Casino Express tullut tiensä päähän...?

Aloittaja Eerik Laine, 14.08.2005, 19:43:17

« edellinen - seuraava »

Eerik Laine

Tänään Casino Express on sitten ilmeisesti ajanut taas toistaiseksi viimeisen vuoronsa Suomen ja Ruotsin välillä. Vaasaan saapuminen on ollut tänään 19:00 ja nyt laiva ilmeisestikin jää Vaasaan odotteelemaan jatkotoimia mitä ikinä sitten ovatkaan...  :( Huomenna linjan ottaakin kokonaan haltuunsa RG 1. Aivan mahdottomana viimeaikaisten ongelmien valossa en kuitenkaan pitäisi etteikö Casino Expressille vielä riittäisi RG 1:n tuurauskeikkoja mahdollisten vikojen ilmetessä...

Ville Kartela

 :( Surullistahan se olisi jos Casino olisi nyt tiensä päässä...aluksella on kuitenkin ajettu Vaasan ja Uumajan välillä iät ja ajat...

Ari-Jukka Perkiomaki

#2
Tänään www.umeahamn.se väittää, että Casino Express olisi Uumajassa laiturissa RG1:sen kanssa :o Taitaa olla Uumajan sataman webmaster hieman "kaffilla" ellei sitten Uumajan satama ole yllättäen halvempi paikka pitää alus laiturissa kuin Vaasan satama. Näin ollen Casino olisi ajettu tyhjänä takaisin Vaasasta Uumajaan :o ;D
Niin, eihän se Casino tosiaankaan Holmsundissa ole, 20.8-05 kävin Holmsundissa, laitureissa ei näkynyt edes yhtäkään rahtilaivaa :-[
http://www.umeahamn.se/scripts/fartygslista.php?page=62


Juha-Matti Harjumäki

Surullista. :'( :'( :'(
Toivottavasti rgline ei myy sitä. Josse myytäisiin ni ostaisiko kukaan muu kuin romuttamo. :'(
Suomessa sillä ei ole mitään reittivaihtoehtoja jos se myydään.

Toivotaan parasta ettei sitä ainakaan romuteta.

Mun mielestä fennia olisi paras laiva/meri museona. Sillä ovat monet suomalaiset matkustaneet, se on aina kulkenut suomesta ruotsiin.
Se on niin nostalginen ja suomen laivamatkustus historiaa täynnä etten sallisi sitä romutettavan ikinä


Fennia laivamuseoksi.
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Ilari Uotila

Fennialla tuli matkustettua viimeksi joskus 10 - 15 vuotta sitten. Minkä verran Fenniaa on Pizza Expressissä enää jäljellä?

Wirrankosken Rami

#5
Valitan kaikki rakkaat lukijat...mutta: Fenniaa ei enää ole, on vain ulkonäöltään täysin pilattu C.E.
Ei kun nauloiksi, niin yksinkertaista se on ::). Nostalgia on nostalgiaa mutta....

Jani Nousiainen

No onhan siinä vielä seiska kannen keulan hyttiosasto lähes alkuperäisessä asussaan.  Mutta eipä juuri muuta.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Jarkko Korhonen

Samaa mieltä Ramin kanssa. Casino Expressin historiallinen arvo (rumassa) nykyasussaan on 0.
Perämies on erämies.

Markus Takala

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 21.08.2005, 09:31:40
Valitan kaikki rakkaat lukijat...mutta: Fenniaa ei enää ole, on vain ulkonäöltään täysin pilattu C.E.
Ei kun nauloiksi, niin yksinkertaista se on ::). Nostalgia on nostalgiaa mutta....

Näin se  vaan on. Casino Expressillä ei ole suomen autolauttaliikenteen kannalta sen suurempaa historiallista merkitystä, koska alus on muutettu alkuperäisestä ja myöskin hienommasta asusta täysin toiseksi laivaksi. Jos joitain aluksia olisi haluttu säästää museoksi, niin ne olisi ehdottomasti pitäneet olla Skandia, Nordia tai S/S Viking.

Miran Hamidulla

Ajatus Casino Expressin tai minkä tahansa vanhan moottorialuksen museoinnista on hieno mutta mahdoton ja tulee aina olemaan. Merimuseoillamme ei ole siihen mielenkiintoa eikä resursseja. Eikä harrastajakunta ole asian suhteen yhtenäinen. Joku haluaisi rahtilaivaa joku jotain toista laivaa..
Kuinka moni noin vanha laiva muuten on täysin alkuperäinen? Itse esim ainakin olen tyytyväisempi siihen että 1.autolauttamme Korsholm III on yhä jäljellä rankasti muutettuna Tukholmassa kuin ettei sitä olisi enää.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

#10
Eihän missään laivassa paljoakaan "alkuperäistä" ole, ellei sitten henkeä. Esim.Sigynin rungon rakenteet ovat kautta linjan uudet, mutta kukaan tuskin kyseenalaistaa aluksen arvoa ja aitoutta. Näin pitää ollakin, laivalla on elinikänsä, kuten ihmiselläkin ja onhan Leninin mausoleuminkin lepokotipotilas varmaan jo isoimmalta osaltaan vahanukke...
Toisaalla tälläkin foorumilla keskusteltu omenahotellihanke voisi olla Fennian raamien pelastus, merelle alusta ei enää ole kannattavaa kunnostaa ja museoksi se ei ole riittävän arvokas. Tästä on se etu, ette muinaismuistolaki vielä estä aluksen sisätilojen täydellistä muuttamista. Rakenteeltaan alus on kuitenkin hyvä ja vahva ja laivahotelli olisi sikälikin kannatettava ajatus, ettei se olisi lopullisesti sidottu yhdelle paikkakunnalle, mikäli hanke ei osoittautuisikaan ensimmäisessä asemapaikassaan menestykseksi.

***

Tässä vähän omaa lainaustani tuosta Omenahotellitopicista (joka löytyy osoitteesta http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=4219.0 ):
Casino Expressissä ei sinällään paljoakaan arvoa ole, paitsi, että jos sen nimi palautettaisiin takaisin Fenniaksi, siitä purettaisiin vuoden -86 hyttirakennelmat ja yleiset tilat muutettaisiin alkuperäistä vastaaviksi, se olisi viimeinen jäljelläoleva 1960-luvun uudisrakennuslautta, joka ei oikeastaan koskaan ole toiminut muualla, kuin tehtävässä, johon se alunperinkin rakennettiin, eli Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä. Tällöin sen museoinnille voisi olla jotain perusteluja, vaikka nekin olisivat heikohkot. Museolaivan ylläpitäminen kun on niin kallista, ettei sellaiseen oikeastaan ole varaa kellään -ja niin paljon oikeasti arvokkaampiakin laivoja on, liikenteessäkin (museolaivana alkuperäiseen asuun saatetulla Fennialla voisi olla ainakin minun rankingissäni saumaa korkeintaan Suomen 8.arvokkaimmaksi, edellään Sigyn, Tarmo, Salama, Pommern, Kemi, Vesikko, Suomen Joutsen ja ehkä jokin ajossa oleva perinnelaivakin).

Fennia on aluksena jotakuinkin tavanomainen, mutta sillä on Pohjanlahden ylittäjille poikkeuksellisen laaja muistoarvo. Nykyinen alennustila, jonka huipentuma on tuo tökeröäkin rivompi nimi, on säälittävä loppu sinänsä kunniakkaalle merenkulku-uralle.
Kuten edelläkin on sanottu, voisi majoituslaivaksi päätyminen pelastaa Fennian romutukselta, mutta prosessi vaatisi niin paljon byrokratiaa ja sen verran huomattavan remontin, että päivä päivältä sen toteutuminen näyttää epätodennäköisemmältä. Mikä on sinänsä sääli, sillä Olkiluoto III:n valmistuttua Rauman seuduille jää paljon tyhjää asuntokantaa, jos sellaista päätetään rakennusprosessin ajaksi valmistaa. Tätä ongelmaa ei asuntolaivojen myötä syntyisi, ainakaan yhtä laajassa mittapuussa.

***

Kovinkaan merkityksellistähän tässä tapauksessa ei ole se, mihin RG-Line vanhan lauttansa kauppaa vai paneeko sen omaan, TUOTTAVAAN käyttöönsä. Olennaista on, että varustamolla on laskettu lautan arvolle tietty pääoma, joka pitää siitä tavalla tai toisella saada, ei välttämättä heti, mutta jollain aikavälillä kuitenkin. Huonoin mahdollinen vaihtoehto olisi makuuttaa alus tyhjänpantiksi -kun siihen kuitenkin vastikään on tehty ilmeisesti aika paljon kustantanut remontti. Makuuttaminenkin maksaa ja siihen tarkoitukseen alusta kuitenkaan tuskin on remontoitu.
Luottaisin A-J:n näkemykseen aluksen kunnosta melko runsaassa määrin; jopa enemmän, kuin varustamon välillä keskenäänkin ristiriitaisiin lausuntoihin tulevaisuudennäkymistään...

Vähän yhteenvetoa CE-Fennian asioista:
-aluksen autokannelle ei mahdu uusien standardien mukaisia rekkoja=>se on kelvoton linjalle, jossa rahtia pitäisi pystyä kuljettamaan
-aluksen pelastusjärjestelmät eivät ole viimeisten vaatimusten mukaiset (vai ovatko??)=>matkustajamäärä joudutaan pudottamaan huomattavasti alle todellisen kapasiteetin
-aluksen hyttitilat ovat huonossa kunnossa (ja iso osa aikanaan yli 600:sta vuodepaikasta poistettu)=>majoitus-tai risteilykäyttöön päätyminen edellyttäisi koko laivan sisätilojen uudelleenrakentamista
-koneet...taisivat niellä vettä viimesyksyisessä karilleajossa, mutta lienevät nyt -pitkän ja perusteellisen huollon jälkeen- toimintakuntoiset...

Olennaisin kysymys on kuitenkin: Pystyykö RG-Line saamaan jostain (liikenteestä, rahtauksesta, aluksen myynnistä?) ne rahat, joilla aluksen pitkäksi venähtänyt remontti maksetaan? Kattaisiko näitä kuluja (+aluken arvoksi laskettua pääomasijoitusta) se summa, joka aluksen romuksi myynnistä saataisiin? Kuskauksen Intiaan varmaan hoitaisikin romuttaja tai sen edustaja, sillä eihän olisi olemassa mitään takeita siitä, että alus edes pääsisi viimeiselle rannalle asti...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jonathan Laitala

Ainakin CE on Frank shipbrokers:sin listoilla.Mutta kuten totuttua,se ei ole luotettavin mahdollinen lähde.


Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Jonathan Laitala - 01.09.2005, 20:37:23
Ainakin CE on Frank shipbrokers:sin listoilla.Mutta kuten totuttua,se ei ole luotettavin mahdollinen lähde.
Luotettavampi kuin moni muu myyntisivusto.

Lainaus käyttäjältä: Aki Järvinen - 02.09.2005, 18:17:48
http://www.boatquest.com/Commercial/RoPax-Ferry/Passenger/Length/8391/Feet/USD/1/boats.aspx
Kannattaakohan uskoa?
Kaikkeen muuhun paitsi tuohon annettuun rakennusvuoteen 1986. Jos laiva on poistunut RG Linen liikenteestä niin sangen loogista, että se on myynnissä...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Eerik Laine

Voisiko joku nyt vahvistaa missä Casino Express nyt makoilee?