Scandlines tilaamassa lauttoja (Gedser-Rostock)

Aloittaja Timo Selkälä, 18.11.2009, 16:23:07

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6307

Tirsdag 17. november 2009 kl: 11:19


Scandlines tror på at bunden er nået, og at det snart går opad igen. Det får nu rederiet til at bestille to nye færger til Gedser - Rostock overfarten. De to nye færger skal være klar til indsættelse inden sommeren 2012.

"Inden udgangen af december skal vi have skrevet kontrakt med et værft om de to nye færger til Gedser-Rostock-overfarten. Færgerne skal være klar til indsættelse på overfarten inden sommeren 2012", siger Scandlines linemanager for Østersøen, Steen Wæver, til folketidende.dk

"De to nye færger mere end fordobler kapaciteten på Gedser-Rostock. De får hver plads til 460 personbiler eller 90 lastbiler. Vi skal have dem nu, så vi kan sejle overfarten i stilling til den faste forbindelse står færdig", siger Steen Wæver, der tror på, at Gedser-Rostock kan udvikles så meget, at der kan blive timedrift på overfarten.

"Vi forventer stort set uændret trafik i 2010 i forhold til 2009. Derefter forventer vi årligt to procents fremgang de kommende år. Det betyder, at vi i 2015 er oppe på samme trafiktal som i rekordåret 2007", siger Wæver til avisen.

Krisen har kostet i antallet af rejsende, til gengæld har den også betydet en væsentlig prisreduktion på de to nybyggerier. Der bliver tale om to færger til 85 - 90 millioner euro pr. styk, hvor udgangspunktet før krisen var over 100 millioner euro.

Kilde: Folketidende

I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Jussi Littunen

Mielenkiintoinen uutinen!  :thumb: En kyllä osaa Tanskaa, mutta erinomaisella Google-ystävällämme käännettynä ei ainakaan itselleni selvinnyt, miltä telakalta kyseiset alukset tilataan? Tässähän olisi taas erinomainen tilaisuus saada Suomeen työtä, ja vaikka aluksista ei tulekaan erityisen suuria, voitaisiin niiden rakentaminen esimerkiksi aloittaa Turussa "työttömyystöinä". Etuna voisi olla Scandlinesin aiempi yhteistyö Suomen telakoiden kanssa (esim. Aurora af Helsingborg) sekä sijainti Itämerellä esimerkiksi Välimeren sijaan. Kokoluokaltaan puhutaan varmastí ADCC:n tasosta (siinäpä Scandlinesille esikuva tai vielä enemmänkin, jos Viking peruuttaa aluksen tilauksen myöhästyksen vuoksi.  ::) ) ja muutenkin samantyylisestä aluksesta. Kenties yritys kilpailla tulevaa Tanskan ja Saksan välistä siltaa vastaan?

Jani Nousiainen

Mulle ei nyt oikein avautunut tämä Aurora af Helsingborgin Suomi yhteys, viitsisitkö tarkentaa. Ja kokoluokkana puhutaan Viking ADCC:tä suuremmasta aluksesta ja ilman Tax Freetä tuolla ei mikään uiva ostoskeskus oikein menesty.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Timo Selkälä

Vaikka Hamlet onkin rakennettu Suomessa, sarjan vanhemmat sisaret ovat Langsten Slip & Båtbyggerin tekosia. Sitä en tiedä kuuluuko sekin STXään nykyyän, mutta kuten Jani totesi Auroran Suomenkytkös on minullekin hämärä. Ei liene ikinä käynytkään täällä.

Tuo 90 rekkaa tai 460 autoa viittaa noin 1500-1600 LM alukseen, joten ADHD:ta tarvitaan rahdin osalta kolmekin kappaletta. Koska puhutaan kesäksi 2012 osuvasta tilauksesta, kyseessä lienee prototyyppi - muuten voisi olla mahdollista saada hivenen aiemminkin. Tietenkin eräät epsanjalaistelakat ovat rakentaneet tuotakin kokoluokkaa moniakin aluksia esimerkiksi Armas Curbelolle. Niitäkin voisi luultavasti soveltaa tuohon rakoon sopivaksi. Alla kaksi Armaksen alukisista.

http://www.faktaomfartyg.se/volcan_de_tamasite_2004.htm
http://www.faktaomfartyg.se/volcan_de_tamadaba_2007.htm
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Jussi Littunen

Kyseessä oli tietenkin sisar-alus Tycho Brahe. sekä lisäksi Hamlet. Taas tuli mokattua  ;D En kuitenkaan vedä täysin takaisin tuota kapasiteettijuttua, sillä puhuttaessa esimerkiksi matkustajamääristä (Prins Joachim 1000 PAX; ADHD 1500) on ADHD jonkin verran suurempi. Toisaalta taas varustmonjohtajan mainitsema kapasiteetin kaksinkertaistuminen viittaisi 2000 PAX:iin.

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 18.11.2009, 21:07:36
Kyseessä oli tietenkin sisar-alus Tycho Brahe. sekä lisäksi Hamlet. Taas tuli mokattua  ;D En kuitenkaan vedä täysin takaisin tuota kapasiteettijuttua, sillä puhuttaessa esimerkiksi matkustajamääristä (Prins Joachim 1000 PAX; ADHD 1500) on ADHD jonkin verran suurempi. Toisaalta taas varustmonjohtajan mainitsema kapasiteetin kaksinkertaistuminen viittaisi 2000 PAX:iin.

Gedser-Rostock on nykyään aika rahtipainotteinen reitti. Nykyiset laivat hoitavat helposti matkustajapuolen. Tuplaus koskee rahtipuolta kuten jutussa selviääkin. Tycho Brahekin on tehty Langstenilla, vain Hamlet jolla ei ole kiskoja on tehty Suomessa.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko-Oskari Koski

Gedserin ja Rostockin välinen linja on sikäli mielenkiintoinen, että siinä nykyään ajavat, jo aika pahasti kulahtaneet kasarikuljettimet Kronprins Frederik ja Prins Joachim ovat matkustajakapasiteettinsä puolesta reitille ilmeisen riittäviä, mutta autokansiensa osalta suhteellisen ahtaita. Alukset kääntyvät nykyään noin kahdessakymmenessä minuutissa, eli löysää aikaa satamissa ei ole, eikä myöskään myöhästymisvaraa, koska matkan avomeriosuus ajetaan aina kahvat pohjassa ja Warnow-osuudella ei parane kaahailla.
Linjan tulevaisuuskaan ei ole mitenkään varma. Fehmarnin silta rakennettaneen ja silloin Tanskasta läntiseen Eurooppaan suuntautuva liikenne siirtynee isolta osin sinne. Tässä voisi tietysti olla yksi markkinasauma: riittävän mukava lautta, joka oikaisee matkaa hieman tai ei ainakaan hidasta sen etenemistä. Mutta silloin alusten pitäisi olla suunnilleen Tallink Shuttlejen tyyppisiä eli tuolla matkalla 20-30 minuuttia nykyisiä prinssinakkeja nopeampia ja palveluiltaan melkoisesti niitä monipuolisempia. Nopeutta saattaisi lisätä myös se, että aluksista tehtäisiin kaksisuuntaisia.

Tietysti tässä voi olla kyseessä myös koepallo, jolla halutaan testata Köpiksen ja Berliinin välisen liikenteen tulevaisuudennäkymiä ja reaktioita ajatukseen tämän aika tavalla sivuun kehityksestä jääneen linjan uuden elämän suhteen. Rostock on myös iso kaupunki, jossa saattaisi olla ainakin silloin tällöin kysyntää myös jonkinlaiselle huviristeilymeiningille, mihin kaupungista nykyään lähtevässä tarjonnassa ei ole saumoja oikeastaan ollenkaan.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Lassi Liikanen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 18.11.2009, 21:54:17
Nopeutta saattaisi lisätä myös se, että aluksista tehtäisiin kaksisuuntaisia.
Ainakin Shipgazin uutisen mukaan aluksista olisi tulossa kaksipäisiä.

Scandlines myös valaa uskoa siihen, että talouskriisi on ohi. Ja mainitsevat vielä mukavat "lama-alennukset"; vuonna 2007 puhuttiin 100MEUR hintaluokasta ja tällä hetkellä hinta on noin 85MEUR.

Tässä siis muillekin varustamoille houkutus alustilauksiin. Halvalla saa..  ;)

http://www.shipgaz.com/news/top20/top10_news.php
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Timo Selkälä

I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko-Oskari Koski

Äärimmäisen yllättävä ratkaisu: kapasiteettilisäystä lukuunottamatta kun ei tarjoa oikeastaan mitään sellaista, mikä ei linjalla jo nyt toteutuisi. Ilmeisesti ei siis ole tarkoituskaan kehittää tästä muuta, kuin jonkinlainen kelluva -ja sinällään ihan mukava- vaihtoehto Femerin sillan kautta ajamiselle.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Lassi Liikanen

Molempien uudisrakenteiden kölinlasku on tapahtunut juuri äskettäin, kertoo Shipgaz. Enemmän minua tosin Shipgazin uutisessa hämää käytetty kuvaus "which builds the two double ended ferries for the Gedser-Warnemünde service." Eikös juuri puhuttu siitä, että nämä EI ole kaksipäisiä lauttoja?
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Jussi Littunen

Lainaus käyttäjältä: Lassi Liikanen - 03.07.2010, 22:25:24
Molempien uudisrakenteiden kölinlasku on tapahtunut juuri äskettäin, kertoo Shipgaz. Enemmän minua tosin Shipgazin uutisessa hämää käytetty kuvaus "which builds the two double ended ferries for the Gedser-Warnemünde service." Eikös juuri puhuttu siitä, että nämä EI ole kaksipäisiä lauttoja?

Kyseessä on todennäköisesti toimittajan moka, koska alunperin puhuttiin kaksipäisistä lautoista, mutta sitten päädyttiinkin yksipäisiin. Jos katsoo tuota Scandlinesin lehdistötiedotetta, näkee siinä olevasta havainnekuvastakin melko selvästi, että kyseessä on yksipäinen lautta. (Siis esim. korsteeni -> moottorit on sijoitettu aluksen peräpäähän ja toisessa päässä ei vaikuttaisi olevan ainakaan yhtä selkeää brykaa, kuin keulapuolella).

Eikös reitti ole Rostockiin asti eikä pelkästään Warnemündeen? Toimittajalla oli ehkä kiire lounastauolle, ja siitä johtuu nämä pienet mokat?

Lassi Liikanen

Mitä todennäköisimmin tosiaan on toimittajan moka, mutta kiinntti vaan huomion. Tässäkin topicissa kun nimenomaan mainittiin ettei tule kaksipäisiä lauttoja.  ;)
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Jani Nousiainen

Lauttojen  aloitus oli  suunniteltu tämän kuun loppupuolelle , mutta  sitä on jo siirretty  , nykyinen arvio on Berlinin osalta 1.7 ja Copenhagenin osalta 1.9.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Mikko-Oskari Koski

"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950