Tallink tilaa Romantikan sisarlaivan!!!

Aloittaja Santeri, 27.08.2002, 15:30:46

« edellinen - seuraava »

Santeri

Eli Tallink tilaa uuden laivan Raumalta Tukholma-Tallinna linjalle!
Jos homma pysyy hanskassa eikä kuse niin parin kuukauden sisällä laivaa alettaisiin rakentamaan.

Tarkennuksena vielä, että Tallink työstää rahoituspakakettia kuntoon uuden laivan tilaamiseksi ja harkitsee myös listautumista pörssiin yhtenä vaihtoehtona.

Rahoituksen etsiminen on käynnissä myös Birka Linellä heidän uuden laivansa tilaamiseksi.

wirrankoski

Vihdoinkin hyvuä uutisia raumalaisille, ja koko Suomen telakkateollisuudelle. Toivottavasti tämä optio nyt toteutuu, eikä kaadu rahoitukseen yms. Mikähän lienee lähde?

Santeri

Itseäkin vähän epäilyttää tämä juttu kyllä.

Lähde on Landgången (Älkää sanoko mitää)
Sekä Kauppalehdestä tuo osuus:
Tarkennuksena vielä, että Tallink työstää rahoituspakakettia kuntoon uuden laivan tilaamiseksi ja harkitsee myös listautumista pörssiin yhtenä vaihtoehtona.

wirrankoski

jaahas, ja jäljet johtavat siis sylttytehtaalle...(älkää kysykö mikä se sylttytehdas on! - asian voi tarkistaa esim. Hesarin sunnuntaisesta "kirstin palstan" jutusta ;)

Eerik Laine

Yhtenä rahanhankkimiskeinona uuteen laivaan Tallink on ottanut pörssiin listautumisen ja samalla luonnollisesti osakeannin  ::)

Jos rahat uuteen laivaan saadaan kokoon nyt syys- lokakuuksi ja rakennustyöt päästäisiin viimein aloittamaan olisi uusi laiva liikenteessä maalis- huhtikuussa 2004  8)

Eerik Laine

Kunnon päivä se pitää olla eli 16.10.  ;)

Mikko-Oskari Koski

Veikkaukseni on 16.elokuuta (mikäpä muukan, kuin Bukowskin ja erään toisen tekstuaalivaikuttajan syntymäpäivä 8) ) ja vuosi 2005. Silloin Tallinkin nimittäin luulisi olevan kuivilla nykyisistä veloistaan tai ainakin zsuhteellisesti terveellä pohjalla ja kenties jopa jokin nykyisistä (vanhoista) purkeista saatu kaupaksi...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

wirrankoski

EI!!! ja vielä kerran ei! Kuulin "varmalta" taholta huhun, että tilaus allekirjoitetaan 9.5.  8) ::) :P

Miran Hamidulla

#8
Tilaus on tärkeä Rauman telakan säilymisen kannalta. Sillä Akerin ja Kvaernerin lyötyä hynttyynsä yhteen on ennustettu yhden kolmesta suurtelakastamme katoavan, ja nyt kun sekä Rauma että Turku ovat saamassa uusia tilauksia, ja kasvaneen kaupungin keskelle jäänyt, ja pian tärkeän rautatieyhteyden menettävä Helsinki ei, niin ei liene epäselvää mikä telakka mahdollisessa pudotuspelissä tullaan lakkauttamaan.

PS. Tilaus tullaan allekirjoittamaan 6.10.2002 ;D
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Santeri

Koska Akerilla on toimintaa myös Porissa niin ehkä voisi ajatella, että haluttaisiin keskittää toimintaa tälle alueelle.
Raumallahan tehdään paljon urakoita Porissa rakennettaviin öljynporauslauttojen jalkoihin.
Tänään oli Satakunnan Kansassa juttua, että nyt on jouduttu sopimaan urakka Masa Yardsin Turun telakan kanssa öljynporauslauttojen osista.
Tämä siksi, koska Porissa ei yksinkertaiseti ole tarpeeksi työvoimaa.
Sinänsä hullua, koska muilla telakoilla ollaan lomautuksien uhan edessä.

Heikki Kautiainen

kyllä veikkaan että tilaus allekirjotetaan 19.1.

onko herra Helen samaa mieltä, et se ois sopiva päivä ;) :D

Heikki Helen

7.9. kuulostais paremmalta... ja jopa realistisemmaltakin, vaikkakin onkin lauantaipäivä...
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Eerik Laine

Viime keskiviikkona (vai oliko se nyt tiistai..) Lounais-Suomen uutisissa kerrottiin että Aker Finnyardsille odotetaan seuraavan kahden viikon aikana kahta laivatilausta. Toinen laivoista olisi uutisten mukaan Romantikan sisaralus ja toine  jonkinnäköinen armeijanbåtski.

Miran Hamidulla

#13
Lainaus käyttäjältä: Eerik - 28.09.2002, 12:15:53
...ja toine  jonkinnäköinen armeijanbåtski.
Tämä armeijabåtski lienee jälleen ilmatyynyalus. Sillä ilmeisestikin Merivoimat ovat odotetusti päättäneet jatkaa ilmatyynyalussarjaansa tilaamalla sarjan prototyyppialukselle Tuulille sisaraluksia.

Edit: Lopultahan tuossa ilmatyynyalus hankkeessa kävi näinkin nolosti: http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?board=5;action=display;threadid=1939;start=0
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

T-2000-sarjan ilmatyynyaluksia on määrä rakentaa aika monta, muistaakseni yhteensä 4-8 kappaletta (määrä riippuu varmaan loppujen lopuksi valtion tarkoitukseen myöntämistä rahoista, tällä hetkellä se vaikuttaa neljältä), mutta jos yksi suomalainen sotalaiva on rakenteilla, on kyseessä varmastikin ohjusvene Haminan sisaralus (jollaisen optio muistaakseni varattiin jo vuonna 2001). Siitä tuskin ollaan luopumassa, vaikka ilmatyynyjä tehtäisiinkin täydet kahdeksan kappaletta (mitä siis tuskin tapahtuu).
Tulevien matruusisukupolvien kannalta nykyisen Tuima-luokan angstiset "mahorkkahäkäpyttylaitokset" korvaava T-2000 on kuitenkin aika ikävä: se kun toimii vain puolisotilaallisen pursiseuran oman henkilöstön omien (kyseenalaisten) henkisten toimintojen kehittämönä (??) ja vähentää näin ollen jo nyt huimasti pudonnutta "oikeiden" laivamiesten tarvetta.

Ja voihan olla, että pankki on todennut Tallinkin olevan pitkän päälle kykeneväinen hankintansa maksamaankin. Tai sitten jostain on löytynyt ostaja jollekin sen vanhoista aluksista.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950