SeaCo julkisti Siljaa koskevat suunnitelmansa!

Aloittaja Miran Hamidulla, 04.11.2005, 02:11:45

« edellinen - seuraava »

Marko Stampehl

#255
tsss. jospa tultais takaisin itse aiheeseen  ???

Lloyd's List kertoo tänään että norjalainen firma NorFerries väittää tehtäneen tarjouksen Siljasta.  :o

Kyseessä oleva summa lienee EUR 520 miljoonaa, joka aiotaan rahoittaa saksalaisen konsortion avulla.
Vaikka tämä on hieman SeaContainersin pyytämän summan (600 miljoonaa) pienempi, Norferries katsoo
että se on kilpailukykyinen tarjous koska EU:n viranomaisten tutkimukset voisivat lykätä lopullista kauppaa monilla kuukausilla,
jos Viking tai Tallink ostavat. Antti Pankakosken vetäämä management buy-out yritys katsotaan myös mahdollisuutena. NorFerries uskoo että päätös Siljan tulevaisuudesta voi ratkea jo tiistaina.

Marko
Ich fotografiere, also bin ich!

Miran Hamidulla

Ellei kyseessä olisi Lloyd's Listin kaltainen arvovaltainen julkaisu pitäisin juttua reilusti myöhästyneenä aprillipilana. Tuo NorFerries nimittäin on aloitteleva varustamo, joka useiden eri lähteiden mukaan aloittelemassa Cuxhavenin ja Norjan välistä lauttaliikennettä, ja lisäksi yhtiötä on liitetty myös Norjan ja Etelä-Euroopan väliseen uudentyyppisillä pika-aluksilla harjoitettavaan rahtiliikenteeseen (joka hankkeenakin kuulostaa täysin utopistiselta). Täytyy olla poikkeuksellisen riskihakuinen tuo saksalaiskonsortio, mikäli he haluavat laittaa 520 MILJ EUR tuollaisen aloittelevan firman ostohankkeen taakse.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Marko Stampehl

Samaa mieltä. Tässä jutussa, julkaistu perjantaina, mainitaan kuitenkin avoimesti NorFerriesin vetäämät herrat Steen ja Wilhelmsen, joita jopa haastatteltiin tai joita ainakin lainataan.
Marko
Ich fotografiere, also bin ich!

Janne Sammatti

Norjalaisvarustamo nostaa jo itseään Silja-kisan voittajaksi

Näin otsikoi päivän Kauppalehti. Norjalaisvarustamo ja alan sijoitusyhtiö sekä saksalainen konsortio ovat yhdessä tarjonneet tuon 520 miljoonaa. NorFerriesin hallituksen puheenjohtaja kehuu, että liittouma pitää itseään parhaana ostajaehdokkaana.
NorFerriesillä ei ole laivoja Itämeren liikenteessä, joten säästymme kuukausia kestävältä kilpailuviranomaisten tutkimiselta, mikäli voitamme tarjouksen. Pidämme Siljaa erinomaisena yhtiönä. Olemme tutkineet sitä jo viisi kuukautta. Liittouma laskee edukseen sen, että SeaCon saa nopeasti käteisenä kauppasumman, jonka se tarvitsee velkojensa katteeksi.

Liittouma tuli tarjouksella julkisuuteen ennen viikonvaihdetta. Syynä oli ilmeisesti se, että eri varustamopiirien mukaan Siljan toimitusjohtaja Antti Pankakosken vetämä sijoituskonsortio on myös lähtenyt kilpailemaan varustamosta. Haluamme ehdottomasti ostaa Siljan. Olemme ykkösenä tarjouskilpailussa. Se voi ratketa jo alkuviikosta. Mikäli onnistumme lähdemme siitä, että Sijan reitit pysyvät ennallaan sanoo toinen NorFerriesin pääomistajista Geir Wilhemsen.

Norjalaisten kaupparekisteritietojen mukaan NorFerriesin omistaa rannikkovarustamo Kysrederiet Arendal AS. Osakkeista 51 % kuuluu Geir Wilhemsenille, Sigur Steel omistaa 46,5 % ja Jörn Wold-Pederden 2,5 %. Yhtiöstä löytyy vähän julkista tietoa Norjassa. Emme halua kertoa tässä vaiheessa yhtiöstämme liikevaihtolukuja emmekä muutakaan tietoa. Emme suoraan omista laivoja, vaan toimimme lähinnä sijoittajina. En kerro sitä, miten järjestämme Sija-kaupan rahoituksen. Se on kunnossa sanoo Steen.

Wirrankosken Rami

No just ja joo. Olipas siinä hjämäräbisneksen tuntua. "Emme sano", "emme kerro"...Ymmärrän, että nämä asiat ovat arkoja mutta siltikin kuulosti aika hataralta  :-X

Joni Huopana

Ei heiltä ainakaan itseluottamusta puutu - eikä ilmeisesti rahaakaan. Luulisi, ettei näinä epävarmoina aikoina sijoittajat lähtisi panostamaan ilman selkeitä suunnitelmia / toiveita tuotosta. Vakavamieliseltä kuulostaa myös 5 kk ajan paneutuminen asiaan.

jonas

Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 15.05.2006, 20:46:20
Vakavamieliseltä kuulostaa myös 5 kk ajan paneutuminen asiaan.

Njoo, mitä nyt verrattuna kymmenien vuosien kokemukseen Itämeren poikkeuksellisista kilpailuolosuhteista virolaisilla ja ahvenanmaalaisilla... ::)
Kilpailuviranomaisten tutkinta on mielestäni pientä verrattuna siihen näivettymisen tilaan, mihin Siljaa nykysenkaltaisilla tulevilla (?) omistajilla voitaisiin ja todennäköisesti tultaisiin viemään.

Timo Toivonen

Norjalaiset varustamoalan asiantuntijat epäilevät Norferriesin tarjousta.

Turun Sanomat 17.5.2006:

Varustamoksi itseään tituleeravasta Norferriesistä ei juuri ole saatavilla tietoa. Kauppalehden mukaan Sigurd Steenin ja Geir Wilhemsenin omistama yritys kuuluu Kystrederiet Arendal AS -nimiselle yritykselle. Se on lähinnä sijoitusyhtiö, vaikkakin kaavailee rahtilaivojen operoimista Norjan länsirannikolta Saksaan. Esimerkiksi kotisivuja yrityksestä ei kuitenkaan internetistä löydy.

Norjassa epäillään


Norjalaiset alan asiantuntijat suhtautuvat asiaan vahvasti epäillen.

- Toki meillä Norjassa on rahaa ja täällä on muutamia sijoittajaryhmiä, joilla on kova hinku päästä varustamoalalle. Olen kuitenkin aivan varma, että tämä toimija ei kuulu niihin, joka voisi ostaa Silja Linen, sanoo eräs norjalainen varustamoalan vaikuttaja.


Ei näköjään kuitenkaan niin varma, että voisi esiintyä omalla nimellään, ainahan sitä voi puhua vaikka puuta heinää nimettömänä:)

Linkki
"Tere tulemast Titanicule!"

Urho Kuivakangas

#263
Kertokaa tyhmälle eräs fakta. Nyt kun tuosta Silja Linen myynnistä puhutaan kovasta joka puolella NIIN..meneekö asia siten, että jos esimerkiksi Viking Line ostaa nyt Siljan..laitetaan sinivalkoiset laivat punavalkoiseen kuosiin ja kylkeen teksti Viking Line ja kyseisen kaupan jälkeen varustamo nimeltä Silja Line on enää historiaa?

???   ::)    ;D
Silja Festival 0708

Joni Huopana


Kristian Lampio

Toivottavasti niin ei tuu käymää sittehä Hesan ja Turun satamat olis täynnä viikinkejä :P vaikka hyvä laivayhtiö on myös viking line ;D ;D
Vaikka punane väri pukee seree symppiä ja europaa :)

Urho Kuivakangas

#266
No onneksi ei sentään ihan niin dominantiksi toiminta mene. Siljan laivojen väritys on hieno, mutta totta sekin, että on kiva leikitellä miltä mikäkin laiva näyttäisin kilpailijavarustamon väreissä. Gabriellasta ja Europasta se jo konkreettisesti tiedetäänkin.
Silja Festival 0708

Mika Bister

Lainaus käyttäjältä: Kristian Lampio - 18.05.2006, 15:13:06
Toivottavasti niin ei tuu käymää sittehä Hesan ja Turun satamat olis täynnä viikinkejä :P
Tai sitten ei. Jos näin tapahtuisi, myytäisiin todennäköisesti molempien reittien huonommat laivat pois. Saman varustamon ei olisi järkeä liikennöidä varsinkaan talvisin neljällä laivalla turun ja helsingin reittejä. Vikingin päälimmäinen syy ostaa silja kun lienee saada kilpailija pois vesiltä. Toisena mahdollisuutena lienee myös avata siljan väreissä uusia reittejä itämerelle.

Lasse Mäkinen

Lainaus käyttäjältä: Mika Bister - 18.05.2006, 16:23:26
Tai sitten ei. Jos näin tapahtuisi, myytäisiin todennäköisesti molempien reittien huonommat laivat pois. Saman varustamon ei olisi järkeä liikennöidä varsinkaan talvisin neljällä laivalla turun ja helsingin reittejä. Vikingin päälimmäinen syy ostaa silja kun lienee saada kilpailija pois vesiltä. Toisena mahdollisuutena lienee myös avata siljan väreissä uusia reittejä itämerelle.

Eiköhän (kuten jo aiemmin on spekuloitu) se pääasiallinen syy kuitenkin ole se, ettei Vikingillä ole varaa sallia Tallinkin saavan haltuunsa Siljan nykyisiä reittejä ja volyymeja. Toki tallink varmasti tulee jollain tavalla vastaan jos Viking Siljan saa. Helsingin reitistähän on paljon huhuja liikkunut ja Turustakin on arvailtu Tallinkin olevan kiinnostunut ainakin ropax-alusten merkeissä.
Vikingin ei ainakaan olisi mitään järkeä liikennöidä Turusta kuudella(!) aluksella päivässä kun nytkin on jo vaikeuksia saada omia laivoja täyteen, saatikaan jotain Silja Europaa vielä siihen päälle. Turun ylikapasiteetin karsinta on muutenkin jossain välissä valitettavasti edessä. 400-600 matkustajan kanssa on aivan älytöntä liikennöidä tuon kokoisia matkustajalauttoja kuten Silja Europa.
Uudella omistajalla toivottavasti on takana tarpeeksi rahaa ja mahdollisuuksia muokata reitistä kannattavampaa, vaikka se tarkoittaisi perinteisestä aluskannasta luopumista.

Jarmo Jokinen

#269
Silja kiinnostaa norjalaisia.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=546396&previousRenderType=6


Eipä saaneet norjalaiset Siljaa, kun Tallink veti pidemmän korren. Kaupan virallistuttua keskustelu jatkuu täällä.

http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=8296.0