Silja Europan peräsinvika

Aloittaja JNordman, 22.11.2009, 17:40:56

« edellinen - seuraava »

Teemu K.

Tällä hetkellä näyttäisi, että Silja Europa olisi Ukon hinauksessa.  :thumb:


Janne Koskinen

#31
Jos tossa tulee telakkakeikka, niin mihin? Naantalin montussa näyttäisi olevan multiuseless vessel Fennica oletettavasti Aqu Ankat levällään, joten sitä ei sieltä pois tieltä saane.
BLRT Koplissa ei taida mahtua?

EDIT: Ei mahdu muihin BLRT:n telakoihin:

"BLRT Grupp is a reliable partner in Baltic Region. Multi-profile concern with good experience in building and repair of vessels different of a kind has one shipyard in Tallinn (Estonia), in Klaipeda (Lithuania) and Turku (Finland).
Tallinn Shipyard, Western Shipyard and Turku Repair Yard have modern yard facilities, which provide a 24 hour service seven days a week. Repair berths are equipped with necessary facilities such as fresh water, electricity, gas oxygen, compressed air and steam, cranes. All works, ordered by the customer could be carried out according to LR, ABS, DNV, GL BV, Russian Register's requirements.

Tallinn Shipyard has been a leading shipyard since 1912. Our two harbours, with 2.2 km of quays, are equipped with portal cranes and rail track and the depth of the harbours permit entry of vessels with a draft up to 7.5 m. Peetri port has yard with unique slipways specially for repair of ships up to 110 meters length, 23.5 width ad docking weight 750t

Docks of Tallinn Shipyard :

Dock     Lifting capacity
(ton force)     Deck length
(metres)     Deck breadth
(metres)     Cranes
(tons)
1.     8500     139,5     23,8     2 x 5
2.     4500     101,0     22,0     5
3.     12000     153,6     27,4     2 x 15

Western Shipyard was founded in 1970 for docking and repair of big tonnage vessels. Staff has practical experiences in ships conversion. In 1998 Western Shipyard carried out three conversions from fishing vessels to seismic research vessels for different Norwegian companies.

Docks of Western Shipyard:

Dock     Lifting capacity
(ton force)     Deck length
(metres)     Deck breadth
(metres)     Cranes
(tons)
1.     27000     200,0     30,5     2 x 15
2.     11000     153,6     27,5     2 x 5
2.     8500     139,5     23,5     2 x 5
4.     4500     102,0     19,5     1 x 5
5.     4500     101,0     19,5     2 x 5

Turku Repair Yard Ltd established in 1989. As one of the largest dry-docks in Northern Europe, the yard is able to undertake even the most demanding repair, maintenance and conversion projects at competitive prices with delivery of high-quality work on agreed schedule.

TURKU REPAIR YARD LTD, Naantali yard

Dry Dock: 265m x 70m x 7.9m
Floating dock: 4000t, 101m x 21.6m x 6.0m
Layberth: 184m, 7.7m
Crane capacity: 150 tons, 100 tons and 2 x 30 tons
Electrical power supply: up to 2800A, 2Mw

If your vessels ply the West African shipping lanes then our repair dock in the port of Luanda in the Republic of Angola may be useful to you. Our floating dock there has a lifting capacity of 8500 tons and our floating workshop can be at your service.

Telephone in Luanda: 244-9150-1874, Director : Mr. Eduard Kakkenen.

BLRT Grupp also offers our customers the option of repair works on roadstead, in ports and during trips.

Contact

Tallinn Shipyard
Address:     Kopli 103, 11712 Tallinn, Estonia
Phone:     +372 610 2252
Fax:     +372 610 2030 
E-mail:     shipyard@bsr.ee
WWW     www.tsy.ee "
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Santeri

Lainaus käyttäjältä: Heikki Saraste - 23.11.2009, 00:44:44
P.S. Luin uutiset vasta edellä olevan tekstin kirjoitettuani, ja niistä selvisi jo vastauksia noihin pohdintoihini. Kuten että laiva on pysähtynyt mutta liikkuu, ja ohjauslaitteet ovat epäkunnossa, mutta laiva on ohjattavissa...
Kaivoin laivatietokirjani pölyttymästä ja siellä lukee seuraavasti:
"Ohjattavuus
Laivaa on kyettävä ohjailemaan käytettävissä olevien nopeuksien mukaan. Meriolosuhteissa ohjailu tapahtuu ruorin ja peräsimen avulla. Jos alus operoi satamissa ilman hinaajan apua, se varustetaan ohjailupotkureilla, jotka sijaitsevat keulassa ja joskus myös perässä.

Ankkuroinnin syitä
Ankkurointiin johtavia syitä on varsin monia. Koneistojen toimintahäiriöt, ovatpa ne sitten ruori-, apu- tai pääkoneissa, aiheuttavat joskus tilanteen jossa aluksen ohjailu tulee mahdottomaksi tai muodostaa niin suuren riskin, että aluksella ei voida navigoida turvallisesti. Jos kulkualueen vesi on riittävän matalaa, voidaan alus ankkuroida. Myös liikenteellisistä syistä joudutaan joskus ankkuroimaan".

Eli ruorikoneisto vaikuttaisi olevan toimintakyvytön. Sitä onkin sitten vaikea arvioida, että missä vika tarkalleen ottaen on.  


Kristian Lampio

#33
Silja Europa saapuu Turkuun tänään kello 16.30

Matkustajalaiva Silja Europa on päässyt lähtemään kohti Turkua. Laivaa avustaa suomalaishinaaja Ukko.

Alus ajaa omin konein yhdeksän ja puolen solmun matkavauhtia, kerrotaan merivartiostosta. Hinaaja on laivan perässä varmistamassa sen turvallista kulkua.

Varustamolta arvioidaan, että Silja Europa saapuu Turkuun kello 16.30 iltapäivällä.

Alus jäi eilen avomerelle Ahvenanmaan itäpuolelle ruorivian vuoksi. Laivalla on lähes 1400 matkustajaa.

(MTV3 - STT)


Lisäksi aikaisempi uutinen jossa Silja Europan kerrotaan olevan risteilyalus :P http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2009/11/1002253

E: aika monta rinkiä tullut vedettyä



Kuva IS

Janne Koskinen

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1780231

Tällä nyt ei liene yhteyttä ruorivikaan, mutta lienee TS:n maintenance budget varsin tiukka?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

#35
IS: Silja Europaa oli paikattu ilmastointiteipillä

Voi pyhä elämä tuota uutisointia ja sensaatiohakuisuutta.

Kuten oheinen kuva osoittaa, laivan kylkeä oli ennen matkaa paikkailtu ilmastointiteipillä.

Eihän tuollainen ilmeisesti irti ruostuneen sähkökaapelin kiinnityskorvakkeen hätäkorjaus jeesusteipillä tietenkään hyvältä näytä, mutta ei kyseessä silti ole mikään uutisoinnin arvoinen asia. Johan sitä voisi tehdä kymmenen sivun reportaasin jok'ikisestä ruostetäplästä ja kosmeettisesta pikkuviasta, joiden paikkaamiseen ei vain ole ollut aikaa laivan liikennöidessä nykyisellä aikataululla.

Eipä yllätä IS:n keskustelukaan: Ovatko risteilyalukset jo liian suuria lähivesillemme? "Jo"? Niin, eihän tässä ole noilla isoilla autolautoilla liikennöity kuin pari vuosikymmentä. Pitäisi vain pysyä erossa sekä Hesarin että IS:n keskustelupalstoilta...

edit: Perhana, liian hidas.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 23.11.2009, 11:40:48
IS: Silja Europaa oli paikattu ilmastointiteipillä

Voi pyhä elämä tuota uutisointia ja sensaatiohakuisuutta.

Piru vie :D Mua huvittaa ehkä enemmän toi että Iltiksessä on käytetty termiä jeesusteippi :)

Risto Kempas

#37
Alan kuolla nauruun. Meidän media pitää viedä Alangille purettavaksi.

Tuore kysely Ilta-Sanomilta:

Sopiiko ilmastointiteippi matkusdtajalaivojen korjaukseen?
Ei     O
Kyllä  O

Huom. matkusdtajalaivojen!

Tuli mieleen tuosta ringin vetämisestä: Onkohan toinen lapa jämähtänyt jumiin ja sen toivottiin irtoavan kampeamalla tuota rinkiä?
Finnjet Historical Society ry - www.finnjet.fi - Jetin virallinen yhdistys

Pekka Laakso

Taitaa saapua reippaasti ennen arvioitua 16:30tä, ovat nimittäin jo hyvää vauhtia Airistolla. Aboaisin mukaan.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Santeri

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 23.11.2009, 11:40:48
IS: Silja Europaa oli paikattu ilmastointiteipillä

Voi pyhä elämä tuota uutisointia ja sensaatiohakuisuutta.

Kuten oheinen kuva osoittaa, laivan kylkeä oli ennen matkaa paikkailtu ilmastointiteipillä.

Eihän tuollainen ilmeisesti irti ruostuneen sähkökaapelin kiinnityskorvakkeen hätäkorjaus jeesusteipillä tietenkään hyvältä näytä, mutta ei kyseessä silti ole mikään uutisoinnin arvoinen asia. Johan sitä voisi tehdä kymmenen sivun reportaasin jok'ikisestä ruostetäplästä ja kosmeettisesta pikkuviasta, joiden paikkaamiseen ei vain ole ollut aikaa laivan liikennöidessä nykyisellä aikataululla.

Eipä yllätä IS:n keskustelukaan: Ovatko risteilyalukset jo liian suuria lähivesillemme? "Jo"? Niin, eihän tässä ole noilla isoilla autolautoilla liikennöity kuin pari vuosikymmentä. Pitäisi vain pysyä erossa sekä Hesarin että IS:n keskustelupalstoilta...

edit: Perhana, liian hidas.
Huh huh, tämän pahempaa iltapaskaa en muista lähiaikoinani nähneeni! Missä näiden iltapaskalehtien yhteiskuntavastuu on, kun kehtaavat tällaisina vaikeina talousaikoina kirjoittaa tuollaista paskaa? Tajuavatko ne lainkaan miten tällaiset iltasadut vaikuttavat yrityksen imagoon ja tässä tapauksessa matkustajamääriin ja sitä kautta viivan alle? Lähtisin Tallink Siljan housuissa soittelemaan juristille perättömästä väitteestä, jonka tarkoitus on hankkia taloudellista hyötyä ilman täysin minkäänlaista asiayhteyttä tapahtuneeseen. On lehtiä ennenkin viety oikeuteen.

Vaikka lattiamatoissa kukkisi home, ei sillä ole mitään yhteyttä tekniikkaan. Kuten jo aiemmin olen todennut, pitää keskittyä: 1. laskemaan käyttöaikatunteja ja 2. huoltosuunnitelman noudattamiseen, joka on aivan varmasti tehty!

Tallink Siljan tiedottajana alkaisin laatimaan lehdistötiedotta asiasta laivan Turkuun saapumista odotellessa.

Rontti

Tosta Kristianin AIS-kuvasta päätellen on ollut aika lailla tuuria matkassa kun ruori on levinnyt. Muutama minuutti lisää Turkkuseen päin niin siinä ois kolisteltu helposti saaren kylkeä.
Ettei vaan ois vika siellä pohjan alla itse peräsimissä kun eivät vieläkään ole paikallistaneet vian lähdettä tai paikkaa?
Kait se kohta kuullaan.

Jaakko Keränen

 Eikös europan olis voinut hinata jo eilen långnäsiin ja panna matkustajat galaxylla kotiin? Turhaa ihmiskiusaamista tuollainen odotuttaminen.

Näin siinä sitten kävi, ensin peruttiin suurempi telakointi ja sitten mennään telakalle väkisin.
Voin kuvitella et europan siiffi nauraa partaansa tyyliin: "mitä minä sanoin" -vanhan aluksen kunnossapito onkin aivan turhaa??? Olisiko vika vältetty telakassa? tuskin, Mutta kiva se on kiusata.

Risto Kempas

Lainaus käyttäjältä: Jaakko Keränen - 23.11.2009, 13:53:34
Voin kuvitella et europan siiffi nauraa partaansa tyyliin: "mitä minä sanoin" -vanhan aluksen kunnossapito onkin aivan turhaa??? Olisiko vika vältetty telakassa? tuskin, Mutta kiva se on kiusata.

Tai sitten varustamo nuhtelee, että on pihtaillut liikaa jeesusteipin kanssa.
Finnjet Historical Society ry - www.finnjet.fi - Jetin virallinen yhdistys

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 23.11.2009, 12:25:13
Taitaa saapua reippaasti ennen arvioitua 16:30tä, ovat nimittäin jo hyvää vauhtia Airistolla. Aboaisin mukaan.
Eipäs, kun aletaan tutkia peräsintä Airistolla muutaman tunnin ajan (onkohan Jarin porukka hommissa...?):

Silja Europa pysähtyi Airistolle, sukeltajat tutkivat

Sottunga

Julkaistu: 23.11. klo: 06:07
Päivitetty: 23.11. klo: 13:49
Turkuun palaamassa oleva autolautta Silja Europa on ankkuroitunut Airiston merenselän eteläpäähän.

Tallink Siljalta vahvistettiin STT:lle iltapäivällä Turun Sanomien tiedon, että laiva on ankkuroituneena ja sukeltajat tutkivat laivan peräsintä. Pysähdys tehtiin merialueella ennen satamaan tuloa, sillä satama-altaassa peräsimen tutkiminen olisi huonon näkyvyyden vuoksi vaikeampaa.

Kun peräsin on tutkittu, Silja Europa jatkaa matkaansa Turun satamaan, jonne sen arvioidaan saapuvan kello 16.

Tallink Siljan turvallisuusvastaava Mikael Lindholmin mukaan pahimmassa tapauksessa alus on pois liikenteestä useita päiviä. Toistaiseksi varustamo on perunut vain tämän illan lähdön Turusta Tukholmaan.

Silja Europan ohjaukseen tuli vika eilen iltapäivällä. Laiva ajoi ympyrää Ahvenanmaan edustalla aamuun saakka.

Laivalla on lähes 1 400 matkustajaa. Varustamon mukaan matkustajille ollaan järjestämässä kuljetuksia Turun satamasta eteenpäin.

Turun meripelastuskeskuksen meripelastusjohtaja Johan Lindroos ei tässä vaiheessa halua arvioida, kuinka lähellä karilleajoa alus oli menettäessään ohjauskykynsä.



STT
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jaakko Keränen

Lainaus käyttäjältä: Risto Kempas - 23.11.2009, 14:02:38
Tai sitten varustamo nuhtelee, että on pihtaillut liikaa jeesusteipin kanssa.

Minun on annettu ymmärtää että omistajan vaihdoksen jälkeen kaikki hankinnat yli 200 eur täytyy hyväksyttää konttorin kautta. Ei siinä parane teippiä tuhlata.(mitätön ja naurettava summa laitoksen koko huomioonottaen..)

Olis siinä varmaan vartin verran mennyt kun olis siihen lenkin laittanut... Näyttää kuvassa pirun rumalta, antaa huonon (totuudenmukaisen?) kuvan yhtiön kunnossapito käytännöistä.