Tallink tilasi nopeakulkuisen lautan myös Fincantieriltä

Aloittaja Ville Taavitsainen, 05.08.2005, 19:28:40

« edellinen - seuraava »

Jani Nousiainen

Ainoa asia joka on vähän ristiriidassa pitkien reittien kanssa on korkea matkustajakapasiteetti verrattuna hytteihin 2000/200  eli 400-800 vuodepaikkaa. Ennemmin voisi kuvitella jotain 8-12 tunnin matka-aikoja jotka vielä ei vaatisi hytti-/ lepotuoli paikkaa kaikille matkustajille. Mutta pitäisin kyllä melko varmana , että Tallink avaa jonkin uuden reitin mutta minkä?
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Miran Hamidulla

#16
Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 07.08.2005, 18:03:25
Ainoa asia joka on vähän ristiriidassa pitkien reittien kanssa on korkea matkustajakapasiteetti verrattuna hytteihin 2000/200  eli 400-800 vuodepaikkaa.
Jos tilattu alus on todellakaan sellainen Europa Palace ja Nuraghes tyylinen Fincantierin "peruslautta", kuten se annettujen mittojen puolesta voisi hyvinkin olla, niin eipä tuo mitenkään tavaton olisi kapasiteetiltaan pitkällekään reitille, kun sitä vertaa noihin aluksiin. Samalla tavalla tuo Europa Palacekin kulkee pitkää reittiä eikä aluksessa ole kuin hyttipaikat 700:lle matkustajalle 1900:sta, mikä lienee ihan riittävä määrä alukselle, joka palvelee elintasoltaan matalamman maan yhteyksiä muuhun Eurooppaan, joten matkustajien kynnys tyytyä pelkkään lepotuoli-/kansipaikkaan on huomattavasti alempi kuin suomalaisella tai ruotsalaisella matkustajalla. Mikäli tilatulla aluksella ollaan todellakin avaamassa esimerkiksi reittiä Viro/Venäjä-Rostock, niin luulisin, että tällekin reitille riittäisi paljon pelkkään kansipaikkaan tyytyviä matkustajia Baltian ja Venäjän suunnilta, ja tuo 700 hyttipaikkaa riittää kuitenkin hyvin hyttiluokan haluavien matkustajien ja raskaan liikenteen kuljettajien tarpeisiin. Talvikausilla aluksella tuskin edes kulkisi tuota enempää matkustajia kerralla.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Timo Selkälä

Teen yhden lisäyksen Miranin kommenttiin:

Tuon luokan alukset tuollaisella linjalla eivät ole yhtään huono yhdistelmä: Talvisin alusta ei saada matkustajakapasiteetiltaan mitenkään täyteen, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Siten 2000 hyttipaikkaa olisi todella typerä ratkaisu, koska rahtia kuitenkin saa aina narrattua jostakin mukaan. 200 hyttiä, ja noin 700 hyttipaikka on kesäisin kohtalaisen helppo myydä. Koska mukaan mahtuu 2000 matkustajaa, ja osa mielellään matkustaa halvemmin, aluksen kapasiteettia saadan paremmin hyödynnettyä.

On helppo verrata Superfastin toimintaan: Kesäisin kaikki paikat on helppo myydä ja monet jää ilman, talvisin rahtikannet täynnä mutta tyhjiä hyttejä olisi vaikka muille jakaa.

Mutta vaikea sanoa - en rehellisesti sanoen nyt tiedä miten tuota on tarkoitus käyttää. Uusi linja on rohkea teko, mutta ehkäpä tuollainen alus on parempi pitkään linjaan kuin nopeaan sahaamiseen Kapellskär-Paldiski-väliä!
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

abc117

Nyt löytyy tiedote tilauksesta myöskin tallinkin suomenkielisiltä internetsivuilta.

Fincantier ja Tallink-varustamo ovat tehneet sopimuksen uudensukupolven, korkeatasoisesta risteilylaivan rakentamisesta jolla on jääluokitus. Sopimus sisältää option toisesta samanlaisesta risteilylaivasta.

Tallink on johtava Eestin liikenteessä ja yksi tärkeimmistä Baltian alueen varustamoista joka liikennöi säännöllisesti Eestin ja Ruotsin sekä Eestin ja Suomen välillä.

Fincantier on johtava italialainen laivanrakentaja joka on yksi tärkeimmistä laivanrakennusyhtiöistä maailmassa. Se tunnetaan hyvin myös risteilyalusten rakentajana.

Laivaan mahtuu 2000 matkustajaa, siellä on 200 hyttiä ja lastitilaa on 2 km. Laiva kykenee saavuttamaan 29 solmun nopeuden ja sen kantavuus on 36 000 brt tonnia.

Giuseppe Bono, Fincantierin pääjohtaja kommentoi sopimusta Tallinkin kanssa:
"Tämä on suuri kaupallinen saavutus meille korkeatasoisilla Pohjois-Euroopan markkinoilla jossa vallitsee kova kilpailu ja voimme lisätä maineikkaan brändin nimen asiakkaidemme joukkoon. Samalla se vahvistaa asemaamme maailman johtavana suurten laivojen valmistajana. Olemme olleet kauan maailman johtava risteilyalusten rakentaja. Fincantierin kokemuksen ja luotettavuuden takia Tallink voi luottaa huipputeknisiin aluksiin jotka edustavat laivanrakennuksen parhaimmistoa." Bono kertoo.


Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 07.08.2005, 17:52:17
Shippaxin etusivun uutisotsikoissa on mielenkiintoinen tuore otsikko:

050806
Tallink on Rostock?
Yahoo Ferries of Northern Europen mukaan tuossa Shippaxin artikkelissa sanottaisiin tilatun aluksen olevan Moby Akin kaltainen, ja sen voivan ajaa Tallinna-Rostock reittiä osana EU:n "merimoottoritiehanketta"(=rekat teiltä lautoille).
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

jonas

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 09.08.2005, 14:18:03
Kuulostaa ihan järkevältä ajatukselta. Ja ainakin osa vuoroista voidaan varmaan myös jatkaa Pietariin, mikäli rahdin liikennetarve Saksan ja Venäjän välillä sellaista vaatisi tai asettaisi sellaiseen mahdollisuuden.
Schengen-säännösten nojalla tätä liikennettä tuskin kuitenkaan yletettäisiin Suomeen, ainakaan niin kauan, kuin Viro ei ole ko.järjestelmässä mukana. Syyt ovat samat, kuin siinä muualla keskustellussa teemassa, miksei Suomen ja Ruotsin välisiä aluksia kannata (ainakaan vielä) kierrättää Tallinnan kautta, vaikka Suomenlahden molemmilta rannoilta yhteensä tuleva poka varmasti olisikin parempi bisnes kuin vain toiselta...

Hmmm, miksikäs ei. Tallinkhan on ilmoittanut harkitsevansa Pietarin reitin uudelleen avaamista. Voi tietysti olla, että kuten Siljan Finnjet hyvin osoittaa, säännöllinen matkustajaliikenne Pietariin ei vielä ole mikään varma sijoitus. Tuollaisilla laivoilla Tallinna-Rostock reitin ajaisi niin, että olisi lähtö molemmista satamista joka päivä. Kuten jo mainitsitkin, Pietaria tuskin otettaisiin mukaan ainakaan joka vuorolle. Lisäksi tuon Suomen sataman lisääminen ehkä turhaa, sillä Tallink voi uudella 2007 Akerilta valmistuvalla SeaFrance Rodin-tyyppisellä lautallaan tarjota oikein hyvät jatkoyhteydet Saksan lautalle myös Suomesta tulevalle rahdille ja matkustajille. Ja kuten mm. Miran aiemmin mainitsi, nuo 2000 matkustajaa ja 200 hyttiä viittaisivat laivoihin, joissa on paljon tilaa kansimatkustajille, lue paljon halvempia paikkoja ja enemmän paikkoja, kuin Finnjetillä ja Superfastilla.   

Janne Sammatti

Päivän kauppalehti uutisoi Tallinkin tilanneen italialaiselta Fincantierilta uuden aluksen. Tilauksessa myös optio toisesta laivasta. Tilattu alus on nopea 36 000 bruttotonnin alus joka ottaa 2000 matkustajaa. Aluksessa 200 hyttiä ja n. 2 km autokaistaa. Laiva edustaa samaa tyyppiä kuin äskettäin Suomesta tilattu nopea alus ja tulee samalle reitille. Alus tulee liikenteeseen vasta vuoden 2008 alussa.

jonas

Lainaus käyttäjältä: Janne Sammatti - 10.08.2005, 19:10:09
... Suomesta tilattu nopea alus ja tulee samalle reitille. Alus tulee liikenteeseen vasta vuoden 2008 alussa.

Hämmentävää... Uskoisko tuota vai Shippaxin juttua enemmän?   ;D

Jani Nousiainen

No nyt löytyi myös kuva



Tosiaan sukulaisuus tähän Mobyn sarjaan on havaittavissa.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8



Ville Taavitsainen

Periaatteessa alus on suora kopio Mobyn uusista aluksista. pienet erot ikkunoiden paikoissa ovat ulkonäöllisesti pieniä ja Tallinkin aluksiin tuskin tulee Mobyn kaltaisia maalauksia kylkiin. Kun katsoo oikeita kuvia Mobyn aluksista huomaa että ne näyttävät kymmenen kertaa paremmilta kuin tuo piirretty kuva. Eli luulen että oikea Tallinkin alus näyttää luonnossa paremmalta kuin tässä kuvassa. Suuri lasi-ikkuna keulassa on myös varmasti hieno yksityiskohta.

Onkos muuten missään kunnon sisäkuvia Mobyn Wonderista, Freedomista tai Akista? FoF:ssä ei ainakaan ole.
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Jani Nousiainen

Mobyn sivustolta löytyy tai ainakin pdf esitteistä.  Keulassa on kaksikerroksinen 800 henkeä vetävä todella tyylikäs  showlounge.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

jonas

Älkääs nyt tuomitko ensimmäisen luonnoksen perusteella. Tuo skorsteeni tuskin jää tuollaiseksi, kuin havainnekuvassa. Moby Wonder, Freedom ja Ale ovat lähes täysin samoilla piirrustuksilla tehtyjä, mutta "luonnossa" jopa hienoja. Niin toivottavasti myös tämä uusi Tallink, tulipa siihen millainen skorsteeni hyvänsä. ;D Lokakuussa taitaa selvitä nyt sitten myös tämän aluksen reitti?

Miran Hamidulla

Samoilla linjoilla Villen ja Joonaksen kanssa. Jos havainnekuvasta ei löydy kunnolla vielä edes niinkään tärkeitä yksityiskohtia kuin pelastusveneitä, tutkamastoa tai komentosillan ikkunoita, niin voiko tällaisesta kuvasta edes antaa minkäänlaisia kovinkaan lopullista tuomiota?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar