Tallinkin kolmas uudisrakenne

Aloittaja Eerik Laine, 16.05.2002, 20:56:34

« edellinen - seuraava »

Matti Kauppinen

#15

LainaaKyllä Meloodia mielestäni on Vanaa huomattavasti parempi päivälaiva sillä se rakennettiinkin alunperinkin kestämään Naantali-Kapellskär päivävuoron rasitukset...
Meloodia on myös muutenkin Vanaa parempi laiva, joten luulisi, että Tallink yrittäisi taistella Nordlandiaa vastaan parhaalla siihen tarkoitukseen käytettävissä olevalla laivallaan.

Juuri tuota tarkoitinkin kun sanoin, että mieluummin Vana Paldiskin reitille kuin Meloodia.

Santeri

Turha sitä on enää miettiä, koska Landgångenissa mennää edellä.
Kurkistus sinne kertoo, että Meloodia aloittaa päiväristeilyt ja siitä voi päätellä Vanan uuden reitin.

Tosin Landiin tuli tieto 0,5 tuntia myöhemmin kun Matin viimeinen kirjoitus.

Miran Hamidulla

Svensk Sjöfarts Tidningenin mukaan Tallink tulee tekemään syksyllä 2004 päätöksen tämän kolmannen "Romantika - tyypin" aluksen tilauksesta Finnyardsilta, kun Victoriaa on ensin saatu testattua Tallinna-Tukholma linjalla kesäkauden 2004 yli. Eli ilmeisestikin tämä kolmas alus on tulossa myös Tallinna-Tukholma linjalle, vaikka välillähän Tallinkin on huhuiltu aloittavan sillä uuden linjan Riikaan(missä olisimmekaan ilman näitä virolaisten lehtien päivää piristäviä yliampuvia spekulaatioita...).
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Jasper Kaarna

     Noniin. Ainainen ehkä, tai muuten jos, mutta toisaalta, tai mitäpä jos, kun plaa plaa plaa spekulointi ja asioiden - jotka eivät luultavasti tule koskaan tapahtumaan - pohdiskelu saa alkaa...
    Elikkä jos kolmas 'Romantika-tyyppinen' alus liitetään Tallinna - Tukholma linjalle, mitä käy Regina Balticalle? Regina Balticahan voisi mennä vaikka linjalle Tallinna - Riika.. Tai Tallinna - Pietari. Helsinkiin ReBaa tuskin koskaan saadaan. ::)
Elämä on vain unen hennoilla laineilla kelluva kusitankkeri - Tommi Liimatta

Miran Hamidulla

Itse veikkaisin, että ReBa voisi suuren autokantensa vuoksi olla hyvä myös paljon rahtia vetävällä Paldiski-Kapellskär linjalla. Helsinkiinkään tulo ei sinäänsä olisi ihan mahdoton ajatus sillä Tallinkhan sanoi jokin aika sitten Kauppalehdessä aloittavansa ensi vuonna uuden Helsinki-Pietari reitin. Olettaisin, että alkuvaiheessa tällä linjalla aloittanee Victorian tieltä väistyvä Fantaasia, mutta mikäli linja osoittautuu menestykseksi voitanee linjalle tarvita ennen pitkää lisäkapasiteettia.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Salomon Kaukiainen

Kolmannen laivan tilaus riippuu varmaan paljon myös siitä miten paljon suomalaiset ovat kiinnostuneet risteilemään Romantikalla Viron EU-jäsenyyden jälkeen. Jos matkustajamäärät ei riitä niin Romantika siirretään varmasti Tukholman reitille ja uuden laivan optio haudataan.

Jos "Victoria II" oikeasti joskus tilataan niin Tallinkin laivasto uudelleenjärjestellään varmaan aika totaalisesti reiteille Helsinki-Tallinna/Helsinki-Pietari (jos se nyt oikeasti on Helsingistä?)/Paldiski-Kapellskär. Reitti Tallinnasta Riikaan on varmaan noita virolaisten uutistoimistojen ideoita, vaikka Via Baltica paikoin vielä muistuttaakin pientä kylätietä niin ei sitä vastaan kannata laivalla lähteä kilpailemaan.
Joutuisivat Tallinkilla kyllä varmaan taas kirjoittamaan ison pinon vekseleitä jos kolmas laiva tilattaisiin..  ;)
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)

Miran Hamidulla

#21
LainaaKolmannen laivan tilaus riippuu varmaan paljon myös siitä miten paljon suomalaiset ovat kiinnostuneet risteilemään Romantikalla Viron EU-jäsenyyden jälkeen. Jos matkustajamäärät ei riitä niin Romantika siirretään varmasti Tukholman reitille ja uuden laivan optio haudataan.
Romantikan tapauksessa täytyy myös ottaa huomioon mahdollisuus aluksen siirtymisestä Pietarin liikenteeseen mikäli reitti saa suosiota Fantaasialla ajettaessa, ja reitille halutaan matkustajiksi myös laatutietoisia venäläisiä uusrikkaita pelkkien suomalaisten vodkaturistien lisäksi.

LainaaJoutuisivat Tallinkilla kyllä varmaan taas kirjoittamaan ison pinon vekseleitä jos kolmas laiva tilattaisiin..  ;)
Jokin aika sitten Tallinkin kerrottiin keräävän lisää pääomaa osakeannilla(muistaakseni kyseessä oli suunnattu osakeanti) uuden laivan rahoittamiseksi.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Jussi Pehkonen

Heitetään lisää "villejä" reitti-ideoita. Onhan Suomenlahdella satamia ja reittimahdollisuuksia esim. Tallinna-Kotka.

Vesa Vepsäläinen

Kotka on kyllä todellakin villi idea, mutta toisaalta matka Helsinkiin ja itärajalle on kohtalaisen lyhyt.

Kotkan olen aina enemmän mieltänyt rahtisatamaksi, mutta miksei henkilöliikennekin voisi toimia kun katsotaan noita yhteyksiä. Hinnoittelun tulee sitten tietysti olla erittäin kilpailukykyinen.

Kervisen Lauri

Lainaus käyttäjältä: keränen - 21.10.2003, 11:18:37
onko tossa mitään järkeä ???
Saattahan siinä ollakin järkeä, kun Viron elintaso nousee ja hinnat kallistuvat saattavat virolaiset lähteä "hamstrausreissuille" Pietariin... ;) ;D
Lainaaautollakin pääsee nopeammin. oliko jutussa puhetta pelkästään risteilystä ???
Saattapi päästä (en tosin tiedä teiden laadusta tuolla
ja Venäjän tullin toimivuudesta) mutta kun mietitään hintaeroa maa- ja merikuljetusten välillä, niin eiköhän laivakuljetus tule edullisemmaksi, kunhan hinnat eivät nouse pilviin...

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Vesa Vepsäläinen - 21.10.2003, 13:33:18
Kotka on kyllä todellakin villi idea, mutta toisaalta matka Helsinkiin ja itärajalle on kohtalaisen lyhyt.

Kotkan olen aina enemmän mieltänyt rahtisatamaksi, mutta miksei henkilöliikennekin voisi toimia kun katsotaan noita yhteyksiä. Hinnoittelun tulee sitten tietysti olla erittäin kilpailukykyinen.
Merimuseohankkeen yhteydessähän on visioitu noita matkustajaliikenteen mahdollisuuksia. Käytännössä, jos rahaa tulee ja hanke saadaan etenemään, niin ainakin laituripaikkojen osalta Kotkassa olisi tilaa Kristina Cruisesia laajemmalle matkustajaliikenteelle.

Kyllä, etäisyysseikat olisivat aivan sopivia. ::)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Petteri Kallanmaa

Lainaus käyttäjältä: keränen - 21.10.2003, 11:18:37
autollakin pääsee nopeammin.

No miten sen nyt ottaa, kun auto juuttuu sinne rekkajonoihin ;)

Petteri Kallanmaa

Onko liian kaukaa haettu, jos tämä kolmas sisaralus pistettäisiin Pietari-Tallinna-Rostock linjalle Finnjetin kilpailijaksi. Voi olla, että tuolle linjalle tarvittaisiin Tallinkilta hieman nopeampi laiva.

Miran Hamidulla

#28
Pietariin vievistä junista ja maantieyhteyksistä liikkuu kaikenlaisia osin totta ja osin tarua olevaa juttua joissa omaisuus katoaa ja henki lähtee, ja moni on taipuvainen näiden pelossa välttämään Pietariin menoa. Laiva on kuitenkin sangen turvallinen tapa matkustaa kaupunkiin, kun se vie perille suoraan, ja risteilymatkustajille se tarjoaa samalla paikan majoittua. Lisäksi, jos laiva on riittävän tasokas(lue: Romantika) uusrikkaat venäläisetkin saattaisivat innostua Helsingin risteilyistä.

Lainaus käyttäjältä: Petteri Kallanmaa - 22.10.2003, 01:15:02
Onko liian kaukaa haettu, jos tämä kolmas sisaralus pistettäisiin Pietari-Tallinna-Rostock linjalle Finnjetin kilpailijaksi. Voi olla, että tuolle linjalle tarvittaisiin Tallinkilta hieman nopeampi laiva.
Saksan liikenteeseen en kyllä usko Tallinkin enää lähtevät hortoilemaan Balanga Queenilla ja Ambassador II:lla tehdyn Saksan liikenteen epäonnistumisesta oppineena. Romantika sarjan laivat ovat hitautensa lisäksi ensinäkin liian isoja matkustajamäärältään ja liian pieniä rahtimäärältään Itämeren pitkittäisliikenteeseen.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Sami Korppi

Lainaus käyttäjältä: keränen - 21.10.2003, 11:18:37
onko tossa mitään järkeä ??? autollakin pääsee nopeammin. oliko jutussa puhetta pelkästään risteilystä ???

Noh, rahdin suhteenhan tilanne ei ole kovinkaan yksinkertainen. Jos kuljetettava tavara vaan on riittävän tilaavievää ja/tai painavaa ja ei-kiireellistä, niin kyllähän merikuljetus voittaa kustannuksissa kumipyörät mennen tullen. Vaikka olis millainen pikatie käytettävissä. Laivamatka on myös hyvä väli pitää se ammattiautoilijoiden pakollinen lepotauko.