Mietityttää miten on menetelty aluksen lastaussuunnitelman teossa, jos lähdetään siitä oletuksesta, että räjähteet ja ohjukset ovat laillisesti myyty yllä mainitun linkin tapaan Saksasta vaikka Etelä-Koreaan. Ollaanko siis oltu edes tietoisia, että lasti aiheuttaisi ongelmia jossain kolmannessa maassa, jossa alus välillä poikkeaa, kuten nyt kävi. Eli miksei tehty suunnitelmia, että tulisi ensin Suomeen (ja ehkä muuallekin) hakemaan muun lastin ja vasta sitten olisi käynyt Saksassa lastaamassa nämä ohjukset?
Tai, jos onkin niin, ettei alukseen enää mahdu lisää lastia Suomessa käynnin jälkeen, niin miksei olisi alkujaan mietitty molempien lastien laivaamista erikseen? Viittaisi kummasti joko laiminlyöntiin tai tietämättömyyteen koskien sotilaallisten tarvikkeiden kuljettamista EU-maissa & kansainvälisesti ja kauttakulkulupien hankkimista sekä saksalaisen laivaajan että rahdinkuljettajavarustamon osalta...
Olettaen siis, että nuo kaikki olisi lastattu Saksassa. Muistan seurailleeni aluksen kulkua Marinetrafficista, että olisi tullut jostain kauempaa suoraan Papenburgiin.