Valtion ostama yhteysalusliikenne Turun saaristossa

Aloittaja Miran Hamidulla, 01.04.2001, 00:56:15

« edellinen - seuraava »

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Honkala - 31.05.2013, 22:49:54
Käpälä aikakaudella usein käy näin eikä se kerro mitään ammattitaidosta ennemminkin matkustajien ammattitaidottomuudesta. Huolestutavampaa olisi jos mrcc olisi saanut tiedon esim. facesta.
Itse tilanteen kulusta tai sen hoitamisesta lehtijuttu ei kerro mitään. Aluksen päälliköllä on kuitenkin aika iso kynnys aloittaa hätäliikenne ennen kuin tilannekuva on selvillä.

Lehden paperiversiossa oli kyseinen kohta laitettu "ensitieto tapahtumasta", mikä antaa ymmärtää että ilmoitus tuli myös laivalta itseltään.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pasi Saarinen

Paraisten reittialueen Nordic Duck (ex. Lotta II) ollut muutaman päivän Paraisilla telakalla ja Nordic Eider tuuraa.

Pasi Laakso

Lainaus käyttäjältä: Pasi Laakso - 27.01.2013, 19:32:56
Yhteysaluksella tulipalo Turun saaristossa:

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/442975/Yhteysaluksella+tulipalo+Turun+saaristossa

Nordep kyseessä.

Tämän tutkinta on valmistunut:

http://www.turvallisuustutkinta.fi/Etusivu/1368803339001

LainaaTulipalon todennäköisin syy on kuumalle pinnalle joutunut poltto- tai voiteluaine.

Tutkintaselostus käsittelee paitsi itse tulipaloa, myös sen pelastustoimia ja yhteysalusliikenteen järjestämistä ylipäätään.

Matti Holmström

Tällä kertaa yhteysalus Satava pääsi lehteen,

"Iniön vesillä liikennöivän yhteysalus Satavan huonokuntoisuudesta on tehty ilmianto Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille. Ilmiannossa listataan parikymmentä vikaa.

Virasto aikoo nyt tutkia kaikki esiintuodut epäkohdat kuten painolastitankkien täyttymisen itsestään tai voiteluöljyn runsaan vuotamisen mereen. Trafin yksikönpäällikön Esa Saaren mukaan mikään Satavan oletetuista vioista ei ole itsestään katastrofaalinen, mutta kokonaisuutena ne ovat huolestuttavia."


Lisää tästä linkistä        http://ts.fi/uutiset/kotimaa/579201/Yhteysalus+Satavasta+ilmianto++Trafi+tutkii+viat
ja painetussa sanassa (02.01.)  Painetussa lehdessä mainittu se että alus läpäisi katsastuksen rimaa hipoen vuosi sitten ja maininta että jos jos potkuriöljyä kuluu isoissa laivoissa kaksi litraa päivässä, siellä oltaisiin huolissaan ja Satavassa keskimääräinen kulutus on noin 10-30 litraa ajopäivän aikana, ym asioita...

Se että konepäällikkö lopetti hommat aluksella varustamon laiminlyöntien takia, alkaa olemaan huolestuttavaa.
Ja parasta on se että hän toi asiat esille omalla nimellä eikä nimettömänä.

Juha Paulavuo

Liikennöinti Norrbyhyn päättyy jäätilanteen vuoksi. Norrbyn sijaan m/s Satava ajaa satamiin Jumo G tai Kannvik tarpeen mukaan.

turun sanomat

Juha Paulavuo

Huono sää on keskeyttänyt Paraisten Iniössä toimivan Vikare-lossin liikennöinnin. Skagenin lossi kulkee väliä Iniö–Jumo, eikä pysty tällä hetkellä rantautumaan Jumon lauttapaikkaan.

Lauttarannan uomaan on kerääntynyt liikaa jäämassaa, joka estää rantautumisen.
Paikalle on tilattu kaivinkone raivaamaan jäälohkareita pois. Vikare yrittää toistaiseksi rantautua omin voimin, mutta liikenne saattaa olla keskeytettynä useita tunteja.

turun sanomat

Pasi Saarinen

Utön-linjan Eivor on Teijon telakalla 3 viikkoa keularampin asennuksessa. Jatkossa on läpiajettava. Lily tuurasi tuulisena maanantaina, mutta tästä aamusta alkaen tuuraja onkin SSL:n Kökar, joka on käytettävissä myös, jos tulee kova jäätalvi. Lähteenä Eivorin facebook-sivu.

Pasi Saarinen

Nordic Eider tuurasi lokakuussa ensin Rymättylän reitin Islaa, Stellan ja Islan telakointien ajan. Oli jo Hangon kohdalla palaamassa Porvooseen ?, kun kääntyi takaisin tuuraamaan teknisen vian saanutta Paraisten reitin Nordic Duckia. Nyt matkalla Bergeniin ja nimeksi vaihtunut/vaihtumassa Rosesund. Myyty takaisin Norjaan ?

Mikko-Oskari Koski

Näin sopii toivoa tapahtuneen. Kenties järki on voittamassa yhteysalusten kilpailutuskysymyksissä, eli jatkossa kalustovaatimuksiakin on.
Mitä Kökariin tulee, sekin on nykyään Rositan alus, kuten toisaalla on mainittukin. Luultavasti se on hankittukin ennen kaikkea mahdollisten jäätalvien varalle Eivorin tuuraajaksi.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Pasi Saarinen

Ei valtion ostamaa, mutta tukemaa yhteysalusliikennettä Turun saaristossa eli pienen rengastien Östern myyty Hankoon, mutta tulee silti ensi keväänä pienelle rengastielle. Turussa tuttu troolari eli Hankolaisen Marine Linesin Anna on puolestaan tullut talveksi Aurajokeen ja on myynnissä.

Ari Leskinen

Anna ei ole koskaan ollut troolari. Kalaa se on kuljettanut ainoastaan tynnyreissä.
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Mikko-Oskari Koski

Ahvenanmaan puolella operaatiokilpailutuksia voittanut Nordic Jet joutuu Turunmaan puolella vetäytymään. Paraisten reittialueen äskettäisessä kilpailutuksessa oli nostettu vaatimustasoa liikenteen hoitavan tonniston suhteen, eikä Nordic Duck (Eideristä puhumattakaan) näitä täyttänyt.
Sattuuko joku tietämään, kuka, millä aluksella ja miten pitkäksi ajaksi Paraisten liikenteen voitti?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Anders Isaksson

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 26.05.2015, 01:00:29
Sattuuko joku tietämään, kuka, millä aluksella ja miten pitkäksi ajaksi Paraisten liikenteen voitti?
Viken palaa reitille, operaattorina Finnferries. Sopimuksen kesto oli muistaakseni 5 vuotta.

Pete Lehto

Tarkat faktat puuttuu, Viken ehkä sopii paremmin pienelle kalustolle, mutta molemmat on tullut kuitenkin työn puolesta edes hiukan tutuksi ja Nordic Duckilla muistaakseni 10t akselipaino, ja Vikenillä 7t akselipaino. Eli raskasliikenne kärsii kun pitää melkein tyhjällä autolla viedä jotain saareen.

Pasi Saarinen

Utön reitin Eivorin keulavisiiri avattu kulussa. Lähteenä Eivorin omat Fb-sivut.

Tietoomme on tullut että yhteysaluksella M/S Eivor on keulavisiiri avattu kulussa aluksen päällikön toimesta kaikkien sääntöjen vastaisesti.
Varustamon turvallisuuspäällikkö Stefan Jensen on jättänyt Trafin merenkulkuosastolle tutkintapyynnön asiasta.
Vahinkoa ei ole tullut, alus on kunnossa ja liikenteessä. Asia saanee julkisuutta.