Viking XPRS ja Rosella vaihtavat lippua

Aloittaja Timo Selkälä, 03.08.2012, 10:32:17

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Romanos Pyrrö - 02.07.2013, 14:52:05
Kaveri on töissä XPRS:llä ja kertoi, jotta YT-neuvottelut ovat edelleenkin käynnissä. Mutta jos siis laiva siirretään Ruotsin lipun alta Viron lipulle, niin mitä helvetin roolia Merimiesunionilla ja Zittingillä tässä oikein olisi?

Ainakin kahdesta syystä: Koska samassa paketissa tulee Rostella Suomen lipun alle. Ja lisäksi Merimies-Unioni valvoo kaikkia Suomessa käyviä aluksia lipusta huolimatta.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kalle Id

No toisaalta kyllähän SMU oli mukana sähläämässä, kun Superfastejä siirrettiin Kreikan lipulta Viron lipulle...

Juhani Mehto

Sjöfartstidningen kertoo artikkelissaan Vikingin talousluvuista ja samalla kertoo, että sekä Rosella että XPRS vaihtavat lippua vuodenvaihteessa. Samalla selviää myös se, että Cinderellaa halutaan kokeilla nimenomaan pikkujouluristeilyillä, jotka ovat Suomessa iso bisnes Ruotsiin verrattuna.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Jan Holm

Juttuja on liikenteessä että myös XPRS tulisi sittenkin Suomenlipun alle?????
Toivotaan parasta ja pelätään pahinta!

Juhani Reku

Voisiko olla yhteydessä suunnitelmiin LNG:n asentamisesta vanhoihin aluksiin? LNG sopii luontevasti Tukholmasta liikennöiviin aluksiin, kun Tukholmassa on olemassaolevat järjestelyt.

Oiva Kettu

JOS xprs tulee suomen lipun alle on syynä polttoainemuutosinvestoinnin tai muun laivateollisuusinnovaation (rungonjatke esim) asentaminen joka saisi innovaatiotukea ja vaatii liputuksen suomeen jotta sen saisi korotettuna/täysimääräisenä....tää on minun spekulointia ja istumista maksajan (tuen) näkökulmassa......

Mikko-Oskari Koski

Ei taitaisi olla tukiin riittävän iso innovaatio. Vaikka ainahan toki kannattaa yrittää...
XPRS voisi Suomen lipulla pärjätä vai sillä ehdolla, että sen yösatamaksi tulisi Helsinki ja hotelli-ja ravintolapuolen henkilökunnasta (tai ainakin suurimmasta osasta heistä) tehtäisiin tuntikeikkalaisia (kuten Starilla ja Superstarilla käsittääkseni on). Jos Suomen järjestötaho ei tällaiseen menettelyyn taivu, lähtevät XPRS:ltä nekin suomalaiset duunit, jotka siinä nyt ovat -ja koska Vikingin olisi virolaishenkilöstölleen joka tapauksessa maksettava Tallinkia paremmin saadakseen ylipäätään jonkun virolaisen duuniin tuolle purkille, olisi säästö kovin vähäinen suhteessa imagotappioon. Saamme nähdä.

Muistanko muuten ihan väärin vai oliko Ålandsfärjanin Ruotsiin liputtaminen -80-luvulla seurausta siitä, ettei silloin Suomen lipun alla olleessa kansainvälisessä matkustaja-aluksessa sallittu tuntityöläisiä? Rosellan ruotsalaisuushan on oikeastaan tämän päätöksen peruja, vaikka viime vuosina asiaan on toki vaikuttanut paljon myös suomalaisten käsittämätön EU-myötäily nuuska-asiassa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 20.08.2013, 16:32:47
Ei taitaisi olla tukiin riittävän iso innovaatio. Vaikka ainahan toki kannattaa yrittää...
Toisaalta jos XPRSeeseen aletaan tekemään moottorimuutoksia (lähinnä siis jos vaihdetaan LNG:ksi), olisi se ensimmäinen (suomalainen) matkustaja-alus johon tuollainen muutos on tehty. Siinä tapauksessa innovaatiotukea voisi hyvinkin herua.

Miran Hamidulla

Varustamoiden rikkipesuri yms ratkaisuja koskeva keskustelu siirretty toiseen topiciin:
http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=13990.15
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Seppo Perhonmäki

Tuli mieleeni tämmönen että mitä sanoo lainsäädäntö tuosta XPRS:n lipun vaihdosta Ruotsi -> Viro kun se ei liikennöi tuolla välillä? Onko kenelläkään käryä asiasta?

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Seppo Perhonmäki - 13.09.2013, 09:14:39
Tuli mieleeni tämmönen että mitä sanoo lainsäädäntö tuosta XPRS:n lipun vaihdosta Ruotsi -> Viro kun se ei liikennöi tuolla välillä? Onko kenelläkään käryä asiasta?

Sehän liikennöi Suomen ja Viron väliä, joten tottakai sillä saa olla toisen kohdemaan lippu?

Jani Nousiainen

Niin mikä siitä tekee niin outoa ?  XPRS liikennöi kahden EU maan välillä ja on kolmannen EU maan rekisterissä. Miksi ihmeessä olisi ongelma siirtää  toisen maan rekisteriin jonne alus liikennöi ?
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8