Ålandstrafiken

Aloittaja Miran Hamidulla, 20.12.2000, 19:53:52

« edellinen - seuraava »

Juhani Mehto

Knipan on nyt ajellut ainakin parina päivänä yöksi Pärnäisiin. Johtuukohan tämä Galtbyn laiturirempasta, ettei sinne mahdu kahta åålanteria samaan aikaan (kaksi lauttaa yöpyy aikataulun mukaan Galtbyssä) vai onko näin ollut ennenkin?
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

Koska Galtbyn uuden rampin kylkeen ei entiseen tapaan voi töijata ja Replot 2 on Merituulen lisäksi Houtskärin linjalla viemässä yöpymispaikan läntisestä laiturista, on ensimmäisenä saapuva ja jälkimmäisenä lähtevä ålanderi (eli Knipan) pakko siftata muualle. Nähtävästi lähempää ei sitten paikkaa ole löytynyt. Mahtaisiko Knipanin kyytiin tai siitä pois päästä Pärnäsissäkin? Sikäli ei mikään mahdottomuus, että Gudingenillekin pääsi hiljattain yöksi Galtbyssä aamun ensimmäistä lähtöä odoteltaessa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Tom Westerholm

Tervehdys kaikille foorumisteille. Pitkään palstaa lukeneena uskaltauduin mukaan keskusteluun ja jatkossa varmaankin pidättäydyn paljon juuri Ålandstarfikenin parissa.

Sunnuntaina 11.7. on tilaisuus nähdä hieman harvinaisempi vieras Torsholmassa ja miksei myös kulkemassa Lappon ohi, kun Ejdern ajaa Jurmo IITS -festareiden vuoksi ylimääräisen vuoron.

http://www.islandinthesun.nu/info/resor/

Laivabongareile ja valokuvaajille tarjolla hieman erilainen mahdollisuus, kun Ejdern pysähtyy tosiaan ensimmäistä (ja ehkäpä viimeistä kertaa) Torsholman uudessa (no on se siinä jo ollut jo kai vuodesta 1999 saakka käytössä) lauttasatamassa.

Petri Lahti

Åva - Jurmo -väliä ajava Doppingen siirtyy piikkiöläisen firman operoitavaksi tänään.
LainaaDoppingen privatiseras i dag
Publicerad: idag 10:49
LOKALT Två befälhavare följer med till den nya arbetsgivaren när landskapsfärjan Doppingen börjar köras i privat regi på lördag.
Pikisbolaget Sundqvist investment gav det bästa budet när landskapsregeringen bjöd ut trafiken med Doppingen på linjen.
Landskapet betalar drygt 1,87 miljoner till aktiebolaget Sundqvist investments som ska sköta trafiken mellan Brändö Jurmo och Åva. Tre år framåt.
I avtalet ingår en översyn av Doppingen. Den kostade 50.000 euro och gjordes på varvet Merirakenne i Pansio inför överlåtelsen.
– Med tanke på hennes ålder är hon i gott skick, säger Sundqvist investments ägare Mats Sundqvist.

   http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=72507&news_instance=2

Aiemmat jutut aiheesta:
   http://www.nyan.ax/nyheter/index.pbs?news_id=70109
   http://www.alandstidningen.ax/article.con?id=30444&iPage=1

Petri Lahti

Svinö-Degerby-välille vuonna 2009 hankittu Skarven on nyt asetettu myyntiin, kertoo ahvenanmaalainen Nyan-lehti.
    http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=72684
Kiinnostuneita on ollut aika lähiseuduilta, sanoo maakuntahallituksen varustamojohtaja Kaj Jansson.

Mikko-Oskari Koski

En yhtään ihmettele, jos Skarvenia kohtaan on osoitettu kiinnostusta, sehän olisi esim.Iniön tai Hiittisten linjoille erittäinkin passeli purkki. Eri asia sitten on, miten Föglön linja on tarkoitus hoitaa, jos sinne tarkoituksellisesti hankittu iso lautta kaupataan muualle. Yksikään Ålandstrafikenin muista aluksista ei nimittäin ole linjan ruuhkahuippuihin riittävä -suurimman osan vuodesta kylläkin.
Voihan tietysti olla niinkin, että taka-ajatuksena on ajaa linjaa vilkkaimpina aikoina Knipan-Grisslan-yhdistelmällä ja hiljaisempana vain jommallakummalla niistä, eli pitää Knipan muiden reittien vara-aluksena jatkossakin. Mahdollisille kesävuoroille etelälinjalla voisi kai periaatteessa rahdata väliaikaisen aluksen, jos vain joku tietäisi, missä sellaisia mahtaisi olla..?
Päämotiivi Skarvenin myyntisuunnitelmille lienee aluksen suhteellisen kovat käyttökustannukset, jotka jotenkin nivoutuvat taannoisiin miehitysongelmiin. On tosin vaikea kuvitella, että kahden aluksen pitäminen täydellä miehityksellä liikenteessä voisi olla jotenkin yhtä alusta edullisempaa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Petri Lahti

#201
Alfågelnilla on teknisiä ongelmia.

Aikataulun mukaan Enklingestä klo 0625 Kumlingen suuntaan lähtevä vuoro on lähtenyt Enklingestä klo 0643 ja jäänyt ankkuriin Kumligen sataman edustalla klo 0700 alkaen. Toistaiseksi on epäselvää, milloin laiva pääsee jatkamaan.

http://aprs.fi/#!call=i%2F230992670&timerange=10800

Päivitys 11.10. klo 1011:

Alfågelnin aamupäivän liikenne on peruttu, mutta klo 1200 lähtevä vuoro Hummelvikistä ajetaan joko Alfågelnilla tai Skiftetillä.

Alfålgelnin luo on tullut Maarianhaminasta myös meripelastualus Svante G.

Päivitys 11.10. klo 1210:

Alfågelnilla tuli blackout-tilanne ennen rantautumista Kumlingeen. Laivalla päätettiin laskea ankkuri Kumlingen edustalle. Alfågelnilla oli 32 matkustajaa. Matkustajat on viety maihin meripelastusalus Svante G:llä ja yksityisillä veneillä. Maakuntahallituksen varustamopäällikön mukaan kyseessä ei ollut vakava vaaratilanne.

Tällä hetkellä Alfågeln on matkalla Hummelvikiin. Myös Skiftet on matkalla sinne ja ajaa Alfågelnin vuorot tänään.  Knipan ajaa puolestaan Skiftetin tämänpäiväiset vuorot. Vielä ei osata sanoa, milloin Alfågeln palaa liikenteeseen.

http://www.radiotv.ax/news.con?iPage=3&iArticle=46769
http://www.alandstidningen.ax/article.con?id=32265&iPage=1

Spoven ajaa ylimääräisen vuoron Kumlingesta, lähtö noin 1325 Lappo kautta Torsholmaan. Spovenin vuoro Asterholmasta 1220 Lappon kautta Torsholmaan peruuntuu, samoin paluu klo 1310.

Skiftetin Alfågelnia pienemmän kapasiteetin takia Ejdern ajaa ylimääräisen vuoron Hummelvikista Torsholmaan noin klo 1900.

http://www.alandstrafiken.ax/index.htm

Päivitys 11.10. klo 1845:

Edelleen on epäselvää, milloin Alfågeln palaa liikenteeseen. Viggen ajaa Alfågelninin iltavuoron Torsholmasta ja Skiftet siirtyy Osnäs-Åva-reitille torstai-illaksi ja tarvittaessa perjantaiksi. Spoven tekee illalla toisen ylimääräisen matkan Kumlinge-Lappo-Torsholma, joten Asterholman linjallakin on häiriöitä. Knipan hoitaa tarvittaessa Skiftetin vuorot eteläisellä linjalla myös perjantaina.

http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=73261&news_instance=2
http://www.alandstrafiken.ax/

Päivitys 12.10. klo 09:10

Tilanne aamulla.

Alfågeln Långnäsin rannassa.
Viggen tuuraa Alfågelnia.
Skiftet tuuraa Viggeniä.
Knipan tuuraa Skiftetiä.

Päivitys 12.10. klo 19:45

Alfågeln on saatu korjattua ja on taas Hummelvikin rannassa. Alus aloittaa liikenteen lauantai-aamuna. Skiftet hoitaa illan viimeisen vuoron Torsholmasta Hummelvikiin. Lauantaina kaikki poikkeusjärjestelyt ovat ohi.

Päivitys 13.10. klo 13:20

http://www.nyaaland.ax/nyheter/?news_id=73283

Katso myös http://www.nyan.ax/aland24/?id=4486&autoplay=1 kohdasta 08:46.

Petri Lahti

#202
Maakuntahallitus aikoo yksityistää Skarvenin liikennöinnin kustannusten karsimiseksi. Lauttaa ei myytäisikään. Ajankohta liikennöinnin yksityistämiselle olisi syksy 2013.

http://www.alandstidningen.ax/article.con?id=32349&iPage=1
http://www.radiotv.ax/news.con?iPage=3&iArticle=46915
http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=73391&news_instance=2
http://www.radiotv.ax/news.con?iPage=3&iArticle=46938

Maakuntahallitus on myös lähettänyt aikatauluehdotukset kunnille lausuntokierrokselle saaristokunnille. Ne pitävät ehdotusta erittäin huonona. Isoin muutos olisi, että poikittaislinja ajaisi vain väliä Överö-Snäckö. Vuoroja myös harvennetaan. Budjetissa annetut varat alittavat miljoonalla eurolla aikatauluehdotuksen kustannukset. Kulujen ja tulojen erotus aiotaan kattaa korotetuilla maksuilla ja uusilla maksuluokilla. Uusista lippujen hinnoista ei kunnilla ole vielä tietoa.

http://www.alandstidningen.ax/article.con?iPage=1&id=32260
http://www.alandstidningen.ax/article.con?iPage=1&id=32248

Uusia aikatauluja en ole netistä onnistunut löytämään.

Petri Lahti

#203
Alfågelnillä jälleen teknisiä ongelmia.

Sunnuntai-iltapäivän klo 16:45 vuoro Hummelvikista Torsholmaan kääntyi takaisin Hummelvikiin Bärön saaren länsipuolelta. Viggen ajaa illan viimeisen vuoron Torsholmasta Hummelvikiin noin klo 21:30 (Alfågelnin aikatauluaika 19:30). Doppingen ajaa puolestaan 21:20 vuoron Åvasta Vuosnaisiin.

http://www.alandstrafiken.ax/

Päivitys 21.10.2012 klo 2242:

Viggen hoitaa toistaiseksi Alfågelnin liikenteen. Knipan hoitaa Viggenin liikenteen. 

Päivitys 23.10.2012 klo 1410:

Alfågelnia korjataan edelleen ja on liikenteessä aikaisintaan torstai-aamusta alkaen.

Päivitys 26.10.2012 klo 1243:

Alfågelnia korjataan edelleen ja on liikenteessä aikaisintaan maanantaina 29.10.

Päivitys 26.10.2012 klo 2302:

Alfågeln aloittaa liikenteen sunnuntaina klo 11:10 Hummelvikista. Knipan ajaa lauantai-illan lähdön Torsholmasta, lähtee hieman myöhässä, n. 20:30. Viggen siirtyy omalle reitilleen sunnuntaina.

Päivitys 27.10.2012 klo 1449:

Alfågeln ja Viggen ovat palanneet normaaleille reiteilleen.



Mikko-Oskari Koski

#204
Lainaus käyttäjältä: Petri Lahti - 19.10.2012, 10:10:09
Maakuntahallitus on myös lähettänyt aikatauluehdotukset kunnille lausuntokierrokselle saaristokunnille. Ne pitävät ehdotusta erittäin huonona. Isoin muutos olisi, että poikittaislinja ajaisi vain väliä Överö-Snäckö. Vuoroja myös harvennetaan. Budjetissa annetut varat alittavat miljoonalla eurolla aikatauluehdotuksen kustannukset. Kulujen ja tulojen erotus aiotaan kattaa korotetuilla maksuilla ja uusilla maksuluokilla. Uusista lippujen hinnoista ei kunnilla ole vielä tietoa.
Uusia aikatauluja en ole netistä onnistunut löytämään.
Mielenkiintoinen visio. Tvärgåendea käyttävät nykyään etupäässä kumlingelaiset ja sinne menevät, ymmärtääkseni 90-prosenttisesti Pitkästänenästä tai Hummelvikista. Snäckön ja Långnäsin väli kestää suoraan ajettuna vajaan puolitoista tuntia, eli se on monesti nopeampi yhteys pääsaaren suuntaan kuin Allulla Hummelvikin kautta kulkeminen. Maantietä MHQ:sta Pitkäännenään on alle 30 ja Hummelvikiin yli 40 km ja viimemainitulla tiellä on yksi lossi, joka myös hidastaa sitä kautta etenemistä. Lisäksi Allun kyydissä on myös Brändön poka, eli aluksen käyttökate on korkeahko.

Ajatus lyhentää poikittaislinja Överöhön kuulostaa absurdilta jopa rahdin kannalta. Kumlingen kauppojen proviantit ja maitotilojen tuotteet kun ainakin tähänastisten näkemysteni mukaan ovat kulkeneet pääasiassa poikittaislinjalla ja näiden huoltoautojen kärrääminen Föglön kautta ei todellakaan palvele ketään. Yhteys olisi ratkaisevasti nykyistä hitaampi eikä siinä tapahtuisi edes huomattavaa polttoaineensäästöä. Marginaaliset Bergön visiitit ovat ilmeisesti jäämässä kokonaan pois Ejdernin ohjelmasta.
Muistan poikittaislinjan ainakin joskus -80-luvulla kompanneen etelälinjan alusten kohtaamisen kanssa Sottungassa. Tämäntyyppinen malli saattaisi tietyissä tilanteissa toimiakin, mutta ei sekään mikään järjen riemuvoitto olisi, mitä säästöihin tulee. Ja se vaatisi säätöjä myös etelälinjan aikatauluihin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Petri Lahti

#205
Saaristo sai uudet aikataulut

Maakuntahallitus on tehnyt päätöksen saaristolauttojen uusista aikatauluista. Aikataulut ovat voimassa alkuun vuoden, mutta mahdollisten säätöjen  jälkeen seuraavat kolme vuotta lisää. Liikenne vähenee 14 % ja työpaikkojen määrä vähenee 17 %. Henkilökunnan tulot alenevat ylityötuntien vähenemisen vuoksi, joten maakunta säästää 3 miljoona euroa vuodessa.

Aiemman suunnitelman mukaan pohjoiselle linjalle tulee pari rinnakkaista lauttaa. Poikittaislinjalla Överöstä tulee päätesatamaa paria kesäkuukautta lukuun ottamatta, jolloin lautta ajaa Långnäsiin. Sesonkiaikana myös Kökarista tulee solmukohta, Långnäsista ei pääse silloin lauttaa vaihtamatta Korppoon Galtbyhyn.


Lähde: http://www.radiotv.ax/news.con?iPage=3&iArticle=47653

Uusia aikatauluja en vielä onnistunut netistä löytämään.

Päivitys pe 30.11. klo 20:15:

Perjantain Nyanissa ovat alku- ja loppuvuoden aikataulut.

Grisslan palaa poikittaislinjalle. Hiljaisena aika vain perjantain iltapäivävuoro käy Långnäsissä. Uutuutena aikataulussa on poikittaislinjan kombinointi eteläisellä reitillä tietyille vuoroille.

Pohjoisella reitillä Hummelvikin ja Torsholman väliä ajavat Alfågeln ja Knipan. Vuoroja on 3/suunta, perjantaina 4. Åvan ja Vuosnaisten välillä Viggen ajaa joinakin päivinä yhden edestakaisen vuoron vähemmän verrattuna tämän vuoden aikatauluun.

Päivitys su 02.12. klo 21:30:

Vuoden 2013 aikataulut ovat tulleet sunnuntaina illalla nettiin:
   http://www.alandstrafiken.ax/tidtabeller2013_linjevis.htm

Havaintoja:

  • Lågsäsongina ei ole pe klo 21 Galtbystä lähtevää vuoroa.
  • Högsäsongina pe 21:30 Galtbystä lähteävä vuoro ajaa Sottungan (!) kautta Kökariin.
  • Mellansesong+högsäsong: Gudingen ajaa Kökar-Galtby-väliä. Vaihtoaika Kökarissa lautalta Långnäsin suuntaan menevälle lautalle 15-45 minuuttia.
  • Poikittaislinja ei aja enää väliä Snäckö-Hummelvik.

Petri Lahti

Saaristolauttojen v. 2013 hinnat julkaistiin maanantaina 10.12. Hinnoissa ei ole merkittävää korotusta aikaisempaan lukuunottamatta vuosikorttien hinnoittelua. Saaristossa asuvan vuosikortti nousee 45 eurosta 100 euroon. Tästä on saatu hieman isoja otsikoita Ahvenanmaan lehdissä. Jatkossa myös hyötyliikenne maksaa matkoistaan, esim. saaristossa liiketoimintaa harjoittavan kuorma-auto maksaa jatkossa 200 euroa vuodessa. Henkilömaksuja ei otettu käyttöön.

http://www.nyan.ax/nyheter/index.pbs?news_id=74252
http://www.radiotv.ax/news.con?iPage=3&iArticle=47832

Lauttapaikkoja pääsee varaamaan vuodelle 2013 vasta noin viikon kuluttua, kun uudet taksat ja aikataulut on syötetty järjestelmään.

http://www.nyan.ax/nyheter/index.pbs?news_id=74252

Uudet hinnat näkee ÅT:n sivulta osoitteessa http://www.alandstrafiken.ax/pdf/Avgifterna%202013.pdf

Janne Malmberg

Ålandstrafikenin Skarven on ollut jo puolisen vuotta myynnissä. Aluksen hankinta oli aikanaan mitä todennäköisimmin virheinvestointi, koska laitettiin näin nopeasti myyntiin. Onko jollakin palstalaisella tietoa mikä laivameklari alusta kaupittelee?  ???

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Janne Malmberg - 04.01.2013, 20:53:37
Ålandstrafikenin Skarven on ollut jo puolisen vuotta myynnissä. Aluksen hankinta oli aikanaan mitä todennäköisimmin virheinvestointi, koska laitettiin näin nopeasti myyntiin. Onko jollakin palstalaisella tietoa mikä laivameklari alusta kaupittelee?  ???

Tähän myyntilistalle joutumiseen johtaneista syistä on tässä langassa kohtuullisesti juttua. Kuka purkin myynnistä huolehtii, ei ole tiedossani.
Jos Skarven menisi kaupaksi, syntyisi Ålandstrafikenille mielenkiintoinen tilanne, kun lauttoja pitäisi kierrättää -Föglön linjalla on kuitenkin kesäisin sekä kevät- ja syysviikonloppuisinkin sen verran vilkas liikenne, ettei sitä yksinään mikään pienemmistä lautoista kykene hoitamaan. Korkeintaan kyseeseen voisi tulla Viggen, jonka korvaajaksi Kustavin reitille pitäisi sitten löytää jostain uusi alus (tai todennäköisimmin vanha)...

Vuodenvaihteen melko radikaaleista aikataulu-uudistuksista isoin on ratkaisu vaihtaa Grisslan takaisin vakituiselle vuorolle, nyt siis uudistetulle Snäckö-Överö-linjalle (jota tosin ainakin vielä tänään näyttää AISin mukaan ajavan hiljaisena aikana jälleen varalautaksi pudotettu Ejdern) sekä lisätä pohjoislinjan vuorotiheyttä asettamalla Knipan Alfågelnin pariksi Hummelvikin ja Torsholman välille. Tämä ratkaisu pätee varmasti erityisen hyvin hiljaisina aikoina, kun yksittäisiä vuoroja saattaa tiettyinä päivinä olla jopa aiempaa enemmän, mutta vilkkaimpien päivien kohdalla saattaa varsinkin kesällä olla odotettavissa kapasiteettivajetta. Tässä uudistuksessa on epäilemättä vahvuutensa joustavuuden puolesta, oikeastaan ainoa selkeä heikennys on perjantai-illan myöhäislähdön Hummelvik-Snäckö jääminen pois. Tosin jokainen näillä lautoilla paljon kulkenut pyrkii taatusti sovittamaan omat kulkemisensa Allun vuorojen mukaan. Aamun ensimmäinen lähtö Hummelvikista ja illan viimeinen Torsholmasta tunnutaan pääasiallisesti ajettavan Knipanilla, joka näinkin pitkälle matkalle on aika epämukava alus; siitäkin huolimatta, että se nyt kulkee alkuperästä tasaisemmin, kun autokannen sivuhyllyt on poistettu.
Kumlingen liikenteen määrittäminen kulkemaan enenevässä määrin Överön kautta saattaa aiheuttaa sen, ettei linja saavuta kovin suurta suosiota. Vaihdossa on aina vaivansa, toisaalta myöskään etelälinjalaisten kierrättäminen Snäckön kautta inhimillisessä ajassa Kökarin asiakkaiden kamnnalta katsottuna ei taida olla mahdollista. En jaksa uskoa myöskään Kumlingen maitoauton tai kaupan provianttikuljetuksen kovinkaan mieluusti käyvän läpi vaihtorumbaa vaan mieluummin syntyvistä lisäkilometreistä huolimatta "oikaisevan" Hummelvikin kautta. Mutta saa nähdä, miten käy. Talviaikanahan liikenteessä on ollut yli- ja kesällä alitarjontaa...

Kesäkaudella etelälinja jakautuu tosiaan vapusta syyskuun loppuun siten, että Skiftet ja Ejdern kulkevat melko tiheästikin Kökarin ja Pitkännenän väliä ja Gudingen hoitaa kaikki Korppoon vuorot (mikä sinällään on hieno asia, koska juuri se on lauttakolmikosta tälle osuudelle matkustusmukavuutensa puolesta sopivin). Harparnäsiin muutama vuosi sitten valmistunut toinen lauttapaikka saa siis käyttöä muulloinkin kuin perjantai-iltoina. Gudingenin ainoa poikkeama vain Harparnäsin ja Galtbyn välin suhaamisesta on keskikesän perjantai-ilta, jolloin matkataan Kihdin yli Korppoosta Sottungan kautta Kökariin -ilman vaihtoa pääsaareen.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Petri Lahti

Lainaus käyttäjältä: Petri Lahti - 19.10.2012, 10:10:09
Maakuntahallitus aikoo yksityistää Skarvenin liikennöinnin kustannusten karsimiseksi. Lauttaa ei myytäisikään. Ajankohta liikennöinnin yksityistämiselle olisi syksy 2013.

http://www.alandstidningen.ax/article.con?id=32349&iPage=1
http://www.radiotv.ax/news.con?iPage=3&iArticle=46915
http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=73391&news_instance=2
http://www.radiotv.ax/news.con?iPage=3&iArticle=46938

Skarvenin operointi siirtyy ahvenanmaalaiselle syksystä alkaen Ansgar Ab:lle. Sopimuksen kesto on 4+1 vuotta. Ansgar teki edullisimman hyväksyttävän tarjouksen. Tarjouksien tekijöiden joukossa oli muitakin paikallisia yrittäjiä.

http://www.alandstidningen.ax/article.con?iPage=1&id=33911
http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=76207