Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien laivojen rikkipäästöjä rajoitetaan

Aloittaja Kimmo Rantanen, 07.10.2008, 16:34:39

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 03.10.2013, 20:07:21
Lisää Langhin pesurista kuvan kanssa Sjöfartstidningenissä. Lyhyesti tiivistettynä:
-Vaikeinta on ollut pesuvesien puhdistaminen, mutta se on hoidettu kansirakennukseen eteen asennetussa kontissa.
Todella hyvin ovat onnistuneet naamioimaan pesurin korsteenin sisään, sillä aluksen uusimpia kuvia katsellessa mitään pesuria ei käytännössä edes huomaa. Ainoastaan tuo mainittu kontti jatkuvasti samassa baypositiossa pistää silmään:
http://www.marinetraffic.com/ais/fi/showallphotos.aspx?mmsi=230350000
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

Color Line on tilannut rikkipesurit Wärtsilältä Superspeed 1:een sekä Color Fantasy & Magic -siskoksiin. Kaikkiin aluksiin tulee neljä pesuria. Superspeed 2:een on jo aiemmin tilattu Wärtsilän pesurit.

Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Myös TT-Line luottaa Wärtsilään rikkipesureiden hankinnassa. Sjöfartstidningen kertoo Robin Hoodiin asennettavan neljä pesuria.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Reku

Ympäristöministeriö tiedotti juuri avaavansa rikkidirektiivitukien toisen hakukierroksen tänään. Jaettavaa on 11 miljoonaa eli ensimmäiseltä hakukierrokselta jakamatta jäänyt osa. Hakuaikaa on kuukausi eli 13.12. asti.

Pekka Laakso

#34
Lainaus käyttäjältä: Sami Saarinen - 06.12.2013, 19:13:31
Onko kenelläkään tietoa, minkä syiden takia varustamot näyttävät suhtautuvan suhteellisen negatiivisesti pesureihin? Ainakin tuossa isossa TraFen conrossa vaikuttaa pesuri toimivan kohtuullisen mainiosti eli kyllä sellaisen asentaminen onnistuu ilmeisesti isompiinkin voimalaitoksiin.
Transfennica (Spliethoff) on todellakin tyytyväinen mainitsemaasi pesuriin, sillä juuri ovat julkaisseet tiedotteen, jonka mukaan ovat hankkimassa Alfa Lavalin (Aalborg) pesurisysteemejä tuon viiteen sisaralukseen.

http://www.transfennica.com/Index.aspx?objectName=NewsShow&objectId=112054
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Sami Saarinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 06.12.2013, 20:04:10
Transfennica (Spliethoff) on todellakin tyytyväinen mainitsemaasi pesuriin, sillä juuri ovat julkaisseet tiedotteen, jonka mukaan ovat hankkimassa Alfa Lavalin (Aalborg) pesurisysteemejä tuon viiteen sisaralukseen.

Jollen aivan väärin muista, niin Spliethoff oli laskenut pesurien hinnan kuoletuksen tapahtuvan alle viidessä vuodessa jo näillä nykyisillä bunkkerin hinnoilla. Hollantilaisten tarkkaavaisuuden rahan ollessa kyseessä (lue: sniiduilun) tuntien en edes epäile heidän olevan väärässä.

Asian ollessa näin suuri kysymys kuuluukin, että miksi Finnlines, Viking Line yms. suostuisivat antamaan moista kilpailuetua markkinoilla? Tiedätäänkö kyseisissä varustamoissa jotain mitä muualla ei tiedetä vai onko kyseessä ainoastaan eriävä mielipide laskelmien suhteen?

Juhani Mehto

Vaihtoehtoisiin polttoaineisiin liittyen viime viikolla Terntank ilmoitti rakennuttavansa LNG-käyttöisiä 15.000 dwt:n tuotetankkereita Kiinassa ja nyt ruotsalaiset ja norjalaiset ovat mukana metanolikäyttöisten 50.000 dwt:n tankkereiden rakennuttamisessa Etelä-Koreassa.

Aiheesta Sjöfartstidningen (ruotsiksi):
Terntankin tilaus ja alusten pääkoneesta
Metanolitankkerit
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kalle Id

Ranskanmaalla puolestaan Brittany Ferries suunnittelee uuden LNG-käyttöisen lautan rakentamista ja kolmen olemassaolevan aluksensa (Armorique, Pont-Aven, Mont St. Michel) muuttamista LNG:llä toimiviksi - tosin vaativat julkiselta vallalta 40% tukia lng-moottoreiden asentamiseen vanhoihin laivoihin: http://www.lemarin.fr/articles/detail/items/brittany-ferries-pret-a-passer-au-gaz-sous-conditions.html?fb_action_ids=545871828821446&fb_action_types=og.likes&fb_source=other_multiline&action_object_map=%5B231809150319260%5D&action_type_map=%5B%22og.likes%22%5D&action_ref_map=%5B%5D

Juhani Mehto

Turun Sanomat kertoo eilisessä paperiversiossaan, että valtion tukirahoja varustamoille kuluu pesureiden sijaan enemmän vähärikkisen polttoaineen käyttöön siirtymisessä tarvittavien polttoaineen jäähdytyslaitteiden asentamiseen. Haastateltu Suomen Varustamot ry:n toimitusjohtaja sanoo 90 % siirtyvän vähärikkiseen polttoaineeseen pesureiden sijaan.

Lehden mukaan yhden jäähdytyslaitteiston hinta on noin 200-300 000 EUR, kun pesureiden kanssa puhutaan miljoonista. Lisäksi mainitaan myös pesureiden toimintavarmuus, Wärtsilän koekappale Containershipsin aluksessa kun ei toimi tiettävästi edelleenkään kunnolla. Langh Shipin kehittämä pesuri on puolestaan vaikuttanut testeissä lupaavalle ja yhtiö etsiikin nyt yhteistyökumppania tuotannon aloittamiseksi.

Lopuksi vielä uumoillaan Luonnonmaan korjaustelakalle kiireistä syksyä kun varustamot laittavat aluksiaan "rikkivalmiiksi" viime tingassa.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 06.12.2013, 20:04:10
Transfennica (Spliethoff) on todellakin tyytyväinen mainitsemaasi pesuriin, sillä juuri ovat julkaisseet tiedotteen, jonka mukaan ovat hankkimassa Alfa Lavalin (Aalborg) pesurisysteemejä tuon viiteen sisaralukseen.

http://www.transfennica.com/Index.aspx?objectName=NewsShow&objectId=112054
Sjöfartstidningen valottaa uutisessaan lisää Transfennican hollantilaisaluksiin asennettavista rikkipesureista:

http://www.sjofartstidningen.se/alfa-alval/

Hybridipesuri, eli toimii joko merivesikierrolla (open loop) tai sisäisellä kierrolla makealla vedellä (closed loop). Prototyyppihan asennettiin syksyllä 2012 Plycaan.

Muutostyöt tehdään kesä-joulukuun välillä. Plycan muutokset tehtiin Spliethoffin kotirintamalla Amsterdamissa, mutta olettaisin myös Naantalin korjaustelakan olevan mahdollisinen tekijä tässä laajemmassa projektissa...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#40
http://www.safety4sea.com/eu-studies-on-reducing-shipping-emissions-in-the-north-and-baltic-seas-18941

http://inea.ec.europa.eu/en/ten-t/ten-t_projects/ten-t_projects_by_country/multi_country/2012-eu-21010-s.htm

TEN-T ohjelma: Pesurien toimivuutta, soveltuvuutta ro-roaluksiin että varustamojen rahoitusmahdollisuuksia kyseisiin uusiin teknologioihin investoidessa (minkälainen rahoitusmekanismi voidaan luoda, jotta varustamot saisivat tukea) sekä satamien kykyyn mahdollistaa pesuriteknologian täysipainoista käyttöönottoa (ilmeisesti pesuvesien talteenotto tms seikat) tullaan tutkimaan oheisessa projektissa, jota EU tukee 6,7 miljoonalla eurolla (projektissa mukana Suomi, Ruotsi ja Alankomaat), ja jossa mukana on myös Oulun satama.

Testipesurit tullaan asentamaan Stora Enson SECU-liikenteessä kulkeviin TransPaper-luokan alukseen ja vastaavantyyppiseen Wagenborgin Schieborg-alukseen. Aluksethan kulkevat joko Oulusta ja Kemistä Lyypekkiin ja Göteborgiin tai Göteborgista Belgian Zeebrüggeen tai Isoon-Britanniaan.

Edit: http://inea.ec.europa.eu/en/news__events/newsroom/reduced_shipping_emissions_in_the_north_and_baltic_seas.htm

Tuon mukaan vain kahteen alukseen asennetaan pesurit. Alhaalta löytyy myös suomenkielinen tiedote .doc-muodossa.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Juhani Mehto

NCL on tehnyt sopimuksen Green Tech Marinen kanssa kuuden risteilyaluksen varustamisesta rikkipesureilla vuosina 2014-2016. Sopimus sisältää 28 pesuriyksikköä. Alukset ovat Norwegian Breakaway, Norwegian Dawn, Norwegian Jewel, Norwegian Gem, Norwegian Pearl ja Norwegian Sun. NCL on hankkinut samalta firmalta aiemminkin pesureita, mm. parhaillaan Mayerilla rakennettaviin aluksiin.

Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kalle Id

Pesurihan löytyy jo viime vuonna asennettuna Pride of Americalta.

Juhani Mehto

Ruotsalainen Thunbolaget on tilannut dual-fuel-moottorilla varustetun irtolastialuksen Hollannista. Kyseessä on mahdollisesti ensimmäinen LNG-käyttöön kykenevä irtolastialus maailmassa. 5875 dwt:n alus luovutetaan ensi vuoden elokuussa.

Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tauno Hermola

Saman uutisen mukaan moottorivalmistajaa ei ole lopullisesti päätetty, mutta valinta on 'kallistumassa' Wärtsilä 34DF:n suuntaan:

LainaaVi har inte helt bestämt vilken motortillverkare vi väljer men det lutar åt en 34DF från Wärtsilä, LNG tanken kommer från holländska Cryonorm.