Mariella ja Gabriella tekevät Tallinnan keikan päivisin kesällä 2014

Aloittaja Arto Papunen, 04.01.2014, 17:41:16

« edellinen - seuraava »

Petri Lindqvist

Joskus aikanaan pengoin tätä asiaa ja ainakin silloin taisi mennä niin, että kaikkia tax free myyntiin tarkoitettuja tuotteita ei voi niin vain myydä normaalissa verollisessa myynnissä. Vähän turhan paljon tulee erilaisia sääntöjä vastaan, jotta konseptista tulisi asiakkaalle selkeä.

Näin ollen pari näppärää skenaariota tälle kehitin:

1.) Tax Freehen raivataan oma suppeampi valikoima hel-tal-hel myyntiin lähelle vaate/parfyymiosastoa. Vaatteet ja parfyymit eivät käsittääkseni tuota ongelmia.

2.) Sopivasti tuo on juuri se ajankohta kun conference on kiinni. Muksula ei tarvitse niin paljon tilaa, etteikö osaan confasta (etenkin Mariellalla) saada rakennettua tilapäistä merimyymälää

Lisäksi ennakkotilausta saa mainostaa aika reippaasti.

Mika Blomberg

Varmasti Vikingin Ahvenanmaalaiset Ruotsalaiset ajattelevat että Mariella ja Gabriella ovat jo niin kulahtaneita, että ei haittaa vaikka koneet ajetaan loppuun. Ja molemmissahan sitä nokea tippuu takakannelle ja runsaasti. Mariellan vanhat koneet tullaan ajamaan piippuun tällä Tallinnanvisiitillä, ja epäilen että koneet räjähtävät kokonaan käsiin. ;D. Itse muuten kun kirjoitan, niin ajattelen matkustajia, en omista laivayhtiöiden osakkeita enkä minkään muunkaan yhtiön osakkeita, matkustaja siis on tärkein, sitähän ei Vikingin olematon palvelu ole ottanut huomioon ( vaikka ei tähän kuulukaan ).

Jani Pousi

Lainaus käyttäjältä: Mika Blomberg - 11.01.2014, 14:23:47
Varmasti Vikingin Ahvenanmaalaiset Ruotsalaiset ajattelevat että Mariella ja Gabriella ovat jo niin kulahtaneita, että ei haittaa vaikka koneet ajetaan loppuun. Ja molemmissahan sitä nokea tippuu takakannelle ja runsaasti. Mariellan vanhat koneet tullaan ajamaan piippuun tällä Tallinnanvisiitillä, ja epäilen että koneet räjähtävät kokonaan käsiin. ;D. Itse muuten kun kirjoitan, niin ajattelen matkustajia, en omista laivayhtiöiden osakkeita enkä minkään muunkaan yhtiön osakkeita, matkustaja siis on tärkein, sitähän ei Vikingin olematon palvelu ole ottanut huomioon ( vaikka ei tähän kuulukaan ).
Et ole tainnut käydä edes kyseisillä aluksilla, jos mielipide on tuo. Itse en ole koskaan nähnyt nokea takakannella kummassakaan, vaikka käyn molemmilla 1-2x vuodessa. Ei Mariellan koneet ole edes huonossa kunnossa, sehän on ajanut tätä laiskaa HEL-STO reittiään melkeinpä koko elämänsä ajan. Kannattaisi hieman tutustua noihin moottoreihin, ne ovat ikuisia jos niitä huolletaan tarpeeksi. Omien kokemusten mukaan Cinderella on kulahtaneempi kuin Mariella, paitsi telakoinnin jälkeen voi olla toisin  ;D

Ja jos Siljan laivoja väittää hienoiksi niin se siitä tyylitajusta. Ne oikeat hienot laivat löytyvät ihan toisilta vesiltä, kaukana Itämerestä.
Meni hieman ot, mutta tämä tästä minun mielipiteestä ja mielipiteitähän ei voi muut muuttaa vaikka niihin voi vaikuttaa  :P

Jussi Lampinen

Saa nähdä mihin kuntoon nuo alukset kohta kulahtavat kun ikää niillä jo löytyy ja kun kunnollisya huoltoaikaa ei enään jää kunnolla muuta kuin Tukholman päähän reittiä. Ja matkaakohan satamassa ennen siivousta suorittaneet päivittäin Tallinnaan....

Pasi Saarinen

Onhan se joka toinen päivä huoltoaikaa ruhtinaallinen Turun linjaan verrattuna. Eiköhän sillä 2,5 kk selviä. Siivousaika voi olla isompi ongelma.

Toni Ohvo

Ainakin hyttejä, jotka eivät ole käytössä ehtisi Tallinnan reissun aikana siivoilla. Yleisien tilojen kanssa on taas asia erikseen. Laivassa kumminkin melkein koko ajan matkustajia, niin josko yrittävät siivota yleiset tilat jotenkin ennen Tallinnaan ja Tukholmaan lähtöä, jos ehtivät. Mikäli myöhästelyitä tulee, niin varmaan nämä siivoukset entistä haastavampia.

Kalevi Lehto

#36
Miten muuten tässä järjestelyssä on sen asian laita, että voitaisiinko kenties tällaisessa liikenteessä mahdollisesti käyttää virolaista miehistöä? Jos voidaan, niin lisää varmasti tämän kuvion kiinnostavuutta Vikingillä jatkossakin...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Jarmo Luotonen

#37
Saattaa Vikingin hyttisiivoojien "työsuhde-etuihin" kuulua tulevana kesänä siis risteily Tallinnaan ja takaisin (paljon muita etuuksia SOL:n "keltaisella armeijalla" tuskin onkaan, sen verran halvalla työnsä tekevät) - ainakin toivottavasti. Missään nimessä en halua, että samanlainen hyttisiivous-herätys-paniikki-kalabaliikki kuin Turun linjalla on, rantautuisi kesällä myös Helsingin linjalle. Helsingin valtti verrattuna Turun linjaan kun on paitsi maihinpääsy laivaa vaihtamatta, myös suhteellisen kiireetön herääminen saavuttaessa takaisin Helsinkiin (vs. Turun linjan aamulaivan pakkoherätys jo n. 2 tuntia ennen satamaan saapumista).

Ruotsin päästä nimenomaan "päivä Helsingissä" -risteilyillä matkustavia tämä uudistus tulee kyllä todennäköisesti ajamaan kilpailijalle. Itse en ainakaan haluaisi lähteä vastaavasti maihin Tukholmassa ja jättää tavaroitani laivaan, joka lähtisi esim. heittämään keikan Maarianhaminaan ja takaisin. Niiden tuntien aikana - teoriassa - kuka tahansa "asiantuntija" voi kolistella hyttiin - tietäen, että matkustaja on kyseisten tuntien aikana maissa eikä palaa - ja tyhjentää sekä poistua esim. Tallinnassa tavarat mukanaan. Toivottavasti Viking Line siis pystyy takaamaan esim. vartiointia lisäämällä Helsinkiin jäävien matkustajien hyttien koskemattomuuden, muuten tästä voi tulla todella iso "epic fail".

Lisäyksenä vielä, että omaan matkustamiseen tämä ei sinällään vaikuta - ellei sitten Tukholman päässä maissaoloaika pienene jo nykyisin kilpailijaa lyhyemmästä 6 tunnista. Siinä tapauksessa myös itse jättäisin kesän Hel-Sto -risteilyt tekemättä "punavalkeilla". Siljalta kun pääsee nopeasti Gärdetin metroasemalta ydinkeskustaan ja aikaa jää reippaasti vaikka poikkeamaan paluumatkalla kävellen Djurgårdenin ja Kaknäs-tornin kahvilan kautta.

Edit: Maissaoloaika korjattu.
Viimeisimmät: Viking Grace - Birka - Amorella 17.-20.3.2014; (Silja) Europa 5.-6.4.2014; Silja Serenade 24.-26.5.2014; (Silja) Europa 21.-22.6.2014; Color Fantasy 7.-9.7.2014; Mariella 24.07.2014; Viking Grace 31.7.-1.8.2014; Silja Symphony 29.-31.8.2014; Pearl Seaways 27.-28.9.2014; Mariella 28.-30.10.2014; Viking XPRS 27.-28.12.2014. Tulevat: Gabriella 31.1.-2.2.2015; Stena Saga 12.-14.4.2015.

Jari Joenperä

Tulo Tukholmaan 10:00, lähtö 16:30. Kuinka tuosta jää vain 4 tuntia?

Arne Wallen

Lainaus käyttäjältä: Mika Blomberg - 11.01.2014, 14:23:47
Varmasti Vikingin Ahvenanmaalaiset Ruotsalaiset ajattelevat että Mariella ja Gabriella ovat jo niin kulahtaneita, että ei haittaa vaikka koneet ajetaan loppuun. Ja molemmissahan sitä nokea tippuu takakannelle ja runsaasti. Mariellan vanhat koneet tullaan ajamaan piippuun tällä Tallinnanvisiitillä, ja epäilen että koneet räjähtävät kokonaan käsiin. ;D. Itse muuten kun kirjoitan, niin ajattelen matkustajia, en omista laivayhtiöiden osakkeita enkä minkään muunkaan yhtiön osakkeita, matkustaja siis on tärkein, sitähän ei Vikingin olematon palvelu ole ottanut huomioon ( vaikka ei tähän kuulukaan ).


Ihmettelen mihin Mika perustat nuo väitteesi, minulle ei toki tarvitse perustella, oletko Tallinkilla töissä vai mikä ongelma lieneekään, jos tuollaisia väitteitä heität kylille voit varmaankin perustella.
Matkustajana minäkin näillä nykyään liikun ja kummankin yhtiön palvelu minulle riittää, kotona heikompi.Viikingin olemattomasta palvelusta olisi mukava kuulla tarkemmin, itse kävin juuri ennen joulua reissussa kummallakin, molemmilta löytyi palvelua, toisessa hiukka kankeampaa vai sanoisiko vaaleampaa.

Simo Kylliäinen

Mitenkäs menee matkustusasiakirjapolitiikka? Helsinkiin voi matkustaa vaikka ajokortilla Tukholmasta, mutta ei enää Tallinnaan. Vaaditaanko matkustusasiakirja Mariellan ja Gabriellan matkustajilta virallisesti vaikka sitä ei tarkistettaisikaan missään vaiheessa?

Jarmo Luotonen

Lainaus käyttäjältä: Jari Joenperä - 12.01.2014, 12:23:30
Tulo Tukholmaan 10:00, lähtö 16:30. Kuinka tuosta jää vain 4 tuntia?

Hups, sitä se yövalvominen ja -kirjoittelu teettää. ;D Kuusi tuntiahan se tietty on, täytyypä korjata. Kuitenkin vähemmän kuin Silja, joka tulee puoli tuntia aiemmin ja lähtee puoli tuntia Viikkarin perässä.
Viimeisimmät: Viking Grace - Birka - Amorella 17.-20.3.2014; (Silja) Europa 5.-6.4.2014; Silja Serenade 24.-26.5.2014; (Silja) Europa 21.-22.6.2014; Color Fantasy 7.-9.7.2014; Mariella 24.07.2014; Viking Grace 31.7.-1.8.2014; Silja Symphony 29.-31.8.2014; Pearl Seaways 27.-28.9.2014; Mariella 28.-30.10.2014; Viking XPRS 27.-28.12.2014. Tulevat: Gabriella 31.1.-2.2.2015; Stena Saga 12.-14.4.2015.

Oiva Kettu

Eihän ne ole samassa satamassa??  Eikö siljan laituri muuttunu joku vuosi sitten lähemmäksi keskustaa muttei sittenkään samaan paikkaan??    Viikkari ja ex paradise lähtee samasta paikasta kyllä.

Tuosta moottoreiden loppuunajamisesta, meridieselit on tehty hiukan eri eliniälle kuin esim moottoripyörät. Diesel tai kaasuvoimaloiden voimanlähteenä generaattoreita pyörittäessään noi wärtsilät käy siis "optimikuormituksella" joka on n 80-90% maxtehosta  esim 30-50 vuotta 24/7 miinus tietty huoltoseisokit.  Meridiselit on erilaisia mutta elinkaaritavoite suunnittelussa uskoakseni samaa luokkaa...  en usko että on vaarana loppunpalaminen    Jos olen väärässä ni oikokaa

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Oiva Kettu - 13.01.2014, 20:58:37
Eihän ne ole samassa satamassa??  Eikö siljan laituri muuttunu joku vuosi sitten lähemmäksi keskustaa muttei sittenkään samaan paikkaan??
Ei. Samassa paikassa on ollut 1960-luvulta Värtanin matkustajasataman avaamisesta lähtien.

Ove Sjöblom

Lainaus käyttäjältä: Pasi Saarinen - 11.01.2014, 17:19:29
Onhan se joka toinen päivä huoltoaikaa ruhtinaallinen Turun linjaan verrattuna. Eiköhän sillä 2,5 kk selviä. Siivousaika voi olla isompi ongelma.

Juu - lähes kuuden tunnin huoltoaika joka toinen päivä kuulostaa suorastaan ruhtinaalliselta...