Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan

Aloittaja Kimmo Rantanen, 07.10.2008, 16:34:39

« edellinen - seuraava »

Oiva Kettu

Kyllä nuo rikkipesurijutut yms on sellaisia että niihin ei kukaan investoi nykytilanteessa. Liuskekaasun romahduttama kaasun hinta toisi suoraa säästöä polttoaineessa joten relevantti vaihtoehto mutta kilpailutilanteessa on investointi aikas suuri lisäkuorma tienata.  esim 5-8 milj suora tuki on niin huomattava että siinä saa myydä laatikon konsanaan sakua että se tienattu puhtaana takaisin, kyllä sen eteen on kuka vain valmis tekemään jotakin. Muttei tappamaan omaa kilpailukykyä.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Oiva Kettu - 20.08.2013, 20:56:39
Kyllä nuo rikkipesurijutut yms on sellaisia että niihin ei kukaan investoi nykytilanteessa.
Mitä nyt mm. Norwegian Cruise Line ja Viking Cruises.

Hannu Ukkonen

Viikkari on ilmoittanut että ajavat MGO:lla ja Eckerö on sanonut että he eivät asenna scrubbereita koska tuote on vasta kehitysvaiheessa eikä ne halua ottaa osaa kehityskustannuksiin joten MGO,sitten kun tuotetta on kehitelty niin että taloudelliset seikat puhuvat tuotteenpuolesta niin asia harkitaan. :deal:

Oiva Kettu

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 21.08.2013, 00:30:48
Mitä nyt mm. Norwegian Cruise Line ja Viking Cruises.
Ajatus oli tämän topicin linjoill operoivista matkustuslaivoilla.

Kun päättäjät ihan vakavissaan spekuloivat kilpailukyvyn nimissä asian voimaantulon lykkäämistä tai jopa hautaamista toistaiseksi on investointipohja varsin heikko vain rikin vuoksi. Polttoaineen vaihto hintasyistä eri asia jos saa suuri ostaja kytkettyä hinnat tietylle tasolle riittävän pitkäksi aikaa. 

Miran Hamidulla

Mainittakoon vielä, että lautta-alan suurimpiin toimijoihin kuuluva Stena Line ei aio investoida sen paremmin LNG muutostöihin tai pesureihin, vaan harkitsee laivastonsa muuttamista metanolikäyttöiseksi. Yhtiö on jo tehnyt kokeiluja uransa ehtoopuolella jo olevan Stena Scanrailin apukoneilla. Vuonna 2014 jättilautta Stena Germanica muutetaan kokonaan metanolikäyttöiseksi. Jos tämä kokeilu osoittautuu onnistuneeksi, muu laivasto seuraa perässä vuosien 2018-2020 aikana, joten kiirettä ei pidetä tuollakaan suunnalla.

http://www.portofgothenburg.com/News-desk/News-articles/Stena-Line-invests-in-methanol/
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Hannu Ukkonen - 21.08.2013, 13:37:26 Eckerö on sanonut että he eivät asenna scrubbereita koska tuote on vasta kehitysvaiheessa eikä ne halua ottaa osaa kehityskustannuksiin
Toisaalla DFDS:llä on ollut useiden vuosien ajan rikkipesuri testauksessa. Laite on osoittautunut sen verran toimivaksi, että tämän vuoden aikana kolme muuta alusta saa pesurit ja ensi vuonna kahdeksan lisää. Tämän jälkeen vielä kymmenen muuta alusta on harkinnassa pesureiden asennusta varten. Itse en ole enää aivan varma tästä Suomessa jatkuvasti kuultavasta itkuvirrestä pesureiden kehitysvaiheessa olemisesta. Jos esim. DFDS:n ei olisi osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi tai jos järjestelmän kehittäminen olisi vielä pahasti kesken, yhtiö tuskin olisi asentanut/asentamassa pesureita 12 alukseen, saatika sitten harkitsisi tähän päälle vielä kymmentä pesurillista laivaa lisää.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 23.08.2013, 01:35:06
Laite on osoittautunut sen verran toimivaksi, että tämän vuoden aikana kolme muuta alusta saa pesurit ja ensi vuonna kahdeksan lisää. Tämän jälkeen vielä kymmenen muuta alusta on harkinnassa pesureiden asennusta varten.
Sjöfartstidningen kertoo tänään tästä DFDS:n 500 MSEK investoinnista rikkipesureihin. Ja kuten aiemmin jo mainittiinkin, asentaa myös NCL rikkipesureita. Tuleviin Meyer Werftiltä valmistuviin uudisrakennuksiin tulee molempiin viisi pesuria.

Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Reku

#22
Näyttää viimein jotain olevan tapahtumassa.

Liikenne- ja viestintäministeriö

Tiedote
5.9.2013 15.44

Varustamoille myönnetty ympäristöinvestointitukea

Liikenne- ja viestintäministeriö on myöntänyt kuudelle varustamolle ja näiden 22 alukselle valtionavustusta ympäristönsuojelua parantaviin jälki-investointeihin. Avustukset on tarkoitettu aluksiin jälkikäteen asennettavien laitteiden, esim. rikkipesureiden, investointikustannusten tukemiseen.

Tukea saavat Bore Oy Ab, ESL Shipping, Finnlines Oy, Godby Shipping, Neste Shipping ja Tallink Silja.

Investoinnit on toteutettava vuosien 2013 ja 2014 aikana.

Vuoden 2013 talousarviossa myönnettiin 30 milj. euron valtuus nykyisin käytössä oleviin aluksiin tehtävien ympäristönsuojelua parantavien jälkiasennettavien laitteiden investointikustannusten tukemiseen.

Avustusta haettiin 34 alukselle yhteensä n. 71 milj. euroa. Hankkeista kaksi ei ollut tukikelpoisia. Muut hylkäävät päätökset johtuivat siitä, että tukikelpoisia kustannuksia ei syntynyt.

Päätökset avustuksesta on tehty aluskohtaisesti. Jälki-investointeihin varatusta määrärahasta saadaan jaettua noin 19 milj. euroa. Hakemusten arviointi osoitti, että joihinkin aluksiin rikkipesurin asentaminen on liiketaloudellisesti kannattavaa eikä siihen silloin voida myöntää valtion avustusta.


Eli kaavamaisesti laskien alle miljoona euroa per alus. Paljonko siitä jää itse kustannettavaksi, jos/kun kyse on rikkipesurin asennuksesta?

Jara Röksä

Jaa. Miksiköhän suomi tukee ulkomaalaisia varustamoja??? Kummastuttaa kun Viking Line ei saa tukea???

Juhani Reku

Tallink Silja on Suomeen rekisteröity yhtiö ja siksi Suomen valtion myöntämään tukeen oikeutettu yritys, vaikka onkin 100-prosenttisesti virolaisomistuksessa.

Joona Karvinen

"Hakemusten arviointi osoitti, että joihinkin aluksiin rikkipesurin asentaminen on liiketaloudellisesti kannattavaa eikä siihen silloin voida myöntää valtion avustusta."

Olenko ainoa ketä tämä lause pistää hymyilyttämään  :)

Terveisin,
siiffi

Jara Röksä

Lainaus käyttäjältä: Joona Karvinen - 05.09.2013, 17:49:59
"Hakemusten arviointi osoitti, että joihinkin aluksiin rikkipesurin asentaminen on liiketaloudellisesti kannattavaa eikä siihen silloin voida myöntää valtion avustusta."

Olenko ainoa ketä tämä lause pistää hymyilyttämään  :)

Terveisin,
siiffi

Et ollut ;D Jos Marielaan on järkevää asentaa pesurit, ilman avustusta niin, Miksi avustettiin Kreikkaa?   ::)

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Jara Röksä - 05.09.2013, 19:33:44
Et ollut ;D Jos Marielaan on järkevää asentaa pesurit, ilman avustusta niin, Miksi avustettiin Kreikkaa?   ::)

Onkohan 30 vuotiaaseen lauttaan enää järkevää asentaa mitään, avustuksilla tai ilman. EIköhän tuon ikäiset viimeiset vuodet mene ilmankin.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8


Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Melker Söderudd - 03.10.2013, 13:03:06
http://www.ts.fi/uutiset/talous/542373/Piikkiolaisvarustamo+Langh+Ship+kehitti+pakokaasupesurin
Lisää Langhin pesurista kuvan kanssa Sjöfartstidningenissä. Lyhyesti tiivistettynä:

-Langh sai tarjouksen pesurista Lauralle, jossa nyt uutta pesuria on käytetty, 5,5 MEUR hintaan, mutta oma tuli noin puolet halvemmaksi.
-Pesuri on toiminut jopa oletuksia paremmin.
-Vaikeinta on ollut pesuvesien puhdistaminen, mutta se on hoidettu kansirakennukseen eteen asennetussa kontissa.
-Pesuvedet otetaan kyytiin reitin päätesatamissa, Torniossa ja Terneuzenissa.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.