Rosellan tulevaisuus XPRSin valmistumisen jälkeen

Aloittaja Salomon Kaukiainen, 16.03.2007, 00:10:10

« edellinen - seuraava »

Salomon Kaukiainen

Kun nyt sitä päätöstä ei Rosellan tulevaisuudesta tulla varmaan täällä kuulemaan vähään aikaan, niin pakkohan se on alkaa spekuloimaan.  ;)

Varmasti Rosella on menossa myyntiin koska Tallinnan reitillä ei matkustajapuolella tunnu olevan tarvetta kahdelle laivalle, ja rahtilautaksi Rosella on pahasti vääräntyyppinen. Laivan myynti heti Xpersin liikenteenaloituspäivänä ei kuitenkaan ole yhtään varmaa, joten tulee mieleen olisiko Vikingillä vaihtoehtoisia suunnitelmia Rosellan makuuttamisen/rahtaamisen lisäksi.

Voisiko olla että Rosella nähtäisiin kesällä 2008 vanhalla Turku-Kapellskär reitillä? Vuoden 2003 reitin lopettamisen  jälkeen ei kysyntä ole ainakaan vähentynyt ja ainoastaan rahtipuolelle on varsinaisesti tullut uutta tarjontaa. Matkustajia pitäisi ainakin riittää. Ja/tai Rosella voisi jopa korvata Ålandsfärjanin mikäli sille löytyy sopiva ostaja tai Åfan koneet alkaa näyttää liikaa merkkejä yhteistyöopimuksen irtisanomisesta. Vaikka onkin vähän liian iso ja epäsopiva reitille voisi se olla mahdollinen väliaikaisratkaisu vuoden ajaksi ennen Viking ACDC:n (Brian Johnsonella?) valmistumista.
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Salomon Kaukiainen - 16.03.2007, 00:10:10
Kun nyt sitä päätöstä ei Rosellan tulevaisuudesta tulla varmaan täällä kuulemaan vähään aikaan, niin pakkohan se on alkaa spekuloimaan.  ;)

Ai, onko?

Lainaus käyttäjältä: Salomon Kaukiainen - 16.03.2007, 00:10:10
Varmasti Rosella on menossa myyntiin koska Tallinnan reitillä ei matkustajapuolella tunnu olevan tarvetta kahdelle laivalle, ja rahtilautaksi Rosella on pahasti vääräntyyppinen. Laivan myynti heti Xpersin liikenteenaloituspäivänä ei kuitenkaan ole yhtään varmaa, joten tulee mieleen olisiko Vikingillä vaihtoehtoisia suunnitelmia Rosellan makuuttamisen/rahtaamisen lisäksi.

Voisiko olla että Rosella nähtäisiin kesällä 2008 vanhalla Turku-Kapellskär reitillä? Vuoden 2003 reitin lopettamisen  jälkeen ei kysyntä ole ainakaan vähentynyt ja ainoastaan rahtipuolelle on varsinaisesti tullut uutta tarjontaa. Matkustajia pitäisi ainakin riittää. Ja/tai Rosella voisi jopa korvata Ålandsfärjanin mikäli sille löytyy sopiva ostaja tai Åfan koneet alkaa näyttää liikaa merkkejä yhteistyöopimuksen irtisanomisesta. Vaikka onkin vähän liian iso ja epäsopiva reitille voisi se olla mahdollinen väliaikaisratkaisu vuoden ajaksi ennen Viking ACDC:n (Brian Johnsonella?) valmistumista.
No, spekuloidaan sitten.
Rosella on jo maksettu alus, eli se on halpa pitää rahoituskulujen puolesta. Toisaalta jos siihen sijoitetut rahat saadaan revittyä irti se on mahdollisesti vieläkin parempi. En pitäisi mahdottomana kesälinjaidéaa, mutta toisaalta alus voi olla helppo vuokrata. Tallink on osoittanut että kyllä noita aluksia ulosvuokrattua saa firmoille jotka tarvitsevat keskikokoista kapasiteettia lyhyeksi aikaa. Kuka on muuten Brian Johnson? Joku juoksijako? ADCCn nimeksi tulee muuten varmaankin Janne Holmen.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

JNordman

#2
Pizzakeisarihan voisi ostaa Rosellan... Merenkurkkuun vielä soiva peli!


Anteeksi OT  :-[

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 16.03.2007, 13:10:06
Kuka on muuten Brian Johnson? Joku juoksijako?

O.T. ::) mutta tässä vastaus esitettyyn kysymykseen = ACDC:n laulaja, siis legenda jo eläessään.
Katso vaikka tuolta: http://en.wikipedia.org/wiki/Brian_Johnson
tai sitten täältä: http://www.acdccentral.com/brianjohnson.html

Kille

Lainaus käyttäjältä: Salomon Kaukiainen - 16.03.2007, 00:10:10
Varmasti Rosella on menossa myyntiin koska Tallinnan reitillä ei matkustajapuolella tunnu olevan tarvetta kahdelle laivalle, ja rahtilautaksi Rosella on pahasti vääräntyyppinen. Laivan myynti heti Xpersin liikenteenaloituspäivänä ei kuitenkaan ole yhtään varmaa, joten tulee mieleen olisiko Vikingillä vaihtoehtoisia suunnitelmia Rosellan makuuttamisen/rahtaamisen lisäksi.

Ja/tai Rosella voisi jopa korvata Ålandsfärjanin mikäli sille löytyy sopiva ostaja tai Åfan koneet alkaa näyttää liikaa merkkejä yhteistyöopimuksen irtisanomisesta. Vaikka onkin vähän liian iso ja epäsopiva reitille voisi se olla mahdollinen väliaikaisratkaisu vuoden ajaksi ennen Viking ACDC:n (Brian Johnsonella?) valmistumista.
Noita kahta vaihtoehtoa ainakin itse pidän todennäköisimpinä. Koska ålandsfärjan varmaan halutaan saada äkkiä jaloista pois (myydään tai romutetaa) Onhan Rosellalla sentään varmaan vielä vähän enemmän käyttöikää jäljellä.  ::)

Mikko-Oskari Koski

Myyntikuvioihin vaikuttaa varmasti myös se, missä määrin Rosellan typpiselle alukselle voi kuvitella ostajia löytyvän. Onhan tässä pääkilpailijan nähty joutuneen lievähköihin myyntiongelmiin yrittäessään kaupata saman kaliiberin lauttoja. Rosellassa kannatta muistaa myös, ettei se ole ilman remonttia mikään kovinkaan hyvä avomerilaiva. Mitä aluksen itsensä maksavuuteen tulee, Timo tuon jo aika tyhjentävästi sanoikin...

Itse veikkaisin kyllä Vikingin aikovan ajaa Rosellan itsellä loppuun. TKU-MHQ-KPS voi olla tuohon tarkoitukseen varsin hyvä linja. Tai jos Oolannissa poikkeamissatamana olisi Pitkänenä, voisi alus ehtiä ajaa matkan jopa päivässä edestakaisin. Ålandsfärjanin hajotessa korvaajaksi kannattaa etsiä muualta maailmalta väliaikainen, tuohon liikenteeseen sopiva (eli hytitön ja nopeasti käännettävä) alus Alandellan valmistumiseen asti.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

jimsmith

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 17.03.2007, 16:33:24
Rosellassa kannatta muistaa myös, ettei se ole ilman remonttia mikään kovinkaan hyvä avomerilaiva.

Mä haluisin tietää että miten niin ei oo hyvä avomerilaiva. Avomerellä se on ollu kaikki nää vuodet. Kyllä faktana Rosella menis ihan missäpäin maailmaa vaan. Totta on se että joitain muutoksia siihen tulis pakostakin jos sen jonnekkin muualle meinaa viedä. Mutta kyllä noi vanhemmat matkustajalaivat kaikki yleensä tehty niin että jos itämerellä pystyy meneen, niin silloin voi mennä missä vaan.

Mikko-Oskari Koski

Rosella on rakennettu linjalle, jossa on vain Ahvenanmeren kokoinen avomeritaival. Siinä ei ole vakaajia -eli pidemmällä avomeritaipaleella kovempaan keliin mentäessä matkustusmukavuus kärsii.
Sisaralus Fantaasiassa ei tätä ongelmaa ainakaan samassa mittapuussa ole, sillä siihen on historian mittaan asennettu stabilisaattorit. Muistaakseni tämän parannuksen teki Stena aluksen siirtyessä Kattegatin ja Skagerrakin avomerilinjoille. Voi kuitenkin olla, että remontti tehtiin vasta riittävän monen matkustajan valitettua tarpeetonta heiluntaa... 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

jimsmith

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 17.03.2007, 16:59:50
Rosella on rakennettu linjalle, jossa on vain Ahvenanmeren kokoinen avomeritaival. Siinä ei ole vakaajia -eli pidemmällä avomeritaipaleella kovempaan keliin mentäessä matkustusmukavuus kärsii.
Sisaralus Fantaasiassa ei tätä ongelmaa ainakaan samassa mittapuussa ole, sillä siihen on historian mittaan asennettu stabilisaattorit. Muistaakseni tämän parannuksen teki Stena aluksen siirtyessä Kattegatin ja Skagerrakin avomerilinjoille. Voi kuitenkin olla, että remontti tehtiin vasta riittävän monen matkustajan valitettua tarpeetonta heiluntaa... 8)

Kyllä se stabeilla varustettu laivakin keinuu vähän kovemmassa merenkäynnissä.  8)

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Jaakko Simola - 17.03.2007, 16:49:19
Mä haluisin tietää että miten niin ei oo hyvä avomerilaiva. Avomerellä se on ollu kaikki nää vuodet. Kyllä faktana Rosella menis ihan missäpäin maailmaa vaan. Totta on se että joitain muutoksia siihen tulis pakostakin jos sen jonnekkin muualle meinaa viedä. Mutta kyllä noi vanhemmat matkustajalaivat kaikki yleensä tehty niin että jos itämerellä pystyy meneen, niin silloin voi mennä missä vaan.

Eihän Rosellalla ole luokituksen puolesta rajoitteita liikennöinnin suhteen. Aluksen siirryttyä Helsinki Talinna linjalle , joka ei ole  saariston suojassa suurelta osin matkasta kuin alkuperäinen reitti on myöhästymisiä ollut  jo melko monen myrskyn yhteydessä. Ja matkustus mukavuudesta puhumattakaan.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Teemu Uusi-Esko

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 17.03.2007, 16:33:24

Itse veikkaisin kyllä Vikingin aikovan ajaa Rosellan itsellä loppuun. TKU-MHQ-KPS voi olla tuohon tarkoitukseen varsin hyvä linja. Tai jos Oolannissa poikkeamissatamana olisi Pitkänenä, voisi alus ehtiä ajaa matkan jopa päivässä edestakaisin.

Tätä toivoisin itsekin.  Kun infrastruktuuri on molemmissa päissä valmiina, kysyntää riittää ja laivakin on olemassa ja maksettu, miksi ei käytettäisi sitä hyödyksi.  Matkustajasesongin ulkopuolella voisi oikein hyvin pitää auki vain jotain ruokailupuolta (buffa?) ja kenties jopa yhdistää siihen baarin, jotka olisivat auki tunti-pari lähdön jälkeen ja saman verran ennen satamaan tuloa.  Jos vaikka Långnäsissä piipahdetaan, riittänee kun kauppa on tunnin-pari auki joka lähdöllä.  Ajellaan hissukseen ja käytetään matkaan vähintään 9h niin kuljettajat ovat tyytyväisiä (vuorokausilepo täyttyy) ja kakkuakin palaa vähemmän.  Eli Rosella voisi olla "punaisen" rahtikapasiteetin lisäyksenä tervetullut, vaikkei se mikään megalaiva olekaan; nyt vain tuntuu olevan Amo ja Isa rahdin osalta ihan nuijalla täyteen buukattuja melkein lähdöstä riippumatta.  Rajoittamalla matkustajamäärän johonkin sopivaan määrään, millä autokansi kuitenkin saadaan täyteen, voidaan laivaa ajaa vähemmällä henkilökunnalla ja siinäkin saadaan kuskit tyytyväisiksi kun hyttejä riittää ettei tarvitse pistää kahta äijää samaan hyttiin.  Lähdöt voidaan valikoida siten, milloin parhaiten on kysyntää ja maata rannassa parina päivänä viikossa.  Sellainen mukava "eläkevirka" vanhalle rouvalle ainakin siihen asti, kunnes Turun linjan tonnistoa vaihdetaan uudempaan ja enemmän rahtia ottavaan.   Taiteilijanimeksi entisen "Dancing Queenin" sijasta "Cargo Queen"  ;)

Vielä kun Maarianhaminassa lukisivat tätä palstaa ja ottaisivat onkeensa  8)
-Teemu-

Arto Papunen

Jos Rosella pistettäisiin TKU-KAP välille niin olisikohan järkeä siinä, että Isabellan aikataulua aikaistettaisiin ja se liikennöisi kuten Europa talvisin. Tällöin piknik-reissaajat tulisivat Rosellalla takaisin, joka olisi Turussa siihen aikaan kuin Isabella olisi nyt. Ihmiset kumminkin tykkäävät varmasti mieluummin lähteä laivalle, jos se lähtisi aikaisemmin.

Tosin Isabellan aamulähtö Tukholmasta olisi aiemmin eikä mahdollistaisi Tukholmasta päin piknik-reissuja. 

Kalevi Lehto

Olisi ihan mukavaa, jos vanha Rosella tulisi vaikka Tku-Kap -reitille. Minusta Rosella on sellainen kiva perinteinen ruotsinlaiva, johon liittyy meikäläisellä kaikenlaisia mukavia muistoja. Olen esimerkiksi ollut katsomassa, kun se laskettiin vesille. Lienee ollut ihan viimeisiä Aurajoen rannalla rakennettuja laivoja.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Heikki Saraste

#13
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 05.05.2007, 20:29:38
Olisi ihan mukavaa, jos vanha Rosella tulisi vaikka Tku-Kap -reitille. Minusta Rosella on sellainen kiva perinteinen ruotsinlaiva, johon liittyy meikäläisellä kaikenlaisia mukavia muistoja. Olen esimerkiksi ollut katsomassa, kun se laskettiin vesille. Lienee ollut ihan viimeisiä Aurajoen rannalla rakennettuja laivoja.

Kaikki arvailut Rosellan tulevaisuudesta taitavat olla yhtä hyviä arvailuja. Omistajat eivät ilmeisesti edes itse aina tiedä alustensa tulevaisuutta. Kaikenlaista voi tapahtua. Esimerkiksi Sea Containers LTD:n ydinliiketoimintoihin ei ilmeisesti ole tarkoitus kuulua matkustaja-alusten "pitkäaikaissäilyttämistä".

En yleensä onnistu pääsemään maininnan arvoisille  matkoille (neitsytmatkat, myrskyt, haaksirikot tms.), mutta Rosellan kohdalla onnisti, sillä satuin olemaan laivassa, kun se lähti viimeisen kerran Kapelskärin satamasta elokuussa 2003. Laiva huudatti kolme kertaa, ja henkilökuntaa kertyi peräkannelle katsomaan, kun satama jäi taakse.  (Tämä ei kuulu Rosella-aiheeseen, mutta olen mahdollisesti ollut myös Saimaan Laivamatkat Oy:n viimeisellä reittivuorolla Mikkelistä Puumalaan elokuussa 1981. Laiva oli s/s Leppävirta.)



Wirrankosken Rami

Rosellan tulevaisuus on päätetty alustavasti. Lisää infoa kesän aikana.