Mariella ja Gabriella tekevät Tallinnan keikan päivisin kesällä 2014

Aloittaja Arto Papunen, 04.01.2014, 17:41:16

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

Ja takaisin aiheeseen:

Ahvenanmaan lehdissä on kuulemma nyt vahvistus Vikingin lisävuoroille Tallinnaan. Ajankohta 12.6-31.8.

http://www.alandstidningen.ax/nyheter/mariella-och-gabriella-kor

Ja ilmeisesti lankulle vuotanut aikataulu on se oikea.

Tämä on sarjassamme hyvä uutinen - näin saadaan lisäkapasiteettia ja lisätuloja suhteellisen halvalla.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Oiva Kettu

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Ikävalko - 05.01.2014, 21:40:02

Nyt menee OT,mut pakko kommentoida......se nyt vaan on niin OivaKettu,et n.3m leveältä kaistalta,n.3m leveälle kaistalle ei vaan ole mahdollista tehdä 90 asteen käännöstä 25m pitkällä ajoneuvolla vaikka siinä olisi aisakin välissä.Kuljettajan kansallisuudesta riippumatta.Kannattaa käydä kokeilemassa vaikka jos et usko...

OT jatkukoon hiukan: Juu nää perus speksit miten yhdistelmä liikku on selvillä kun on iso E myös lapussa.  Ehkä erikoisin citymopo on itsellä ollut erään maataistelukoneen veto länsisatamasta kaupunginläpi porvooseen, leveys 5.1m.  Onneksi kaupunki on varsin kuollut kesäsunnuntai aamuisin kello 06.00

Miksi tuo reitti, selvisi ilman luvanhakuja (maks mitat ei koske sadonkorjuu ja turvekoneita mutta moottoritielle ei saa siltikään saa mennä) Ahdasta oli, erityisesti kadulla jossa autoja parkissa molemmilla renoilla

Toni Ohvo

#17
Ja nyt Viking Line mainostaa Tallinnan lisävuoroja Fb:ssä:

https://www.facebook.com/vikinglinesuomi

"Meillä on ilo kertoa suuria uutisia – ensi kesänä Tallinnaan on enemmän lähtöjä!

Helsinki–Maarianhamina–Tukholma-reitillä risteilevät alukset M/S Gabriella sekä M/S Mariella saadaan Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen niiden normaalisti ollessa päivällä maissa Helsingissä."

Aikataulukin oli siinä ohessa :

Hel                 Tal
9.15    <-        7.00   Viking Xprs
10.00   ->       12.25  Viking Xprs
11.00   ->       13.40  Mariella/Gabriella
17.05   <-       14.25  Mariella/Gabriella
20.30   <-       18.00  Viking Xprs
21.30   ->       00.00  Viking Xprs



Riku Erkoma


Arto Papunen

Suomi24:n keskustelussa huhutaan että tätä suunniteltiin jo viime kesäksi mutta Tallinna ei ollut halukas ottamaan laivaa vastaan osasyynä Finlandian järjestelyt. Tiukkaahan tekisi mahtua, jollei Finlandia olisi muuttanut nyt aikataulua. Toki olisi voitu siftailla XPRS:ää, tai Europan kaija mutta olisiko Vikingiä haluttu D-terminaaliin.

Ilpo Kuivanen

Lainaus käyttäjältä: Toni Ohvo - 09.01.2014, 13:06:57
Hel                 Tal
9.15    <-        7.00   Viking Xprs
10.00   ->       12.25  Viking Xprs
11.00   ->       13.40  Mariella/Gabriella
17.05   <-       14.25  Mariella/Gabriella
20.30   <-       18.00  Viking Xprs
21.30   ->       00.00  Viking Xprs

Aika hurjalta tuo kuulostaa, kun vedetään kolmen vartin käännöillä. Siinä saa kyllä suurinpiirtein ajaa ihmiset ulos laivasta eikä pahemmin saa myöhästymisiä matkalla tulla. Muuten pissii kaikki aikataulut.

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Ilpo Kuivanen - 10.01.2014, 10:15:59
Aika hurjalta tuo kuulostaa, kun vedetään kolmen vartin käännöillä. Siinä saa kyllä suurinpiirtein ajaa ihmiset ulos laivasta eikä pahemmin saa myöhästymisiä matkalla tulla. Muuten pissii kaikki aikataulut.

Tosin - on siinä ainakin yksi hyvä puoli - lopultakin saamme pois sen tukoksen terminaalin käytäviltä: Se kuvaaja pois! Sen pitäminen siellä eikä laivalla kuten kilpailijalla on turhaa hidastava ärsyke.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Jesse Saarimäki

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 05.01.2014, 16:23:26
Niin, kannattavampaa laivayhtiölle lienee taxfree kauppa. Hintatasohan on kutakuinkin sama, mutta ottaahan Viron liikenteessä Viron verottaja kuitenkin jonkinmoisen "siivun" laivamyynnin tuotosta. Tästä johtuen, en uskoisi taxfreestä kovin helposti luovuttavan.

Varmasti sillekin on jokin syy, miksi Tallink alkoi kierrättämään Tallinna - Tukholma linjan laivoja Maarianhaminan kautta Viron liittyessä EU:hun. Syy lienee se, että taxfree on varustamolle kannattavampaa kuin Viron verollinen myynti. Viking laskee varmasti saman asian varaan. Oma arvioni on, että Mariellan ja Gabriellan myymälöissä nähdään kesään mennessä saman tyyppinen hinnoittelu- ja kassajärjestelmä kuin mitä lentokentillä. Eli EU-hinta ja TaxFree-hinta. Ja kassalla niin ikään lentokenttien tapaan tulee aina esittää maihinnousukortti. Mikäli asiakkaalla on EU-maiden välinen kortti, maksetaan verollinen hinta. Mikäli asiakkaan reitti kulkeekin tavalla tai toisella Maarianhaminaan tai sen kautta Ruotsiin, maksetaan verovapaa hinta. Uskoisin tuon toiminnon olevan helpohko ohjelmoida kassajärjestelmään jos se ei siinä jo nyt ole.

Viking on taatusti laskelmoinut myös sen, että Tallink ei saa kilpailuetua myymälätoimintaan Tll - Sto kun se on periaatteessa identtinen mitä tulee verotukseen.

Kilpailun kiristyminen Tallinnan liikenteessä on ehdottomasti plussaa. Tosin huvittaa kun Viking joka vuosi muistaa itkeä ylikapasiteetistä ja kovasta kilpailusta rasittamassa tulosta ;)

Mikko-Oskari Koski

Sille on tasan yksi syy. Nuuska. Koska nuuskaa saa (ylikansallisten tupakkajättien hyödyllisinä idioottijuoksupoikina ja -tyttöinä kunnostautuneiden poliitikojemme ansiosta) EU:n alueella myydä vain Ruotsissa sekä Ruotsin liikenteessä, eikä sille voi määritellä muun kuin ruotsalaisen hinnan, on tästä veron verran tapahtuva säästö ilmeisesti riittävä peruste ajaa liikenteellisesti täysin turha ja sekä löpöä kuluttava että laiturimaksuja nostava MHQ-mutka TLL-STO-reitillä. Riian linjalla mutka olisi niin suuri, ettei siihen poltettuja rahoja saisi takaisin millään.
Tähän nuuskapykälään uskon Vikinginkin kesämyynnin perustuvan -jos toisin tapahtuu, se kyllä tulee ilmi. Eli kaikki muut tuotteet virolaiseen maahintaan myös länsiosuudella, nuuska erilliseksi tax-fre-tuotteeksi kaupaan, joka on auki vain Tukholman päivinä aamuin illoin.

Nopeat käännöt viittaavat siihen, ettei Vikingillä ole aikomusta ottaa HEL-TLL-osuuksilla alusten autokansille muuta kuin matkustajien ajoneuvoja ja busseja. Sellaisten ulos- ja sisäänajo voi kolmessa vartissa teoriassa onnistuakin, varsinkin jos kuorma on vajaa. Tätä on mielenkiintoista seurata...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Rami Kristian Wirrankoski

Jäin vain edelleen mietimään tuota myymälän hintapolitiikkaa. Onnistuuko digitaalisilla tauluilla hintojen muutos reitiltä toiselle siirryttäessä? Entä miten kassajärjestelmät?

Kimmo Heinonen

"Uudistus on tervetullut lisä myös Tukholmasta laivaan nouseville matkustajille: he voivat valita haluavatko viettää päivän Helsingissä, risteillä laivan matkassa Tallinnaan vai mahdollisesti jäädä Tallinnaan yöksi. Virolaisille uutuutena on mahdollisuus matkustaa laivalla Ahvenanmaalle tai Tukholmaan"

Mä oon miettiny semmosta että HEL-STO-HEL risteilijälle tuskin tulee mahdollisuutta kätevästi varata / pitää hyttiä / jatkaa Tallinnaan saakka, tai voihan se tietty puhelinmyynnissä onnnistua - netissä ei varmasti.

Vai pittäiskö sitä sitten vaan "unohtaa nousta pois kyydistä."  ;D

Timo Toivonen

#27
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 10.01.2014, 11:26:37
Eli kaikki muut tuotteet virolaiseen maahintaan myös länsiosuudella, nuuska erilliseksi tax-fre-tuotteeksi kaupaan, joka on auki vain Tukholman päivinä aamuin illoin.

Eli jos otetaan Cinderellan Viron risteilyltä mallia hinnoitteluun, esim tupakkakartongin hinta ruotsinlaivalla muuttuisi nykyisestä "tax free" hinnasta ~45 Eurosta (josta laivayhtiön katetta n. 40 euroa) 30 euroon (tuotteesta maksettava Viroon valmistevero, varustamon kate hatusta heitettynä 20% -> 6 euroa). Kuulostaa hyvältä diililtä kaikille suomalaisille, jotka ovat Ruotsiin matkalla! Mutta pitiköhän tässä bisnestäkin tehdä...  ::) Toki täysin kuvitteellinen tilanne, kun Viron maahinnoilla on luultavimmin mahdotonta myydä mitään suomalaiselle matkustajalle, joka ei käy edes kääntymässä Virossa. Luulisi tupakkatuotteita ja alkoholia saavan myydä jatkossakin verovapaina, kunhan vain (ja ainoastaan vain) Maarianhamina sattuu matkustajan kauttakulkukohteeksi. Mutta ei siis Helsingistä Viroon tai pv.

Voiko tuon tax free ja verollisen myynnin käytännön toteutus olla niin vaikeaa. Mielestäni ei. Myydäänhän nytkin jo eri verokannoilla tavaraa, yhtenä esimerkkinä: Vikingiltäkin saa ostaa HEL-TLL-linjalta baareista ja merimyymälästä tupakka-askeja 2kpl, joista varustamo maksaa valmisteveroja ja alveja tasan 0 euroa. Kassajärjestelmä ainakin taipuu eri verokantoihin helposti ja kassakuitissa on eri verokannat nähtävissä helposti eriteltyinä. Tosin tällä palstalla on mainittukin, että ainakin tupakkatuotteissa pitää olla verotarrat, jos niitä myydään verollisella EU-hinnalla. Ja Suomi asettaa ainakin näitä varoitusmerkintähömppärajoituksia. Eli ainakin tupakkatuotteissa oltava kahta eri varianttia.

Ehdotus: Siispä tupakka- ja alkoholiosastot Mariellan ja Gabben tax freessä tiukasti säppiin HEL-TLL-HEL-matkan ajaksi, mutta onko muuten supermarketin aukipitoon mitään esteitä? Hyllyn reunassa yksi hinta. Varustamo tinkisi alvin verran katteistaan, kun mennään Viroon päin eli myy vaikkapa sen saman tax free marketin hupparin, mutta alvillisena, vaikkei asiakkaan maksama loppuhinta muuttunutkaan. Toki hyllyn reunassa voi pienellä olla eritelty, että mistä hinta muodostuu. Viikkarin kassakuitissa näkyy verotusmaa jo nytkin. Ei tarvita edes mitään elektronisia hintalappuja, kun hinnatkin on aika hyvin jo harmonisoitu vaatteiden ja parfyymien osalta Viron ja Ruotsin liikenteessä. Viroon menijöille alkot ja tupakit myydään ja markkinoidaan pääosin ennakkotilauspalvelun kautta ja pieni kiska vaikka konffatiloissa myy tupakkaa ja juomia Viroon mentäessä, Viron valmisteveroilla.
"Tere tulemast Titanicule!"

Jussi Laine

Miten mahtanee kesän risteilyt toimia ruotsalaisten risteilymatkustajien osalta eli he saavat pitää hyttinsä päivän ajan. Aamulla pitää päättää meneekö maihin vai ei.

Ne jotka jäävät hytteihinsä päivän ajaksi pitää siis laskea mukaan Hki-Tallin matkustaja määrään. Tuskin montaa henkilöä eli lienee marginaalinen ongelma mutta tarpeeksi aiheuttaakseen ongelmia matkustajaluettelon laadinnassa.

Jara Röksä

Lainaus käyttäjältä: Rami Kristian Wirrankoski - 10.01.2014, 11:43:42
Jäin vain edelleen mietimään tuota myymälän hintapolitiikkaa. Onnistuuko digitaalisilla tauluilla hintojen muutos reitiltä toiselle siirryttäessä? Entä miten kassajärjestelmät?


Kassa järjestelmän muutos helppoa.  Ottaahan ne kruunut ja eurotkin eri hinnoilla. Onhan kauppojenkin kassoissa ohjelma,joka ei salli alkoholin myyntiä, Klo 21.00 Jälkken.Taikka hinta lapussa kaksi hintaa,. Miten vain.   :)  Mutta entäs tuoteet jossa lukee Taxfree?? Niiitähän ei saa myydä Verollisena?? Ja aika monessa tuoteessa on kyseinen maininta. Olenkoihan kovasti väärässä, jos joutuvat hommaamaan kokonaan omat tuoteet??