekniikka&Talous kertoo lisää uusitun Arandan ensimmäisistä reissuista:

https://www.tekniikkatalous.fi/tiede/tutkimus/peruskorjattu-merentutkimusalus-aranda-lahtee-heti-tutkimusmatkalle-uudelleen-muotoiltu-runko-ja-uudistettu-voimansiirto-parantavat-kulkuominaisuuksia-ja-energiatehokkuutta-6739961
96
Muut alukset / Saaristolautta Sporvenista proomu
« Uusin viesti kirjoittanut Juha Paulavuo 11.09.2018, 20:54:27  »
Entisesta saaristolautta Sporvenista on poistettu ylärakenteet ja se muutetaan proomuksi. Uudeksi nimeksi tulee Subsea Supporter  ja uusi omistaja on  Subsea Åland

 
97
Linkin takana Trafin ylitarkastaja Sami Saarelan tekemä valituksenalainen päätös.

https://drive.google.com/file/d/1Cz0KsTgs5okkNE_4o5yKIEp1yfwwTFLX/view?usp=sharing
98
LUOTSILIITTO ry
TIEDOTE 11.9.2018 klo 12

Luotsit valittavat NordStream 2 -hankkeen meriturvallisuusriskeistä

Luotsiliitto on jättänyt oikaisuvaatimuksen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin päätöksestä NordStream 2 -hankkeen alusten luotsinkäyttövapautuksesta Suomen väylillä.

NordStream 2 -kaasuputken lasku Suomenlahdella alkoi viime viikolla. Suuri määrä kaasuputkista on varastoituna Kotkassa ja Hangossa, joista ne rahdataan putkenlaskija-alus Solitairelle. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt luotsauslain 21 §:n nojalla kolmelle ulkomaiselle alukselle poikkeuksen velvollisuudesta käyttää luotsia Kotkan ja Hangon edustalla luotsattavaksi määrätyillä väylillä vesirakennustyömaalla tehtävää työtä varten (16.8.2018, Dnro TRAFI/540538/05.01.12/2018).

Oikaisuvaatimuksessaan Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille Luotsiliitto vaatii, että päätös tulee lainvastaisena kumota ja poistaa.

Trafin päätös ei ole luotsauslain mukainen, sanoo Luotsiliiton puheenjohtaja Antti Rautava.

- Poikkeusluvan soveltamisen edellytys on, että luotsauslain velvollisuutta koskevien säännösten noudattaminen olisi ilmeisen tarkoituksetonta tai kohtuuttoman hankalaa. Tällä tarkoitetaan esimerkiksi sitä, että luotsi joutuisi olemaan pitkiä aikoja aluksella, joka työskentelee vesirakennustyömaalla. Nyt tästä ei ole missään tapauksessa kyse.

- Turvallisuuden kanssa ei pidä pelleillä. Olosuhteet merellä huononevat nopeaa tahtia syksyn edetessä. Vesillemme tulee täällä ennestään vieraita toimijoita. Suomen rannikon vaikeita olosuhteita tulee kunnioittaa, toteaa Luotsiliiton puheenjohtaja Rautava.

Suomessa luotsinkäyttövelvollisuudella on haluttu turvata, että aluksella on käytössään kaikki tarvittava osaaminen väylillä kulkemiseen. Luotsauslain 14 § (linjaluotsi) olisi tässä tapauksessa soveltuva säädös, mutta nyt se on sivuutettu.

Luotsiliitto ihmettelee Suomen viranomaisen motiivia asiassa.
 
- Viranomainen on ryhtynyt tulkintaan lain selvää sanamuotoa ja lain perusteluissa esitettyä laajemmin, jopa suoraan lainvastaisesti. Tällaista harkintavaltaa viranomaisella ei voi olla. Perustuslain mukaan julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Viranomainen on säätänyt jostain syystä kokonaan uuden pykälän luotsauslakiin tai vähintään etsimällä etsinyt porsaanreiän tarkoitusperilleen, mitä ikinä ne ovatkaan, toteaa puheenjohtaja Rautava.
 
- Turvallisuuskysymykset ovat Luotsiliiton ensisijaisena huolena. Muut seikat eivät niinkään kuulu Luotsiliitolle, liiton puheenjohtaja päättää.

Lisätietoja:
Luotsiliiton puheenjohtaja Antti Rautava, 040 1771611
YTYn järjestöjohtaja Mats Nyman, 050 3281236

Luotsiliitto ry on Yksityisalojen Esimiehet ja asiantuntijat YTY ry:n jäsenyhdistys.
99
Jaahas, lupapyyntö jätetty:
http://nsra.ru/ru/rassmotrenie_zayavleniy/perechen_zayavlenii.html

Portugalin lippukin mainittu eli kai se sille lipulle jää...

Edit: Lupa myönnetty:
http://nsra.ru/files/zayavka/20180829173243p%20Haaga.PDF

AIS mukaan määränpäänä Murmansk. Edit: Määränpää muuttunut Oxelösundiksi
Suomen lipulla kulkevan Viikin lupapyyntö jätetty:

http://nsra.ru/ru/rassmotrenie_zayavleniy/perechen_zayavlenii.html

Varustamon IG:ssä kuva laivasta luovutuksen jälkeen:
https://www.instagram.com/p/BnlBUZJDCNa/

Edit: Lupa myönnetty: http://nsra.ru/files/zayavka/20180912153647%D1%80%20Viikki.PDF
100
Luotsiliitto on jättänyt oikaisuvaatimuksen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin päätöksestä vapauttaa NordStream 2 -hankkeen aluksia luotsin käytöstä Suomen väylillä. Oikaisuvaatimuksessaan Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille Luotsiliitto vaatii, että päätös tulee lainvastaisena kumota ja poistaa.

Viranomainen on ryhtynyt tulkintaan lain selvää sanamuotoa ja lain perusteluissa esitettyä laajemmin, jopa suoraan lainvastaisesti. Tällaista harkintavaltaa viranomaisella ei voi olla, sanoo Luotsiliiton puheenjohtaja Antti Rautava liiton tiedotteessa.



 
Sivuja: 1 ... 8 9 [10]