Kristina Brahen ympärillä olleet paatit

Aloittaja Miran Hamidulla, 24.03.2001, 23:54:03

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

Kaikki varmasti tietää(tai ainakin ne, joille tulee Terveiset ulapalta -lehti tietää) sen, että Kristina Cruisesin toiminta alkoi pienillä puurakenteisilla ja Ahti nimisillä vesibusseilla, joilla aluksi liikennöitiin Kotkasta lähisaaristoon, ja lopuksi liikennettä laajennettiin siten, että Ahti VIII:lla uskaltauduttiin jo Viipuriin saakka. Kun noilla ihan oikeilla laivoilla eli Kristina Brahella ja Kristina Reginalla harjoitetut bisnekset laajeni, niin vesibussi toiminta lopetettiin(tai ainakaan Kristinan esitteissä tai Kotkan saaristoliikenteen aikatauluissa ei puhuta Ahti vesibusseista mitään). Kuitenkin, kun olin vähän yli vuosi sitten käymässä Kotkassa, niin menin matkustajasatamaan katsomaan siellä talvehtivaa Kristina Brahea(ja kiroamaan sitä, että kamera jäi kotiin;)), ja huomasin, että sen ympärillä lojui näitä Ahti vesibusseja. Tietääkö kukaan missä käytössä ne on nykyään? Onko ne "Partasten dynastian" yksityiskäytössä vai onko niillä edelleenkin joku reitti, jolla ne liikennöi.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#1
Ei Partasilla ole Reginan oston jälkeen ollut jäljellä muita Ahteja kuin seiska. Se ajaa tilausristeilyjä Kotkan saaristossa.
Vuosaaren ja Kaunissaaren välillä kesäisin liikennöivä Norsö II on entinen Ahti-vesibussi, joko kuutonen tai kasi, toinen näistä vietti aikanaan useita vuosia Lohjanjärvellä ja on sittemmin kadonnut kuvioista.
Kotkan Kantasatamaa ja Sapokkaa pitää kotinaan useampikin puurakenteinen kuidutetturunkoinen vesibussi, joita operoivat Piispan veljekset Esko ja Veijo (Vire-alukset), Kari Auvisen MeriSet (Vikla I ja II) ja Tapani Liikanen (Sotka II). Nämä hoitavat reitti-ja risteilyliikennettä alueen saariin, aikataulut löytyvät osoitteen www.kotka.fi vesiliikennealihakemistosta.
Minulle aukeamattoman logiikan mukaan alukset on nimetty vain yhtiön käyttämällä nimellä ja numerolla. Systeemin ainoa hyvä puoli on, että tiettyyn saareen tietää näin pääsevänsä tietynnimisellä aluksella.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

Noista Vire aluksista se numeroton Vire oli mielestäni yksi parhaimpia vesibusseja, jossa olen ollut, koska se oli tilava ja sen yläkansi oli katettu jolloin siellä ei paleltunut tunnin pituisen mnerimatkankaan aikana, ja taisipa siellä olla pieni kahviokin. Sellainen vesibussi pitäisi saada myös Helsinkiin.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#3
Kotkan alueen vesibussit on kyllä kaiken kaikkiaan onnistuneempia purkkeja kuin pääkaupunkiseutulaiset. Esim. Tammion vuoroja usein ajava Vikla I (ex.Vire III) on fiskarirunkoinen ja vaikka se tietyssä kelissä rullaakin, on kyyti varmaa. Uudemmat on rakennettu ehkä enemmän risteilijöiksi, mutta kyllä nekin kelejä kestävät. Kaikissa aluksissa on muuten vähintään keskiolutoikeudet, useimmissa enemmänkin...
Vire-mallistosta on muuten yksi alus päätynyt Näsijärvellekin. Se liikennöi Tampereelta Wellamo-nimisenä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Selkälä

#4
Hei!
Se Lohjanjärvellä liikennöinyt alus oli (ainakin siellä) alkujaan Ahti VII-niminen, mutta se nimettiin jossakin vaihteessa uudelleen Laurittareksi - onhan Lohjan (mahdollisesti kohta Tuomio-)kirkko pyhitetty Pyhälle Laurille.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Miran Hamidulla

#5
Viime vuotisessa Kesätie on vesitie -lehdessä oli kuva porvoolaisen Saaristolinja Ky:n omistamasta Ellan vesibussista, joka liikennöi Lohjanjärvellä. Onko se sama alus kuin tämä Ahti VII/Lauritar? Kuva tästä nykyisin Porvoon seudulla liikennöivästä Ellanista löytyy osoitteesta http://www.saaristolinja.com/

Kymmenen vuotta laivanvarustajana -kirjan mukaan tuo Ahti VII:han oli Lohjanjärvellä liikennöidessään aluksi Keijo Partasen liikennöimä, ja tuo Fagerlinesin omistaja arveleekin, että Partasen idea ostaa Kristina Brahe syntyi Uudenmaan matkailuliiton Kristina Brahe risteilyllä, jossa K. Partanen toimi luennoitsijana aiheenaan Lohjanjärvellä harjoittamansa liikenne.

Nuo Kotkan seudun vesibussien keskiolut oikeudet tulivat mulle hyvin tutuiksi. Sillä erehdyin faijani suosituksesta lähtemään Keski-Uudenmaan kameraseurojen lintubongausretkelle(tosi tylsää siis kun ei itse harrasta tuota bongausta) Kaunissaareen muutama vuosi sitten, ja siellä nuo bongarit käyttivät satamassa lojuneen "nolla"-Viren kahvilaa kaljavaraston täydennysostopaikkana, kun niiltä loppuivat viikonloppuretkelle varatut kaljat jo perjantaina.;)
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#6
Ellan ei missään tapauksessa ole Ahti-sarjan alus. Se näyttää vähän -60-luvulla Summan veistämöllä rakennettuun vesibussisarjaan kuuluvalta (näitä ovat mm.Helsingin vesillä liikennöivät Meritähti, Julia ja Esa), mutta ei kuitenkaan välttämättä kuulu siihen.
Ellan on ilmestynyt Suomen vesille (ensin Lohjalle, jossa se korvasi takaisin Kotkaan viedyn Ahti VII-Laurittaren) vasta -90-luvulla, mutta se muistuttaa ulkonäöltään  Ahvenanmaalla aikanaan pyörinyttä vesibussi Castellaa, joka liikennöi Maarianhaminasta Kastelholmiin. En hämmästyisi, vaikka kyseessä olisi sama alus.
Lintubongareiden retkelleen tekemä huono nestetasapainotusvarustus kuulostaa uskomattomalta. Laivabaareista ostetut bisset kun eivät ole niitä kaikkein edullisimpia. Tulee mieleen edellisjuhannuksena Tammiossa II juhannuspäivänä näkemäni harhaksi luulemani näky: Kolmen pariskunnan muodostama juhlijasakki nosteli Vikla II:n kyytiin sekä tyhjiä että TÄYSIÄ kaljakoreja!!! ;D (Ja ajankohta siis oli JUHANNUS!)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

wirrankoski

#7
Tiedoksi: ELLAN on entinen Lahden kaupungin VESKU, jolla nimellä se valmistuikin Vehkalahden Summassa. Vuotta en nyt muista tähän hätään, mutta tuotiin siis Vesijärveltä ensin Porvooseen ja sitten Lohjanjärvelle. Omistaja suunnittelee vievänsä sen Eestiin Peipsijärvelle...mene ja tiedä...

Jaakko Ahti

#8
No on kyllä erinomainen nimi toi Ahti laivalle  :D  ;D ::)
Jaakko Ahti

Mikko-Oskari Koski

#9
Ellan on Saaristolinjan mukaan valmistunut vuonna -69. Se on samaa ikäluokkaakin mm.Julian ja Esan kanssa, mutta vähän erinäköinen, koska kattoterassia ei ole rakennettu.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

wirrankoski

#10
Vielä vähän ELLAN-vesibussista...tsekkasin tiedot: 14.15 x 3.70 m, 30 brt, 98 hv, 54 matkustajaa. Rak. 1969 Vehkalahti, Summa. Tilaaja Lahden kaupunki. Ajoi Vesijärvellä ja myytiin 1970-luv. Vesijärven Matkailu Oy:lle, ja 1998 Ari Kautolle Porvooseen...and the rest is history...

Miran Hamidulla

#11
Vai menee Ellan Peipsijärvelle vai? Liittyyks se jotenkin siihen suunnitelmaan tehdä Tarton ja Pihkovan välille laivayhteys, josta oon joskus hesarista lukenut? Jos liittyy niin täytyy kyllä sanoo, että odotin "vähän" isompaa alusta.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#12
Ahti VI:sta on tehty havainto Turussa. Aluksen torppa on täysin muutettu, joten se näyttää nyt lähinnä huviveneeltä, mutta jämerästä vesibussinrungosta (ja nimestä, sekä kotipaikasta, joka on edelleen Kotka) ei voi erehtyä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miran Hamidulla

#13
länsi-Uusimaa lehden mukaan Ellan on laskettu vesille Lohjanjärveen ja sen liikenne alkaa 18.6.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#14
Ahti VI on myyty Turkuun, kuten arvelinkin. Sen uusi nimi on Airisto Sun  8) ja tehtävä charterkeikkojen ajaminen. Ei kyllä mitään kauhean suurta fantasian lentoa osoita tuokaan nimi, mutta aina se on numerointia parempi...