Spekulointia Viron EU-jäsenyyden vaikutuksesta lauttaliikenteeseen

Aloittaja Santeri, 28.10.2002, 16:54:00

« edellinen - seuraava »

Santeri

Tallink on vaan sitä mieltä, että Romantika pysyy Hki-Tal linjalla.
Eihän ne 23 h risteilymarkkinat kokonaan voi kadota.
Porukka menee edelleen Viroon ja entistä suuremmalla syllä kun viinaa saa tuoda paljon ja edelleen halvalla.
Tuo ei silti ole laivayhtiön kannalta hyvä paitsi lipputuloja tulee edelleen.
Jos laivassa ei voi yöpyä Tallinnan satamassa niin sittne on mentävä hotelliin.
Eiköhän joku laiva Tallinkilta varmasti kuitenkin pysy 23 h-risteilyissä, olise sitten luvattu Romantika tai vaikka Regina Baltica.

Miran Hamidulla

Tallinnan liikenteen ajaminen lähes vuorokauden kestävinä risteilyinä Viron EU jäsenyyden jälkeen kuulostaa vain melko turhalta, kun EU jäsenyyden myötä poistuvat myös alkoholin tuonnille annetut aikarajat, joten tämän jälkeen lyhyiltä päiväristeilyiltäkin pystyy tuomaan saman verran alkoholia kuin 23 tunnin risteilyltäkin, joten suhtaudun kyllä aika skeptisesti pitkien Tallinnan risteilyjen tulevaisuuteen...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Santeri

#2
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 28.10.2002, 17:02:44
Tallinnan liikenteen ajaminen lähes vuorokauden kestävinä risteilyinä Viron EU jäsenyyden jälkeen kuulostaa vain melko turhalta, kun EU jäsenyyden myötä poistuvat myös alkoholin tuonnille annetut aikarajat, joten tämän jälkeen lyhyiltä päiväristeilyiltäkin pystyy tuomaan saman verran alkoholia kuin 23 tunnin risteilyltäkin, joten suhtaudun kyllä aika skeptisesti pitkien Tallinnan risteilyjen tulevaisuuteen...
Tuntuuhan se Keravalta katsottuna turhalta, mutta päivämatka kun ei välttämättä ole se paras vaihtoehto kauempaa tuleville, joten niille jäävaihtoehdoksi hotelli tai 23 H.

Itse jos lähden Porista päiväristeilylle niin lähtö tapahtuu täältä siinä 05.00 jos ei aikasempaakin ja takaisin olen joskus yöllä 02.00.
Nappaako? Ei, ka

Poistettu turhamainen risteilybisnestä halventava lausahdus.

Heikki Kautiainen

#3
taisit unohtaa miran yhen tärkeen jutun. nimittäin sen et Romantikalta et voi tuoda tax free ostoksia sen jälkee ku Viro on EU jäsen kun tax free myyntiä ei oo eu maiden välillä.

nii romantika sisaralus ja muut tallinnasta tukholmaan  kulkevat alukset poikkee affenanmaan kautta
säilyttääksee verovapaan myynnin

Kuten Keijo Mehtonen totes yhdes haastattelus, jonka laitoin tänne foorumil, johonki.

Kenny Leong

Ei helevatti....musta taitaa tulla ensinmäinen Ahvenanmaalainen laivahullu kun kaikki laivat käyvät Ahvenanmaan kautta -sielä jos missä on laivahullun paratiisi 365 päivää vuodessa kellon ympäri, vai väitättekö vastaan? :D

Ei muuta kun muutto sinne ja sassiin......SASsilla en mene kuitenkaan.

Miran Hamidulla

#5
No onhan esim.Vaasan liikenteessä(joskus silloin vanhoina hyvinä Silja aikoina) ja ajoittain myös Tallinnan liikenteessäkin tarjottu mahdollisuutta yöpyä laivassa päiväristeilyn jälkeen, jos yötä vasten ei ole kiinnostanut lähteä ajamaan kotia kohti. Keijo Mehtonenhan on sanonut itse, että Viron EU jäsenyyden jälkeen Tallinnan linjalla ruvetaan puhtaasi kuljettamaan, ja viihdebisnes jää taka-alalle. Romantikaa on vaikea kuvitella miksikään kuljettajaksi. Sitäpaitsi Tallinna-Maarianhamina-Tukholma linja jää vajaatehoiseksi, jos linjalla on vain yksi uusi laiva, ja yksi suuren yleisön silmissä vanhaksi romuksi luokiteltava laiva jolle kukaan ei halua mennä, kun vaihtoehtona on uusi laiva. Mutta mielipiteitä on monenlaisia eikä siitä sen enempää.

Maarianhaminasta on todella nousemassa entistä suurempi ferrymetropoli. Ei taida maailmasta löytyä montaa niin pientä pikkukaupunkia josta on laivayhteydet kolmen eri maan pääkaupunkeihin ja vielä lisäksi yhteys yhteen entiseen pääkaupunkiin. ;D
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Santeri

#6
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 28.10.2002, 19:37:00 No onhan esim.Vaasan liikenteessä(joskus silloin vanhoina hyvinä Silja aikoina) ja ajoittain myös Tallinnan liikenteessäkin tarjottu mahdollisuutta yöpyä laivassa päiväristeilyn jälkeen, jos yötä vasten ei ole kiinnostanut lähteä ajamaan kotia kohti. Keijo Mehtonenhan on sanonut itse, että Viron EU jäsenyyden jälkeen Tallinnan linjalla ruvetaan puhtaasi kuljettamaan, ja viihdebisnes jää taka-alalle. Romantikaa on vaikea kuvitella miksikään kuljettajaksi. Sitäpaitsi Tallinna-Maarianhamina-Tukholma linja jää vajaatehoiseksi, jos linjalla on vain yksi uusi laiva, ja yksi suuren yleisön silmissä vanhaksi romuksi luokiteltava laiva jolle kukaan ei halua mennä, kun vaihtoehtona on uusi laiva. Mutta mielipiteitä on monenlaisia eikä siitä sen enempää.
EN kyllä sitten yhtään tajua miten tuo ex. Vaasan liikenteen yöpymisvertaus liittyi tähän.
Viime kesänä kun tulin Nordlandialla Tallinnasta kuulutettiin, että laivassa yöpyvien on ajettava auto ulos eli siellä voi yöpyä.

Tiedät varsin hyvin ettei sellainen Helsingin päässä laivassa tapahtuva yöpymis bisnes ole mitään hirveän tuottoisaa.
Vana Tallinhan lähti aamulla Helsingistä ja palasi Tallinnasta illalla ja oli seuraavana aamuna Helsingissä.
Eihän siitä tullut alkuunkaan suosittua kuten olet itse vielä sanonut, vai onko sisäelimesikin valhetta?

Kyllä se vain niin on, että ne ketkä haluaa kauempaa esim. Porista lähteä Tallinaan haluaa toteuttaa sen niin, että juhlitun yön jälkeen mennään Tallinaan ja sieltä palataan lahden yön niin nopeasti kuin autolautta kulkee.

On varsin rasittavaa lähteä päiväristeilylle kello 05.00 ja palata noin kello 02.00.
Jos käytettäisiin sitä yöpymis mahdollisuutta niin silti olisi inhottavaa herätä laivasta aamulla kello 08.00, kuoleman raskasta kun edellisenä aamuna ollaan herätty kello 05.00.
Kyllä Tallinkin kaltaiselle yhtiölle riittää yhdelle laivalle markkinat 23 H riteilyissä aivan mainiosti.

Itse olen kyllä kuullut Mehtosen sanovan, että Romantika ajaa asiat mitä risteilyiltä Tallinaan kaivataan vuoden 2004 jälkeen.
Aletaanhan Tallinnan linjalla puhtaasti kuljettamaan rahtia, mutta siihen kelpaa niin Romantika kuin jokin muukin alus ihan hyvin.
Romantikaa on siis pyritty tekemään sellaiseksi, että ihmiset ovat ennemmn siellä kuin Virossa maissa.
Edelleen kaivataan myös niitä 23 H tunnin biletysristeilyitä.
Ei ihmisiltä, etenkin nuorehkolta porukalta katoa risteilyinto mihinkään vaikka laivassa ei tax-freetä olekkaan kun maissa on edelleen halvat hinnat.
Tallinnan linjalla tax-free menetykset ovat kuitenkin pienempiä kuin olisi ollut ruotsin linjalla, koska tähänkin päivään asti ihmiset ovat ostaneet myös tuomisia Virosta.
Baareissahan jatkuu viinan verovapaa myynti, eikö se niin ollut? Eli laivayhtiö saa niistä täyden potin sentän. Ihan varma en tuosta seikasta ole.

23 H-risteilyt Tallinaan tulee jatkumaan Tallinkilla vuonna 2004, ja jossei ihmeitä tapahdu niin Romantika jatkaa linjalla.

Tuon lauseen olen kuullut jo liian monta kertaa ;D ;D:
mielipiteitä on monenlaisia eikä siitä sen enempää

Kenties joku epätoivon lause ;)

Mikko-Oskari Koski

#7
Romantika/Erotika voisi olla hyvinkin mielenkiintoinen parivaljakko TLL-STO-linjalla ja välisatamina voisi toimia Maarianhaminan ohella myös Hanko. Tällöin Tallink olisikin todell raskaan sarjan kilpailija niin Vikingille kuin SeaContainersillekin, siinäkin tapauksessa, että jompikumpi niistä alkaisi ajaa HEL-STO-vuorojaan Viron satamien, joko Tallinnan tai Paldiskin kautta.
Jos verrataan matka-aikaa TLL-HAN-MHQ-STO ja verrataan sitä esim.HEL-PDS-MHQ-STO:hon, väittäisin Tallinkin olevan vahvemmilla. Hukkamaileja tulee vähemmän ja virolainen kustannustaso (ja sitä myöten myös hintataso) on huimasta inflaatiosta ja palkkojen nousupaineista huolimatta aika paljon matalampi kuin länsilautoilla. Puhumattakaan siitä, että Tallinkin uudisalukset ovat selkeästi näitä laadukkaampia...

Mielenkiintoista nähdä, miten käy. Suomalaiset eivät kuitenkaan lakkaa risteilemästä Suomenlahdellakaan ja laivayhtiöiden virolaiset maahinnat ovat ainakin alkuvaiheessa hyvinkin kilpailukykyisiä Tallinnan markettien kanssa. Näin ainakin isoja määriä kerralla ostettaessa (mikä muuten nykyäänkin on ainoa tapa säästön saavuttamiseen, ellei kyse ole konjakista tai whiskeystä).

Mikäli Tallink todella alkaisi ajaa Suomen ja Ruotsin väliä, alkaa tässä uudenlainen kisa. Siinä SeaContainers ja Viking pärjäävät vain lyhyillä ja tehokkailla linjoilla tai selkeästi laadukkaalla risteilybrändillä (edellyttäen toki myös riittävän isoa rahdinkuljetuskykyä), johon ei nykytonnistolla hirvittävästi saumaa ole.

***

Nordlandialla maksaa iso tuoppi €3,10 ja HappyHour-aikaan ainakin kolmessa tuntemassani Helsingin keskustan kapakassa €2,50-2,80. Drinkit saattavat olla laivalla maahintoihin verrattuna halvempia, mutta aika paljon niitäkin saa napaansa kaataa, ennenkuin Tallinnanristeilystä voi sanoa saaneensa "halvan kännin". Laivayhtiöiden välillä tuskin on tässä kohden hirvittävästi hintaeroja (tai jos on, niin Eckerö taitaa kuitenkin kuulua sinne edullisimpien joukkoon?).

Mitä tulee tuohon todelliseen liikennetarpeeseen eli hyötymatkustamiseen, niin siihen vaikuttaa ainakin kolme asiaa:
1) Via Baltican kehitys: Mikäli Tallinnan ja Varsovan välinen tie muuttuu nykyistä nopeammaksi, se nielee hyvin huomattavan osan niin henkilöautoista, busseista kuin rekoistakin Euroopan itäpuolen pohjois-etelä-suuntaisessa liikenteessä. Silloin varustamoilla Tallinnan ja Suomen ja Ruotsin välillä ei ole hätäpäivää, vaikka viinanmyynti pitäisi panna ruotsalaisten maahintojen tasalle (mitä ei tule ikinä tapahtumaan).
2) Suomalaisten ja virolaisten yritysten yhteisprojektit: Tähän astihan tämä on ollut kovin yksipuolista toimintaa: Suomen kallispalkkaista työtä on kierretty teettämällä hommat halvemmalla etelärannalla. Nyt Viro länsimaistuu nopeaan tahtiin, eikä ole kuin ajan kysymys, kun Virossa teetetty työ ei aiheuta suomalaiselle teettäjälleen mitään oleellisia säästöjä. Mitä sitten tehdään?
3) Ostos- ja kylpylämatkailu: Näitä ei veroton viina ole tähänkään asti pyörittänyt, Mustamäen torilta haetaan kaikkea muuta ja usein viinatkin ostetaan maista. Onko näillä jatkuvuutta sen jälkeen, kun virolaiset tuotteet ovat nousseet hinnoiltaan länsimaiseen luokkaan (mikä esim.Tallinnan keskustassa on nyt jo Euroviisuhuuman myötä aika pitkälti tapahtunutkin)?

HEL-TLL-linjalla on nyt ylikapasiteettiä, mutta koska kukaan ei halua myöntää olevansa juuri se ylimääräinen, niinpä pudotuspeli tulee olemaan todella rankka. Kuka lähtee ja miten, jää nähtäväksi, niin myös se, mitä kaikkea uutta tälle merialueelle saadaan. Tilanne on kuitenkin huomattavasti parempi kuin Merenkurkussa mm.edellä mainituista syistä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Selkälä

Hei!

Kuten olen epäillytkin Tallinna-Tukholma reitti tulee kulkemaan Maarianhaminan kautta. Tänään Hbl vahvisti neuvotteluiden olevan käynnissä, ja että linjalla tulee kulkemaan Romantika (vaikkakin nimi oli väärin kirjoitettu C:llä) ja sen rakennettavana oleva sisar. Tässäkään ei mitään yllätystä ole.

I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

jonas

Siistiä! Saadaankohan me sitten Fantaasia takas ja Regina Baltica myös...?  :P  Regina Baltica, Fantaasia, AutoExpressit ja Meloodia ehkä vielä siihen päälle rahtikapasiteetteineen ei välttämättä kuullosta kaikille Cinderellaan ja Romantikaan tottuneille vuorokausiristeilijöille mieluisalta. Mutta silti näyttää siltä, että StarWindin tuonti linjalle ja Cinderellan vaihto Rosellaan saa myös Tallinkin tuotteistamaan Helsingin linjan enemmän reittimatkoihin kuin risteilyihin.  

Kenny Leong

#10
Vai näinkö tässä nyt kävi että Romantika siirtyy uuden sisarensa pariksi  Tallinna(-Maarianhamina)-Tukholma linjalle?? Onko se nyt ihan tosi?

No...hhmmm....tehdäänköhän sitten Ronkullekin jonkinlaisia muutoksia vastaamaan Tallinna(-Maarianhamina)-Tukholma -linjaa?? Ainakin ajan kuluessa jos rahti/automäärä nousisi kyseisellä reitillä niin Romantikaan on mahdollisuus lisätä autokannelle ne niin sanotut hattuhyllyt. Nythän niitä ei ole Romantikassa mutta ovat asennettavissa jälkikäteen. Saas nähä tuleeko tähän Ronkun uuteen sisareen jo valmiiksi kyseiset hattuhyllyt?

Se että Regina Baltica tulisi Helsinki-Tallinna linjalle olisi aika kiva piristysruisku.

Mutta entä jokin huhu siitä että Tallink menisi myös Pietarin linjalle? Laivoja näyttää kyllä piisaavan mut mikä laiva menee mihinkin reitille jää nähtäväksi 8)

Globab

#11
    Hmm....noh, tulisipa Regina Baltica Hel-Tal linjalle sitten jos Romantika tosiaan tonne Tallinna-Tukholma välille menee... Noh, tavllaan voisi ennakoida kysynnän kasvua Helsinki-Tukholma reitille kun Helsingistä ei enään muualle verovapaille risteilyille pääse, jos nyt ei sitten Viipuriinkaan...siinähän oli jotain viisumi ongelmia?

 

Santeri

Itse en kyllä minkään yksittäisen lehden tietoa kauhean tosissani ota.
Kuten olen ennenkin sanonut, niin Romantika pysyy vuonna 2004 Hki-Tal linjalla. Niin kauan olen sitä mieltä kunnes Tallink VIRALLISESTI kertoo muuta.

Onhan sitä lehdissä kirjoiteltu, esim. vuosi pari takasin, että Finnjet siirtyisi Hki-Pietari liikenteeseen, mutta myöhemmin tuli ilmi ettei koko laiva edes mahdu Pietariin.

Joten kaikki aikanaan...

Heikki Kautiainen

#13
mitään ei oo vielä menetetty, ja tuskin ronkkua jonkun huvudstads bladetin jutun perusteel siirretää.

kun Viro toukokuussa 2004 liittyy EU:n ni tuskin Tukholmasta yhtäkkiä tulee mikää risteily kaupunki.

epäilen, Ronkun siirto tukholman reitille on uutiskupla. sanokaa mun sanoneeni.

sehän on jo jonkun aikaa tiedetty et tallinna-tukholman linjan laivat tulee koukkaamaa maarianhaminan kautta.
onhan itte Keijo Mehtonen sanonu sitä haastattelus. et hiukan ajasta jäljes on HBL.

katotaa mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mut siit olen aika varma et ronkku on ja pysyy hki-tal reitil. ;D

Globab


   Joo, voi olla että Tallink pitää kuitenkin Romantikan Hel-Tallinna reitillä, ainakin aluksi. Veikkaan että laivalla mm. ohjelmatrjonta lisääntyy... :)
   Toisaalta tuntuisi hienolta, että Regina Baltica tulisi  Hel-Tal reitille...
    Mutta muta, odotellaan ja ihmetellään, elämme mielenkiintoisia aikoja. Itse kaikkein eniten odotan, että milloin Europa tulisi vierailemaan Hel-Sto reitille ja Silja Serenade tai Symphony Turku-Ahvenanmaa-Kapellskär/tukholma reitille. Kun kerran Vikingin vierailuttaa silloin tällöin Gabriellaa Turussa, miksei Siljakin?? No, luultavasti sitä saan odottaa ja pitkään...