Valtion ostama yhteysalusliikenne Turun saaristossa

Aloittaja Miran Hamidulla, 01.04.2001, 00:56:15

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Janne Malmberg - 16.12.2017, 08:59:48
Eiköhän tuo ex. norjalainen rimpula liene Rederi Ab Vitharunin uudishankinta.

Ei kai. Tuohan on lautta-alus, jonka tuleva toimipaikka lienee juuri Pikku-Rengastie (ja Östern väistyvä alus). Vitharunin hankkima Norrskär on pienempi, oikeastaan enemmän vesibussi, eikä se markkinaehtoisia Örön vuoroja ajamaan tarkoitettuna mitenkään liity valtion ostamaan yhteysliikenteeseen.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Pasi Saarinen

Utön reitin Eivor ja vara-alus Kökar vaihtaneet omistajaa. Ostaja on Saariston Meritie, jonka takana ovat Utön hotellin juuri ostanut Archipelago Lines Oy ja Kuljetus Savolainen.

http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3824347/Yhteysalus+Eivorille+ja+Kokarille+uusi+omistaja++Uton+liikenne+jatkuu+normaalisti

Tauno Hermola

Eivor näyttää AIS:in mukaan olevan Teijon telakka-altaassa. Mahtoiko päästä sinne ilman avustusta? Varma tosin avasi Teijon väylän muutama viikko sitten.

Hannu Sarell

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 06.04.2018, 21:13:35
Eivor näyttää AIS:in mukaan olevan Teijon telakka-altaassa. Mahtoiko päästä sinne ilman avustusta? Varma tosin avasi Teijon väylän muutama viikko sitten.

Kyllä siinä hinaaja Ulla oli apuna.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Hannu Sarell - 07.04.2018, 20:40:37
Kyllä siinä hinaaja Ulla oli apuna.

Taitaa kuitenkin Ullakin olla telakoitavana, koska sekä Eivor että Ulla ovat edelleen telakka-altaassa! ;)

Mikko-Oskari Koski

Saariston Meritie on julkistanut kesäaikataulut Utön linjalle myös Turusta Nauvon kautta ms.Kökarilla ajettavien vuorojen osalta (nämä siis eivät ole valtion ostoliikennettä, eli matkustajilta peritään maksu toisin kuin Eivorilla). Kökar ajaa Turusta keskiviikkoisin ja lauantaisin ja Utöstä torstaisin ja sunnuntaisin. Välisaarissa ei poiketa, ja myös suunnitelmissa ollut linja Örön kautta jää vielä odottamaan realisoitumistaan mahdollisesti tulevaisuudessa.
Östern ei taida olla vaihtumassa Rosefjordiin, vaikka AISin mukaan sekin yhä on Turussa, ja Pikku-Rengastien kulkijamäärät huomioiden vaihdokselle voisi olla jopa tarvetta.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Pasi Saarinen

Entinen Utön linjan M/S Aspö myyty toukokuussa Helsinkiin ja on nyt M/S Isosaari. Myyjä Suomen Saaristolaivat ja ostaja Suomen Saaristokuljetus. Väritys ainakin toistaiseksi entinen ja löytyy Marinetrafficistakin paremmin vanhalla nimellä.

Hannu Sarell

Isosaari ajelee useamman vuoron päivässä kauppatorin rannasta Suomenlinnan lauttojen laiturin vierestä Isosaareen. Näkyy kartalla uudella nimellä, mutta haku ei löydä. Hienoa, kun pääsi tosihommiin. Viime vuosina ajanut vain Turku -Utö välillä kesäsesongin aikaan pari viikkovuoroa + extrat.

Mikko-Oskari Koski

ÅU:n artikkelin mukaan Saaristomeren yhteysalusliikenteeseen on odotettavissa ennenaikaisia kilpailutuksia ja ilmeisesti myös merkittäviä muutoksia linjastoon ja alusvaatimuksiin. Saamme nähdä, mitä tapahtuu -vai onko kyseessä vain uutisankka, jolla ÅU haluaa muistuttaa saaristolaislukijoilleen, ettei ole unohtanut näitä.
Normaalisti kilpailutukseen menossa olevien Utön ja Velkuan reittien lisäksi artikkelissa väitetään FinFerriesin nykyään operoimien Paraisten ja Nauvon reittien sekä ACL:n operoiman Korppoon reitin olevan menossa uuteen hakuun.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Saariston Meritie on teettänyt kuluneen kevätkauden aikana Utön reitin kulkijaansa ison remontin, jossa aluksen sisätilat on uudistettu ja koneet vaihdettu. Ilmeisesti rempassa oli jokin detalji osoittautunut arvioitua hankalammaksi, koska sen ilmoitettu valmistumispäivämäärä huhtikuussa siirtyi peräti parilla kuukaudella. Muutamaa kesäkuun alkupäivää lukuunottamatta sijaisena on ollut ms.Kökar, kesäkuussa ms.Isosaari.
Syystä tai toisesta Eivor saa liikenteeseen palatessaan takaisin alkuperäisen nimensä Baldur.  ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Uudet operaattorisopimukset Nauvon pohjoisella ja Korppoon sekä Paraisten reittialueilla astuvat voimaan ensi vuoden alussa. Paraisilla jatkaa FinFerriesin Viken, Korppoossa operaattorina Archipelago Lines, mutta Nauvon pohjoinen menee kaikin osin kierrätykseen. Falkö väistää, ja tilalle tulee... männäsuvella Turun ja Nauvon välisillä kesävuoroilla debytoinut ms.Aalto, vuonna 1966 Norjassa rakennettu kelluva esine, jonka Kuljetus-Savolainen ehti hankkia kilpailutuksen voitettuaan (vaikuttaa siis siltä, että yhtiö on voittanut kisan pelkän hinnan perusteella, vailla varmuutta operoivasta aluksesta!).
Kuljetus-Savolainen on nyt kuitenkin järjestellyt yhtiötään siten, että merikuljetuspalvelut on siirretty kokonaan Saariston Meritie oy:lle. Varmasti järkevä ja selkeyttävä toimintamalli, Savolainenhan on yhtiön iso osakas, Mikko Fagerroos taas johtaja. Tämän armaadaan kuuluvat nyt siis vakituisessa liikenteessä olevat Baldur, Isla ja Stella (Kasnäsin, ei Houtskärin linjan!) sekä jatkossa myös Aalto, varalaivana Kökar. Itäisen Suomenlahden öljyntorjuntasopimuksen saanut Grisslan on myös varustamon alus, mutta sitä ei ilmeisestikään ole enää katsastettu matkustajalaivaksi, eli se ei voi Saaristomeren linjoille tulla tuuraajaksikaan. Käsittääkseni öljyntorjuntasopimukset ovat kuitenkin palvelun tilaajan ja Savolaisen välisiä.

Toisaalla on mainittu niinikään Fagerroosin johtaman Archipelago Linesin ostaneen Kanaalisaarilta Bon Marin de Serk-matkustaja-aluksen. joka tätä kirjoitettaessa on jo Itämerellä matkalla Kalmarista Utöseen. Onko kyseessä mahdollisesti Fiskön korvaaja Korppoon reittialueella vai onko operaattorilla sen varalle jotain muita suunnitelmia, saamme nähdä lähitulevaisuudessa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 29.09.2020, 16:05:57
Toisaalla on mainittu niinikään Fagerroosin johtaman Archipelago Linesin ostaneen Kanaalisaarilta Bon Marin de Serk-matkustaja-aluksen. joka tätä kirjoitettaessa on jo Itämerellä matkalla Kalmarista Utöseen. Onko kyseessä mahdollisesti Fiskön korvaaja Korppoon reittialueella vai onko operaattorilla sen varalle jotain muita suunnitelmia, saamme nähdä lähitulevaisuudessa.

Lisäksi Pansioon on ilmestynyt Suomen lipulle ostettu entinen Ruotsin merivoimien 32-metrinen kuljetusalus Heimdal, jonka mastossa liehuu Saariston Meritien lippu. Tämä "uutuus" on valmistunut Åsiverketillä länsinaapurissa vuonna 1967. Uutta nimeä ei ollut vielä näkyvillä - mutta eipä Aaltoonkaan ole vielä maalattu nimeä mihinkään päin alusta.

https://www.marinetraffic.com/is/ais/details/ships/shipid:320647/mmsi:265506980/imo:0/vessel:HEIMDAL
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

Heimdalin nimeä ei välttämättä tarvitsekaan muuttaa, sillä sehän on skandinaavisen mytologian mukainen, kuten Baldurkin. Ja jos varustamo on ottanut linjan suosia alustensa alkuperäisiä nimiä, se on yksi peruste lisää. Tosin Meritien aluksista Stella kaipaisi nimeensä jotain täydennystä, koska sekaannusvaara FinFerriesin niinikään Saaristomerellä operoivan samannimisen aluksen kanssa on.
Mutta Bon Marin de Serk-nimistä yhteysalusta on kyllä hiukkasen vaikea kuvitella Suomen saaristoliikenteeseen.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

#298
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 30.09.2020, 00:10:41
Lisäksi Pansioon on ilmestynyt Suomen lipulle ostettu entinen Ruotsin merivoimien 32-metrinen kuljetusalus Heimdal, jonka mastossa liehuu Saariston Meritien lippu. Tämä "uutuus" on valmistunut Åsiverketillä länsinaapurissa vuonna 1967.

Heimdal on saanut nimekseen Merituuli ja on parhaillaan palaamassa ensimmäiseltä työkeikaltaan takaisin Pansioon. Kutsu OJTH.

EDIT: Ainakin tänään aluksessa luki edelleen vanha nimi kyljessä, uusi nimi löytyi vain pelastusrenkaista.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Jussi Laine

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/12/16/coronaepidemin-satte-fart-pa-hemestrandet-nya-skargardsrutter-med-nya-fartyg

Rederi Ab Vitharun on ostanut uuden aluksen Narvikista. Se saa nimekseen Hamnskär ja alkaa ajaa reittiä Seili - Röölä.